Aan het werk zetten jonge shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:05

Een mep verkopen is niet slaan. Hiermee bedoel ik aanpakken.

Een kind kan je vertellen wat hij/zij fout doet. Een pony kan je moeilijk verhalen vertellen. Juist op een jonge leefdtijd wanneer je gaat wandelen kan je het beter meteen goed aan leren, en niet dit soort geintjes meteen stilstaan.

Dus aanpakken, en dat hoeft niet slaan te zijn, Dat kan een tikje op de kont zijn.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:33

mirel schreef:
Mijn shet is ook 1,5.
In het begin heb ik iemand achter haar laten lopen(drijvende werking) en zo liep ze al snel makkelijk mee.
Nu gaat ze af en toe een klein rondje mee als hand paard en verder loopt ze gewoon in de wei.
Doordat alle paarden s'nachts op stal staan worden 2x per dag haar hoeven uitgekrabt en is ze makkelijk in de hand.
Meer hoeft ze voor mij niet te doen.


Kijk zo hoort het !!

Mensen verwachten veel te veel van jonge shets !!
Laat die beesten toch heerlijk in de wei staan!!
Als ze 2,5 / 3 zijn kan je dr wel eens wat mee gaan doen hoor !!

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:46

@Ronnie26: Als je echt denkt dat pony's in hun stalletjes staan te bedenken hoe ze de baas nu weer eens zullen gaan irriteren of express dingen (niet) doen om te etteren dan snap je vrij weinig vande belevingswereld van een paard en helemaal van een hele jonge.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:05

MMMM ik vind dat Ronnie26 wel erg hard wordt aangevallen.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om je veulen echt te slaan, maar een keer een boze stem met een tikkie ( let wel TIKKIE! ) is af en toe ook bij een jonge shet nodig. Hoe denken jullie dat het in de kudde gaat?? Dan krijgen ze van de oudere paarden regelmatig een flinke hap of mep en worden ze op hun plek gezet! En ik denk dat Ronnie26 dat bedoeld...dus niet... sla je pony maar in elkaar! En ja, veulens zijn net als kleine kinderen, ze proberen je wel degelijk uit! Sta je in het begin al niet bovenaan dan kan je het met de rest van de africhting wel schudden! En voordat IK iedereen over me heen krijg....ik ben geen voorstander van slaan, meestal is een flinke stemverheffing al voldoende! Maar nu nog even ontopic....lekker spelen met hem ( b.v met een bal wat al gezegd werd ) en vooral veel laten spelen met zijn eigen vriendjes!

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 10:31

Met zijn vriendje spelen.. weet eigenlijk niet oftie dat doet.. meestal als ik ze zie staan ze te grazen, en als ik er ben doet Wins sago tegen hem omdat hij de baas wil zijn Bloos

Dat van die bal vind ik een goede tip, denk dat ik maareens zon grote ga kopen en kijken of ze het leuk vinden Lachen Dan gooi ik hem er gewoon af en toe bij, want als ik die bal constant daar laat liggen beland hij waarschijnlijk in de sloot Haha!

en ik zet mn peuter nog niet aan het werk hoor, de titel doet het misschien wel vermoeden, maar dat was meer bedoeld van: wat doe ik om hem te vermaken Knipoog
In mn eerste post staat dat ik hem ongeveer 1 x per week eens pak om een stukje te huppelen en te grazen

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:28

Jalenka_Kiya schreef:
@Ronnie26: Als je echt denkt dat pony's in hun stalletjes staan te bedenken hoe ze de baas nu weer eens zullen gaan irriteren of express dingen (niet) doen om te etteren dan snap je vrij weinig vande belevingswereld van een paard en helemaal van een hele jonge.


Ik zeg toch helemaal niet dat ponys staan te bedenken hoe ze hun
baasje nu weer zulle gaan tergeren...

