Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voer shetlander

 
Profiel   

hallo!
ik heb mijn ouders bijna zover gepraat dat ik een pony'tje mag.
ik ben helemaal weg van shetjes dus daar is mijn keus ook op gevallen.
wel wil ik hem zo "natuurlijk" mogelijk houden.. dus gewoon op een 24/7 weitje met wat andere (het liefst shetjes) paarden.
maar wat zou ik hem moeten voeren naast hooi en hoeveel?

alvast voor de mensen die denken "oh god, weer iemand die goedkoop een eigen pony wil, die natuurlijk veel te groot is en der toch op gaat rijden. nou nee..ik wil gewoon een pony;tje een goed leven geven en lekker met hem wandelen en grondwerk doen en eventueel vd."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-08 23:43 



 
Profiel   

Als je goed hooi voerd heeft een shetlander verder eigelijk niets nodig.

Als je de shetlander toch iets extra's wil geven kan hem/haar een summerfit of aurakoek geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 00:09 



 
Profiel   

en hoeveel daarvan en hoe duur is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 00:10 



 
Profiel   

Aan een halve hebben ze meer dan genoeg.

De summerfit kosten 10 euro er zitten 30 koeken in een doos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 00:11 



 
Profiel   

Een shetlander heeft alleen aan hooi genoeg. Wil je je paard af en toe toch wat extra's geven dan raad ik suikerbietenpulp aan (goedkoop, smakelijk en gezond).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 09:54 



 
Profiel   

Aurakoeken zijn goedkoper, want daar zitten er meer in een zak. Die heb ik bijgevoerd aan mijn shetten. Nu krijgen ze naast hooi onderhoudsbrok een klein handje. En mijn andere shetlander krijgt safe and sound van dodson and horrel, omdat ze vorig jaar hoefbevangen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 10:43 



 
Profiel   

het is niet waar dat een shetlander alleen aan hooi genoeg zou hebben.

daar zitten simpelweg niet alle vitamines in die ze nodig hebben Knipoog
die moet je dus aanvullen,zorg voor een liksteen in de weide en geef inderdaad iets van summerfit koek of aurakoek erbij.
of een handje ponybrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 10:46 



 
Profiel   

Shetlanders hebben zeker in de groei ook brokken nodig net als elk ander paard. Ik voer spelciale ponybrokken aan mijn volwassen shetten. Daar zitten alle vitamines en mineralen in die ze nodig hebben. Mijn kleine krijgt een kwart kilo schep en de grootte bijna een hele kilo schep per dag. Verschilt per pony wat ze nodig hebben en wat je met ze doet. Maar elke dag brokken kan echt geen kwaad en is in de groei echt een must

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 12:52 



 
Profiel   

ja, een liksteen geef ik zoiezo,
maar i wil ze graag toch wat extra's geven . weten jullie ook ongeveer de prijs van alles? of een site waar je prijzen kan zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 13:38 



 
Profiel   

Pas op met extra's bij een Shet (of bij welke robuuste pony dan ook). Ze worden zo hoefbevangen en da's echt geen pretje.
Ik heb zelf een Welsh-Cob en een Dartmoor en die krijgen alleen hooi, een zoutlik en een kruidenliksteen. Héél af en toe staan ze op het gras, maar daar ben ik voorzichtig mee ivm de hoefbevangenheid van de Welsh.
Hier doen ze het gewoon goed op. Je zou ook af en toe een bloedje kunnen laten trekken door de DA om te kijken of ze echt niets te kort komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 13:44 



 
Profiel   

Ze worden echt niet zomaar hoefbevangen en helemaal niet van goede brokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 13:54 



 
Profiel   

Geen bietenpulp! Dat is echt niet goed voor je paard! [Is mij verteld door de DA]
Die van mij krijgt muësli met pavo liga en knoflooksnippers [niet te veel] en daar 's avonds twee tot vier handen van. Dat bevalt ons prima! Bovendien is hij door die knoflooksnippers ook heel mooi gaan glimmen. Verder zou je er nog lijnzaadolie doorheen kunnen doen, maar dat is niet goedkoop. Het werkt goed tegen de manenexeem oa, maar is niet noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 13:57 



 
Profiel   

LADPR schreef
Ze worden echt niet zomaar hoefbevangen en helemaal niet van goede brokken.


Mijn shet staat op een vrijwel kale weide (er staat echt heel weinig , ook in de zomer) en 's zomers krijgt ze alleen 1 handje brok per dag bij en 's avonds op stal wat hooi voor de nacht. En toch zat ze afgelopen zomer tegen hoefbevangenheid aan. Je moet hier dus echt wel heel voorzichtig mee zijn.
Overigens blijft ze nu te dik, er staat nu niets meer op de wei, ze krijgt 3x hooi per dag en 2x echt een handje brok. Tips zijn welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 14:05 



 
Profiel   

Ja maar dan nog ligt de schuld waarschijnlijk niet bij de brokken. Een paar jaar terug was er geen ouder hooi meer te krijgen en ik heb ze op het randje van hoefbevangen gehad simpelweg door het hooi.

