Voer shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:49

Even 1 laatste reactie, want hier vroeg ze idd niet om. Knipoog

Pony's worden NIET hoefbevangen door teveel eiwitten, da's allang achterhaald. Het is een teveel aan fructaan (=suikers) wat hoefbevangenheid geeft. Bovendien is wintergras ook errug gevaarlijk.

Ik heb al heel veel gelezen over hoefbevangenheid, dus weet wel het 1 en ander. Knipoog
En ja...het was puur de brok en het daardoor vervetten van mijn pony. Knipoog Edit: dit was ponybrok van Subli.
Hier staat meer en betere info dan op "jouw" site: http://www.hoefnatuurlijk.nl
Voor verdere info is hier ook een topic over, met info van mensen zoals ik met hoefbevangen pony's...mensen van de praktijk dus. Bloos

Mijn mening is gegeven, wat hier mee gedaan wordt moet ieder zelf weten. Ik ben helaas niet de enige met een hoefbevangen pony door onkundig voeren, er komen er elk jaar duizenden bij. Als ik er eentje op deze manier hiervoor kan behoeden zou dat mooi zijn....(kijk maar eens op de verpakking wat er allemaal in brok zit; veel troep en weing vitamines)

Debbylover

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-04-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:43

Ik heb niet veel verstand Van Hoefbevangenheid,
Ik geef Mijn Pony Pony/Shetbrok er zit niet zoveel in als bij het normale voer((aan suikers)) Maar er zitten wel genoeg Vitaminen in en dat ze iets extra's hebbben;)
Zal proberen de site voor je te zoeken Haha!

davy_loverr

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

hoi,
ik vind shetlanders ook heel erg lief en schattig hoor! Daarom heb ik 1jan ook een shetlander gekregen (een vriendje voor mijn D-pony) mijn shetlander staat op een volle wei waar hij veel gras kan eten. maar hij krijgt gewoon nog s'ochtends een kwart schep brok (kwart kilo) en wat hooi. Als ik s'avonds kom voeren krijgt hij nog wat wortels maar hij mag niet te veel want hij kan daar niet tegen. maar dat is elke shetlander voor zich. verder als je gewandelt of gelongeerd hebt of zo iets, zou ik hem gewoon nog een boterham geven of zo. het maakt inprincipe niet uit hoeveel hooi je geeft en wanneer want hooi kan je onbeperkt geven. dat is goed voor de darmen, want hooi spoelt alles lekker weg. en als hij/zij genoeg heeft houden ze er vanzelf mee op.
veel succes met de koop. en veel succes met je shetlander! en Geniet van hem/haar. Groetjes!! Haha!

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:09

Pas wel op met té veel gras hè!

ICallHerMe
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:24

Ik geef aan mijn 2 pony's en 2 schapen samen 1 volledige ballote hooi per dag ( in de winter op een kale wei)
en af en toe eens een biet erbij, ook tezien op welke wei ze staan ( veel gras of kort gevreten)
is dit voldoende of teveel? Lachen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:28

hooi,zoutblok,schraal houden,shetlanders komen oorspronkelijk van de shetland eilanden daar groeit ook niets behalve stenen....
af en toe een wortel of halve appel kan geen kwaad....

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:29

ik geef mijn ponys 1 tot 2 handjes bix smorgens en savonds.. verder hooi, maar mijne staan maar ongeveer 2 keer per week op gras de rest in een bos..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:13

Mijn pony's werken regelmatig en intensief (worden getraint voor de mendurance) en staan op een normale weide overdag en 's avonds krijgen ze 2 plakken kuilhooi per pony. Daarnaast krijgen ze 2 keer per dag een handje biks. Meer als dat moet ik ze echt niet geven want ze zijn nu al superfris en heb ik de handen vol aan ze. Er zit ook geen gram vet teveel aan. Ik heb trouwens 1 keer een shet heel licht bevangen gehad (Was enkel te zien aan de hoef enkele weken later) In die periode kregen ze een kilo biks per dag.

_Karin

Berichten: 2870
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:45

Mijn 2 shetlanders kregen 2x daags voordroog ( weet niet hoe duur dit is )
3x per dag een bekertje Muesli pavo nature best ( € 11,85 per zak met 1 zak doe ik 2 maanden)
1/2 aura koek ( € 24,95 per zak en er zitten 90 koeken in is dus voor 3 maanden) Summerfit koeken zijn € 9,95 per doos van 30 stuks
1 bak wortelen ( zak van 20 kilo € 3,50) hier doe ik een week mee.
Ze hebben de beschikking over een liksteen met biotine er extra doorheen

Ze zijn allebei drachtig dus nu krijgen ze
2x een grote wis voordroog
3x 1 1/2 bekertje muesli na de 8 ste maand dracht 3x 2 bekertjes muesli
1/2 aura koek
1 bak wortelen
beschikking over een liksteen.

Als ze 8 maanden drachtig zijn krijgen ze 100 gr breeding van cavalor erbij per dag. (€ 27,95 per emmer van 5 kilo)Dit ipv merriebrok waar shetten snel te dik van worden.
Breeding is een voedingssupplement in korrels speciaal ontwikkeld voor veulens, jonge paarden en fokmerries. Cavalor Breeding bevat essentiële elementen zoals calcium, fosfor, vitamine D en andere vitaminen, mineralen en sporenelementen, evenals hoogwaardige proteïnen die onontbeerlijk zijn voor een sterk beendergestel.

PAVO NATURE BEST (gekopieërd van de pavo site)
Jouw paard heeft recht op een gezond en natuurlijk paardenleven. Elke dag geniet je samen van de heerlijke natuur. Een beetje natuur zou je graag terug willen vinden in de voerbak. Natuurlijke en gezonde grondstoffen zorgen namelijk voor een goede gezondheid. Met Pavo Nature’s Best krijgt je paard of pony het beste uit de natuur in de vorm van een heerlijke, gevarieerde muesli.
Deze uitgebalanceerde en smakelijke muesli bevat de optimale concentratie van natuurlijke
grondstoffen, vitamines, sporenelementen en mineralen. Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig
als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid. Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is.
De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor
een gezonde en stabiele spijsvertering. Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

Een zeer laag eiwitgehalte
Havervrij
Suikerarm (in Nature’s Best slechts 2% suiker)

Belangrijke eigenschappen
Een complete muesli voor elke dag
Een zeer laag eiwitgehalte en suikerarm (2%)
Havervrij, waardoor uw paard of pony rustig blijft
Met gepofte granen voor een uitstekende vertering
Rijk aan structuur: met extra luzerne en spelt, bevordert het kauwen
Met wortelstukjes: heerlijk en gezond

Toepassing
Voor recreatie en lichte sport
Ideaal voor paarden en ponies die de neiging hebben snel dik te worden
Zeer geschikt voor paarden die de neiging hebben hoefbevangen te worden


4 à 5 x per week wordt er iets met de shetten gedaan uit het onderstaande rijtje.
* longeren ongeveer 45 minuten
* wandelen ongeveer 1 uur
* lange lijnenwerk ongeveer 45 minuten.

Onder het zadel en mennen wordt niet meer gedaan ivm de dracht.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:52

Of een paard voldoende heeft aan hooi is nooi zo maar in het algemeen te zeggen.
dat is afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. En dan heb ik het niet over of het hooi een goede kleur heeft, stofvrij is etc., nee ik heb het over de voedingswaarde van het hooi.
Als je hooi laat bemonsteren kun je zien of alle vitamines en mineralen er in voldoende mate voor een paard in aanwezig zijn. Is dat zo...dan kun je volstaan met hooi alleen. (ditzelfde geldt voor vers gras).
Dit is afhankelijk van bemesting, groeistadium waarop het gemaaid is en zelfs het moment van maaien op de dag speelt een rol ('s ochends of 's avonds kan een groot verschil in fructaan opleveren).
Koeienboeren weten hier heel veel van. Paardenmensen niet (meer).
daarom voeren veel mensen de summerfitkoeken bij, of een beetje basisbrok om zeker te zijn dat ze alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen.
Vroeger, toen het hooibemonsteren gewoner was, of toen de paardenhouder zelf zijn hooi won (en dus wist wat er in zat, vanuit zijn agrarische ervaring), volstond men vaak met het geven van 1 bepaalde vitamine of sporenelement.... Maar die deskundigheid bestaat amper meer. Dus doen we het tegenwoordig ook anders.

jessica_

Berichten: 2172
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:21

Ben het met polly2 eens, het is afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Lachen
Bij ons krijgen de shetten beide, 2,5/3 plakken hooi per dag (per pony)
En krijgen ze een pavo summerfit koek, ook krijgen ze peen en brood, dit alles verdeeld over 5 maaltijden per dag.
Mischien even de rantsoencheck doen, de pavo site geeft veel info Haha!
http://www.pavo.nl/component/option,com ... Itemid,325

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:35

Als ik mijn shetten alleen hooi zou voeren heb ik geen shet meer over. Okee de een krijgt een bodempje Muesli 2x daags, maar de ander krijgt een kilo per dag en blijft hierop en met veel hooi nog aan de magere kant.
Mineralen uit een liksteen laten halen lijkt een mooi idee, maar ten eerste zitten hier geen vitamines in en ten tweede wel zout, te veel zout is niet goed voor de werking van nieren en dergelijke, dus waarom dan geen koek bijvoeren of speciaal ponyvoer. Let wel op dat er rekening gehouden wordt met de speciale behoeften van pony's. Ik voer zelf Marstall optimaal, dit is een muesli die samengesteld is op basis van een onderzoek bij paarden in een wildreservaat, die zeer afwisselend kunnen eten en niet bijgevoerd worden. Hierbij is bekeken wat ze eten en welke stoffen er in deze planten en dergelijke zitten. Binnen dit onderzoek is gebleken dat paarden in de zomer anders eten dan in de winter en dus zijn er ook twee mueslis, zomer en winter. Mijn paarden doen het hier super op en voor de energie krijgen ze Isi robuust (voor robuste rassen erbij ook van MArstall) ik betaal 22 euro per zak optimaal en 14 voor de robuust, maar als de paarden het er goed op doet en zelfs mijn koliek gevoelige shet ineens weer rustige darmen heeft, dan mag het ook wat kosten.

Belangrijk is dat je goed naar je paard kijkt, en erop let dat hij niet te dik wordt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:42

hoe kan dat nou?shetjes zijn heel sober,die van mij is te vet met alleen hooi en een handje zemelen met wat olie...wel veel hooi.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:44

De shet van mijn zus wordt dik als ze minder krachtvoer krijgt, waarschijnlijk door te weinig vitamines en daardoor mindere spijsvertering.

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:49

geerke schreef:
hoe kan dat nou?shetjes zijn heel sober,die van mij is te vet met alleen hooi en een handje zemelen met wat olie...wel veel hooi.


Elk paard is verschillend. Zo is bijvoorbeeld het ene sportpaard enorm fors en het andere heel slank. Het ene paard heeft veel aanleg om dik te worden, het andere niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:11

o.k maar ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met het voeren van krachtvoer bij shetlanders,iemand was zo vriendelijk om mijn twee shetjes bij te voeren met biks en dat is geeindigd in een chronische hoefbevangenheid wat ook (na 15 jaar) de reden was om ze in te laten slapen.....vandaar dat ik voor schraal houden ben....wat niet betekent niets voeren maar gewoon natuurlijk voeren,veel hooi,eens per maand een kuurtje biergist en vitamines,en zo blijft die van mij kerngezond.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:41

Ik voer ook al jaren krachtvoer en nog nooit problemen gehad hoor,

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:18

ik hoop voor je dat het zo blijft......

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:21

Zie niet in waarom niet, als ik het al jaren zo doe, ze worden heus niet na 5 jaar ineens hoefbevangen. Daarnaast moet je wel heel gek voeren wil je met gewone muesli of basis broken of iets dergelijks een pony hoefbevangen krijgen.

xClaudia
Berichten: 71
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:59

Voer waar knoflook in zit schijnt ook paardenluis tegen te gaan. (ik zeg niet dat ze dan niet komen maar ik had gelezen dat het wel voorkomt ofzo Knipoog )

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:02

O? Dat wist ik helemaal niet.. Mijn man gaat er helemaal van glimmen Lachen

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:03

Enne.. het andere paard krijgt oa knoflook door haar eten en zijn baas vindt het zielig dat hij dan in haar stank moet staan.. Dus krijgt hij het ook Tong uitsteken

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:26

Tja zo is er voor alles wat te zeggen.
Koliek gevoelige paarden verdragen geen pulp (daarnaast groot risico voor onwetende voerders die het droog geven, helaas maar het gebeurt)
Geen krachtvoer bij hoefbevangengevoelige paarden
Paarden die snel spierproblemen hebben wel krachtvoer met voldoende vitamines.
Zo heeft iedereen een rede om iets wel of niet te voeren.

Ik vind het belangrijk dat je een paard voer geeft waar voldoende vitamines inzitten en niet te veel energie en geen conserveermiddelen en dat soort rotzooi (belastend voor lever en nieren).

Belangrijk is niet te veel voeren en niet te weinig, desnoods overleggen met de da.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:58

sonjim schreef:
Belangrijk is niet te veel voeren en niet te weinig, desnoods overleggen met de da.

Is een goed advies! Ja (de rest van je post trouwens ook, daar niet van... Knipoog )

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:10

sonjim schreef:
Mineralen uit een liksteen laten halen lijkt een mooi idee, maar ten eerste zitten hier geen vitamines in en ten tweede wel zout, te veel zout is niet goed voor de werking van nieren en dergelijke, dus waarom dan geen koek bijvoeren of speciaal ponyvoer.


Hier ben ik het dan weer niet mee eens! Bloos In de kruidenliksteen die ik geef zitten weldegelijk vitamines, mineralen, sporenelementen en aminozuren. Helaas is de liksteen (zoals denk ik de meeste, muv de zoutlikken) wel op melasse-basis, da's weer wat minder. Mijn pony krijgt geen brok meer op aanraden van de DA, en de koeken...daar zit mij teveel zetmeel en suikers in. Misschien goed genoeg voor een "gewone" pony, maar niet meer voor een ex-bevangenpatiëntje. Verdrietig

Er is wel speciaal voeder voor hoefbevangen pony's, maar ik wil eerst een bloedje laten trekken om te kijken of mijn pony echt iets tekort komt. Dat lijkt mij toch de beste methode ipv vanalles bij te gaan voeren waar hij misschien niets tekort van komt maar waar hij wel weer ziek van wordt. In het centraal topic over hoefbevangenheid is er toch weer een (werkende) pony hoefbevangen geworden door 1 handje granenmix.....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=614495&start=1475 (En de bladzijde daarvoor.)