wat is zwaarder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:09

heb een vraag: wat is zwaarder voor een shetlander?
een zware boom stam door het land heen sjorren of een half uurtje met iemand op zijn rug van 60kg rustig door het dorp heen rijden en een stukje tedraven en een klein stukje tegeloperen

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:11

Nou, shetlanders kunnen meer trekken dan dragen.
Maar 60 kg. kan een (stevige) shet nog makkelijk dragen hoor!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:12

Wat doet dit topic op hk..? Clown
Ik TeM even Lachen

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:13

wist niet waar ik het neer moest zetten dus deed dat maar in de huiskamer Bloos

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:13

Ja, dat vroeg ik mij eigenlijk ook af.
Maar vond het wel komisch Clown

Leo

Berichten: 50176
Geregistreerd: 06-12-02

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:23

HK --> SH

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:29

Beetje vreemde vraag, het is eigenlijk appels met peren vergelijken. Maar goed, op onverhard terrein mag een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht trekken en een shet mag 20% eigen gewicht tillen. Voor het tillen gebruikt hij andere spieren als bij het trekken. Voor een shet met een pijnlijke rug zal het trekken prettiger zijn als het tillen.
Wat wil je met deze informatie?

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:31

napie schreef:
Beetje vreemde vraag, het is eigenlijk appels met peren vergelijken. Maar goed, op onverhard terrein mag een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht trekken en een shet mag 20% eigen gewicht tillen. Voor het tillen gebruikt hij andere spieren als bij het trekken. Voor een shet met een pijnlijke rug zal het trekken prettiger zijn als het tillen.
Wat wil je met deze informatie?

er was een discusie en wou gewooon even zeker weten dat ik gelijk had Tong uitsteken

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:32

Vind het sowieso een beetje raar dat mensen van 60 kilo op shetjes gaan rijden Mochten wij op de manege maar tot 40 kilo.

Macha876
Berichten: 2201
Geregistreerd: 15-08-05

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:32

Vraag ik me ook af.
het si beide niet niet goed maar .
maar ik laat mijn shetlander eerder een boom trekken als iemand die te zwaar is.
Anngezien een shetlander op zand geloof ik zijn egen gewicht kan trekken(verbter me maar als het niet waar is)?

Macha876
Berichten: 2201
Geregistreerd: 15-08-05

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:33

pascha7 schreef:
napie schreef:
Beetje vreemde vraag, het is eigenlijk appels met peren vergelijken. Maar goed, op onverhard terrein mag een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht trekken en een shet mag 20% eigen gewicht tillen. Voor het tillen gebruikt hij andere spieren als bij het trekken. Voor een shet met een pijnlijke rug zal het trekken prettiger zijn als het tillen.
Wat wil je met deze informatie?

er was een discusie en wou gewooon even zeker weten dat ik gelijk had Tong uitsteken

en wat is jou mening hierin dan

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:16

Een half uur emt iemand van 60 kg op zn rug rond lopen, dat is echt te veel voor een shet. Trekken kunnen ze heel veel.

Anoniem

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:20

Ze kunnen behoorlijk wat trekken ja. En 60 kg vind ik wel heel veel eigenlijk. Zeker voor een half uur.

Maar hoe zwaar is de boomstam die jij bedoelt? Hij is natuurlijk niet de vergelijken met een kar of iets dergelijks. De rolt mee, een boomstam bied weerstand waardoor dat ook behoorlijk zwaar is.
Maar dat ligt er ook weer aan watvoor een boomstam.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:24

Nou Sorry maar mijn shet geniet van iedere rit die ik met hem maar. Hij is 1.05 en ik weeg 60 kilo. Hij is ook nog eens 18 jaar. Dit dier vindt het heerlijk om te gaan rijden met mij. Als ik hem zou laten staan is hij alleen maar boos. Ik vindt dat je zelf zeer goed in kan zien of je shet het wel of niet aan kan.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:25

Wat een rare discussie. Ik heb vaak veel medelijden met Shetjes. Al die jonge grietjes, die maar in hun flanken schoppen om ze vooruit te krijgen en vaak veel te lang zijn..... Ik heb er zelf een tijd een gehad en ik werd gek van de grietjes die maar bleven vragen of ze hem in mochten rijden of dat ze hem mochten longeren (hij was 1 jaar). No way!!!
Gelukkig staat 'ie nu bij een goede vriendin van me, die hem goed behandeld... Niks geen te zware mensen erop in de toekomst of boomstammen trekken.....

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:28

Die van mij heeft nog nooit een boomstam getrokkken maar wel mij op zijn rug. En dat is meteen zielig, het is zielig dat mensen deze werkwillige diertjes in een stal weg laten kwijnen dat is zielig.

Anoniem

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:31

Wist je dat er een verschil is tussen niet rijden en op stal staan? Er zit namelijk nog heel veel tussen al is het alleen maar lekker met vriendjes buiten spelen in de wei.

Ik zou nooit zelf op een shet gaan rijden, terwijl ik "maar" 50 kg ben. Vandaar dat ik het niet erg diervriendelijk vind om een half uur op een shet gaan rijden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:32

Binckydenice schreef:
Nou Sorry maar mijn shet geniet van iedere rit die ik met hem maar. Hij is 1.05 en ik weeg 60 kilo. Hij is ook nog eens 18 jaar. Dit dier vindt het heerlijk om te gaan rijden met mij. Als ik hem zou laten staan is hij alleen maar boos. Ik vindt dat je zelf zeer goed in kan zien of je shet het wel of niet aan kan.