Ik voer altijd in jullie ogen dan zoveel brokken in het dekseizoen nog veel en veel meer en ze zijn nog nooit hoefbevangen geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 14:12 



 
Profiel   

Ik bedoel ook niet te zeggen dat het van de brokken komt, alleen dat je juist bij shetlanders goed moet oppassen met wat en hoeveel je voert, omdat ze wel snel(ler) hoefbevangen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 14:15 



 
Profiel   

Ja precies dus je moet goed opletten op het gras en op de kwaliteit hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 14:17 



 
Profiel   

Een Shet wordt al snel te vet van brokken en da's weer een goede basis voor hoefbevangenheid. Knipoog

Geloof mij...ik heb er helaas al teveel ervaring mee en het is een echte hel waar je door gaat. Een Shet die niet werkt heeft geen brok nodig, een Shet die een uurtje per dag werkt heeft geen brok nodig, een Shet die superveel en zwaar werkt heeft maar een beetje brok nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 14:59 



 
Profiel   

ja ik wil er wel mee aan het werk, aan de lange lijnen en later beleren voor de kar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 15:02 



 
Profiel   

mijn shetten doen het wel heel goed op bietenpulp, ze krijgen 4 tot 5 ruwvoer maaltijden per dag tussen 8:00 uur en 23:00 uur. waarvan er 2 bestaan uit een mengsel van geweekte bietenpulp en luzerne de andere 3 zijn goede kwaliteit hooi. Sinds ik dit voer worden ze niet dik of heet, wel super gezond de vacht incl., behang groeit meer dan weelderig even als de hoefjes.

Als je op bokt zoekt op bietenpulp kom je ergens een wetenschappelijk onderzoek tegen dat het wel degelijk gezond is en niet zoals de naam doet vermoeden vol suiker zit, de suiker zit reeds in ons suikerklontje. (verse suikerbieten kun je inderdaad beter niet aan een shet voeren, suiker gehalte veel te hoog)

Maar alles met mate en liever niet 2 keer een hele bult, wat veel te vaak voor komt (waarschijnlijk tijdgebrek, maar slecht voor je pony), ik vindt dat paarden minimaal over 4 beurten gevoert moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 16:19 



 
Profiel   

wij hebben 2 shetten op stal
die krijgen dus onbeperkt hooi!!

maar dat is hooi met wat minder voedingswaarde er in, heel goed voor ze om de hele dag wat te doen te hebben en ze worden er absoluut niet dik van.
daarnaast krijgt de een om de dag een summerfit koek en de andere is anderhalf en die krijgt veulenbrok en wat muesli er bij.
doen ze het beiden prima op,zijn niet te dik en supergezond Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 16:39 



 
Profiel   

Sorry Victory Boy, maar kan me daar absoluut niet in vinden. Dan zouden die van mij allang afschreven zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 17:13 



 
Profiel   

Victory-Boy schreef
Een Shet wordt al snel te vet van brokken en da's weer een goede basis voor hoefbevangenheid. Knipoog

Geloof mij...ik heb er helaas al teveel ervaring mee en het is een echte hel waar je door gaat. Een Shet die niet werkt heeft geen brok nodig, een Shet die een uurtje per dag werkt heeft geen brok nodig, een Shet die superveel en zwaar werkt heeft maar een beetje brok nodig.



hmmm ben het absoluut niet met je eens.
wel moet ik zeggen dat het volkomen ligt aan wat je je shet voor ruwvoer geeft!
als je die gaat volstoppen met supervet hooi of kuil ja hehe dat is vragen om problemen Knipoog of gooi ze op een weide met lekker veel vet gras, ja dan willen ze wel bevangen raken

maar zoals ik al zei zit er dus in ruwvoer onvoldoende vitamines dus zul je die moeten aanvullen.
met brok of wat anders Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 18:17 



 
Profiel   

Vitamines en mineralen vul je aan met likstenen. Dat zei ik ookal in m'n eerste post. Knipoog En zo te lezen krijgt die ene van jou ook geen brok? Verward

@LADPR: Dan heb jij lekker veel geluk! Mijn Wels-Cob van 400 kilo werd dus wel de eerste keer bevangen van 1 (!!!!!) kilo brok per dag. Het kan jarenlang goed gaan, maar als het dan fout gaat.....
Lekker veel wortels en appels geven is ook vragen om problemen, terwijl sommige pony's het jarenlang krijgen. Wil niet zeggen dat het bij alle pony's goed gaat en ik ben van mening dat voorkomen nog altijd beter is dan genezen. Dus....als ze het niet echt nodig hebben, geef het dan niet.
Of mensen daar naar willen luisteren of liever zelf de gevolgen van hoefbevangenheid willen meemaken, dat moet iedereen voor zich weten. Wel jammer dat de pony's de (vreselijke) pijn voelen.... Verdrietig

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 18:30 



 
Profiel   

Victory-Boy schreef
@LADPR: Dan heb jij lekker veel geluk! Mijn Wels-Cob van 400 kilo werd dus wel de eerste keer bevangen van 1 (!!!!!) kilo brok per dag. Het kan jarenlang goed gaan, maar als het dan fout gaat.....


maar een pony word dus niet bevangen van 1 kilo brok op een dag,dan moet hij wel meer verkeerde dingen hebben gehad
Knipoog
een pony word hoefbevangen door:


Overeten met krachtvoer en granen.
Vers voorjaarsgras of "augustus"-gras (teveel eiwitten).
Veel koud water na grote inspanning.
Een bacteriële infectie.
Hard werken op harde ondergrond.
Hormonale verandering in het lichaam (b.v. een baarmoederontsteking of niet goed afkomen van de nageboorte).
Virusinfectie elders in het lichaam.
Medicijnen (corticosteroïden).

kijk hier ook even:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

maar we gaan lekker offtopic zo Tong uitsteken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 18:34 



 
Profiel   

nou ja, offtopic...ik vraag wat jullie ze te eten geven, en jullie zeggen dat.. maar er word ook bij gezegt goed is voor een shet.
alvast bedankt voor jullie reacties.. wie nog meer?
stel ik geef hem gewoon basisbrok, hoeveel moet ik ongeveer geven(de shet hoeft niet veel werk te verrichten aangezien het waarschijnlijk nog een jong beestje word)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-08 18:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen