Het perfecte dieet.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:47

Ik weet het dus echt niet meer. Mijn shet is altijd vrij dik geweest en ik krijg het er niet af. Ze staat in een kale wei en krijgt verder alleen hooi bijgevoerd en af en toe een spuit met vitaminen. Verder wordt er af en toe opgereden en ik ging veel wandelen of longeren (staat nu even stil door school), maar ook in de tijd dat ik ging lopen viel ze niet echt af. Ik ben nu aan het sparen voor een karretje. Zou dit helpen om af te vallen, omdat het mss meer werken is voor haar? En wat zijn verder goede oefeningen? Haar nek is ook best aan de brede kant. Kan ik dit er ooit nog aftrainen?

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:52

Peerke is ook altijd dik geweest, vooral ze buik, en dat terwijl hij ook alleen hooi krijgt en op een nauwelijks voedzame wei staat.
Daarom hier even een stipje zodat ik mss. wat tips kan vinden..

Rianneke18

Berichten: 708
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:38

ja zou het zelf ook wel handig vinden om te weten!
heb zelf namelijk hetzelfde probleem Tong uitsteken

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:58

Ik ga dit ook even volgen, want ik heb dat probleem ook.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:56

Ik heb ook een sheten die loopt voor de koets samen met nog een. Ze zijn eig nooit te dik terwijl ze volop op de wei staan. Ik denk dat het zeker zal helpen. Niet te veel ineens maar lanzaam opbouwen en dan maar kilometers maken. Ook de galop is goed voor ze zodat ze de buikspieren aan moeten spannen.
Voor die nek kan je misschien met dubbele longe longeren.
Verder kan je ook veel tempowisselingen maken.
Succes!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:38

Ik heb het probleem ook...meer werken dus is het advies?...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:39

Als die van mij een week stilstaat krijgt hij al een buik, terwijl als ik hem elke dag even losgooi of aan het werk zet hij keurig op gewicht blijft.

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:10

Ik verzorg pony's op een shetlandfokkerij. Daar worden ze vaak uit de wei gehaald, dan om de dag in en uit de wei (andere dagen op de paddock) en ontzettend veel trainen. Dat is echt de uitkomst. Op stal (of paddock) 2x ½plakje hooi p.d., afhankelijk van het werk. Absoluut geen brok!! (Dat voeren ze hier soms bij, maar daar groeit die buik helemaal van!!).

Dat werkt meestal heel goed.
Trouwens, in de wei gaat het sowieso een stuk harder dan op stal/ op de paddock.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:20

Haha mijn ding moest juist dikker worden na 3 dagen hoog gras heeft ie me toch een pens. Maar dat mag wel want hijs pas 1 maar wel handige tips hier dat ik hem in vorm kan houden. Eerst stond ie ook op een schraal stukje land zonder hooi, dat werkt op zich wel. Krachtvoer hebben ze eigenlijk niet nodig.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 10:29

Zonder hooi? Lijkt me toch wel belangrijk dat ze dat hebben en dat helpt tegen de verveling. Maar als het mee zit heb ik over een paar weken een karretje en dan ga ik lekker trainen met mijn dikzak Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:16

Als ze geen hooi en/of gras krijgen of neit genoeg kunnen ze erg ziek worden, dan stoppen de darmen er mee.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:02

mijn verzorg shet is ook veeelste dik, ik doe elke dag wat met haar, niet rijden, ben te groot en te zwaar, maar longeren of wandelen ofzo... Maar er gaat niks af.. ik ga dit dus ook volgen. Oja, de shet staat dag en nacht in de wei. Met wel een schuilstalletje, maar deze is klein. Ze krijgt geen hooi of biks of ander (kracht)voer. Alleen het gras, en elke dag een plakje brood, een appeltje, of een wortel van mij.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:11

Ze hebben wel gras maar niet een vette wei met gras tot hun knieen genoeg om van te leven.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:37

Die van mij daarbij kan ik het gewicht prima regelen.
Overdag in de bak of in de 'kale' voortuin en verder gewoon op stal. Ze krijgen hooi en appeltjes.

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:53

capopjekop schreef:
Ik weet het dus echt niet meer. Mijn shet is altijd vrij dik geweest en ik krijg het er niet af. Ze staat in een kale wei en krijgt verder alleen hooi bijgevoerd en af en toe een spuit met vitaminen. Verder wordt er af en toe opgereden en ik ging veel wandelen of longeren (staat nu even stil door school), maar ook in de tijd dat ik ging lopen viel ze niet echt af. Ik ben nu aan het sparen voor een karretje. Zou dit helpen om af te vallen, omdat het mss meer werken is voor haar? En wat zijn verder goede oefeningen? Haar nek is ook best aan de brede kant. Kan ik dit er ooit nog aftrainen?


Dit verhaal ken ik, is precies hetzelfde bij mn verzorgshet. Ik houd dit topic ff in de gaten

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:56

Ga erop uit, wandelen, naast de fiets, longeren, aan de lange lijnen, maar gewoon bewegen!

