Mijn Shetlander hoeveel voer?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zaira_sak
Berichten: 200
Geregistreerd: 29-10-06

Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:35

hey ik heb een kruising shetlander die 1m12 hoog is en 4,5jaar is , ik rijd er ong. 3uur per week op...
hoeveel voer heeft hij nodig?
hij staat dag en nacht op wei, wel een héél kale wei!!
ik geef hem nu elke avond 1plak hooi en 3 handjes pony brok is dat genoeg of teveel? Groetjes Zaira Haha!

mara1
Berichten: 705
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:53

dat is zeker niet te veel!
Vergeet niet dat jou pony dus 3x in de week onder het zadel is om het zo maar ff te brengen, de weide is kaal maar hij moet wel energy en conditie hebben voor het rijden!
Hooi is eiwit arm voer en hij krijgt daar dus weinig energy uit.
dus ik zou hem rustig een halve kilo s avonds geven hoor, kan ie best hebben:)

zaira_sak
Berichten: 200
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:39

hey hij kreeg vroeger ook een halve kilo brok maar hij wordt daar dik van...en nu ben ik overgeschakeld naar 3handjes elke avond! xx zaira

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:34

ik zou juist voor meer hooi kiezen. in principe werkt hij niet veel dus met energie en conditie zal het wel meevallen.
maar om hem lekker bezig te houden overdag op een kale wei zou ik voor meer hooi kiezen en als hij het goed doet op die 3 handjes brok die je nu geeft is het toch goed!?
Voeren is vooral goed naar je dier kijken en daar zijn geen richtlijnen voor. De ene doet het goed op niks en de ander heeft bv 1kilo nodig.

Lotjelover
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Winterswijk-Woold

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:41

helemaal eens met Peachy! Hooi is nog altijd het beste om te voeren.
Van brok kunnen ze alleen maar heel dik worden. Met hooi kun je ze makkelijk wat extra geven. Als het niet enorm vet hooi is van bijv. koeien. Maar lekker droog hooi en iedere avond paar handjes brok lijkt me niet verkeerd.

Anoniem

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:45

ik zou hem 2 x per dag hooi geven ipv 1 x.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:49

[***] schreef:
ik zou hem 2 x per dag hooi geven ipv 1 x.

ja, ik ook!


Hoe vaak eet je zelf?
Die pony gaat het niet zelf verdelen. 2 x vind ik het minimum aantal x dat je moet voeren hoor.
(tenzij hij gras kan eten)

Of je genoeg hoeveelheid voert is niet te zeggen. Sommige worden snel te dik. Toch denk ik dat je te weinig hooi geeft.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:53

Van hooi kunnen ze juist heel dik worden, en er kunnen ook een heleboel eiwitten inzitten, ligt er net aan wat voor hooi het is, van alleen hooi kan een pony zelfs bevangen raken.

Weet je hoe ze minipaardjes zo mooi slank krijgen?
Juist weinig hooi en veel krachtvoer, en met krachtvoer vooral een goede granenmix want daar krijgen ze energie van en gaan dus meer bewegen, brok heeft dat effect minder.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:27

Meavey schreef:

Weet je hoe ze minipaardjes zo mooi slank krijgen?
Juist weinig hooi en veel krachtvoer, en met krachtvoer vooral een goede granenmix want daar krijgen ze energie van en gaan dus meer bewegen, brok heeft dat effect minder.


En welke granenmix geef jij dan zoal? Aan drachtige merries? De mijne krijgen s'avonds een recreatiemix zonder haver en hooi (niet zoveel) en een paar wortels.

En een gespeend veulen wat geef je dat en vooral hoeveel? Mijn veulen krijgt momenteel Pavo veulenbrok, s'morgens en s'avonds een klein bekertje. (ongeveer twee kleine handjes) Is dat teveel of te weinig? Daarnaast krijgt hij hooi en een beetje wortels? Ik vind hem al wat te dik, maar dat komt misschien ook door zijn vachtje dat sterk is gegroeid.

Ze staan dan ook nog eens buiten vanaf 8.30uur tot ongeveer 17.00uur.

(ik denk dat ik ze teveel verwen Bloos )

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:40

Nou op het ogenblik heb ik ook grasbrok, dus dat is ook een ruwvoer maar n brokvorm.
Ze krijgen nu een kleine halve tot een kiloschep granenmix (een kant en klare mix met vitaminebrok, Hippostar vipagraan heet het), een kilo grasbrok, een flinke portie wortelen en een ± halve plak hooi, verdeeld over 2 voerbeurten per dag.
De granenmix en grasbrok geef ik op gevoel, te dikke krijgen wat minder de drachtige en trainende of die wat dikker mogen dus wat meer.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:45

vind dat je je pony wel wat weinig brok geeft.
zou hem een halve maatbeker per dag geven,en 2x per dag hooi geven.
maar je moet eigelijk zelf een beetje kijken hoe die het op de brok en hooi doet.
word hij magerder dan kan je hem wat meer brok geven.of als hij te dik word wat minder.
this eigelijk heel verschillend per paard.
mijn shet kreeg 2x daags hooi en dan 1x daag brok met musli een halve maatbeker.
hij deed niks(2jarige)en hij bleef mooi op gewicht met dit eten niet te dik en niet te dun...

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:46

Mijn shetjes staan in het weiland waar nog voldoende gras voor ze op staat, ze zijn aan de dikke kant.
Ik voer ze nu wel elke dag overjarig hooi bij, hier zit niet zoveel meer in maar het houd ze wel bezig en warm. Hierbij krijgen ze wat wortels en zo nu en dan een handje biks met muesli voor de nodige extra vit. etc wat ze niet meer uit het gras halen.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Mijn Shetlander hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:08

Peachy schreef:
ik zou juist voor meer hooi kiezen. in principe werkt hij niet veel dus met energie en conditie zal het wel meevallen.
maar om hem lekker bezig te houden overdag op een kale wei zou ik voor meer hooi kiezen en als hij het goed doet op die 3 handjes brok die je nu geeft is het toch goed!?
Voeren is vooral goed naar je dier kijken en daar zijn geen richtlijnen voor. De ene doet het goed op niks en de ander heeft bv 1kilo nodig.


Mee eens! Ja