Shet scheren,

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:59

misschien gaan wij 1 van de shets scheren, omdat mijn vriendin er intensief mee wil gaan mennen, ik heb nog nooit een geschoren pony gehad, de mijne staan altijd lekker dik in de vacht, Bloos

Wat is jullie ervaring met scheren? welke deken hebben jullie? (ze gaat niet op stal) en hoe hebben jullie je pony geschoren? ik wil haar niet helemaal kaal, denk alleen de hals en de zeikant, (waar ze zweet)

hebben jullie misschien nog tips?

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:25

Tinkerbell word morgen ook in het jachtmodel geschoren, die krijgt geen deken op (Staat wel op stal)
Als ik merk dat ze het koud krijgt gooi ik er een regendeken (Miss 150gram) op.

Het is ook lekkerder voor haar om nu geschoren te worden, want na een kwartiertje werken is ze helemaal bezweet..

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:32

Ik zou niet beginnen aan scheren als ze niet naar binnen gaan. Geen enkele deken is 100% water dicht en een pony onder een natte deken word gewoon ziek.

Ik laat ze altijd buiten, maar scheer een strook over de hals. Dan zweten ze niet zo heel snel, maar kunnen wel lekker zonder deken buiten blijven.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:29

Jolly wordt waarschijnlijk van het weekend ook geschoren.
Hij heeft wel een inloopstal. Wel wordt die waarschijnlijk met de haarrichting meegeschoren.

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:31

dit wil ik ook ff weten.... en wat is het verschil tussen de haarinrichting mee scheren en het er tegen in?? qua dikte zeker?
gr charlotte Haha!

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:33

Ja, met de haarrichting mee dan blijft het een stuk langer dan helemaal kaal Lachen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:27

Als je vriendin nog niet is begonnen met mennen, is het dan wel nog om je pony te (ver)pesten met scheren. Misschien lukt het aanspannen helemaal niet en heel veel menners haken ook af in de winter omdat het zo gruwelijk koud is op de bok.

Mijn shetten worden de hele winter door gereden en werken zich flink in het zweet. Ze zweten echter niet meer als in de zomer. Ik men ongeveer 4-5 keer per week in de winter en de overige dagen worden ze gelongeerd/ lange lijnen. Ik scheer niet en gebruik ook nooit dekens. Ook geen wolle deken na het werk, de pony's hebben namelijk een eigen wolle deken namelijk hun vacht met een prima transportfunctie en isolatie. Waarom die vacht ontnemen als je van de 168 uur in een week misschien maar 3-4 uur gebruik van de pony maakt.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:23

ik was van plan die van mij dit jaar niet te scheren maar aangezien ze staan te zweten op stal moet ik wel.
Ik ben wel een voorstander van scheren en heb ze dan met een 300 grams deken staan en bij extreme kou heb ik er nog een deken onder.
kan je pony wel schuilen als hij dag en nacht buiten staat? en wil je hem helemaal scheren of alleen een gedeelte?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:58

Maaik schreef:
Ja, met de haarrichting mee dan blijft het een stuk langer dan helemaal kaal Lachen


Dat word heel lelijk hoor zou eht niet doen, krijg ej allemaal happen

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:36

als ik jouw was zou ik een midden-streepmodel scheren, zo kan je pony zich nog lekker warm houden en maar kan hij zijn overtollige warmte goed kwijt.

Ik scheer mijn shet helemaal, om verschillende redenen:
Hij voelt zich veel en veel lekkerder zonder die dikke vacht.
En doet redelijk veel waardoor het ook zinvol is.

Ik heb 3 dekens: geen van allen waterdicht.
-BR deken
-MVA (handgemaakt) Deken
-Deken van Agradi

Allemaal ongeveer zo'n 200 gram.
[edit] mijn shet staat met slecht weer altijd binnen.

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:20

Ik scheer mijn shet niet in de winter. Om een paar redenen:
- hij loopt altijd buiten, heeft alleen een schuil stal
- Ik doe verder niet zoveel met hem in de winter

Ik scheer die van mij altijd in het voorjaar, omdat hij zijn winterhaar niet kwijt raakt. En dan staat hij echt te koken in zijn velletje als het warmer wordt.

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:24

Vanavond gaan die van mij allemaal onder het (scheer)mes.Ze hebben een gigantisch pak haar op hun rug en op stal beginnen ze nu al te zweten. Na het werk zijn ze na 6u nog niet helemaal droog. Ik gebruik ze voor de sport. Na het scheren heb je veel 'geknooi' met dekens. (Als het kon liet ik liever hun vachtje erop.) Ik heb waterdichte dekens voor buiten. Vindt het toch altijd prettig om snachts op stal een droog 200grams staldekentje op te doen. (Maar hoeft niet perse.)
Een jachtpatroon is voor mij geen optie; dat vind ik geen gezicht op (bonte) ponys met zo'n gigantische wintervacht. Worden het echt van die Clown ponys.

Scheren is heel handig vind ik. Ponys hebben er veel gemak van. Rijd je niet veel en hebben ze geen last van hun vacht, dan zou ik het er lekker oplaten.

