Op ijzers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:11

Sinds kort heb ik mijn shetje voor de wagen staan.
mijn kinderen (ikzelf trouwens ook) vinden het super om met hem op stap te gaan.
Het liefst willen ze iedere dag, maar dit is voor zijn hoeven niet zo bevordelijk.
nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie je shet op ijzers staan en
hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:43

Ja, sinds dinsdag eentje rondom. Heb vanavond eindelijk mijn eerste ritje kunnen maken. Klinkt geweldig en mijn merrie loopt er zo mee weg Lachen.

Ik doe nl een opleiding hoefsmid en heb het zelf gedaan, maar heb een klein ongelukje gehad bij het laatste ijzer er onder tikken waardoor ik met een vinger met hechtingen zit. Nu voelde het eindelijk zo aan dat ik het weer aan durfde Lachen.

Mijn witje staat alleen voor op ijzers ivm verbening van het hoefkraakbeen. Zonder ijzers loopt ze ronduit beroerd, nu loopt ze nog niet zoals het geweest is maar is het iig dragelijk voor haar.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:18

Ik heb er 1 nu ruim rondom op ijzers staan, en ik ben er echt super blij mee. Voor mij iets anders meer.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 00:01

Mijn Shet staat sinds een maandje ook rondom op ijzers. Ik heb ze nog niet uit kunnen testen, want die slimbo kon zich niet gedragen bij de smid en nu heeft ze een lichte schouderblessure. Tong uitsteken Ach gut

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:46

Ik heb 4 jaar de pony's op ijzers gehad maar altijd gekloot. Hoeven scheurden snel, altijd ijzers los als het mij echt niet uit kwam, tijden wachten op de hoefsmit en een pony die niet top er mee liep. Nu al 4 jaar geen ijzers en gewoon op blote voeten. Hoeven moeten er wel aan wennen maar dan krijg je ook steenharde hoeven. Ik men zo'n 1500 km in het jaar en het gaat prima. Ongeveer 3 a 4 keer per jaar de natuurlijke bekapper erbij en voor de rest vijl ik ze zelf rond. Ik men wel veel over zandpad maar ook een rit over de weg is geen probleem.
Aan het eind van de maand gaan we een vierdaagse lopen op blote voeten tegen alle adviesen in. Ik verwacht geen problemen.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:53

Mijn shet staat ook rondom op ijzers.
Ik heb het eerst zonder geprobeerd, maar haar hoeven waren daar toch niet geschikt voor... sleten heel snel af en ook heel scheef.
Nu met ijzers gaat het super. Ik kan lekker rijden waar ik wil en hoe vaak ik wil. Ik heb wel bos naast de deur, maar dat is meteen zwaar trekken en voor de afwisseling wil ik dus ook wel eens een flinke rit over asfalt kunnen maken, wat een stuk lichter trekt.
Ik vind het heerlijk.
De eerste keer dat ze ijzers onderkreeg deed ze wel heel idioot. Steigeren, slaan, woest was ze! Dus hou daar even rekening mee Knipoog We hebben ze eronder gekregen (maar vraag niet hoe...pfff) en die weken erna ben ik gaan oefenen door steeds op de ijzers te tikken. De 2e x was ze al zo mak als een lammetje, want toen vond ze het normaal Lachen
Het ligt wel een beetje ook aan de hoeven van je shet, want de shet van een vriendin van mij kán geen ijzers onder. Dus gewoon proberen zou ik zeggen Ja

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:31

Nee, die van mij krijgen zeker geen ijzers onder hun hoeven
zolang ze recht op hun benen staan en gezond zijn.
Geen hoefijzers..

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:15

Idd, zolang het niet nodig is zou ik het ook niet doen.

Maar Roosje slijt achter ietsje scheef en zo hard dat er dan ook niets meer aan te corrigeren valt. Ik kan met haar hooguit 1x in de maand een kilometer of 5 over de weg, dat schiet natuurlijk niet op.

Angel is het ook pure noodzaak. Zonder loopt ze gewoon beroerd, nu loopt ze een stuk beter(nog niet perfect) en vind ze het werk weer super. Simtoom bestrijding, ja, helaas wel. Maar het verbeende hoefkraakbeen is on omkeerbaar dus je moet wat.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:18

Hero staat ook scheef op zijn achterhoeven waardoor hij ook vaak zijn knieen op slot zetten. Ijzers corriceerde dat maar nauwelijks en hij had veel vaker zijn knieen op slot. Nu staan ze ook scheef maar hij lijkt er minder last van te hebben.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:21

Dan staat jou Hero vast binnendoor Knipoog (binnenkant korter dan de buitenkant). Mijn witje achter ook, voor het zelfde gaval.
Roosje slijt uit zich zelf juist buitenover af maar heeft (gelukkig) nooit last van haar knieen.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:27

Kailiegh heeft ook ijzers.
Ze loopt nu eigenlijk super hard.. Ben er erg blij mee..

