Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sparen voor de toekomst en een paard tegelijk?

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Ik zit met een zeer persoonlijke vraag die als volgt is. Hoe kan jij het financieel aan?
Samen met mijn vriend waarmee ik samen woon bij mijn ouders, zouden we graag een Fries toevoegen aan ons gezinnetje. Maar tegelijk gaan we binnen 2 á 3 jaar alleen gaan wonen. Ik werk Part-time (+-20á25uur) en mijn vriend werkt Fulltime (40uur). Ik ben reeds opzoek naar een job van 30 uur maar wil tegelijk sparen voor de toekomst maar ook voor een paard.

Hoe hebben jullie dat gedaan als ik vragen mag?!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:14 



 
Profiel   

Ter info nog: Ik heb een halve stal paardje momenteel die mij niet veel kost (€105) en die ik graag zou houden tot ik een eigen heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:16 



 
Profiel   

Het is een kwestie van keuzes maken. In mijn geval: fulltime werken en geen geld uitgeven aan dingen waar je minder waarde aan hecht zodat er meer geld overblijft voor andere zaken. Ik heb periodes gehad dat ik alleen budgetsupermarkten kon betalen en alleen met heel slecht weer de auto naar het werk pakte (10km enkele reis) zodat ik minder vaak hoefde te tanken. Voor sommige mensen klinkt dat vreselijk, anderen zien dit al als luxe want die hebben misschien niet eens een auto. Ik zou gewoon eens een uitgebreid budgetplan maken met je huidige inkomsten en uitgaven en de toekomstige, dus met paard/zonder paard en met huis/zonder huis. Hou daarbij ook rekening met wat je tegen die tijd verwacht te verdienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:21 



 

Ik werk nu 32 uur, woon bij m'n ouders en heb een eigen paard. Maar houd zat over om te sparen voor een eigen woning. Tis ook maar net hoe je het doet etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:24 



 
Profiel   

Potjes maken voor je verschillende spaardoelen en sober leven.

Wij doen het zo dat we een bepaald budget hebben voor boodschappen/leuke dingen en als het op is, is het ook op. Niet terugschrijven van het spaargeld en kijken naar de dingen waar je op kunt bezuinigen. Abonnementen waar je bijna geen gebruik van maakt of andere dingen.

Misschien ook geen gekke richtlijn: als je 500 euro per maand zonder problemen opzij kunt zetten voor een paard, kun je hem na aanschaf over het algemeen ook wel onderhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:27 



 
Profiel   

Mijn paard staat bij mijn ouders, voer kost me ongeveer 300 per jaar. Bekappen eens per twee maanden ongeveer 25 euro. Ik les twee keer per maand a 22.50. Als ze ziek wordt dan heb ik daar een spaarpot voor. Ik werk parttime en mijn vriend ook, we hebben een huis gekocht vorig jaar. Ik denk dat ik het niet zou redden als ik 300 euro per maand aan stalling zou moeten betalen :) ik rij rond in een kleine auto en koop niet iedere maand nieuwe kleding dus daar hecht ik wat minder waarde aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:28 



 
Profiel   

Ik heb het andersom gedaan: eerst mijn appartement gekocht, toen mijn paard het jaar daarna.
Nee, het is niet altijd makkelijk. Ik werkte 40 uur per week, had mijn paard in pension 30km van huis. Heb het paard verhuisd toen naar een locatie dichterbij (15km van huis) en ben toen zelf ook nog verhuisd naar datzelfde dorp. Paard nu ongeveer om de hoek. Betaal nu wel iets meer stalgeld én iets meer aan mijn woning, maar ik heb er nu in elk geval tijd voor. Vetpot is het zéker niet en je zult er andere dingen voor moeten laten vermoedelijk. Ik doe het met liefde, maar besef me ook heel goed wat ik ervoor moet laten en dat is niet altijd makkelijk. Vooral als ze medisch iets mankeren, is dat écht niet fijn voor je spaarrekening, dus zorg dat daar écht wel iets op staat voor je eraan begint. De rest blijft een keuze :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:32 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:33 



 
Profiel   

Ik heb een paard en woon samen met mijn vriend. Ik verdien zo'n 800 euro minder in de maand dan hij en kan minder bijdragen aan de gezamenlijke kosten. Dit is iets waar wij het over hebben gehad/nog steeds hebben. Hij accepteert dit en weet dat ik een vast bedrag op mn spaarrekening moet houden voor nood. Momenteel kan ik niets extra sparen omdat ik iets minder ben gaan werken, en het is echt keuzes maken om soms m'n paard te kunnen betalen.

