hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:55

Ik wil mijn pony's weer scheren deze winter maar ik weet eig niet hoe ik dat nou het beste kan doen.
Ze hebben nm totaal geen beschutting in de wei en ik mag ook niks plaatsen.
Ik men intensief met ze waardoor ze erg zweten. Nu heb ik wel een pony met cronische luchtwegaandoening. Qua dekens heb ik een ongevoerde regendeken, een 220 grams waterdichte deken, zweetdekens en een 200 grams staldeken.
Ik dacht zelf aan: borst scheren, tussen de voorbenen, bij de singel en bij de achterbenen.Zou dit goed zijn of beter een ander model?
En zouden ze het dan niet te warm krijgen als ik dus maar zo'n beetje scheer en van de winter een 220 grams opleg?

Anoniem

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:56

Persoonlijk zou ik niet scheren bij 24/7 buiten.
Alleen als ze 'snachts ook op stal kunnen

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:06

maar dan zit ik ermee dat ik ze bezweet op de wei moet zetten.Is ook niet erg gezond lijkt me. Vooral niet bij mijn pony met luchtweg problemen. Buiten dat houden ze het werk ook minder vol.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:08

is da nie verplicht beschutting in de wei? Of is da alleen in belgiƫ?

Ik ken iemand die zijn paard scheert en zoals jij veel buiten laat staan? Die zet gewoon veel dekens op en halsdekens?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:11

Nou ze hebben manen van 60 cm ben bang dat die kapot gaan met een halsdeken. Maar ik wil eig de hals ook niet scheren.

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:16

Ik zou ze niet scheren als ze 24/7 buiten staan.
Heel goed uitstappen of evt. een zweetdekentje op totdat ze droog zijn is dan verstandiger (kost wel veel tijd).

KumiMila
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-10-06

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:25

Mijn Shet heb ik stukje voor stukje geschoren.Let wel:de mijne staat 's avond's binnen,maar ik denk dat mijn tip misschien toch bruikbaar voor je is.
Ik heb steeds een beetje meer geschoren;eerst een klein stukje en niet te kort (niet strak op de huid) en steeds kijken hoe dat uitpakte.Zodra het zweten beheersbaar was (niet meer doorweekt),stopte ik met scheren.En heb alleen de onderkant geschoren!Bovenkant is zijn bescherming tegen regen enz natuurlijk.Is een eigen versie van dekenmodel. Tong uitsteken Begonnen aan de voorkant (snelheidsstreepje Haha! ),toen een 'luchtgat' achter z'n oksels en zo verder.En dan steeds even aankijken hoe het gaat op die manier.Meer eraf kan in no time,maar aangroeien... Knipoog
En dus niet gelijk (te) kort;dan is het even wat luchtiger (overtollige warmte kan beter weg,zweet droogt beter),maar als hij het koud krijgt,heeft hij wel nog vacht om op te zetten.Maar dat doet de mijne (nog?) niet eens.Voor mijn heldje werkt deze manier dus misschien ook voor jou?Maar nogmaals,de mijne staat wel 's avond's binnen,ja...

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:29

precies en ik heb daar niet de tijd voor. Het duurt nm heel erg lang voordat ze droog zijn vooral bij de borst, voorbenen en singel. En ik vind dat toch wel de risicoplaatsen om een kou erop te vatten.
Als ik die scheer zijn ze droog als ik weer bij de wei ben en kunnen ze de deken weer op. En dan kunnen ze er geen kou op vatten, of beredeneer ik nu verkeerd?

Ik wil ze dus niet helemaal! scheren!!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:29

de mijne kunnen niet binnen nee, maar ze hebben wel een deken dan op.

Boev
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-09-06

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:32

Ik zou ook niet scheren. Je paarden zullen het te koud krijgen. Als je perse intensief wil mennen (in de winter) dan lijkt me andere stalling zoeken de enige goede oplossing.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:34

Niet scheren, maar zorgen dat ze niet meer warm aanvoelen als ze de wei op gaan. het zweet droogt wel op omdat ze zelf lekker kunnen lopen. Als ze maar niet warm meer zijn, dan heb het grootste probleem al opgelost.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:35

Als je de hals en benen perse niet wilt scheren kun je een laag streepmodel scheren.
Je scheert zeg maar de luchtpijp ( of iets breder) eruit en dan tussen de voorbenen door en onder de buik. Dan kunnen ze zelfs zonder deken staan.
Als je echter toch een deken gebruikt scheer dan gewoon een halve hals eruit en maak een deken model.
Dus scheer een schuine streep vanaf de oren naar de schouder, dan recht naar achteren.
Zodat er een stuk vacht blijft zitten op het bovenste deel van de hals en over de hele rug en kont.
Dan heb je een geschoren lijn op de zijkant en laat je de benen er weer in.

