Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:06

Vorig jaar heb ik een shetlandmerrietje gekocht als gezelschap voor m'n paarden. Aan exterieur heb ik toen niet zoveel aandacht gegeven. De pony was gezond, stond recht op haar beentjes, had een schattig hoofdje en nog een leuk kleurtje ook. Dat was voor mij voldoende om haar te kopen.

Maar nu zou ik graag een veulentje van haar fokken. (Zodat ze iemand van haar eigen grootte heeft om mee te babbelen Lachen )
En daarom wil ik toch wel eens weten wat er zoal mis is, of net goed is aan mevrouw haar exterieur. Zodat ik daar eventueel rekening mee kan houden bij de keuze van een hengst naar volgend jaar toe. Want het is natuurlijk altijd leuk dat je veulen een beetje stevig in elkaar steekt.
(Ze is dit jaar wel op bezoek geweest bij een hengstje, maar waarschijnlijk niet drachtig)

Het is een pony van ongeveer 90cm en ze is 4 jaar. En eerder een fijner type shetlander.
Ze is niet ingeschreven in een stamboek. (Ik zou niet weten bij welk stamboek ze zo'n type pony zouden aanvaarden)

Afbeelding
Afbeelding

en nog een foto van haar hoofdje in een linkje.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VIVPFRWW

Dus kenners, laat maar horen wat jullie van dit dametje vinden.
Is ze geschikt om te laten dekken?
(Ik weet zelf wel een paar punten die ik niet zo goed vind, maar ik ga zwijgen. Knipoog )
(En zouden jullie hiermee eerder naar een zwaarder type toe fokken, of zouden jullie meer het slanke type van de merrie bewaren?)

maflingergek
Berichten: 918
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:14

van haar bouw heb ik niet zo'n verstand, maar ik wil toch even kwijt dat ik haar schitterend getekent vind en wat een lief koppie staat er op!

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:57

Als er geen papier bij zit kan je beter een pony van de markt oid halen zodat die de worst bespaard blijft. Het is goedkoper en je kan precies uitkiezen wat je wilt hebben (bij fokken is het altijd afwachten).

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:14

Dennis schreef:
Als er geen papier bij zit kan je beter een pony van de markt oid halen zodat die de worst bespaard blijft. Het is goedkoper en je kan precies uitkiezen wat je wilt hebben (bij fokken is het altijd afwachten).


Tja, had ik ook al gedacht en overwogen.
Maar er zijn een aantal eigenschappen die zij bezit die nogal zeldzaam zijn in shetlanders en die bij nader inzien voor mij toch een absolute vereiste zijn. De kans dat ik nog een shet vind die deze heeft, is wel hééél klein. Ik heb meer kans als ik een veulen van deze merrie fok denk ik.
Dus ofwel fok ik een veulen uit deze merrie, ofwel komt er geen nieuwe pony.
(Ze heeft in tegenstelling tot de meeste shetlanders een heel snel metabolisme, wat haar erg geschikt maakt om met de paarden 24/24 op het volle gras te staan. Ze wordt heel moeilijk dik en heeft nood aan veel voedingstoffen. Ze is zelfs de enige van mijn dieren die in de winter nood heeft aan graan, naast hooi. (Mijn 'grote' paarden krijgen niks Knipoog ) En ze is helemaal niet gevoelig voor hoefbevangenheid en andere van die 'dikke-pony' ziektes. (BTW: ze is getest op alle soorten parasieten en is volgens de DA volkomen gezond, dus daar ligt het niet aan)
Ik heb geen zin in een shet die niet samen kan met de rest van de paarden en waarbij ik constant moet opassen dat hij niet teveel eiwitten en suikers binnenkrijgt.)
En het veulen komt niet in de verkoop terecht.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:33

Heb je al in de onderlip gekeken of er toevallig wel een nummer tatoe in staat?
Veel shetlanderes die wel papieren hebben lopen rond zonder dat de papieren erbij zitten namelijk.

Nu nog even op de kenners wachten Haha!