Maar pony's (vooral shetlanders Tong uitsteken ) zijn eigenwijs.. en willen meestal
doen waar ze lekker zelf zin in hebben. En op zo een moment.. dat ze
gaan etteren dán hebben ze wel een standje nodig. En ik zeg niet slaan
of in elkaar trappen. Maar gewoon en tikkie op hun kont bijv. en een
zware stem die ze ff bijbrengt dat ze dát niet mogen.
Zoiets heet opvoeding..

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:23

Misschien kun je hem (samen met zijn vriendje) laten kennismaken met een supersimpel politieparcourtje? Denk: over een zeil heen lopen, kennis laten maken met balkjes (en daar bedoel ik dus niet springen mee Knipoog ) tussen wat autobanden door.. gewoon zeg maar een babyparcourtje, lekker laten snuffelen en uitproberen. Misschien een "hindernis" per keer, dan zet je er geen druk achter. Zo kan hij kennis maken met "vreemde" dingen en wordt jullie vertrouwensband versterkt.

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 15:11

ook een goeie, die kleine vind dat waarschijnlijk wel een leuke uitdaging Haha!

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:46

Voor de rest zou ik zeggen: ga door zoals je nu met hem omgaat, waarschijnlijk vindt hij het allang best dat ie lekker op de wei mag staan met zijn leeftijdsgenootje. Vooral niet teveel willen, dat komt later allemaal wel, als hij wat ouder is en je "echt" met hem kunt beginnen!

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:56

Wij hebben ook twee oliebol landertjes Haha! wat wij doen is eingelijk ook niet veel. Ze staan met nog een haflinger in de wei. Ze worden af en toe een keer gepoetst en minimaal 1 keer in de week de hoefjes uit gekrabt.

Ik ben pas voor het eerst met pluto gaan lopen, (voor foto's kijk pro) en die ging ook in het begin stil staan, ik w8 dan juist en geef hem een stukje halster touw. zorg er voor dat die niet om kan draaien. zodra die weer loopt beloon ik hem met mijn stem. braaf. hij heeft maar twee keer stil gestaan, wel meerdere malen gehinnekt naar zn vriendje maar dat vind ik niet erg. Ze zijn bij mij ook overgens 1,5 ze zijn allebei van 19 april 2005 nee zijn geen broertjes...

dus zoek een wei op met vriendjes, laat hem/ zij lekker spelen met leeftijds genootjes. haal de shet af en toe eruit voor te poetsen of hoefjes, en laat de shet voor de verder rest lekker baby zijn...

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:16

Als je het topic had gelezen had je kunnen ontdekken dat mn pony op het land staat met een vriendje van zn eigen leeftijd Haha!
EN dat ik hem er ook maar 1 keer per week eventjes uithaal Bloos

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:10

Ronnie26 dat ben ik wel met je eens, misschien begreep ik je niet helemaal goed. Ieder paard dient opgevoed te worden en daarbij is een tik of stemverheffen niet te vermijden.
Ik ken het want ik heb een zeer dominante arabische merrie. Maar het kwam gewoon een beetje heftig over zoals je hier je post plaatste. En ook een beetje penny, maar ik zie dat je het niet zo bedoelde. Veel paarden doen inderdaad graag hun eigen zin, maar niet met het idee tot etteren. Dat maken wij er zelf van. Maar goed: Vriendjes?

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:55

Jalenka_Kiya: Haha ja vriendjes Lachen , ja ik heb het mischien
wat verkeerd uitgedrukt met wat ik bedoelde.. maar gelukkig
begrijp je het nu wel. Lachen

Anoniem

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:06

ga met hem springen en er mee fiesen of ga er mee freestyle zorg in iedergeval dat je veel met hem doet en voorla heel veel afwisseling

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:23

Springen Hij is pas 1,5 jaar oud.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:32

Een anderhalf jarige is nog een kleuter, en heeft het concentratievermogen van een kleuter. Lange wandelingen zijn echt niet aan hem besteed. Als de basis er inzit, (en daar hoort ook meelopen aan de hand bij), gewoon op het land zetten. Onnodige wandelingen zorgen idd dat het paard dingen gaat verzinnen en de rem er opzet, en zie dat maar weer op een nette manier op te lossen.

