Wat doen jullie met je jaarling shet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 01:20

Ik poets Whoop alleen als ze heel vies is, dan doe ik ook meteen de hoefjes. En ga zo af en toe eens met haar wandelen Lachen

Dakie

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:25

ik wandelde elke dag met ze.. op een duur steeds langs de weg.. eerst liep ik niet met ze langs de weg omdat ik eerst een goede vand wou en sdat ze al goed op me zouden reageren.. want de weg die bij mijn ponys lag.. was zeg maar een weg voor laag vliegende auto's.. ik jaagde ze wel op.. poetsde ze elke dag. deed echt vanalles met ze..

_Lotte_
Berichten: 6600
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:32

Ik heb een 4 maanden oude shetlanderhengst, ik wandel er elke dag mee en ben hem ook al een beetje kunstjes aan het leren. Verder poets ik hem ook vaak.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:14

mii123 schreef:
Ik heb een 4 maanden oude shetlanderhengst, ik wandel er elke dag mee en ben hem ook al een beetje kunstjes aan het leren. Verder poets ik hem ook vaak.

4 maande oud en al kuntjes leren ?

Weet je hoe slecht dit is voor zijn gewrichten / groei ?

kermitk
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:18

miss_piggy schreef:
Ehhm... een beetje gek is het ook niet dat ie nog lief is.. Dat zijn alle kleine hengstveulentjes....
Sommige mensen zijn inderdaad van mening dat je zo'n dier nog een jaar stil op de wei moet laten staan, maar daar ben ik het niet mee eens.
Je kan best idd met hem wandelen en gewoon rustig een band met hem opbouwen. Alleen je moet hem idd nog niks echt gaan leren, hij is nog een baby.

Wel goed trouwens dat ie bij die andere pony's staat!!

Veel plezier met m!!


Woow hoeveel pony's heb je wel niet? Volgens mij heb je er echt verstand van! Pling
Kan ik je ook een keer op de NSPS hengstenkeuring hebben gezien met die ene mooie bonte hengst, Seelvester ofzo?

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:56

Toen mijn shetlander hengst 1 jaar was heb ik hem bekend gemaakt met het halster, meelopen aan het halster, stil staan, poetsen en hoefjes doen. Nu is hij 2 jaar en een paar maanden en nu loopt hij mee langs de weg, hij gaat met de fiets mee ( alleen kleine stukjes ) en borstelen vind hij natuurlijk fijn. Knipoog
Als hij 3 en een half is dan wil ik wel wat meer met hem gaan doen. Kunstjes leren (als hij dat leuk vind) of voor een klein karretje.
Bijten kan je ze al gelijk afleren. Dat is makkelijker voor later. Hoe het er nu naar uit ziet blijft hij gewoon hengst. Ik hoop dat hij mijn shetlander merrie een kleine wil geven. Tong uitsteken Tot nu toe nog niks, ze staan altijd bij elkaar!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:55

Die hummels van mij heb ik vandaag maar weer van weilandje gewisseld, halstertje om, mee om hoefjes te krabben, weer in het land...

Dat "kunstjes leren" lijkt me ook niet echt een succes met zo'n kleintje, en dan helemaal bij een hengst.
Ik heb Sharif indertijd alleen een pas geleerd en verder zat het me wel prima. Zelfs van die pas maakte hij (mis/ge)bruik toen hij boxrust moest, laat zo'n kleintje maar lekker staan.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:16

-Wat aan de hand lopen
-Opjagen in de wei
-Voetje leren geven
-Leren wennen aan het halster (als ze dat nog niet kennen)
-Je kan evt. ze op commando stap,draf,galop leren . (MEER NIET)
-Schrikparcours doen

cavaljolit

Berichten: 60
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:22

toen mijn shettie nog jaarling was... deed ik vrijheidsdressuur met hem voedje leren geven kuzje enz enz.... beetje buiten wandelen nog niet echt werken of zow maar toch beetje dat die leerd wat die wel en niet mag.

lil_kim

Berichten: 1151
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:14

Die van mij staan allebij overdag in wei en s'avonds zet ik ze op stal. Af
en toe wandel ik met ze, en elke dag worden ze wel even gepoetst en
de hoefjes gedaan voor de rest mogen ze lekker spelen... Cool

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:03

Mijn pony ( sinds kort ruin Knipoog ) staat nu op het land met een grotere oudere ruin. daar leert hij veel van. Voorderest poets ik hem twee keer per week, wandel ik ong 1 x per week een stukje met hem.
Tijdens het wandelen oefenen we in:
-op commando stap, draf
- zelfstandig stilstaan ( dat hij niet aan mij kleeft)
- af en toe 'terug' ( gewoon twee pasjes achteruit)

verder heb ik hem voor de lol kusje geleerd en kan hij natuurlijk zn voetjes optillen e.d

Ik wil hem ook zogezegd bomproof hebben, maar volgens mij istie zo geboren Vork
Hij vind niets eng ( behalve een scheur in het asfalt haha)

Vrachtwagens, brommers, motors e.d het kan hem niks schelen Lachen

Merries daarintegen, raaktie nog helemaal opgewonden van Haha! * weet hij veel dattie geen ballen meer heeft* Clown