Persoonlijk zou ik zelf gewoon alles scheren en dikke jasjes aan.
Mijn paard staat ook geheel geschoren met dikke dekens op.

Anoniem

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:39

Minder intensief trainen of zorgen voor beschutting is wat ik zou aanraden.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:00

Ik mag niks plaatsen in de wei.Dus ze krijgen sowieso een deken op.
zoals iedereen misschien wel weet krijgen shetlanders een hele dikke wollige vacht. Dus bij 5 min draven zweten ze al + dat een van mijn shetlanders een mega energie heeft en hij die eruit wil gooien.Minder intensief trainen gaat dus niet echt.

Nu wil ik het voor hun zo comfortabel mogelijk maken met zo min mogelijk kans om ziek te worden.
Moet ik dan helemaal niet scheren en dan een deken omdoen zodat de deken vanbinnen nat word?
Of een stukje scheren zodat ze sneller droog zijn en dus de deken niet nat is als ze weer de wei op gaan?

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:32

Ik zou niet scheren als je pony 24/7 op het land staat.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:32

Ik zou een stukje van de borst scheren. Dit kan zelfs zonder deken dus waarom ook niet met ?

Heel klein stukje maar, En lekker warme deken op.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:37

nouja ik vind eigenlijk dat je eerst moet zorgen dat je pony ergens kan schuilen vind het gewoon zielig als een paard 24/7 in het land staat zonder een schuilplekje! nou kunnen ze heel veel hebben maar zomers staan ze dan ook in de brandende zon.
Ik zou eerst een goede stal zoeken en dan pas gaan denken over scheren

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 15:49

helaas heb ik die mogelijkheid niet. En als ik een stal zou hebben zouden ze er nog niet veel in staan omdat ik vind dat een paard zoveel mogelijk buiten moet kunnen.

@horsewisper: Precies dat bedoel ik ook. Gwoon een heel klein stukje dat ze net wat eerder droog zijn.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:57

Een streep bij de borst scheren doen meerdere mensen. Dat helpt idd wel en ze hebben geen deken nodig.

Meer zou ik persoonlijk niet scheren als die 24/7 buiten staat.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:59

Een strook over de borst/hals en dan zonder deken naar buiten.

Ik durf ze iig niet te scheren en buiten te laten staan. Ben veel te bang dat ze echt ziek worden!

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:02

Ik zit precies met het zelfde probleem! Een teddybeertje waarmee je in de winter wil bijven mennen!!
Ik zeg idd ook SCHEREN.
Ik heb een boekje kunnen lenen waar alle scheermodellen in staan. Misschien aan te raden dit boekje ook even te lenen bij de bieb. HIer staan alle modellen in en waar ze voor dienen.
Je kan je shet idd met een laag scheermodel zelfs ZONDER deken buiten zetten (al zou ik dat niet doen met een pony die last van ze luchtwegen heeft, maar het gaat om het idee) Aangezien je meerdere dekens hebt kun je een aardig dikke jas voor hem maken.
Ik zou dus ook zeggen gwn lekker scheren. Dat boekje is echt een aanrader. Dan hoef je geen 2 uur met je pony te gaan stappen na ene klein half uurtje werken.

Ik ga dit weekend of volgend weekend denk ik scheren, ben heel benieuwd want het is de eerste x dat hij dan geschoren het land op gaat in plaats van op stal!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 08:53

en hoe ga je ze scheren fjordeliefde?
staan ze bij jou ook altijd buiten?

Hier op de site heb ik ook al veel verschillende modelletjes gevonden.

Anoniem

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:55

Dennis schreef:
Een strook over de borst/hals en dan zonder deken naar buiten.

Ik durf ze iig niet te scheren en buiten te laten staan. Ben veel te bang dat ze echt ziek worden!


Maar waarom groeien daar dan haren als ze die niet nodig hebben Lachen

Persoonlijk zou ik altijd een deken opgooien.
Brr, die koude wind erop zonder haar, zonder deken
- 10 in de winter buiten

Maar ik durf ook niet tescheren en snachts buiten te laten staan.
Overdag is mooi, dan vriest het hoog uit een paar graadjes.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:03

Daar heb je ook weer gelijk in en als ik ze nou eens dit weekend gedeeltelijk scheer?
Dan is het nog niet zo koud en hebben ze weer wat meer haar als het echt koud word.
Natuurlijk krijgen ze dan wel een deken op.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:07

met mennen zou ik de hals/boeg scheren en mischien een strook onder de buik, meer ook niet, dan kunnen ze met een winterdeken op/ regendeken best buitenstaan

wij ngaan onze fjordXfries ook scheren en die gaat ook gewoon met een dikke deken en regendeken naar buiten dan, maargoed die staat savonds binnen.

mischien toch proberen om een schuilplek te kunnen creƩren??