Vrijheidsdressuur is absoluut niet goed, longeren ook niet. Wat je wel kunt doen is je paard laten wennen aan vreemde objecten, lopen over een zeiltje, balkje, trailer in bijv. Maar ook dat in sessie van 5 minuten, geen uren gaan trutten.

Kortom: je shet is nog een baby, en behandel hem dan daar ook naar.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:38

Mijn pony's begrepen het in het begin ook niet...(Bronco was nog maar 5 maand toen ik af en toe een stukje met hem ging wandelen)..

Ook Bronco ging in het begin vaak op de rem...dan vind ik dat een tikkie met het uiteinde van het halster touw tegen zijn kont absoluut wel kan...
En inderdaad..een beetje erachter blijven lopen..dan snappen ze snel genoeg wat de bedoeling is.

Mijn shets vinden wandelen prachtig...nog steeds!
Ondanks dat tikkie tegen ze kont van vroeger.

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:17

Cassidy: precies wat ik bedoelde Lachen

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:32

Waarom denkt iedereen in dit topic dat ik elke dag zon 2 uur met mn pony bezig ben ofzo Bloos ?

* tegendeel is waar, ik ben er elke dag 2 x om te voeren, ongeveer 1 keer per week krab ik zn hoefjes en ga ik eens ergens anders met hem grazen, enja; daar moeten we een stukje voor lopen Knipoog

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:39

Charadelover de reacties hier slaan meestal niet op jou hoor! Ik lees inderdaad dat je het gewoon rustig aan wil doen. Het zijn de reacties van mensen hier die bijvoorbeeld voorstellen om te gaan springen of hele stukken te lopen die al die reacties oproepen bij medebokkers!

WinstonVDB

Berichten: 1758
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Spannum

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:49

okee gelukkig Haha!
haha ik raakte een beetje in de war ervan Bloos

Anoniem

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:55

Zwartwitje schreef:
Springen Hij is pas 1,5 jaar oud.

jah wrrm niet ik doe dat ook hoor Bloos

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:17

Anoniem schreef:
Zwartwitje schreef:
Springen Hij is pas 1,5 jaar oud.

jah wrrm niet ik doe dat ook hoor Bloos


niet doen, je pony is op 1,5 jarige leeftijd nog lang niet uitgegroeid... zowel lichamelijk als geestelijk niet. Op lichamelijk gebied moeten zijn botten, pezen en spieren nog volgroeien en is (regelmatig) springen echt schadelijk. Paarden zijn pas op hun 5e/6e volgroeid! Ook geestelijk is hij er nog lang niet aan toe.
Weet iemand waar dat stukje over de groei van de ligamenten te vinden is? Misschien moet je dat eens lezen Nini_roosje Lachen

Weer ontopic, Charadelover: volgens mij heb jij helemaal geen hulp nodig, je doet t prima Lachen

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:32

met zo'n jonge pony kan je nog niet veel mischien is een andere route lopen...?
of alle 2 de ponys tegelijk mee...
rocky gaat ook vaak stilstaan tijdens wandelen .....maar hij doet om ff rond te kijken en alstie echt niet doorloopt krijgt die touw naar z'n kont Lachen
veder mischien een bal waar die mee kan spelen....
of iets anders neerleggen waar die mee kan spelen.....

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Aan het werk zetten jonge shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:37

Ga s met hem spele, koop een skippybal, en ga "voetballen".
Deed ik ook met mijn shet op 2.5 jarige leeftijd.
Nu neem ik hem mee aan de fiets, doe LICHT vrijheidsdressuur.
en af en toe aan de longeerlijn en loop dan de lange zijdes mee!!
en heeeeel af en toe als hij los loopt in de bak zet ik een inimini kruisje neer en springt meneer daar zelf overheen Bloos
Laatst bijgewerkt door xLaus_ op 17-10-06 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt