Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:30

MDitters schreef:
Ik heb een vraag:ik heb rijbewijs BE+T+AM mag ik on alle unimogs rijden en mag ik de snelweg op ook als landbouwvoertuig want een unimog rijd max 90 en er zijn tegenwoordig ook agrotrucks mag je die ook besturen met dit rijbewijs.

Jij mag helemaal niet op alle Unimogs rijden. Sterker nog, met de meeste rijdt je illegaal rond! Jij mag met landbouw-Unimogs rijden en met Unimogs die Max 3500kg tmm mogen hebben. De meeste Unimogs zijn echter boven de 3500kg tmm. Dan heb je C-rijbewijs nodig.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:03

MDitters schreef:
Ik wil weten of ik met mijn rijbewijs een unimog en agrotruck mag rijden het zijn allebei landbouwvoertuigen dus en op youtube rijden ze op de snelweg en autoweg dus.

Citaat:
Met een trekkerrijbewijs mag u op de openbare weg rijden met een tractor, trekker of motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0verplicht.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:24

pillow schreef:
MDitters schreef:
Ik heb deze vraag bij de politie neergelegd hopelijk kunnen zij mij meer vertellen.

Vreemd. Alles staat hier, wat wil je nog meer weten. Waarom stel je hier de vraag dan, als je het toch niet geloofd.

Niet vreemd. Op bokt staat genoeg misinformatie gepost door mensen die het héél goed menen te weten.
Heel verstandig van de ts een betrouwbare bron te checken.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:59

Bedankt

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:16

Als je deze vraag nu een bij de des betreffende overheidsinstrandie neerlegt...bv de politie

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:07

Humn schreef:
Als je deze vraag nu een bij de des betreffende overheidsinstrandie neerlegt...bv de politie



Je zou idd denken dan krijg je het juiste antwoord Nou, ik heb jaren geleden eens een vraag neergelegd over de breedte en hoogte van een lading en hoeveel die mag oversteken.o.i.d. bij de politie, enkele autorijschoolen, vrachtautorijschool en nog een paar instanties maar denk nou niet dat ik overal een eenduidig antwoord kreeg ;( ;( ;( ;(
En dan weet je het dus nog niet

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:24

Ik heb anders de politie die ons aanhield in een algehele controle ook uit moeten leggen dat de combinatie auto-trailer geschikt was voor B rijbewijs.
Toen hij heel wijs vroeg waar ik de wijsheid vandaan had en ik zei internet zei hij ook; daar staat zoveel onzin op.
Toen ik vroeg of dat ook was op de site van de rijksoverheid, waar dit opstond, was hij stil en mochten we verder.

Ik vind de vraag bij de politie neerleggen goed hoor, hopelijk trekken ze bij die vraag de juiste persoon aan zijn jasje :D
Wat ikke hier schrijft over dit onderwerp kun je naar mijn idee wel als waar aannemen :j

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:31

Karreman schreef:
Ik vind de vraag bij de politie neerleggen goed hoor,


Ik zeg ook bijvoorbeeld de politie ;)
Voor trailer combinaties kunnen ze nog wel eens een andere maatstaf hanteren.
bv: de max is 3500kg als gehele conbinatie voor een B rijbewijs....maar als ze niet kunnen wegen gaan ze nog wel eens uit van de maximaal toegestane lading. Dus niet wat je werkelijk geladen hebt.

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:36

Humn schreef:
Karreman schreef:
Ik vind de vraag bij de politie neerleggen goed hoor,


Ik zeg ook bijvoorbeeld de politie ;)
Voor trailer combinaties kunnen ze nog wel eens een andere maatstaf hanteren.
bv: de max is 3500kg als gehele conbinatie voor een B rijbewijs....maar als ze niet kunnen wegen gaan ze nog wel eens uit van de maximaal toegestane lading. Dus niet wat je werkelijk geladen hebt.


Ik snap die laatste zin niet?
B-rijbewijs: de TMM van auto + aanhanger mag niet hoger zijn dan 3500kg. Dat heeft dus niets met werkelijke gewichten te maken, enkel met de papieren.

Dan heb je in het algemeen: mag de auto trekken wat erachter hangt? Daar heb je de weegbrug voor. En dat geldt voor B en BE, je auto mag simpelweg niet meer trekken dan wat erachter hangt, onafhankelijk van je rijbewijs.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:16

Precies LoveBodin.
Er wordt gekeken naar de TMM. En mocht er een vermoeden zijn dat een aanhanger overbeladen is kan deze op de weegbrug.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:45

Humn schreef:
Karreman schreef:
Ik vind de vraag bij de politie neerleggen goed hoor,


Ik zeg ook bijvoorbeeld de politie ;)
Voor trailer combinaties kunnen ze nog wel eens een andere maatstaf hanteren.
bv: de max is 3500kg als gehele conbinatie voor een B rijbewijs....maar als ze niet kunnen wegen gaan ze nog wel eens uit van de maximaal toegestane lading. Dus niet wat je werkelijk geladen hebt.

Dat is het punt; bij B-rijbewijs hoeft er niks gewogen te worden. Oom agent telt simpelweg twee getalletjes op. Als dat klopt, is het goed.

DAARNAAST: De auto moet kunnen en mogen trekken wat eraan hangt.
Dat probeert LoveBodin ook te zeggen, volgens mij, maar het staat er wat ongelukkig.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:24

Dat snap ik maar een unimog of agrotruck zijn zeer sterk die volgens mij wel 40 ton aankunnen dat zag ik op youtube.
Maar ik weet dat ik een unimog kan rijden en een agra/agro truck kan rijden maar ik wacht op ome agent van verkeer die zoeken dat even uit voor mij.

pillow
Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:46

Humn schreef:
Karreman schreef:
Ik vind de vraag bij de politie neerleggen goed hoor,


Ik zeg ook bijvoorbeeld de politie ;)
Voor trailer combinaties kunnen ze nog wel eens een andere maatstaf hanteren.
bv: de max is 3500kg als gehele conbinatie voor een B rijbewijs....maar als ze niet kunnen wegen gaan ze nog wel eens uit van de maximaal toegestane lading. Dus niet wat je werkelijk geladen hebt.

De vrager heeft een Trekker rijbewijs dus dit doet er allemaal niet toe.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:07

MDitters schreef:
Dat snap ik maar een unimog of agrotruck zijn zeer sterk die volgens mij wel 40 ton aankunnen dat zag ik op youtube.
Maar ik weet dat ik een unimog kan rijden en een agra/agro truck kan rijden maar ik wacht op ome agent van verkeer die zoeken dat even uit voor mij.

Joh, er staan filmpjes op YouTube waar een Land Rover er met een trein van 200ton vandoor gaat. Dat wil ook niet zeggen dat een Land Rover dus 200ton aan de haak mag hebben.

Je doet er verstandiger aan om uit te gaan van de feiten zoals die in de wet staan. Je begrijpt blijkbaar al niet eens dat er veel verschillende versies van de Unimogs bestaan, waar jij er maar enkele legaal mag besturen op de openbare weg!

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:30

Ik wacht wel af dat is het beste en ik rij zowel in een unimog als een agrotruck.