Voer shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:53

dat bedoel ik
LADPR@ het kan ook zo zijn dat je al jaren krachtvoer geeft aan je shet en dat het dan toch mis gaat,bij het ouder worden gaat alles toch anders functioneren,en als hij eenmaal hoefbevangen is geweest is de kans heel groot dat hij het weer word,zelfs van niets!!!!

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:58

shetten worden zeer snel 'mollig' je voert ze eerder te dik dan te dun. ik zou kiezen voor een wei waar je je shet ook op de zand kunt zetten (zodat hij niks kan eten) dat je m savonds op de zand zet, en smorgens weer op de wei.
bovendien zou ik een shet op een vrij kale wei zetten.. (een wei met kort gras dus)
ik zou m geen brokken voeren, wil je dat toch zo ik voor pavo naturelsbest muesli voeren daar zitten minder suikers in

owja.. denk dr wel aan shetten zijn supergoed in uitbreken (door hun dikke manenkam voelen ze de stoomdraad vaak niet en glippen ze dr vandoor!) mijn advies maak je wei rondom af met gaas Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:56

Geerke: Je kan wel vol blijven houden maar in het dekseizoen voer ik zelfs lekker kilo's brokken en energie mix. mollig zijn ze nooit bij mij en juist heel erg gezond. Ik weet wat hoefbevangen is maar naar mijn mening worden ze dat niet van brokken tenzij ze er inderdaad gevoelig voor zijn maar dat is dan weer een ander verhaal. Misschein komt het wel doordta ik ze dus nooit op de wei heb? Het fructaan in gras is naar mijn mening altijdf de grootste boosdoener en voor zover ik weet zit dat neit in brokken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

nou ,dan ben ik toch gek.....

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:58

Dat hoor je mij niet zeggen, ik vind het alleen raar dat je tegen mij dsu eigenlijk zegt dat de dag vanzelf komt dat mijn dieren hoefbevangen worden, terwijl voor zover ik weet er geen fructaan in mijn brokken zitten wat dus de hoefbevangen veroorzaakt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:53

ik heb niet gezegd dat dat gebeurd ,maar dat het kan....
overgens hoop ik het niet voor jou,en je pony's natuurlijk,begrijp me niet verkeerd.
Iedereen moet het doen zoals hij of zij het wil......

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:00

Mijn veulen alleen krijgt al bijna 1 kilo krachtvoer per dag en dan heb ik het over een beestje wat de 100 kilo nog niet eens haalt. Als ik het hem niet had gegeven was ie er nu miss helemaal niet meer geweest. Het ding heeft al zn krachtvoer keihard nodig.
Mn andere pony wordt dik van de lucht maar krijgt nu 6 handjes ponybrok/nature's best per dag verdeeld over 2x. Ze hebben beide onbeperkt weidegang en onbeperkt hooi (en kuil)

Je moet het denk ik per shet aankijken. De een heeft heel veel nodig en de ander heel weinig. Denk niet dat je 1 lijn kan trekken van élke pony moet zoveel krijgen

zion
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-11-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:07

mijn shet krijg 3 keer per dag hooi als hij niet op de wei staat en een halve aurakoek bij hard werken een handje bix in de avond

tummy

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:35

hallo,
ik probeer mijn shet(zie profiel) ook zo natuurlijk mogelijk te houden. hij krijgt gewoon hooi een liksteen en staat 24/7 in de wei.
groetjes...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:46

Natuurlijk houden heeft toch niks met brokken te maken.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:49

Naturals zijn "tegen" krachtvoer dus heeft miss wel iets mee te maken Knipoog Goed ik blijf er bij dat sommigen gewoon niet zonder kunnen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:53

Natuurlijk je paarden houden heeft niks te maken met een natural zijn lijkt mij.

Ben het zeker met je eens zeker opgeroeiende paarden, dus ook shetten kunnen niet zonder goed voeding

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:59

Kijk maar naar dat kleine ding van mij. Hij was echt broodmager toen hij hier kwam en staat nu op bijna 1 kilo per dag en is nog steeds niet dik. Hij krijgt nu eindelijk een velletje over zn ribbetjes heen maar stel je voor dat hij geen krachtvoer kreeg? Dan was ie nooit over de droes, en 2x zwemavontuur heen gekomen.

