Zadel hoeveel inch?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:46

Ik zit er eigelijk over te denken om onze shetjes toch maar te gaan beleren, maar dat roept een aantal vragen op:

Ik kan er zelf niet meer op rijden dus ik moet een ukkie vinden die wel kan rijden en nog klein genoeg is. Welke leeftijd zit er aan een 10 inch en welke aan een 12 inch zadeltje gebonden? Veel groter wil ik het zadel niet doen omdat we dan meer zadel dan pony hebben.

Wat is een geschikt zadel en wat zijn daar de prijzen van (uitgaande van een nieuwe)? Het zadel komt op een vrij korte hengst, 2 normaal gelijnde en 1 lang gelijnde merrie te liggen.

En het hoofdstel? hoe duur zijn die voor shetjes en in welke richting moet ik de maat van het bit zoeken en wat voor bit? Ik zit zelf te denken aan een enkel of dubbel gebroken D trens.

Alle andere belangrijke tips zijn natuurlijk ook welkom.

Nadine__
Berichten: 149
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: sint-pancras

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:19

het ligt er natuurlijk aan waar je het koop, ik heb een hoofdstel voor me shetlander dat is dan wel een pony maat en die was maar 15 euro. zelf heb ik een 15 inc. zadel op mijn shet liggen omdat ik zelf al wat groter ben. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je voor een zadel wil gaan betalen, Ik vind zelf de wintec 100 een goed zadeltje omdat j ook nog een handvat aan de voorkant heb voor het geval dat je je vast moet grijpen. maar die is nieuw volgens mij 150 euro ofz. dus dat is best duur. ik heb zelf een enkel gebroken bit, en volgens mij 10,5 maar dat weet ik niet zker, maar mijn shet is wel groot. hoe groot is jou shet?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:54

de kleinste meet momenteel 86 cm (die is pas 2 en groeit dus nog ze wordt ook nog niet direct beleerd). De grootste is ongeveer 95/98 cm. de rest zit er tussen in.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:12

ik heb 1 zadeltje die ik gebruik voor mijn mini van 83 cm en shet van bijna 1 meter, ik heb zo'n pinnokio zadeltje. en hij is 10 inch.
mn verzorgertje van 8 jaar past er prima op, maar ik denk tot een jaar of 10 hooguit, dan wordt het zadeltje toch echt te klein, maar zij ook te groot dus dan komt er een ander Knipoog

kwa bit gebruik ik het liefst een enkelgebroken bustrens, ik heb voor mijn mini maat 9,5 cm en voor de "gewone"shet 10,5 cm
kwa hoofdstel gewoon maar shet Lachen

die kinder zadeltjes heb je nieuw vanaf ongeveer 80 euro, de mijne is dan 100 omdat hij van thorowgood is, ietsje betere kwaliteit dus..

Anoniem

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:13

ik heb gewoon een pannekoek zadeltje en een zadel met boom (welke te koop is).
de pannekoek is voor de kinderfeesten en past overal op, de zadel met boom heeft op een shet gelegen van ongeveer 90 cm en daar past bijna elk kind wel op zolang ze niet te zwaar zijn voor de shet!

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:57

ik zal je zeggen ik pas ook nog met m'n reet in een pinokio hoor haha Tong uitsteken
maar wij hebben op shet van ongeveer 1 meter 12 inch zadeltje liggen maar die heeft heel wat gekost ook nog omdat die bruin is...
je moet gewoon wat rondkijken en hier op bokt is ook iemand die kleine shetzadeltjes heeft Lachen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:37

Bryony word 9 negen jaar en is te groot voor een 10 inch zadeltje, ze is slank. dus ik denk dat je tot ene jaar of 8 met een 10 inch vooruit kan en daar boven met een 12 inch. De grote zullen een 12 inch passen de kleinste dus een 10 inch.

Je mag ze ook bij ons brengen hoor, haha

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:43

Ik heb allemaal 15" en 16" Wintecs en Thorowgoods voor mijn pony's(94 cm tot 105 cm). Ik heb ook nog een oud pannenkoek zadeltje liggen, die ligt op het moment op een pony van 90 cm.

_Karin

Berichten: 2872
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:16

Op mijn shet ligt een wintec kids zadeltje €140,-- kompleet
en op de andere shet een 12 inch pinokio €100,-- kompleet

De berijdsters zeggen dat je op het pinokio zadel zit en in het wintec zadel Knipoog

Ook hebben we nog een 12 inch westernzadeltje die op beide shetten goed past.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Zadel hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:22

Ik heb een "pannekoek zadeltje" voor mn shet alleen die is zelfs te groot Tong uitsteken ik rijd met dekje en zonder zadel Haha!