Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

2de hands trailer als Nl in BE kopen

 

Sorry weer een trailer topic van mij :+

Ik dacht eruit te zijn en een nieuwe Ifor te kopen. In mijn zoektocht heb ik ook gekeken naar Cheval Liberte vanwege de klep-deur achter. Maar daar vond ik de degelijkheid minder van.

Een oude liefde van mij heeft ook een instap zonder klep; de fautras.

Via google een interessante jong gebruikte gevonde in België. Maar ja....100km van de grens.

Voor zover ik weet zijn kentekens in BE persoonsgebonden dus koop je een trailer met papieren maar zonder platen. Hoe werkt dat als je als Nederlander daar een trailer koopt? 1 dagskenteken kennen ze maar daarvoor moet je fysiek naar Brussel toe.

Ik heb al contact gehad met RDW en vanaf de grens Nederlandse grens rij je met een 1dagskenteken. Maar hoe kom ik legaal vanaf dat bedrijf bij de Nederlandse grens?

De verkoper zei dat ik met een andere aanhanger plaat op mijn naam (die heb ik van een kiepaanhanger) op die trailer in België mag rijden. Tot de grens en dan het dag kenteken van het RDW erop.

Weten jullie of dat verhaal klopt?

Deze periode wordt er nogal veel gecontroleerd ivm vuurwerk en ik heb er geen zin in om een boete of inbeslagname te riskeren.

Alternatief is de trailer op een ambulance te zetten. Mijn auto mag het trekken maar het wordt wel een behoorlijk hoog gevaarte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 19:17 



 
Profiel   

Toen ik in nederland mijn trailer kocht kreeg ik bij de RDW voorlopige platen mee. Ik heb wel gezorgd via mijn verzekering dat ik die dag verzekerd was voor trailer van dat gewicht.

Ik zou dat ook zo doen met die nummerplaten van de andere trailer als via de douane passeren geen optie is. Wel even zorgen dat je verzekering op de hoogte is (en bij voorkeur dat je het op papier hebt) en zorgen dat je de (goedgekeurde) keuringspapieren bij de trailer mee krijgt.
Hier zit ik vlakbij een douanekantoor, ik zou eens opzoeken of er daar in de buurt ook zo een kantoor zit en daar inlichtingen vragen. Misschien kan je de trailer administratief al op jouw naam laten zetten tegen de dag van ophaling.

https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ane-zoeken

In België werken we trouwens met keuringsbureau's. Als ik een aanhanger koop, dan onderhandel ik met de eigenaars, bij akkoord krijg ik het inschrijvingsbewijs mee en dan ga ik daarmee naar de verzekering. Die schrijven de aanhanger in op mijn naam en vragen nummerplaten aan. Die nummerplaten gaan op de aanhanger en dan ga ik met de aanhanger naar het keuringsbureau om de keuringsattesten te verkrijgen.
Ik vermoed dus eigenlijk dat je met de voorlopige platen dat je in nederland krijgt gewoon de trailer mag ophalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 19:34 



 

Nee de dagplaten van het RDW zijn alleen geldig op nederlands grondgebied.

Ik hoef sowieso niet via de douane.

In NL werkt het toch net anders. En ik heb geen BE platen noch kan ik daaraan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 20:06 



 
Profiel   

Nee,ik bedoel dat je in België er enkel mee kan rijden als die op jouw naam staat.
Om een trailer in België in te voeren moet je via de douane,omgekeerd lijkt me dit ook de eerste stap om de douane te contacteren.
Als zij je op papier kunnen meegeven dat je 1 dag met de nederlandse (voorlopige) nummerplaten Of die van je andere aanhanger mag rijden (wel je verzekering inlichten) dan zit je gewoon safe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:05 



 
Profiel   

Mag je niet gewoon een Belgisch kenteken op jouw naam aanvragen? Maar dat is misschien ook weer een nadeel want in België moeten trailers ook regelmatig worden gekeurd.