Als je er een shet op zet heb je altijd wel risico op een gevoelig dier voor eiwitten etc, maar dat kom je bij andere rassen ook tegen. (mijn KWPN er kan al helemaal slecht tegen eiwit en die wordt al dik van de lucht)

Dit type is mischien ook wel leuk om te combineren met een kleine welsh als je het veulen ook nog als veelzijdig gebruiks pony wilt gebruiken. (is maar een bij mij naar boven drijvend idee hoor Clown )

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:46

Ik heb er ook een paar lopen die moeilijk dik te krijgen zijn (oa mijn goedgekeurde hengst). En die van mij zijn toch allemaal 100% shet, dus zo extreem bijzonder is dat niet.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:24

hmmm... ik weet niet! ik vind haar niet geweldig gebouwd, maar kan nou niet echt zeggen wát ik er dan niet echt mooi aan vind... verder is ze wel leuk getekend en heeft een ontzettend snoezig koppie!
wat voor n hengst je er op zet maakt niet uit. mijn hengstje is ook redelijk luxe gebouwd en is gewoon opgenomen in het stamboek! bij mijn hengstje staat een andere hengst, maar die heeft een uhm... aparte bouw (sowieso naarling, maar verder ook niet geweldig) en die is ook opgenomen in het stamboek!

maar idd goed nadenken! dekken kost veel geld, zometeen komt er een hengstje uit, waarbij je weer castratiekosten moet betalen... een veulentje fokken is niet alleen maar leuk natuurlijk! er zijn idd zat shetten zoals de jouwe, die vind je ook op de markt!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:07

Om er een welshje op te zetten, is misschien wel een leuk idee. Daar was ik zelf nog niet opgekomen. Zeker het overwegen waard.
(Ik vraag mij alleen af of het misschien niet gevaarlijk zou zijn voor m'n pony om er een grotere hengst op te zetten?)

Dennis schreef:
Ik heb er ook een paar lopen die moeilijk dik te krijgen zijn (oa mijn goedgekeurde hengst). En die van mij zijn toch allemaal 100% shet, dus zo extreem bijzonder is dat niet.


Dan heb je geluk. Ik ken persoonlijk geen enkele andere shet, die je ongestraft in de lente gewoon op een weide vol vettig jong gras kunt gooien en er de hele zomer 24/24 kunt laten opstaan, In de winter 24/24 hooi kunt laten vreten en dan nog moet bijvoeren omdat ze te mager wordt. (Mijn DA, die zelf ook een kudde shetjes heeft, zei dat ik maar gelukkig moest zijn en dat je dit niet zoveel tegenkomt)
Ik heb het laatste jaar alle verkoopsites- en weekbladen in het oog gehouden. Ik ben niets tegengekomen wat in aanmerking zou komen. (en als ik iets leuks zag, was het al verkocht wanneer ik ernaar informeerde)
Tja, dan maar zelf veulentje fokken. Qua kosten valt dat dan ook wel mee. Er staan genoeg shetlandhengstjes in de buurt die tegen een zeer kleine vergoeding dekken.

Ik snap trouwens niet waarom jullie zo moeten zeuren. Hier is heus wel over nagedacht. Wat maakt het mij nou uit dat mijn pony papierloos is. (Als ik een paard koop, is het laatste wat mij interesseert of het dier papieren heeft of niet, en er zijn genoeg mensen die er hetzelfde over denken) Ik wil gewoon een leuke pony fokken, die bij mijn paarden op de wei kan en er nog een beetje redelijk uitziet.
Als iemand vraagt hoe zo'n welsh of Kwpn-merrie eruit ziet, loopt toch ook niet meteen iedereen te zeuren? Net alsof de wereld zit te wachten op nakomeling honderd en zoveel van dressuurpaard-huppeldepup.

Kan nou gewoon niemand iets zeggen over het exterieur van m'n pony?

