Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 13:25

Hebben jullie je shet bij de aanschaf laten keuren ja of nee.
En waarom wel en waarom niet?

Groetjes Tiffany

Simone_40
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:28

Nee. Bij een shetlander gaat het om zo'n klein bedrag, dat dat eigenlijk geen zin heeft. Let er echter wel op dat de pony niet bevangen heeft gestaan.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:47

Bij Beide shets niet..
eerste shet kwam recht bij de fokker vandaan, had altijd in opfok gelopen Lachen
andere shet gekocht op de paardenmarkt...

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:06

Nee, twee had ik al meer dan een jaar verzorgd, 2 heb ik gekregen en 1 is hier geboren. Dus in alle gevallen was keuren niet aan de orde.

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:24

Ik heb mijn huidige shet niet laten keuren, en degene die ik volgende week ga halen ook niet!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:27

Nee, ik vind het pure onzin. Heb het ok niet gedaan met mijn fjord. voor paarden van 4000 euro of meer vind ik het meer aan de orde.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:46

nee ik ook niet, daar vind ik ze ook te goedkoop voor.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:53

Voor de prijs zou ik het niet laten....
Wanneer hij toch iets zou hebben, moet je 'm toch voor altijd verzorgen en betalen....of naar de slager brengen, maar daar zit niemand op te wachten bij z'n eigen paardje.
Snap niet dat mensen dát als reden geven....

Mijn pony heb ik ook niet gekeurd, maar ze wordt alleen gebruikt als grasmaaier en eerst als gezelschap.
Nu heb ik er 2 omdat we haar hadden laten dekken Bloos

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:01

Is het gebruik als grasmaaier dan wel een reden om niet te keuren? wij gebruiken ze ook alleen daar voor en toch was geld de reden om het niet te doen. Ook als je een pony gebruikt als grasmaaier kun je er flinke dierenartskosten aan krijgen.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:04

Een shet zou ik nooit laten keuren. Kost ten eerste al bijna het aankoopbedrag en ja, tzijn eigenlijk pony's die toch niet zo echt bereden worden of belast worden (bij ons is die voltijds grasmaaier Knipoog). Hangt er eigenlijk vanaf wat je ermee wil doen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:21

fjordnina schreef:
Is het gebruik als grasmaaier dan wel een reden om niet te keuren? wij gebruiken ze ook alleen daar voor en toch was geld de reden om het niet te doen. Ook als je een pony gebruikt als grasmaaier kun je er flinke dierenartskosten aan krijgen.


De kans dat je flinke d.a kosten kan krijgen aan een gezelschap- grasmaaier shet is wel héél erg klein!
En meestal kun je dat met een koop-keuring niet voorkomen

Wanneer je 'm wil gebruiken als rijdier of om mee te mennen, belast je de gewrichten en spieren.
Dan moet je dus weten of hij het aan kan.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:36

superwoman schreef:
fjordnina schreef:
Is het gebruik als grasmaaier dan wel een reden om niet te keuren? wij gebruiken ze ook alleen daar voor en toch was geld de reden om het niet te doen. Ook als je een pony gebruikt als grasmaaier kun je er flinke dierenartskosten aan krijgen.


De kans dat je flinke d.a kosten kan krijgen aan een gezelschap- grasmaaier shet is wel héél erg klein!
En meestal kun je dat met een koop-keuring niet voorkomen

Wanneer je 'm wil gebruiken als rijdier of om mee te mennen, belast je de gewrichten en spieren.
Dan moet je dus weten of hij het aan kan.


Superwoman: Totaal niet met je eens, mijn Shetlandmerrie heeft een afwijking, die echt genoeg kost als ze er last van heeft, al wordt ze gereden, of zou ze als grasmaaier dienen.

Ik heb toendertijd mijn pony ook niet laten keuren, maar zou het bij aankoop van een andere wel doen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:38

superwoman schreef:
De kans dat je flinke d.a kosten kan krijgen aan een gezelschap- grasmaaier shet is wel héél erg klein!
En meestal kun je dat met een koop-keuring niet voorkomen

Wanneer je 'm wil gebruiken als rijdier of om mee te mennen, belast je de gewrichten en spieren.
Dan moet je dus weten of hij het aan kan.


Dat valt echt heel erg tegen, hoestende pony's, hartproblemen, allergieen. We hebben er al een aantal gehad die niet helemaal gezond bleken.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:04

Maar hoesten hoor je zelf en anders hoort de D.A dat ook niet.
allergieen kan de D.A ook niet zien, dan hou je hartproblemen over, maar een pony die niks doet, zal ook weinig zichtbaar last hebben van z'n hart. iig hoeft de pony niet te werken, dus geeft dat geen probleem als eigenaar vind ik.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:06

Sassieja schreef:
Superwoman: Totaal niet met je eens, mijn Shetlandmerrie heeft een afwijking, die echt genoeg kost als ze er last van heeft, al wordt ze gereden, of zou ze als grasmaaier dienen.

Ik heb toendertijd mijn pony ook niet laten keuren, maar zou het bij aankoop van een andere wel doen.


Wat voor afwijking dan?
Had de D.A dat wel kunnen zien dan tijdens een aankoop-keuring?