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:09

dat doe ik ook met mn shet, maar na 1 dag stilstaan heeft het meteen geen effect meer en aangezien ik niet iedere dag kan.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 19:58

Sassieja schreef:
Ga erop uit, wandelen, naast de fiets, longeren, aan de lange lijnen, maar gewoon bewegen!


Ja daar was ik ook mee bezig, maar het lijkt wel of dit niet helpt, vandaar dat ik me afvroeg of het werk mss te 'licht' is.

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:22

Ik zou ook zeggen veel bewegen. Mijn shetlander is echt super in formaat en loopt eigenlijk elke dag wel. daarnaast staat ook een shetlander bij mij op stal die elke dag een dikke half uur met een fjord meeloopt en is 2 x zo dik. De ene shet heeft er ook gwn meer aanleg voor dan de ander (is ook zo bij mensen) Maar training kan natuurlijk helemaal geen kwaad.
Mijn shetlander is daarnaast ook nog eens een druktemakertje en wind zich over alles en iedereen op. Dit kost ook allemaal energie en vet. Wat ik dus wel zeggen is dat je met veel training ook minder effect kunt krijgen dan je verwacht, maar je zult zeker effect zien!!!

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:19

capopjekop schreef:
Sassieja schreef:
Ga erop uit, wandelen, naast de fiets, longeren, aan de lange lijnen, maar gewoon bewegen!


Ja daar was ik ook mee bezig, maar het lijkt wel of dit niet helpt, vandaar dat ik me afvroeg of het werk mss te 'licht' is.


Zichtbaar resultaat komt echt niet snel, helemaal bij de shetten niet.
Laat hem bewegen, bouw het op, en pas het voerschema aan.
Succes!

woezel

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:31

Mijn kanjer is een ruintje van 8 en ook te dik.
Hij staat overdags in een stukje land zonder gras (houtsnippers) en 's nachts op stal.
Hij eet : 's ochtends wat muesli met knoflooksnippers en zeewier.
(echt heeeeel weinig muesli, net het idee dat hij ook wat krijgt
als de andere paarden eten krijgen)
2 x per dag ruim een halve plak hooi, en 2-3 appels & 2-3 penen
tussen de middag. Ik heb de raad gekregen om wilgentakken
te geven ivm een gebrek aan schors, en ook appelazijn schijnt
daar goed voor te zijn, dus krijgt hij nu een boterhammetje
met appelazijn bij de peen. Nu ben ik niet gek op brood, maar
de azijn moest ergens op. En appelazijn schijnt goed voor
de ingewanden te zijn en wordt bij mensen gebruikt om af te
vallen, dus wie weet ?
O ja, 's avonds krijgt hij een halve koek van Pavo summerfit.
Hier schijnen geen voedingsstoffen in te zitten, alleen vitaminen
en mineralen.
Hij loopt iedere dag, of we gaan een half uurtje wandelen,
of hij gaat aan de longe of naast de fiets (met hoefschoentjes)
Ik heb hem nu ca.3 maanden en hij valt niet echt af, dus
misschien moet de muesli er ook af.
Hij heeft ook nog niet veel bespiering op de achterhand, maar
ik hoop dat (springen) aan de longeerlijn en evt in de
toekomst in de aanspanning hier verbetering in brengt.
Wat me wel opvalt is dat hij na het lopen of na een nacht
op stal er redelijk uit ziet, maar na het eten van hooi
zwelt hij op en heeft weer een hangpens !

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:50

Maar als hij alleen een hooibuik heeft is hij toch neit te dik? Een hooibuik is neit erg dat hebben die van mij ook altijd.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:43

Hej, mijn verzorgshet ( oké nu weten jullie waarschijnlijk al allemaal dat ik een verzorg shet héb Tong uitsteken )
is ook echt heel erg dik!
3 maand geleden ofzo mocht ik haar dus elke dag beginnen rijden en nu zie ik echt al een INORM verschil!
ik ben 13 dus heb al heel wat huiswerk enzo, dus soms rij ik alleen de vrijdag,woensdag, en in het weekend)
en het helpt inderdaad erg veel hoor

rijden bedoel ik wel ook een beetje springen,galop,dressuur,los gooien,... Lachen

veel succes!

PS : ze is nogaltijd dik hoor maar tis al een verschil! Lachen

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het perfecte dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:45

Nou, de shet waarmee ik een week op ponykamp ben geweest (mijn verzorgshet, toen ik er vorig jaar nog op paste) was na die week echt zn buik kwijt, en die is er ook nog wel een tijdje afgebleven, hoewel hij daar iedere dag een halve schep krachtvoer kreeg. Ik denk dus inderdaad dat het werk veel te licht is. Ze liep daar iedere dag minstens 2 uurtjes en dat was ook zwaar werken voor haar. Bijvoorbeeld met mij op dr rug door het zand in het bos, waarbij ze de grote pony's moest bijhouden. Of anders dressuur in de bak (dat deden we echt serieus, kon ie ook echt goed).