Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:16

Hallo.. Lachen

Ik heb een paar weken geleden een shet gekregen als gezelschap voor mn pony. Nu zit er wel een geel stamboek papier bij, maar we hebben geen paspoort gekregen.De pony is wel gechipt, de vorige eigenaar zei dat hij het paspoort nog niet binnen had, en hij zou het opsturen maarja, niks gekregen dus!

Kan het zijn dat wij grof bedrogen zijn? Of spreekt die vorige eigenaar de waarheid en is het paspoort inderdaad nog niet binnen.

En moet de eigenaars naam op het stamboek veranderd worden?

Van zaken van het stamboek heb ik geen verstand, mijn rijpony heeft namelijk geen stamboek.

Wie o wie kan mij helpen.. Clown

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:24

bel even met de instantie die de chip geregistreerd heeft,
zij kunnen je zo vertellen of er een paspoort op uitgegeven is .....

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:27

Ja, maar ik heb geen chipnummer of iets dergelijks..

jimdebrit
Berichten: 982
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:30

De DA (en veel paardenhouders ook wel) heeft een scanner, dan lezen ze de chip af. Misschien is je pony wel helemaal niet gechipt, dan kun je dat door de DA laten doen en krijg je zelf je paspoort.

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:36

Dat weet ik, mijn andere pony is ook gechipt. Het gaat me er niet om hoe de pony gechipt moet worden. Maar, of de vorige eigenaar nu niet per ongeluk rechten heeft. Stel dat hij het paspoort nu heeft.. dat lijkt het mij dat de pony dus ook van hem is?

Sorry als ik het niet duidelijk heb uitgelegd in mijn eerste post, maar ik wil dus weten of de vorige eigenaar nog rechten heeft als hij het paspoort heeft!

En ik wil dus graag weten of de eigenaarsnaam op het stamboek veranderd moet worden. Lachen

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:38

Zonder paspoort mag je je paard niet vervoeren Bloos
zowiezo is het handig om je paardje op naam te zetten, maar ook voor entingen en dergelijke heb je echt het paspoort nodig.....
ik zou er dus even achteraan gaan, de vorige eigenaar moet in ieder geval weten bij welke instantie dat paspoort nu is ......en het kans soms inderdaad wel erg lang duren Bloos

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:41

Zonder paspoort mag hij niet inge-ent worden..? Bloos!

In december enten wij onze paarden altijd..

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:42

de entingen worden bijgeschreven in het paspoort, als er geen paspoort is, moet er een nieuwe worden aangevraagd, ook de enting zal dubbel moeten dan, omdat je paardje geen geregistreerde entingen heeft....

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:45

Oja. Je hebt helemaal gelijk. Dit heb ik dus eerder gehad met een pony. Maar die kreeg toen een geel boekje van de DA?

Ik zal aan mijn vader vragen of hij die vorige eigenaar kan bereiken, en vragen naar het paspoort..

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:49

als ik jou was zou ik nog even rustig afwachten, het stamboek stuurd altijd eerder het gele stamboekpapier dan het paspoort, dat kan nog wel langer duren, maar t/m de 7e maand van je veulen is het niet verplicht om een paspoort te hebben, ze hoeven zelfs nog niet gechipt, neem aan dat jouw pony dat al wel is? en enten zonder boekje mag echt wel, je hebt het dan alleen niet vermeld. evt. kun je de sticker vragen van het vaccin, dna plak je die er later zelf zo in.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:50

dat kan kloppen, voorheen was het een entingsboekje, maar door de nieuwe regels, moet ieder paard ouder dan ik meen 7 maanden, een chip en paspoort hebben...
(oke sommige hebben vrijstelling maar de meeste niet)
alle entingen komen dus ook in het paspoort, en niet meer in een apart entingsboekje

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:51

@elinax21,

mijn DA laat me echt niet zelf inplakken, die wil zien of ze goed geent zijn, en plakt ook zelf de stickers in.....
anders zou het wel heel makkelijk zijn om een paard wat niet is geent te verkopen, gewoon de stickers van een ander paard inplakken Lips are sealed

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:53

nee tuurlijk niet, je hebt er verder geen handtekeing of stempel bij, maar je weet voor jezelf dat ie dit jaar die enting heeft gehad.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:56

ja is zo, maar onze DA die geeft alleen de enting als er duidelijk beschreven is dat het paard al geent is, als dat niet officieel beschreven staat, moet je dus elke keer opnieuw de basis entingen nemen, dan moet je dus 2 keer, lijkt me zonde Haha!

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:59

wat raar ja. wij moeten helemaal zelf bepalen welke entingen en wanneer onze pony's ze krijgen.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:01

officieel krijgt een veulen een veulenprikje (afhankelijk van de DA, die van ons doet dat niet )
vervolgens de basisenting, en na 6 weken nog 1, dan vervolgens elk jaar, en sommigen doen het elk half jaar....
als wij een maand te laat zijn met de jaarlijkse enting....pech, maar dan moeten ze gewoon weer de dubbele hebben, dus nu 1, en over 6 weken weer....
dit alles word dus bijgehouden in het paspoort, daarom is dat dus best belangrijk om te hebben

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:05

ja dat weet ik allemaal natuurlijk wel, heb ook al jaren pony's en wij fokken er ook mee dus dat komt wel goed. wilde er alleen maar mee zeggen dat de vee arts daar weinig over te zeggen heeft Lachen
maar goed..t ging ook om het paspoort Knipoog denk dat je die binnenkort wel krijgt, anders bel je het stamboek ff 8er de kont aan Knipoog

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:13

Idd, zoals elinax21 al zegt, zou het gewoon rustig nog even afwachten. Als je je echt zorgen maakt kan je altijd het stamboek nog bellen en vragen of het paspoort daar daadwerkelijk is.

Tevens, een paspoort is geen eigendomsbewijs, dit toont dus nooit aan of je de eigenaar ben ja of nee. Een paspoort is alleen een identiteitsbewijs. De pony over laten schrijven op je eigen naam is meestal wel verstandig maar niet verplicht tenzij je van plan bent om keuringen te gaan lopen.

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:10

Bedankt voor de reacties.. Lachen

Ik zal nog even afwachten..

En over het stamboek.. moet daar de eigenaarsnaam van veranderd worden?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:36

nee hoor dat hoeft niet. is alleen zo als je er mee naar keuringen wil.

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Shet gekocht, wel stamboek geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:32

Oke dankjewel:)