Wanneer stopt zomerexceem?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:14

Hallo
Mijn shetmerrie heeft zomerexceem maar nu heb ik een vraagje,
haar manen schuurt ze nu niet meer maar haar staart blijft ze schuren. Omdat in haar stal nog niet overal platen tegen de muur hangen zijn er hier en daar nog balken en daar schuurt ze haar staart maar omdat die balk net boven haar staart terecht komt schuurt ze dus al het haar op haar kont weg...
hier zie je hoe ze schuurt boven haar staart :
Afbeelding
en zo is haar stal (om een idee te krijgen van die balk)
Afbeelding
Nu mijn vraag: schuurt ze nu nog vanwege jeuk of is het een gewoonte geworden? Verward

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:16

Ze schuurd vanwege jeuk. Zomerexceem gaat geloof ik nooit over. Gelukkig word het nu winter en hebben ze er geen last van.. Lachen

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:21

Je DA kan hier een spuitje voor zetten, maar dit werkt niet bij ieder paard. bij die van mij gelukkig wel. anders zijn er nog wel andere middeltjes die je iedere dag op de staart van je paard moet smeren bijv: gewoon een antivliegen middel. maar dat spuitje hoeft maar 1 x per jaar en dan heb je het (hopelijk) gehad kost je wel ongeveer €75,-

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:31

Omdat het nog wat warmer is dan normaal hebben veel eczeempaarden nog steeds wat last van jeuk. Maar sommigen houden het ook in de winter. Kijk eens in het eczeemtopic op medisch voor tips e.d.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:37

Het kunnen ook luizen of mijten zijn als ze niet stopt met schuren.

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:03

Ik bedoelde eigenlijk : wanneer begint de 'winterstop' ?
vorige winter schuurde ze dus ook nog steeds de staart en, toen kwam de VA en hij heeft haar zo'n spuitje gegeven maar dat hielp eigenlijk niet. Ook wassen met een product tegen luizen en dergelijke helpt niet. Ik heb haar in de lente jeukvrij kunnen houden met allerlei middeltjes tegen vliegen enzo er in te smeren maar een paar keer vergeten en toen hielp het niet meer...

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:09

nu begint ongeveer de winterstop bij ons op manege heeft een paard daar echt mega veel last van maar doet het nu niet meer
en vergeten jah dan helpt ut niet nee

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:42

Zomereczeem stopt nooit en wordt elk jaar erger: ook in de winter. De wondjes die in de zomer zijn opgelopen, blijven jeuken zolang ze niet geheeld zijn. De pony blijft vaak krabben. Een oplossing is een spuit cortison tegen de jeuk maar is tijdelijk.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:37

Ooo.. dat wist ik niet napie. Mijn vz shet schuurt best erg in de zomer. Maar in de winter gaat ze weg.. En als ze dan weer terug komt heeft ze een enorme bos, en dat blijft ook zo totdat het echt warm word... Knipoog
Zal wel per pony verschillend zijn.. Lachen

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:49

napie schreef:
Zomereczeem stopt nooit en wordt elk jaar erger: ook in de winter. De wondjes die in de zomer zijn opgelopen, blijven jeuken zolang ze niet geheeld zijn. De pony blijft vaak krabben. Een oplossing is een spuit cortison tegen de jeuk maar is tijdelijk.


die spuit helpt niet Verdrietig

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:01

MaiNat schreef:
Het kunnen ook luizen of mijten zijn als ze niet stopt met schuren.


Idd daar denk ik dan eerder aan, of wormen dat schuren ze ook meestal de staart.

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:47

Ze is door de VA gecontroleerd en ik heb haar gewassen met een middel tegen allerlei luizen etc. Maar dan zouden de andere 2 het toch ook moeten hebben?
Ze wordt ook op tijd ontwormt dus ik denk dat het ofwel;
-gewoonte is
-exceem die in de winter blijft
jammer genoeg Boos!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:49

napie schreef:
Zomereczeem stopt nooit en wordt elk jaar erger: ook in de winter. De wondjes die in de zomer zijn opgelopen, blijven jeuken zolang ze niet geheeld zijn. De pony blijft vaak krabben. Een oplossing is een spuit cortison tegen de jeuk maar is tijdelijk.


dat is niet waar, in ieder geval niet bij elk paard, in de winter stopt het wel in ieder geval bij de meeste paarden. en het wordt niet iedere zomer erger. ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar volgens ik weet wel dat het onzin is!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:58

En met welk middel word er ontwormd? En voor hoeveel KG?
Het is ook belangrijk om af en toe eens te wisselen namelijk.

Het kan ook nog een schimmelinfectie zijn

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:01

Voorgaande jaren was ongeveer half oktober voor onze zomer eczeem paarden de winter stop al begonnen. Nu jeuken 2 van de 3 nog steeds...
De winterstop zal later beginnen door alle warmte...
Nou hebben wij een kruiden-olie voor honden tegen jeuk door het eten gedaan en mijn merrie heeft daar heel goed op gereageerd en is vanaf augustus al jeuk vrij!!!!
Voor de andere 2 werkt het helaas niet, maar het is het probern waard!

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 21:29

Ik ontworm voor 300 kg (verdeel een 600-tube over 2 shets)
Een beetje overdoseren kan geen kwaad heb ik gehoord.. En ik wissel regelmatig van merk. Daar ligt het niet aan. Het is gewoon exceem want haar manen schuurt ze niet meer nu.
Wat ook schijnt te helpen zijn zweedse kruiden in het voer doen maar daar heb ik geen ervaring mee.. ga ik toch misschien is zoeken in de kruidenwinkel ofzo.
Vorige winter bleef ze bijna heel de winterperiode haar staart schuren maar dan op het einde begon ik opnieuw met stinkende middeltjes tegen exceemmugjes of wat dan ook, en toen stopte ze met schuren. Voor een poosje en toen was mijn product op en vergat ik te gaan kopen en een paar dagen niets gedaan en ja, ze schuurde weer. Boos!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:55

Wisselen van merk heeft geen nut je moet wisselen van werkzaam bestanddeel, furexel, eqvalan, hippomec, noromectin, eraquell, zijn bijvoorbeeld allemaal ivermectine ontwormingsmiddelen.
Dus vooral lezen wat het ingrediënt is, want van bovenstaande kun je dus gewoon de goedkoopste kiezen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:10

Mijn pony schuurde ook is de DA voor gekomen 2 weken terug, en die heeft gewoon ecxeem, en ook van zijn staart/manen.

Ik moest hem scheren en dan kwam ze terug (in mijn geval 1 dec) krijgt een injectie en verder onderzoek, en heb nu spul om hem mee in te smeren.

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Wanneer stopt zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:12

Mijn shetje schuurt ook nog steeds Boos!... dus ik hou het hier even in de gaten