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:11

De afwijking van Sassieja d'r pony hadden ze kunnen zien(pony staat bij mij op stal). Sassieja verzorgde haar al een flinke tijd voordat ze haar kocht en toen is het er niet uit gekomen, maar vorige winter dus wel...

Als ik gewoon een pony zou kopen zou ik het ook doen.
Ik heb met Angel (de moeder van een van mijn gekregen pony's, die heb ik voor een kennis gekocht en staat bij mij op stal) zo veel problemen gehad (en later ook met haar dochter Uk). Zelfs als ik de foto's zelf op gevraagt had die hun VA een aantal maanden voor de aankoop gemaakt had had op gevraagt ahd ik mij een hoop ellende bespaard. Hun VA had haar nl helemaal goed gekeurd op de foto en ze is voordat ik haar kocht kreupel geweest door te kort bekappen (volgens hun VA dus). Maar toen ik problemen kreeg heb ik die foto's een jaar later zelf op gevraagt en toen bleek dat de boel toen al aan het vergroeien was.

Uk heeft dus ook een afwijking die gezien had kunnen worden(en heeft mij meer dan 800 euro gekost inmiddels, gaat om een twenter waar ik dus alleen nog maar naar heb kunnen kijken en heb mee kunnen knuffelen).
En Roosje, stond al 1,5 jaar bij mij voordatdat ik haar kocht. Maar 2 maanden nadat ik haar kocht bleek dat ze rechts erg slecht zag door staar. Ze is rechts inmiddels helemaal blind en links is ook lang niet goed meer. Hadden ze ook kunnen zien, maar jij als leek niet (ook niet als je de pony dus ken).

Bij mij word er dus voortaan gekeurd als er wat gekocht word (ik heb er zat, en het enige wat er bij komt word zelf gefokt, dus dat probleem heb ik niet Knipoog ).

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:37

Ik heb het bij beide niet gedaan, de eerste heb ik gekregen dus had er ook neit voor kunnen kiezen de tweede kwam bij een fokker vandaan, zou ik er weer een kopen dan doe ik het wel, zonder keuringsrapport kost het bijna niks

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:19

Dennis schreef:
De afwijking van Sassieja d'r pony hadden ze kunnen zien(pony staat bij mij op stal). Sassieja verzorgde haar al een flinke tijd voordat ze haar kocht en toen is het er niet uit gekomen, maar vorige winter dus wel...


Dan vraag ik me hard af, wat voor afwijking het is, dat een D.A kan zien, wat je zelf niet kan zien.
én als je 'm op het land zet, of het dan een probleem zou zijn (die afwijking?)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:08

superwoman schreef:
Dennis schreef:
De afwijking van Sassieja d'r pony hadden ze kunnen zien(pony staat bij mij op stal). Sassieja verzorgde haar al een flinke tijd voordat ze haar kocht en toen is het er niet uit gekomen, maar vorige winter dus wel...


Dan vraag ik me hard af, wat voor afwijking het is, dat een D.A kan zien, wat je zelf niet kan zien.
én als je 'm op het land zet, of het dan een probleem zou zijn (die afwijking?)


Superwoman, als je echt interesse hebt, kun je me Pm-en.

Ik zal vanaf nu altijd laten keuren, grasmaaier of niet.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:18

Ik zou de Shet wel klinisch laten keuren eigenlijk.. Ja

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:25

Sassieja schreef:
Superwoman, als je echt interesse hebt, kun je me Pm-en.

Ik zal vanaf nu altijd laten keuren, grasmaaier of niet.


Ik heb met dennis al ge-pm-d Haha!

Ik denk toch dat de meeste V.A die afwijking van jouw pony niet hadden gezien bij een aankoopkeuring.
Tenzij de koper of de v.a er al ervarvaring mee heeft gehad en daar goed op let. Bij een normalekeuring zal het niet op vallen. Als de pony weinig conditie heeft, te dik is of arm bespiert, zal hij er vanuit gaan dat dát de reden is
dat hij wat hijgt.
shetjes worden maar weinig gekeurd, dus is de kans klein dat hij veel weet over de "meest voorkomende
gebreken".

Voor pony's die moeten werken, die moeten wel gekeurd worden naar mijn mening.

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:00

Nee , dat kost me nog meer al die hele shet Tong uitsteken

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:01

Valt wel mee hoor

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:07

Nee, nooit laten keuren maar wel altijd na aankoop even laten zien aan de dierenarts en tandarts (met de enting)
Verder vind ik dat ik zelf er voldoende verstand van heb om ze globaal te beoordelen. Stand hoeven en benen, groei van de hoeven, mobiliteit van de gewrichten, beweeglijkheid van de knie en, gebit (geen over of onderbijt, kaken soepel langs elkaar te bewegen, makkelijk eten), mest, lichaamsbouw en beweging (op hard en zacht)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Wel of niet keuren bij aanschaf shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:02

Superwoman: Ze hadden dat wel kunnen horen, aangezien ze zulke dingen wel altijd meenemen en checken, en ze dit ook met een sthetoscoop kunnen horen.
Maargoed, nu weer ontopic.

Maar ik zal altijd keuren, maakt niet uit wat voor pony, jong of oud.