hoe papieren aanvragen van shet

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 08:46

heey,
ik heb nu al bijna 3 maanden rocky...maar na anderhalve maand zag dat hij lip tatoe heeft...
niet echt makelijk kunnen lezen omdat meneer er niet mee eens was en veder eigenlijk vergeten er naar om te kijken... Bloos
ik heb geen paspoort of papieren of iets mee gekregen van de eigenaar.
toch wil dit wel allemaal hebben. ga van de week nog ff met de oude eigenaar praten of hij zeker weet dat z'n papieren nergens liggen.
zo niet hoe kan ik ze dan weer aanvragen? Bloos

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:51

je zou kunnen proberen om even naar het nederlandse shetlander stamboek te bellen daar kunnen ze je vast wel verder helpen
Knipoog of op de site te kijken

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:13

Even het stamboek bellen. Er moet een controleur komen die je pony bekijkt en de tatoo leest. Je kan dan een duplicaat paspoort krijgen.

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:23

okeey bedankt Lachen
ben er best bnieuwd naar...

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:53

Ik zou eerst proberen toch zelf het nummer te ontcijferen of het papier achterhalen via vorige eigenaren. Dan heb je het origineel en kost het je niet 100 euro (50 euro voor controleur en 50 euro voor administratie)

Mocht het via vorige eigenaren niet lukken zou ik zelf het nummer proberen te ontcijferen. Als hij erg lastig is kan je het beste met z'n tweeen te werk gaan en dat 1 hem vasthoud en 1 zn nummer bekijkt. Als je redelijke zekerheid hebt van het nummer dan moet je gewoon als volgt te werk gaan:

Bel het NSPS in Zutpfen en met de vraag dat je de pony zoekt waarop het levensnummer eindigt met de vier cijfers in de lip. Dan kijken hun in de computer en komen er 1/2 ponies te voorschijn en dan vraag je naar geslacht, kleur, leeftijd, stokmaat om te kijken of het wel jou pony is. Als dat zo is dan vraag je een copy via de e-mail en dan weet je eht ook en bespaart je een hoop tijd en geld voordat je weet welke pony je hebt!!

Heb zelf zo ook mijn papier van mn pony opgespoort na driekwatjaar zoeken en drie verschillende papieren (elke keer klopte kleur niet haha) die ik kreeg van het stamboek dus je kan het beter zelf uitzoeken Lachen en als je eenmaal weet hoe het NSPS werkt echt super heb al meerdere shets de papieren zo opgespoort!!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:02

Ik ben met mijn pony toen naar een keuring in de buurt geweest om het lipnummer te laten uitlezen. Ik ben eerst wel lid geworden van het stamboek want dat moest (?!) Vervolgens hebben ze de papieren opgespoord via een oude eigenaar. Het nummer uitlezen is best heel lastig. Is hij ook niet toevallig gechipt?

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:52

Chip zegt ook niet alles.
Ik had hier een papierloze kroonmerrie staan met chip.
Pony bleek Fabiola van Unuova te zijn, maar chip stond op naam van Romy (roepnaam van de pony, chip was er in gestopt er van uit gaande dat het een papierloze pony was). Terwijl deze merrie getatoeerd EN gebrandmerkt was! Beetje slordig dat dit niet door de chipper (in dit geval de VA) gecontroleerd was. Brandmerk was erg onduidelijk, de eigenaar (die haar voor de koop al een aantal jaar verzorgd had) had hem nog nooit gezien tot 2 jaar geleden.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:38

Idd dat van een chip zegt echt niks, het was namelijk verplicht alle shetten te chippen voor 2004 en ik denk dat ze dat een beetje erg snel gedaan hebben. Mijn shet bleek ook gechipt in 2004 bij de shetlandfokker Bleekmeerhoeve en daar stond ze ook alzijnde papierloze pony. Maar toen ik haar kocht alzijnde papierloze pony zag ik een tatoeage en toen bleek ze zelfs Kroon. Dat hadden de chipper, dierenarts en een echte fokker niet eens gezien. Had ik mazzel Haha! Nu zit mijn shet ook met een chip die van geen kanten deugt.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe papieren aanvragen van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:02

Bij Romy zitten nu ook 2 paspoorten.
1 met als naam Romy en afstamming onbekend en 1 met als naam Fabiola van Unuova en volledige afstamming (Kroon, kloppende tatoo, chip en brandmerk). Ze is minimaal een jaar of 5 als papierloos door het leven gegaan.