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:35

Heb mijn shet een paar weken geleden geschoren en ben er SUPER blij mee!!
Ik heb hem in een eigen modelletje geschoren wat het meest lijkt op het streepmodel. Voor mij was gwn een het doel de zweetplekken weg te scheren, maar hem voor de rest zoveel mogelijk in zn vacht te laten. Hij staat namelijk dag en nacht buiten en heeft daarbij een goede regendeken op met nog een aardig voering. Dit is meer dan genoeg want hij voelt altijd heerlijk warm aan.
Ik men zo'n 3 รก 4 keer in de week en voor de rest loopt hij ook elke dag stevig. 1x per week heeft hij een rustdag. Je moet wat over hebben voor een slanke shet;)
Maar als je dus echt intensief gaat mennen en dat zeker weet..is het streepmodel zeer aan te raden!!

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:52

karoliena schreef:
Maaik schreef:
Ja, met de haarrichting mee dan blijft het een stuk langer dan helemaal kaal Lachen


Dat word heel lelijk hoor zou eht niet doen, krijg ej allemaal happen


Is me al afgeraden idd. Knipoog

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:25

Ik heb die van mij vanmiddag alleen een stuk van borst afgeschoren. Kan hij lekker zonder deken blijven lopen maar wel zijn warmte krijt

dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:55

die van mij blijft lekker teddy. hij staat ook altijd in de wei, maar als hij erg gezweet heeft gooi ik er wel een dekentje over met het uitstappen.

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:26

Maaik schreef:
Ja, met de haarrichting mee dan blijft het een stuk langer dan helemaal kaal Lachen


Dat word heel lelijk hoor zou eht niet doen, krijg ej allemaal happen
[/quote]

Is me al afgeraden idd. Knipoog
[/quote]

haha oke..
maar ik ga het ook niet doen.. wou mn eigen pony dit jaar mischien scheren.. en wou dat dan ff uitproberen op een schetje van ons Tong uitsteken natuurlijk krijgt ie dan wel een deken op he Haha!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:46

Ik scheer dit jaar niet omdat ik voorlopig even geen grote plannen met mijn shet heb. Vorig jaar is zij daarentegen wel geschoren, helemaal, omdat ik toen heel hard met haar bezig was. Ze heeft toen (toen het echt heel koud werd) haar fleecedekentje en waterdichte regendekentje opgehad. En dat ging prima!
Dit jaar loopt ze alleen met haar regendeken, onder andere om haar niet veel meer vacht te laten krijgen dan ze al heeft, nu kan ik nog iets met haar doen!

Persoonlijk zou ik beginnen met scheren in eind sept/begin okt. Dus het is wel iets aan de late kant. Maar aan de andere kant zijn de temperaturen nu ook buitengewoon. Als het weer maar niet opeens erg omslaat. Dan ben je verder van huis.

Hoop dat je er wat aan hebt? Knipoog

noortjejacky

Berichten: 191
Geregistreerd: 25-04-06

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:59

als ik niks mer mijn shetje zou doen zou ik hem ook niet scheren,,
toen ik er vroeger wedstrijd op reed waren het ook altijd schattige beertjes Ach gut
maar als je er echt intensief mee wil gaan mennen is het mischien wel verstandig om je shetjes te gaan scheren ,,
dan zweten ze ook minder snel maar als ik jou was zou ik er dan wel voor zorgen dat er een goede deken opkomt anders heeft het ook geen zin,,

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:50

Dennis schreef:
Ik zou niet beginnen aan scheren als ze niet naar binnen gaan. Geen enkele deken is 100% water dicht en een pony onder een natte deken word gewoon ziek.

Ik laat ze altijd buiten, maar scheer een strook over de hals. Dan zweten ze niet zo heel snel, maar kunnen wel lekker zonder deken buiten blijven.


Heb je daar een voorbeeldfoto van? Ik ben me alvast aan het orienteren voor volgende winter nl. Mijn shet staat ook 24 uur per dag buiten.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:50

Als ze ene schuilstal hebben aknje ze prima scheren hoor doe ik ook al jaren, ik heb trouwens alleen maar dekens die wel 100 % waterdicht zijn

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:53

mijn vorige shet moest wegens ziekte ook geschoren worden, zo daar kwam me toch een haar van af!
hij stond daarna altijd op stal, met een dekentje om.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:13

er bestaan wel dekens die 100% waterdicht zijn hoor die van mij staan ook gewoon in de stromende regen buiten

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:19

rossebol schreef:
er bestaan wel dekens die 100% waterdicht zijn hoor die van mij staan ook gewoon in de stromende regen buiten


Idem hier. Het is dan wel geen shet maar 100% droog hoor onder de deken ook na al die buien van vorige week ..

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shet scheren,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:49

Ik ben nog geen een deken tegen gekomen waar niet het water na een paar uur van de hals de deken in loop!(heb BR, Premier, HH, Bucas, Weater Beeta, Horseware Rambo+Rhino, S&K en volgens mij nog een aantal geprobeerd) Alleen hals dekens, maar die wil ik niet gebruiken ivm afschuren van de manen.