Zoals hierboven ook staat, het is echt keuzes maken. Vergis je niet in de kosten die je krijgt als je een eigen paard hebt, zoals hoefsmid, entingen, kapotte spullen, voeding. Maak een begroting en calculeer goed in wat je nog opzij kunt zetten en wat je voor onvoorziene kosten kunt missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:44 



 
Profiel   

Ik werk 40 uur in de week, woon samen en heb ook een paard. En ik hou genoeg in de maand over om te sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:46 



 
Profiel   

Toen ik een jaar met mijn vriend samen woonde (huur), heb ik mijn paard gekocht. Nu willen we een huis gaan kopen en heb ik eigenlijk wel een beetje spijt dan ik het niet andersom heb gedaan: eerst een huis kopen en daarna een paard.

Ik kan heel prima mijn paard betalen (mijn vriend betaalt geen cent), maar sparen is lastig in mijn situatie omdat er helaas niet zoveel meer over blijft (mijn paard zorgt best vaak voor onvoorziene kosten). En mijn vriend kan natuurlijk niet alles alleen sparen ;) Dus als je wilt gaan kopen, zou ik zeker aanraden om daar het meeste geld in te stoppen. Wellicht 2/3 voor het huis en 1/3 voor het paardenpotje?


Laatst bijgewerkt door Straww_ op 27-01-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:46 



 
Profiel   

Ik woon op mijzelf (huur) en heb een eigen paard.
Ik kan nauwelijks tot niet sparen want er gebeurd altijd wel wat XD.
De ene keer is het de belasting, andere keer een nieuw zadel of dierenarts kosten of iets.

Ik ben van mening dat het een kwestie is van keuzes maken.
Ik kies voor mijn paard en probeer natuurlijk altijd wel wat te sparen maar tot nu toe gaat het nog steeds beroerd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:46 



 
Profiel   

Straww_ schreef
Toen ik een jaar met mijn vriend samen woonde (huur), heb ik mijn paard gekocht. Nu willen we een huis gaan kopen en heb ik eigenlijk wel een beetje spijt dan ik het niet andersom heb gedaan: eerst een huis kopen en daarna een paard.

Ik kan heel prima mijn paard betalen (mijn vriend betaalt geen cent), maar sparen is lastig in mijn situatie omdat er helaas niet zoveel meer over blijft (mijn paard zorgt best vaak voor onvoorziene kosten). En mijn vriend kan natuurlijk niet alles alleen sparen ;) Dus als je wilt gaan kopen, zou ik zeker aanraden om daar het meeste geld in te stoppen. Wellicht 2/3 voor het huis en 1/3 voor het paardenpotje?

En let op dat het hebben van een paard ook drukt op de hypotheek die je kunt krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:08 



 
Profiel   

Geen vriend en huurhuis, maar pony kwam pas na eigen plekje. 1 Nieuw ding tegelijk toevoegen aan je verplichtingen en routine is een stuk makkelijker vol te houden en dan heb je er ook veel meer plezier van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:19 



 
Profiel   

Misschien een stomme vraag, maar waarom werk je niet gewoon 40 uur? Een paard kost aardig wat geld en een huishouden ook. Zolang er geen kinderen zijn, zou ik mooi 40 uur gaan werken. Dat scheelt héél veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:25 



 
Profiel   

Ik heb altijd heel veel gewerkt en op die manier genoeg verdiend om paarden te kunnen houden en daarbij nog financiële ruimte voor andere dingen. Ik heb ook heel lang dubbele banen gehad toen ik jong was. Ik heb jaren op een privé stal gewerkt, maar gaf daarnaast nog lessen en reed paarden voor andere mensen. Ook heb ik wel in de avonduren schoongemaakt, als het werk in de paarden even wat minder opbracht. Later ben ik geswitched naar een goed betaalde kantoorbaan, maar heb daarnaast ook nog wel een paar jaar lesgegeven en paarden gereden voor andere mensen. Dus zo heb ik me financieel altijd goed kunnen redden.