Of is het anders een kwestie van importeren naar nederland, dan krijg je alsnog kentekenplaten?? Wel gek dat je daar niet echt duidelijkheid over krijgt :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 01:18 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Als zij je op papier kunnen meegeven dat je 1 dag met de nederlandse (voorlopige) nummerplaten Of die van je andere aanhanger mag rijden (wel je verzekering inlichten) dan zit je gewoon safe.


Dat mag niet. Papieren/kenteken is gebonden aan de aanhanger. Tenminste alle wat zwaardere aanhangers hebben allemaal hun eigen kenteken. En die zijn aan die aanhanger gekoppelt. Die mag je dus niet voor een andere aanhanger gebruiken. En de lichte aanhangertjes die geen eigen kenteken hebben, hebben een witte, en daaraan kunnen ze dus zo zien dat die echt niet bij die trailer horen.

Tijdelijke of voorlopige platen mag je alleen maar in Nederland mee rijden. Dus ook hier weer gaat niet werken.

Ik ken het geintje, woon in Dld. hetzelfde probleem met invoer ed. Ik zou idd even contact opnemen met de douane. Die kunnen je vermoedelijk wel in de goede richting sturen hoe je dat kan doen. En anders is idd op een ambulance vervoeren je enigste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 03:29 



 
Profiel   

rina schreef
Duhelo schreef
Als zij je op papier kunnen meegeven dat je 1 dag met de nederlandse (voorlopige) nummerplaten Of die van je andere aanhanger mag rijden (wel je verzekering inlichten) dan zit je gewoon safe.


Dat mag niet. Papieren/kenteken is gebonden aan de aanhanger. Tenminste alle wat zwaardere aanhangers hebben allemaal hun eigen kenteken. En die zijn aan die aanhanger gekoppelt. Die mag je dus niet voor een andere aanhanger gebruiken. En de lichte aanhangertjes die geen eigen kenteken hebben, hebben een witte, en daaraan kunnen ze dus zo zien dat die echt niet bij die trailer horen.

Tijdelijke of voorlopige platen mag je alleen maar in Nederland mee rijden. Dus ook hier weer gaat niet werken.

Ik ken het geintje, woon in Dld. hetzelfde probleem met invoer ed. Ik zou idd even contact opnemen met de douane. Die kunnen je vermoedelijk wel in de goede richting sturen hoe je dat kan doen. En anders is idd op een ambulance vervoeren je enigste optie.

Op langere termijn inderdaad, maar je kant wel uitzonderingen aanvragen.
Toen ik mijn trailer haalde in Nederland heb ik bij het RDW voorlopige nummerplaten gekregen, daarmee ben ik naar België gereden (ik had een verzekeringsattest met een voorlopige verzekering voor 1 dag) en daarna met de papieren naar de douane geweest. Die hebben mijn inschrijvingsbewijs geregeld, zodat na een paar dagen mijn verzekering de nieuwe nummerplaten kon aanvragen.

Lijkt me dat het omgekeerd ook zo zou moeten werken? Dus ofwel kan het douanekantoor ofwel het keuringsbureau (KM) je daar antwoord op geven.

dit staat trouwens op jullie RDW site:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land

Invoeren vanuit EU- of EVA-land
Als u een aanhanger of caravan heeft gekocht in een ander EU- of EVA-land en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u bij de RDW eerst een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW onderzoekt of de buitenlandse registratie van het voertuig kan worden overgenomen.


Dus contact opnemen met het rdw kantoor en nummerplaten aanvragen. Als je het inschrijvingsbewijs nodig hebt zal het twee tripjes naar België worden (gaan kijken, trailer kopen en met je papieren naar het rdw kantoor, alles aanvragen, en eenmaal alles binnen hem gaan ophalen.)

Een ouder topic over dit onderwerp:
[TAO] Trailer invoeren vanuit Belgie
MarchaL schreef
Nou, als het goed is zijn we eruit!