Nelson is weer het andere uiterste die krijgt "weinig" maar wordt alleen maar dikker. Alleen toen hij echt ziek was zag ik hem slanker worden maar niet tegen dun of mager aan. Maarja als hij zich een beetje druk maakt is zn buik in 4 dagen weg dus liever ietwat reserves, zéker met dit weer

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:29

Het vervelende is dat je bij de meeste voeders nooit zeker weet wat je voert, er zijn namelijk maar twee merken die ik weet die een constante samenstelling hebben Pavo en Marstall. Bijna alle andere fabrikanten vinden het belangrijker om de kostprijs gelijk te houden dan de samenstelling, waardoor je paard bij iedere zak ander voer krijgt, tel daar de conserveermiddelen bij op (zitten zelfs in de meeste richting biologisch gaande voeders zoals Subli) dan snap ik best dat paarden hier ziek van worden, mijn haffie verdraagt alleen pavo en Marstall en mijn shet zelfs geen pavo, daar zitten blijkbaar nog stoffen in (nature best en brokken geprobeerd) die op zijn darmen werken en dus koliek veroorzaken.

De likstenen, daar ben ik uitgegaan van de standaard liksteen, wit of rood daar zitten zo ver ik weet geen vitmines in zoals viamine E en zo, wel mineralen. Maar ik heb er bijvoorbeeld al een staan die geen zout eet (niet nodig heeft) en dus er niet aan likt. Dus dan loopt mijn aanvulling puur met likstenen spaak.

Ik ben het wel eens met het feit dat je voorzichtig moet zijn met paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, met wat je voert en hoeveel. Maar zoals LAPRD al zegt ligt dat ook aan wel of geen weidegang.

lisjolienbob

Berichten: 255
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:05

Mijn shetlander krijgt na het werk(mennen of rijden) een kwart kilo(dus ongeveer zo'n kwart voerschep) biks. Dat is echt de allernormaalste biks die je maar kunt krijgen.

Verder krijgt ze veel hooi en op z'n tijd eens een appel, wortel of een broodje!

lisjolienbob

Berichten: 255
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:09

LADPR schreef:
Misschein komt het wel doordta ik ze dus nooit op de wei heb?


Waarom heb je ze nooit op de wei? Dat vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd Nors opkijken

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:58

Hoezo is dat vreemd, als je zoiets zegt is het misschien ook handig om erbij te zetten waarom je dat vind, beetje zinloze opmerking anders

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:51

Ik heb ze s'winters ook niet op e wei maar in het zand staan, in de zome op de wei gaat de krachtvoer gift heel ver terug, aangezien er dan genoeg in het gras zit. Maar het grote nadeel van de shetten op het gras zetten is dat ze daar dus wel dicht groeien en hoefbevangenheid op kunnen lopen. Zeker in het voorjaar bij goed gemest gras. Mijn haflinger doet het prima op de wei, maar de shet wordt dan al snel een tonnetje en krijgt dus ook beperkte weidegang.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:33

LADPR schreef:
Hoezo is dat vreemd, als je zoiets zegt is het misschien ook handig om erbij te zetten waarom je dat vind, beetje zinloze opmerking anders


ik denk dat ze het vreemd vind omdat het de normaalste zaak van de wereld is dat een paard in de wei hoort,daar woont hij normaal gesproken......en ik ben het met haar eens...maar ik blijf zeggen ,moet iedereen lekker zelf weten,en ik ben zeker dat jij goed voor je pony's zorgt,dus maak ik me in dit geval er vooral niet druk om.....

Hiddex
Berichten: 141
Geregistreerd: 01-01-08
Woonplaats: nieuwegein

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:38

Ik volg dit topic
wil ook miss shet gaan kopen maar niet om te berijden Lachen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:38

Hoe kom je er bij dat een paard in de wei hoort als ik vragen mag. Een paard hoort buiten zodat hij de hele dag naar eigen zin kan bewegen maar sinds wanneer is daar gras voor nodig? Ik heb liever dat mijn deiren gewoon 24/7 buiten kunnen zijn dan dat ze maar een par uur naar buiten kunnen omdat ze anders teveel gras binnen krijgen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:43

nou,buiten en wei is voormij hetzelfde,ik heb ook geen gras op mijn berg...maar als ik aan miljoenen jaren terug denk zie ik een paard grazend op gras of onkruid is misschien een beter woord,en niet in een boom of door de lucht vliegend,dat bedoelde ik....

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:46

Nou ik zie een wei als iets met gras.

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:09

Een wei is imo iets met gras. Is er geen gras, dan heet het gewoon een paddock of een veldje/vlakte ofzo. De weide bij mijn Shet was een sorot toendra geworden nadat de paarden het helemaal hadden omgeploegd.. Iedereen noemt het anders en heeft er een ander idee bij Knipoog

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:11

de oudste (13) krijgt elke dag 2 keer basisbrok een handje en 1 keer in de week een handje luzerne gewoon omdat hij daar helemaal gek van is (hij staat trouwens ook dagelijks voor de kar) en de jongste krijgt (1,5) krijgt ook elke dag 2 keer basisbrok en verder krijgen ze drie keer per dag kuil. en staan ze zomers op de wei en s'winters op de paddock.