Shetlander vraagjes!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acqouy

Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-06

Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:10

hallo allemaal ik en me vriendin hebben sinds anderhalve week 2 verzorg shetjes ze zijn echt zo lief aleen is het jammer dat er weinig mee gedaan is de shetlanders zijn net volwassen geworden mr lopen totaal niet goed mee aan de hand.
als ik er mee loop doet ze haar hoofd naar beneden en dieuwt mij zo weg zodat ze los komt!
en als haar dat niet lukt gaat ze gewoon hard op naar mij trappen (bokken)
en dat vind ik meestal niet zo leuk en engig.
ook heb ik een vraagje over mijn verzorg ponys!
ze staan altijd in de wei met een schuil stalletje en vreselijk veel gras de shetlanders hebben geen deken dus we mogen niet de vacht poetsen in de winter aleen de hoeven.
we vonden het zo zielig in da schuilstalletje want als de wint hard staat en het regend dan waait de regen ijskoud tegen hun in!
daarom hebben we het volgende bedacht we nemen een pak stro mee uit de boederij vn me vriendin en vullen we de stal zo dat ze in iedergeval op een schoone warme grond liggen!
ook mogen we ze niet te veel voeren omdat er eentje een keer bijna dood is gegaan omdat kinderen en mensen ze te veel voerden!
darom krijgen ze soms een paar keer in de week een heel klijn handje bix
beetje hooi en soms een snoepje.
want ze zijn aardig op de kilootjes!
wie wil mij hierover tips geven over dat gekke gedrag en hoe ik dat aan moet pakken! Ach gut
kuzjs Acqouy

JudithO

Berichten: 7095
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:27

hey ik heb ook 2 ontzettend dikke shetten verzorgd. De ene was heel erg hoefbevangen geraakt, en was ingeslapen. de ander was een beetje hoefbevangen en is er weer bovenop gekomen. Je moet ze niet te veel bijvoeren, in de winter hoeven shetlanders eigenlijk alleen maar hooi, daar kunnen ze ook mee leven. Maar een handje biks kan ook geen kwaad, zo lang ze niet te veel krijgen.

Dat gekke gedrag moet je mee oefenen, en je moet hen leren dat jij de baas bent. Als het echt te gek word met dat bokken, moet je ze gewoon een tik geven op hun kont, klinkt heel zielig, maar het werkt wel!!! Zo zullen ze het langzamerhand wel afleren.

Zelf borstel ik de shetten in wintervacht altijd met een plastic roskam, om de viezigheid van de vacht te halen. Verder doe ik er niks aan.

Kijk dus uit met dat vele gras, als je pony op de grond ligt, en je kan hem bijna niet overeind krijgen wat je ook probeert, waarschuw direct de eigenaar dat de pony hoefbevangen is!! daar red je echt waar zijn leven mee!!! =o

veel succes verder!!! Knipoog

hvj_beau
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:31

Ik denk dat ze gewoon moeten weten dat jij de baas bent, gewoon veel mee lopen, dan komt het wel goed!

En het maakt helemaal niet uit hoor, dat ze nat worden. Daar krijgen ze immers hun wintervacht voor. Alleen met dat gras zal ik wel uitkijken dat ze niet hoefbevangen worden...

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:08

Dat stro is nergens voor nodig, ze hebben een wintervacht en hebben een schuilstal, meer hebben ze echt niet nodig. Voeren zou ik ook niet doen, Evelien (zie profiel) is er bijna dood aan gegaan. Puur omdat mensen die voorbij kwamen haar heel veel eten gingen geven en ze ook veel gras had, dus ze was ontzettend hoefbevangen. Daar is ze nog maar nét van opgeknapt.
Verder veel oefenen met lopen e.d. Laat de pony schuin achter je lopen. Als hij trapt: trap terug geven. Dat zou een ander paard dat hoger in rang staat, ook doen en die trappen harder dan jij kan. Daar kunnen ze echt wel tegen.

Ik poets zelf een pony ook niet echt in de winter, als het niet nodig is. Dus wel snel (en dan vooral op de plekken waar het zadel komt te liggen) eroverheen, maar anders tast je alleen maar hun natuurlijke vetlaag aan, die hen beschermd tegen regen en kou en worden ze dus eerder ziek. Maar wel waar evt tuig komt, want dat gaat anders schuren.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:21

idd is het bij het lopen: oefenen, oefenen, oefenen! duidelijk laten merken dat JIJ de baas bent! zoals spoekie al zei: als ze het echt te bond maken... een keer een schop geven kan geen kwaad, gaat in een kudde net zo!

over het voeren: heel af en toe een handje biks kan geen kwaad! je kunt dit bijvoorbeeld doen als ze iets GOED hebben gedaan. dus dan heb je gelijk een beloning dr van gemaakt én krijgen ze extra voedingsstoffen binnen. maar maak hier geen gewoonte van, worden ze alleen maar gulzig en hebberig (happerig) door.

over het poetsen: regelmatig het meest groffe vuil eraf halen kan niet veel kwaad. maar doe dit oppervlakkig, om het huidvet goed te houden! aangezien poetsen ook goed is voor de bloedsomloop (goede bloedsomloop zorgt ook voor meer warmte!), kan je het wel een beetje(!!) blijven doen hoor!

en over die schuilstal: fijn dat ze dr een hebben, kunnen ze toch een beetje schuilen! maar het is niet zielig dat ze dr niet héél veel aan hebben hoor! hoeveel shetten (en andere paarden) zie je zonder schuilstal 24/7 buiten staan?!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:00

Met spoekie eens Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:55

Geen biks of hooi bijvoeren als ze al dik in het gras staan. Een wortel of een appel of wat gedroogd brood gaat er ook wel lekker in.

Wat betreft het lopen kan ik je weinig tips over geven. Oefenen en concequent zijn ben ik het mee eens maar sommige hebben het gewoon in zich. Ik heb al drie jaar een pony die regelmatig met zijn kop op de grond duikt en weg rent en dat heb ik er nog steeds niet uit.