Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:11

Ik wil Fly weer terug hebben in de conditie hebben die ze had tijdens de dracht, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ze zoogt nog steeds en tot mijn ergenis heeft ze een typische shethangbuik Nagelbijten / Gniffelen ontwikkelt en die wil ik eraf wil hebben! Het vreemde is dat ze enkel een hangbuik heeft en voor de rest nergens te dik is! Hoort dit bij zogende shetmerries of is dit een grasbuik aangezien ze van juni tot en met vorige week 24 uur per dag weidegang met veulen heeft gehad ?

Ze staat nu sinds vorige week op een nieuwe stal waar ze 's ochtends hooi en 's avonds hooi krijgt, daarnaast krijgt ze beperkte weidegang en 2 handjes merriebrok en 1 handje musli met vitaminen/mineralenpoeder en knoflook.

Sinds een maand heb ik haar elke dag een half uur stappend met af en toe een drafje aan de longe aangezien ze echt geen conditie meer had en ben ik nu aan het uitbouwen met meer draf en af en toe een galopje maar ben ik voorzichtig met het teveel afvallen omdat ik wil voorkomen dat ze vet in het bloed krijgt en ik haar wel beweging wil geven om hoefbevanging wil voorkomen en haar meer conditie wil geven zodat ze ook weer lesjes kan lopen.

Maar vind het zo lastig het goed te doen want ze heeft nog een 4 maanden veulen aan d'r voet en is al aardig op leeftijd. Hoe doen jullie dit, daarnaast zit ik ook met een dilemma dat Fly eigenlijk niet zoveel gras mag maar het veulen heb ik het liefst onbeperkt op het land.

Hoe pakken jullie de oudere shetmerries weer op met veulen aan de voet?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:30

Qua beweging ben je al goed op weg zo te horen.

Wordt de shet regelmatig ontwormd, zodat de bolle buik niet van de wormen kan komen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:39

straks heb je kans dat het veulen de moeder "leeg zuigt".Hij gaat immers steeds meer drinken.
Dan wordt zij dus vanzelf dunner.
Kan je ze niet in een paddoc zetten en natuurlijk ff op het land voor het veulen?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:49

bedankt voor de reacties, ja ze worden goed ontwormt een maand terug hebben ze nog equimax gehad, alleen ik denk dat de buik echt kwam van het gras want nu ze sinds 2 weken hooi krijgt is hij eigenlijk al voor de helft weg Lachen gelukkig, stond er zelf ook van te kijken!

@ superwoman ze staan nu in een paddock met een klein stukje weiland voor het veulen dat elke dag verzet wordt. Dus dat is al ideaal.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe 20 jarige zogende shet weer terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:50

Oh, lekker, dan kan het veulen toch lekker rennen Tong uitsteken