welk stamboek voor shet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:50

aangezien ik mijn shetruin wil inschrijfen in een stamboek waar ik ook keuringen met hem kan lopen (hij is papierloos, just for fun) maar ik weet nou dus niet bij welk stamboek ik hem moet laten inschrijfen waar hij ook mee mag doen met keuringen..
hij is wel echt shet achtig om te zien, dus lekker grof (mischien ook wel omdat hij altijd stil stond, eten kreeg en pas donderdag is geruint, maar toch Knipoog )

ik zat zelf te denken aan het minipaardenstamboek, maar kan je daar ook met shetten (ruinen) meedoen aan keuringen?

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:52

ik zou het niet weten.

wat ik idd ook wel zou willen weten kan je een shet zonder papieren ergens in laten schrijven.

ik heb 2 merrie's en een hengstje staan zonder papieren.

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:58

inschrijfen kan altijd wel.. maar keuringen lopen is een ander verhaal...
(dacht ik tenminste hoor! correct me if i'm wrong! )

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:59

Als je geen papieren bij je pony hebt, kan hij volgens mij, hooguit in het hulpstamboek worden opgenomen.Dan moet hij minimaal alle kenmerken hebben van, in jou geval, de shetlander.Dan nog kan hij nooit echt ver komen bij een keuring omdat hij...A een ruin is... en B geen papier heeft. Maar de makkelijkste manier om antwoord te krijgen op al je vragen, is even het stamboek zelf bellen.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:09

Het NMPRS registreerd wel ruinenn onder de 106 en die mogen dan naar de keuring. Bij het NSPS kan je er eigenlijk niets.

Bij het NMPRS moet je van de keuring met een grove shet ruin niet te veel verwachten want het is niet voor niet het mini paarden stamboek en niet het shetland stamboek.

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:11

ach, als hij een conditie krijgt, sokkies eraf, buikje eraf, manen eraf.. nee, manen blijven eraan Knipoog
dan kan hij best luxe zijn hoor..

hij is volgens de vorrige eigenaar 90 cm, maar volgens mij is hij wel kleiner dan dat..
waar kan je eigenlijk zien wanneer de keuringen voor ruinen zijn?

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:20

Een ruin hoeft bij het NMPRS niet voor de stamboekopname ze kunnen gewoon zo meedoen hoe oud ze ook zijn Knipoog

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:22

oe, en hoe gaat dat in zijn werk dan?

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:23

Het Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek (N.M.P.R.S.)
www.minipaarden.nl

Mijn papierloze (falabella x shet) is ook bij dit stamboek in geschreven en mag ook mee keuring lopen .
Je krijgt ook boekjes toegestuurd waar soms de inschrijvings formulieren in zitten .
T'is wel een nederlands stamboek . Dus de keuring gaan door in nederland
Laatst bijgewerkt door Miss_Maya op 26-08-06 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:24

de site wist ik al ja, ik kan er alleen niks op vinden over keuringen voor ruinen...

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:24

kan je een shet eigenlijk wel laten inschrijfen bij het minipaardenstamboek? hij voldoet volgens mij niet aan de eisen namelijk.. Verward

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:27


Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:28

Shanna schreef:
kan je een shet eigenlijk wel laten inschrijfen bij het minipaardenstamboek? hij voldoet volgens mij niet aan de eisen namelijk.. Verward


nmprs bedoel je ? De eisen vind je op de site

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:32

er staat alleen maar merrie's hengsten en veulens... ik kan niks vinden over ruinen...

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:39

lees wat ik nog zei Lachen

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:59

contact opnemen? dat doe ik ook, maar ik wil eerst zoveel mogelijk weten (ben niet zo'n held)...

weet iemand ook waar je kan zien waneer er keuringen plaats vinden voor de ruinen?

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:02

van de site:

Citaat:
Het Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek (N.M.P.R.S.) is in maart 1993 door vijf initiatiefnemers opgestart om een minipaard in Europees verband te fokken, d.m.v. diverse kruisingen.
Om dit te kunnen bewerkstelligen is ieder ras tot aan 106 cm toegestaan en worden opgeslitst in "minimaat" (tot 86 cm) en "kleine-maat" (86 tot 106 cm). Ook de dieren die tot nu toe geen papier van afstamming hebben, kunnen bij het N.M.P.R.S. een start maken en krijgen op keuringen gelijke kansen om te streven naar een primering.

Hengsten zonder afstamming kunnen niet worden ingezet voor de dekdienst. Om iedere pony of paardje tot zijn recht te laten komen en de persoonlijke voorkeur van de eigenaar te honoreren wordt er in twee klassen gejureerd:

BASIS TYPE = 100% shetland gefokt
LUXE TYPE = 12,5 % of meer vreemde bloedvoering


Op de hengstenkeuring en merriekeuring mag de eigenaar zelf de hengst of merrie voorbrengen Na plaatsing mag u als eigenaar de primering in ontvangst nemen. Op de merriekeuring mag de eigenaar zelf de merrie of het veulen voorbrengen. Het premiestelsel kunt u ophalen.



staat niks over ruinen bij...

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:07


Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:07

vraag is opgestuurt! bedankt voor de tip!

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:35

Graag gedaan

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:36

Bij dat stamboek kun je jou paardje ook laten chippen heb je ineens een paspoort !

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:22

Als je met een shet heen gaat die meer breed dan lux is gebouwd moet je er niet al te veel van verwachten. Als je met een echte shet een 3de premie behaalt mag je blij zijn.

Voor een ruin heeft de stamboekopname geen zin omdat ze verder geen fokwaarde hebben die van mij is ook niet op genome in het stamboek. Maar als ik wil kan ik hem wel gewoon inlaten schrijven voor de keuring.

Het staat misschien niet op de site dat ruinen mee mogen die maar dat mogen ze wel hoor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:36

zijn er geen fokvee dagen ofzo bij je in de buurt? Daar zitten vaak onderlinge keuringen bij.
Het NMPRS is naar mijn idee niet bedoelt voor alle paardjes die elders geen papier kunnen krijgen.
Ik zie geen toegevoegde waarde om alle kosten op je hals te halen om met een ruin een keuring te lopen in een stamboek waarvan hij niet het fokdoel is.
Met een merrie/hengst kan je nog proberen om het fokdoel te halen dmv afstammelingen, maar met een ruin niet.
Vind het jammer dat er op bokt vaak geredeneert wordt van: owh, geen papieren, schuif maar naar het NMPRS, waar mensen vervolgens teleurgesteld zijn als ze een 3e of geen premie krijgen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:07

Ook met een echte shet maak je kans op een hoge premie hoor, gewoon lekker meedoen, dat alleen is al leuk.

Ik ehb dit jaar emt mn shet een 2de premie en eerste plaatst behaald en voglende de jury zit een 1ste premie er volgend jaar ook nog in.

En inderdaad gewoon voor de lol gaan en neit te veel verwachten dan kan het ook nooit tegen vallen Knipoog

Anoniem

Re: welk stamboek voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:10

maar hij moetd an dus wel of een lid zijn van het stamboek? en waar kan je zien wanneer er keuringen zijn voor ruinen?