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:13

Mijn shetjes hebben te kleine hoefjes voor ijzers maar mijn oude shetlander had ik ook voor de kar staan met ijzers.
Echt super was dat kon gewoon dagen gaan mennen zonder dat zijn hoeven beschadigden of te kort werden echt een aanrader dus. Mochten ze geen ijzers in de maat van je shet hebben kan je altijd nog kijken voor hoefschoenen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:32

Mijne staat nog niet op ijzers.

Maar wanneer hij voor de kar staat, En hij goed beleerd is, Krijg hij ijzers als dit gaat passen, zo niet dan krijgt hij hoefschoentjes, Want fanatiek mennen gaan we zeker. Knipoog

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:36

Ik heb hem ook niet op ijzers staan, hij heeft steenharde hoeven maar het is ook niet dat ik een hele fanatieke menner ben. Als ik het meer ga doen mss. toch even kijken hoe die loopt op ijzers/hoefschoenen.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:02

rossebol schreef:
Mochten ze geen ijzers in de maat van je shet hebben


Dit is flauwekul want ze zijn in iedere maat te krijgen. Als een smid ze niet heeft liggen en ze besteld hebben ze ze binnen 2 of 3 dagen in huis! Wij hebben laatst zelfs een pony van 80 cm op ijzers gezet, en van 7x0 hoefde bij deze pony niet eens een stukje afgeknipt te worden.
Roosje staat voor op 7x0 en achter op 6x0(achter was wat twijfelen, maar achter is niet zo erg als het wat ruimer licht). Angel staat alleen voor op 7x0.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 21:02

Ik heb even bij de vorige eigenaar geinformeerd hoe die het had met de shet voor de wagen.
Niets waard zei hij. Constant de ijzers er onder weg.
Nou dan blijven we maar zonder ijzers rondkarren en zoveel mogelijk in de berm. Dat lukt ook prima, maar het rijdt wat makkelijker op de weg.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:40

Ik heb daar nog nooit last van gehad. Ze losgaan zitten ofzo.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 01:51

Dennis schreef:
Dan staat jou Hero vast binnendoor Knipoog (binnenkant korter dan de buitenkant). Mijn witje achter ook, voor het zelfde gaval.
Roosje slijt uit zich zelf juist buitenover af maar heeft (gelukkig) nooit last van haar knieen.


Hero heeft net als Roosje kort aan de buitenkant en lang aan de binnenkant

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:15

die van mij konden niet op ijzers omdat hun hoefjes te klein zijn er kunnen wel ijzers voor gevonden worden maar het is niet bevordelijk voor de hoef om er dan ook nog eens nagels in te slaan

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:13

Mijn pony niet.. Die maakt flink wat kilometers over het harde, niets aan de hand! Als je het maar langzaam opbouwt zodat de hoeven de tijd hebben zich aan te passen kunnen ze héél veel hebben!

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:05

IvoIce schreef:
Mijn pony niet.. Die maakt flink wat kilometers over het harde, niets aan de hand! Als je het maar langzaam opbouwt zodat de hoeven de tijd hebben zich aan te passen kunnen ze héél veel hebben!

Vaak wel, maar dat gaat niet altijd op.
Die zwarte van mij heeft ze ook zo hard als beton Haha! Maar bij Lotje werkte het gewoon écht niet. En als ze dan goed loopt mét ijzers, dan ga ik daar verder niet moeilijk over doen.
Nikes eronder en gassen maar Vork

@Rossebol; een vriendin van mij had datzelfde probleem bij haar (ex)shetje. Lastig is dat hoor. Ze had er een tijdje een soort plakijzers onder, maar dat was ook al niet ideaal.
Vlg mij is dan de enige oplossing nog iets van hoefschoenen, bv op maat gemaakt...

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:40

Vickelientje -> Is ook zo, Reb heeft ook van die harde zwarte Knipoog
Merk ook aan mijn jaarling met lichte hoefjes dat die een stuk harder slijten en 'zachter' zijn, dus ben benieuwd..

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:54

Jolly staat ook op ijzers.
Na 2 maanden trapt die ze er eigenlijk altijd wel af in de weide.. Nou is het pas de eerste keer dat er een ijzer los ging zitten.

Jolly's hoeven zijn ook te zacht voor het stukje dat die iedere over de weg moet.
En tevens staat die aardig frans en dat is heel erg gecorrigeerd met ijzers.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:14

mijn shetten lopen flinke ritten voor de kar in draf..blootvoets. nooit te korte hoeven!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:58

Afgelopen 4 dagen 110 kilometer gelopen (vierdaagse Zorgvlied) op blote voeten en ze zijn nog net zo lang als ervoor.