Wat een onzin zeg, je kan nog veel meer leuke dingen doen dan behalve rijden, dat is wel nummer 1 excuus

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:36

Binckydenice schreef:
Die van mij heeft nog nooit een boomstam getrokkken maar wel mij op zijn rug. En dat is meteen zielig, het is zielig dat mensen deze werkwillige diertjes in een stal weg laten kwijnen dat is zielig.



Dat vind ik voor veel paarden gelden, niet alleen voor Shets....... Het ligt ook aan de grootte van je Shet, maar ik zie wel regelmatig hele kleine Shets met te lange mensen erop, die dan ook nog zo hard tegen die Shet zijn. En dat vind ik zielig, ja..... Ik had trouwens een Shet van 1 meter (hij zou nog wat groeien, het was een jaarling) en ik weeg amper 50 kg, maar ik was er niet op gaan zitten, hoor. Zou ook een beetje raar zijn met mijn 35 jaar, hahaha.......

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:38

Dat is geen excuus. Hij vindt het gewoon leuk, waarom zou ik hem zijn pleziertje niet gunnen? Ik ga na het rijden met de grote pony altijd nog een blokje om met de shet, gewoon omdat hij het leuk vindt. Longeren vindt hij verschrikkelijk en wandelen vindt hij te langzaam gaan en gaat hij stilstaan van zullen we weer naar huis gaan? En met rijden vindt hij het geweldig.

Zodra ik zou merken dat hij er geen lol meer in heeft zou ik er mee stoppen, maar voor hem is dit toch echt het enige dat hij echt leuk vindt.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:40

Nadya schreef:
Binckydenice schreef:
Die van mij heeft nog nooit een boomstam getrokkken maar wel mij op zijn rug. En dat is meteen zielig, het is zielig dat mensen deze werkwillige diertjes in een stal weg laten kwijnen dat is zielig.



Dat vind ik voor veel paarden gelden, niet alleen voor Shets....... Het ligt ook aan de grootte van je Shet, maar ik zie wel regelmatig hele kleine Shets met te lange mensen erop, die dan ook nog zo hard tegen die Shet zijn. En dat vind ik zielig, ja..... Ik had trouwens een Shet van 1 meter (hij zou nog wat groeien, het was een jaarling) en ik weeg amper 50 kg, maar ik was er niet op gaan zitten, hoor. Zou ook een beetje raar zijn met mijn 35 jaar, hahaha.......


Ik vindt dat je goed voor je paarden bent wanneer je er gewoon goed mee bezig bent op een verstandige en liefdevolle manier. En dat doe ik ook voor mijn shet....

Haha maar met 35 jaar op een shetje haha dat wil ik zien!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:41

dta is wel een excuus ik heb twee kleintjes en rij er dus zelf niet op. En die twee zijn echt niet zielig hoor, ze hebben een heerlijk leven met heel veel veelzijdige trainingen.

Als je het ras goed zou kennen dan weet je dat ze hard zijn voor zichzelf en echt niet zomaar aangeven dat je zwaar bent voor ze. Ik weet zeker als ik met mn zware gewicht op mn mini van 84 cm ga zitten hij ook doet wat ik vraag maar ik weet wel zeker als ik dat doe dat hij dan over een paar jaar versleten is en naar de slager kan, maar protesteren zou hij neit doen. Zegt geneog vind ik

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:45

60 kilo is veels te zwaar voor een shet.

Ik weeg 58 en wil graag afvallen omdat ik dat nog te
zwaar vind voor mijn breed gebouwde c pony.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:47

karoliena schreef:
dta is wel een excuus ik heb twee kleintjes en rij er dus zelf niet op. En die twee zijn echt niet zielig hoor, ze hebben een heerlijk leven met heel veel veelzijdige trainingen.

Als je het ras goed zou kennen dan weet je dat ze hard zijn voor zichzelf en echt niet zomaar aangeven dat je zwaar bent voor ze. Ik weet zeker als ik met mn zware gewicht op mn mini van 84 cm ga zitten hij ook doet wat ik vraag maar ik weet wel zeker als ik dat doe dat hij dan over een paar jaar versleten is en naar de slager kan, maar protesteren zou hij neit doen. Zegt geneog vind ik


Nou wt voor veelzijdige trainingen doe jij vooral? Hoevaak per week?

Ik ken het ras beter dan dat jij denkt denk ik. De 18 jarige shet hebben we nu zo'n 10 jaar. Dus ik kan gerust wel van hem aflezen wat hij wel en niet leuk vindt. Ik weet niet hoe goed jij die van jouw kent? Die van jouw weten niet beter dus missen ook niets. Als ik zou gaan stoppen met rijden vindt hij dat echt niet leuk. En jij mag rustig denken van wel hoor! Maar ik ken mijn eigen shet beter dan jij denk ik. Ik heb er ook genoeg ervaring mee om er over te kunnen oordelen.

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe erbij van 2 jaar en nee daar ga ikzelf niet op rijden nee. Dat is hij niet gewent en dat zal ook zeker niet gebeuren. Bij de 18jarige is het gewoon zo gegroeid.

En mijn shet protesteerd echt wel als het hem niet zint hoor! Longeren vindt hij niet leuk dus gaat hij in protest wandelen idem dito. Hij weet zelf echt wel wat hij wel en niet wil doen hoor. En dat merk je gou genoeg.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:47

Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .

Ik vind het wel kunnen hoor