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:01

Het is net wat je zoekt, je kunt haar bijvoorbeeld door een nmprs hengstje laten dekken dan komt in iedergeval vader op papier. Als je dan richting luxe gaat kijken binnen het nmprs zijn er wel een paar hengstjes die haar slechte punten kunnen verbeteren. Ik vind bijvoorbeeld dat ze niet zo'n heel mooi front heeft.
Wat dacht je van Sebastopol mon cherie ?
Afbeelding

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:57

Als je een grotere hengst gebruikt is dat meestal geen probleem voor de merrie.

Ik heb een kruising shet merrie met een haflinger gekend en die was prima ter wereld gekomen. (ongelukje haflinger hengst was ontsnapt, eigenlijk moest de shet hengst erop)
Dit is wel een super stoer dietjes geworden. (ik heb helaas geen foto's)
Ook heeft een kennis van mij grote rijpaarden gebruikt (1,70m) op haflingers van 1,36m.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:16

Je hebt een leuk getekende merrie!

Wat betreft de reactie op fokken dan wel een pony erbij kopen (al dan niet op een markt): houd er bij deze maat rekening mee dat de bevalling moeizaam kan zijn. Degene waarvan wij onze shetmerrie hebben gekocht, was altijd nachten op want vrijwel alle merries moesten geholpen worden. Die pony's waren overigens nog ietsje kleiner (tot 88 cm). Voor ons was dit één van de redenen om er een bij te kopen en niet te fokken (we hebben ook geen ervaring hiermee). Daarnaast speelde mee dat we niet drie/vier jaar wilden wachten tot we kunnen gaan aanspannen etc.

En inderdaad twee shetjes is leuker dan één. Die van ons knuffelen wat af met zijn tweeën!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:51

Mirjam schreef:

Wat betreft de reactie op fokken dan wel een pony erbij kopen (al dan niet op een markt): houd er bij deze maat rekening mee dat de bevalling moeizaam kan zijn. Degene waarvan wij onze shetmerrie hebben gekocht, was altijd nachten op want vrijwel alle merries moesten geholpen worden. Die pony's waren overigens nog ietsje kleiner (tot 88 cm). Voor ons was dit één van de redenen om er een bij te kopen en niet te fokken (we hebben ook geen ervaring hiermee). Daarnaast speelde mee dat we niet drie/vier jaar wilden wachten tot we kunnen gaan aanspannen etc.



Dit was inderdaad ook iets waar ik mij zorgen over maakte, maar volgens mijn DA zou dit voor mijn merrie geen probleem mogen zijn. En ze valt inderdaad net buiten die grens van 88 cm.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:12

ik heb ook een kruizing shet met iets groters en sjieker. Wie paps wat is de ham vraag!
Je zou ook juist voor iets heel kleins kunnen gaan. Een falabella ofzo. Klein en Sjiek. Jou pony is ten slotte ook al niet zo groot en zo te zien van bouw best wel tenger.
Maar ik zou er ook niet te moeilijk over na lopen denken. Je pony is ten slotte geen stamboek en je hoeft niet na de keuring. Dus ik zou ook zeker kijken naar wat je portomonee je toe staat.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:23

Falabella's vind ik niet zo fantastisch.
Daar zie je vaak kromme beentjes bij, en soms echte dwergkenmerken. Dan wordt laten dekken nog meer een risico dan het al is.
En m'n pony heeft wel mooie rechte beentjes, dat is niet iets wat ik wil verliezen.

Ik geef sowieso niet al te veel geld uit aan de dekking hoor. Het zal kiezen worden tussen een aantal plaatselijke hengstjes van kenissen. Laat niet weg, dat die pony's ook allemaal hun zwakkere en sterkere kanten hebben en nogal kunnen verschillen qua type. Dus er is zeker wel een keuze.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:54

dat is ook weer zo... wat voor hengstje hebben jullie in de omgeving staan???

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 15:10

sorro1 schreef:
dat is ook weer zo... wat voor hengstje hebben jullie in de omgeving staan???


Er zit nogal variatie in.

Er is een voshengstje (ervaren dekhengstje), zwaarder type, een echte brok, vrij breed en stevig, fantastische nek en kan leuk bewegen.
Of een driejarig vosje, eerder licht type, wel iets zwaarder en groter dan mijn merrie, maar eerder tenger. Wel leuk karakter en mooie ruime bewegingen,...
Mijn Da, heeft dan weer een donker hengstje lopen, die zijn eigen kudde merries heeft, dat zou ook een optie zijn. (heb dat diertje zelf wel nog niet gezien)
En een welshje staat hier ook in de buurt.
En ik weet nog wel een paar shethengstjes (met iets interessantere kleurtjes) staan. De meeste mensen vinden het wel ok als je vraagt om ermee te dekken.
Keus genoeg dus.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:49

persoonlijk zou ik voor een lichter type gaan, maar dat is mijn eigen smaak.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:11

Ik kan je 1 ding vertellen als je hoopt om een pony uit haar te fokken met hetzelfde karakter/eigenschappen dat kan je wel vergeten, je weet niet wat ervoor zit, en zelfs als je dat wel weet , kan ik je uit ervaring vertellen dat de kids in niks op hun ouders kunnen lijken.

De meeste pony´s kunnen prima op een volle wei staan mits het gras lang en grof is, hoefbevangen worden ze van teveel fructaan in het gras, een kale schrale wei kan juist erger zijn dan een wei met lang gras.

Niemand kan je verbieden met je paardje te fokken, maar ik zou je graag willen adviseren haar in te schrijven bij het NMPRS en een goedgekeurd minihengstje te zoeken.
De hengst die Max afbeelde is 98 cm en 100% welsh, zijn nakomelingen doen het erg goed.
www.minipaarden.nl

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:25

Als ik heel eerlijk ben heeft deze pony teveel verbeterpunten om mee te fokken. vooral haar hals is te laag in aanzet en te zwak bespierd. het is geen lelijke pony hoor absoluut niet..maar exterieurmatig heeft ze niet de goede bouw voor een shet

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:34

Als je kans wilt hebben op een paardje wat niet zo gevoelig is voor dik worden weet ik niet of mon cherie een goede keuze is.

Dit ken ik echter alleen maar uit eigen ervaring, Wij hebben zelf een dochter van Mon Cherie met een shet als moeder. Deze is zo gigantisch dik en we krijgen het er niet af. Ze heeft samen met een andere pony sinds april samen gestaan. De andere pony is keurig op gewicht maar zij...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:18

Ik vind de bouw van de pony ook niet geweldig.
Ook het fokken, omdat ze een fijn karakter etc heeft, vind ik niet verstandig.
Helaas

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:51

Max schreef:
Het is net wat je zoekt, je kunt haar bijvoorbeeld door een nmprs hengstje laten dekken dan komt in iedergeval vader op papier. Als je dan richting luxe gaat kijken binnen het nmprs zijn er wel een paar hengstjes die haar slechte punten kunnen verbeteren. Ik vind bijvoorbeeld dat ze niet zo'n heel mooi front heeft.
Wat dacht je van Sebastopol mon cherie ?
Afbeelding


misschien moet je ook even kijken wat er ónder de foto staat op de site van Stal Sebastopol Nagelbijten / Gniffelen
Dekgeld €300,-
Mon Cherie zou ik eerder op een chique merrie zetten in plaats van op deze; dan is de zekerheid op een luxe veulen veel groter en dus ook die €300 waard.. Als je Mon Cherie op de merrie hierboven zet heb je grote kans op een standaart paardje, dan kan je net zo goed voor €100 een hengst kiezen: waarschijnlijk hetzelfde resultaat of iets wat aardig in de buurt komt van de 'standaart shet'

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wat vinden jullie van het exterieur van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:16

Ik vind het echt een leuke en mooie pony maar in de bouw vind ik de minpunten:
-dunne, laag ingeplantte hals
-kruis te ver naar achter (op de eerste foto lijkt het wat afhangend)
-te schuine schouder
Als je er echt uitdrukkelijk een veulen van wilt kan je even goed een goedkoop hengstje kiezen om mee te dekken Knipoog