We moeten eerst een 1 dags kenteken aanvragen om de trailer naar Nederland te mogen rijden. Vervolgens gaan we diezelfde dag langs de RDW voor een keuring. Als de trailer goed gekeurd is doen we direct bij de RDW een aanvraag voor het kentekenbewijs + kentekenplaat. Dat is alles, schijnbaar gaat hier niet veel tijd inzitten en zijn er geen hoge kosten aan verbonden.

Het is de bedoeling dat we ergens volgende week een afspraak maken bij de RDW, hopelijk is alles dan met een week of 2 rond.


Dus met de eendagsplaten dat je bij de RDW krijgt mag je gewoon rijden vanuit België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 09:31 



 
Profiel   

Kan de handelaar hem voor julie niet naar de grens rijden?
Ik zou denken dat je in nl platen aanvraagd daar mee naar belgie rijd ze er daar opschroefd en met je trailer terug rijd.Maar dat is mischien wel heel simpel.
Heb je trouwens geen grote paarden? De mijne paste namelijk niet in een Fautras.En dat was gewoon een flinke bwp er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 10:09 



 

Nl platen krijg je er pas op na RDW keuring. De dagkentekens van het RDW zijn alleen geldig in Nl.

Ik ga zo de douane en DIV maar eens bellen.

Dagkentekens kennen ze geloof ik niet in BE.

Ja de verkoper had ook al aangeboden hem na aankoop naar de grens te rijden maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Ik weet dat de fautras niet zo heel groot is qua lengte. Ik heb een trekpaard van 1.65 en die komt zonder tussenschot in een 2 paards te staan. Dus ik denk wel dat er ruimte genoeg is voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 10:29 



 
Profiel   

Nee, die kennen wij idd niet. Als wij een trailer op halen laten we platen die we reeds hebben wel tijdelijk "omzetten".
stel dat je bv een trailer of aanhanger hebt, dan neem je de platen van die trailer, belt de verzekeraar op welke trailer ze gaan en die zet dat in het systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:44 



 
Profiel   

Mijn paard was 1.70 en we kregen de klep niet dicht.Was wel een langer paard.Dus ik zou toch heel even goed nameten.Het is wel op dat stukje na een handige trailer.Mijn vriendin waar hij van was heeft haflingers die passen er prima in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:44 



 
Profiel   

Vragen of ze de trailer bij jou voor de deur afleveren.
Plaat eraf en plaat mee met de verkoper.
Dan ben jij van heel het gedoe af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:06 



 

@Ayasha; dat antwoord kreeg ik dus ook van de douane. Plaat van een andere aanhanger op naam erop plakken. Verzekering gaat in Nl altijd via verzekering van de auto. Dus daar hoeven wij niets te melden. Die hebben hier in Nl sowieso geen enkele rol in voertuigregistratie.

@Beatje; ik heb nu een ifor die ook 3m lang is en daar past ze ook prima in. Maar wil iets breder en hoger.

@Sclimpre; het is 200km enkele reis. Moeten de trailer daar ook bekijken en eventueel kopen. Onnodig dubbele kosten wil ik toch wel beperken :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 15:02 



 
Profiel   

is er toevallig ook geen handelaar bij jou in de buurt die een groene plaat heeft die je kunt gebruiken daar mag je namelijk wel mee in de Benelux rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 22:20 



 

Hmm was misschien ook nog wel een optie geweest. Maar we gaan morgen dus nu niets meer mee te doen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 23:28 



 
Profiel   

oke succes ik hoop dat het goed gaat komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 23:56 



 

Weer onderweg naar huis. Met trailer *\o/*

Even heel i.l.l.e.g.a.a.l. er een plaat op gehangen van mijn andere aanhangwagen om thuis te komen. Helaas kan ik in het nieuwe jaar pas terecht bij rdw dus zal hij een tijdje werkeloos op het erf staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 14:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen