Shetlander inrijden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:26

Goos is nu bijna 2,5 jaar, veel meer dan wandelen en poetsen zijn we nog niet gekomen.. We hebben hem voor de lol wel af en toe heel eventjes een bitje in gedaan of als zadelsteun gebruikt maar daar blijft het wel bij.

Van de winter zijn we van plan hem te gaan beleren, dus hoofdstelletje indoen en/of longeren.
Maar hoe oud moet een shetlander zijn om hem echt te gaan inrijden, dus zadel erop en erop gaan zitten?
En hoe kun je dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!!!

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:27

Ik zou er nog wat langer mee wachten, anders krijgt hij er later last van. 2,5 jaar is vrij jong; een shet is pas bij 6 uitgegroeid heb ik me laten vertellen.

Edit: spelfoutje

Anoniem

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:28

dat is voor iedere pony anders ik zou pas beginnen met 3,5 / 4 mischien zelfs nog later maar je kan nu wel alvast beginnen met kleine dingetjes als je hem maar niet tevveel belast liever te laat beginnen als te vroeg succes Knipoog

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:30

Wij zijn zeker niet van plan op hem te gaan rijden voordat hij drie is.
We willen graag weten hoe je dit het beste kan doen en wanneer.

@ olifant, zo denk ik er ook over

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:46

Persoonlijk zou ik hem lekker nog 2 jaar in de weide laten staan. Daarna beetje beginnen met beleren. Als verkl*t je z'n gewrichten binnen no-time.

Van de winter ook lekker niet doen. Volgende zomer beginnen met een beetje te leren longeren, zonder bijzets etc. En op zijn 4/4.5 erop gaan hangen/zitten enzo.

Anoniem

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:34

Maaik schreef:
Persoonlijk zou ik hem lekker nog 2 jaar in de weide laten staan. Daarna beetje beginnen met beleren. Als verkl*t je z'n gewrichten binnen no-time.

Van de winter ook lekker niet doen. Volgende zomer beginnen met een beetje te leren longeren, zonder bijzets etc. En op zijn 4/4.5 erop gaan hangen/zitten enzo.


nog 2 jaar w88 met logeren lijkt me wat lan gik logeer mijn ponys al vanaf hij 2e dus ik zou vas gaan beginnen met logeeren en fietsen enzo vindden ze haartstikken leuk. en ze krijgen er een goeden condtie van en dat is handig al je hem wil gaan inrijden

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:38

5 jaar en met al redelijk getrainde rugspieren. Longeren is niet goed voor een jong dier. Ga ermee wandelen en fietsen en later met lange lijnen bitwijs maken. Gebruik later (4 jaar) een bandensleep om de rugspieren wat te trainen naast het fietsen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:41

Ook niet beginnen met longeren voor 3 jaar. Longeren is heel belastend voor de benen. Dus daarom zeker niet voordat ze 3 zijn en dan ook niet te lang. Rechte stukken zijn beter om de onwikkeling te bevorderen zonder de benen te belasten.
Shetlanders zijn meestal wat later rijp dus liever iets te laat beginnen dan te vroeg. Het hangt er ook vanaf wat voor ruiter je erop zet, gaat er echt een kleintje op of een wat grotere? Als er een wat grotere ruiter opgaat zou ik zeker tot het 4e/5e jaar wachten, zodat hij nog wat sterker kan worden.
Je kan wel al beginnen met bitje, singel ed. En misschien voor een (licht)karretje? Trekken is minder belastend en op die manier kun je toch de conditie en spieren trainen.

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 23:18

Hij loopt in ieder geval al naast de fiets en dat vind ie echt superleuk om te doen.

Meer tips zijn uiteraard nog steeds meer dan welkom.

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:39

Verder niemand meer?

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:20

Lous schreef:
Hij loopt in ieder geval al naast de fiets en dat vind ie echt superleuk om te doen.

Meer tips zijn uiteraard nog steeds meer dan welkom.


Lekker blijven fietsen met hem. Onbelast rechtuit en gehoorzaam zijn tijdens het fietsen is genoeg op dit moment.

Beste tip is geduld hebben. Dat jaartje wachten nu verdient zich aan het einde 3x terug.

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 18:54

Ja maar daarna. Hoe moet je het inrijden zelf aanpakken. In 1 keer erop, hangen, zandzakken desnoods??

In ieder geval gaat er niemand op voordat hij 3,5 is.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:20

Lous schreef:
Ja maar daarna. Hoe moet je het inrijden zelf aanpakken. In 1 keer erop, hangen, zandzakken desnoods??

In ieder geval gaat er niemand op voordat hij 3,5 is.


Neem contact op met Dennis hier op bokt. Zij rijdt veel shetjes in en kan je beter advies geven, of hem een maandje of 2 op stal nemen om in te rijden.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:02

Kijk ook even naar het gewicht wat erop moet.
Hoeveel weeg je of het ruitertje?
Als dat zo'n 40 kg is, dan zou ik aanraden om te wachten tot 4.5 jaar.
Dat is namelijk een grote belasting.
Namelijk zo'n 16 %
Dat zou omgerekend 6.5 kg zijn voor de ruiter van 40 kg.
Omdat de pony nog in de groei zit kan dit erg veel schade veroorzaken.

Eest longeren en zorgen dat hij weet wat stap, drag, galop en ho is.
Daarna....
Je moet er eerst op gaan hangen met iemand die 'm vasthoud en er mee gaat lopen,
wanneer alles goed gaat dan kun je je been erover doen en kan de persoon ernaast weer vragen
om verder te lopen. Daana aan de longe, daarna los

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Shetlander inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:15

shetlanders zijn laat ontwikkled. dus ik zou pas met 4/5 beginnen