Daarbij is het een kwestie van keuzes maken. Je kan het maar één keer uitgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:26 



 
Profiel   

Fulltime werken inderdaad, dat scheelt je veel geld per maand wat je opzij kunt leggen. En dan inderdaad eerst een huis(houding) toevoegen en dan pas een paard als je het kan overzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:29 



 
Profiel   

nicole_floor schreef
Ik werk 40 uur in de week, woon samen en heb ook een paard. En ik hou genoeg in de maand over om te sparen.


Hier hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:37 



 

lizzy1 schreef
Misschien een stomme vraag, maar waarom werk je niet gewoon 40 uur? Een paard kost aardig wat geld en een huishouden ook. Zolang er geen kinderen zijn, zou ik mooi 40 uur gaan werken. Dat scheelt héél veel geld.


Ik ben bewust 32 uur gaan werken omdat ik full time niet aan kan. Heb een half jaar 36 gewerkt, maar ben nog steeds kapot. Niet iedereen kan dat aan. En fysieke en emotionele gesteldheid gaat boven alles natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:05 



 
Profiel   

Als je kunt, fulltime gaan werken.

Daarnaast is het handig om voor jezelf een administratie bijhouden en zien waar de kosten nu echt naar toe gaan en kijken of je op bepaalde zaken kunt besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:28 



 
Profiel   

Inderdaad, fulltime werken. Waarom doe je dat niet, als ik vragen mag? Ik snap dat nooit, een huis willen kopen en dan parttime werken. Helemaal als je ook een paard wilt gaan onderhouden. Maar goed, er zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn. Maar dat lijkt me stap 1!
Het is aan jou of je evengoed genoeg geld over houdt daarnaast, wij weten niet wat je verdient en opzij kan zetten. Maar het lijkt mij, als je fulltime werkt, en dan ook nog samen met je vriend, echt wel een paard kan onderhouden :j
Of het verstandig is? Dat denk ik niet.


Laatst bijgewerkt door Autumnn op 27-01-20 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:40 



 
Profiel   

Ik werk 36 uur, vriend 40 uur wonen alle 2 nog thuis en ik heb een eigen paard, spaar nu wel minder maar nog steeds genoeg. Ik heb eerst druk overlegd ivm samen wonen maar aangezien we beide nog erg jong zijn (ik 22 en hij 20) en de markt niet erg gunstig is op dit moment voor ons wachten wij nog gewoon een aantal jaar. Ik heb zitten twijfelen tussen nu een huis en later een paard of andersom maar aangezien ik nog jong ben en ik mezelf niet zie zitten met 2 kinderen en een paard heb ik de keuze gemaakt om nu een paard te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:51 



 
Profiel   

Ik zou er niet aan beginnen. Eerst huisje boompje op de rit krijgen en dan beestje er bij, zeker als je je budget niet kunt vergroten door een fulltime job.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:51 



 
Profiel   

Jouw keuze...
Ik zou trouwens fulltime gaan werken... Scheelt erg veel geld!
Maar als je nu een leuk paard deelt met een halve stal, voor een klein prijsje, waarom wil je dan toch een eigen?

Marije_1997 schreef
Ik werk nu 32 uur, woon bij m'n ouders en heb een eigen paard. Maar houd zat over om te sparen voor een eigen woning. Tis ook maar net hoe je het doet etc.

Hoe dan?
Ik werk 38 uur, woon bij m'n ouders en heb een eigen paard.
Maar wat ik spaar elke maand, zou verdubbelt worden, wanneer ik mijn paard weg zou doen.

(ik heb trouwens ook een auto en tank voor €150 in de maand, dus dat gaat ook van mijn vaste lasten af).

Ik kan opzich genoeg sparen. Maar ben op deze manier 10 jaar verder voordat ik een huis kan 'kopen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:05 



 

Ik woon sinds 3 weken op mijzelf en had mijn paard al. Ik spaarde toen ik nog thuis woonde echt een groot deel van mijn loon. Z'n 1000/1300 euro ging er elke maand naar de spaarrekening. Hierdoor heb ik een behoorlijke buffer opgebouwd. Dat vond ik wel een vereiste voor ik op mijzelf ging wonen. Dus mijn tip is eerst een flinke buffer opbouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen