Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 481 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484 ... 510 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer |
---|
Sure_lee | |
scooby09 schreef UK_eef schreef Hoi, We hebben hier 3 bedrijfsauto's staan met trekhaak en via de website van het RDW kentekencheck krijg ik voor bijv. onze VW Caddy onderstaande gegevens. Welke getal is nu van belang? Is dat de 2238kg die ik van de TTM 3500kg af moet halen voor een B-rijbewijs? Massa rijklaar1559 kg Massa ledig voertuig1459 kg F.1Technische max. massa voertuig2238 kg F.2Toegestane max. massa voertuig2238 kg F.3Maximum massa samenstel3650 kg O.1Aanhangwagen geremd0 kg Middenasaanhangwagen, geremd1500 kg Autonome aanhangwagen, geremd1500 kg Oplegger geremd0 kg O.2Aanhangwagen ongeremd700 kg Ja klopt dus die 1262 die over blijft is max wat de trailer mag wegen. Dat is voor een anderhalf paard wel te doen. Het eerste wat je schrijft klopt. Alleen het 2e deel niet. Ook bij te trailer moet je uitgaan van de maximale toegestane massa en dus niet van wat hij weegt. |
Laatste bericht |
Geplaatst: 09-01-22 17:55 |
ikke | |
Sure_lee schreef scooby09 schreef Ja klopt dus die 1262 die over blijft is max wat de trailer mag wegen. Dat is voor een anderhalf paard wel te doen. Het eerste wat je schrijft klopt. Alleen het 2e deel niet. Ook bij te trailer moet je uitgaan van de maximale toegestane massa en dus niet van wat hij weegt. Wat is daar fout aan? Dat ontbreekt dat de TMM van die trailer op kenteken 1262kg TMM gezet moet worden? |
Geplaatst: 09-01-22 19:24 |
Sure_lee | |
Dat kan inderdaad. Maar dus niet dat hij 1262 mag wegen. Dat is wat anders dan de TMM op kenteken.
|
Geplaatst: 09-01-22 19:37 |
Art_Ificious | |
Bedankt voor jullie advies.
Na wat hebben rondgekeken ben ik voor een seat Leon X-perience 184 AT gegaan 2de hands met 94.250km op de teller. 28ste Deze maand heb ik de auto. Zelfde merk als huidige wagen is puur toevallig maar deze wagen mag 2.000kg trekken wat ik dus nooit zal overschrijden. Een trailer kopen zal pas voor volgend jaar zijn. Maar mag wel de trailer van mijn paardenburen lenen als ik hen op voorhand laat weten wanneer ik die nodig heb. |
Geplaatst: 20-01-22 10:40 |
GekOpFjorden | |
Hi allemaal,
Ik heb vandaag mijn peugeot 2008 (1270) ingeruild voor de volkswagen tiguan (1800) uit 2013 Ik heb een inklapbare trekhaak Alleen geen oog om de losbreekkabel te bevestigen Nu lees ik erover en zijn er dus meerdere Ik heb de dealer gevraagd hoe ik/hun dat kan oplossen Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad) Ik zie ook dit voorbij komen |
Geplaatst: 29-01-22 21:28 |
VWestra | |
Ik heb een ‘oog’ naast de trekhaak ophanging zitten onder de auto en heb daar een karabijn haak aanbevestigd en daaraan doe ik de remkabel.
|
Geplaatst: 29-01-22 21:35 |
Optiwolk | |
Op het plaatje dat je toont zit er rechts, onder die twee bouten toch een oog?
Ik zou daar aan klikken? |
Geplaatst: 29-01-22 22:06 |
ikke | |
Optiwolk schreef Op het plaatje dat je toont zit er rechts, onder die twee bouten toch een oog? Ik zou daar aan klikken? Sterker nog, dat gat is speciaal daarvoor. |
Geplaatst: 29-01-22 22:20 |
Hilli | |
VWestra schreef Ik heb een ‘oog’ naast de trekhaak ophanging zitten onder de auto en heb daar een karabijn haak aanbevestigd en daaraan doe ik de remkabel. Die karabijnhaak moet daar dan wel geschikt voor zijn. Die simpele van de ijzerwinkel hebben onvoldoende sterkte hiervoor volgens mij. |
Geplaatst: 29-01-22 22:36 |
Optiwolk | |
Even kijken naar karabijnen die gebruikt worden voor klimmen, als het goed is staat daar een getal op in Newton of newtonmeter of zoiets en het aantal kilo is dan x100 of x110 dacht ik.
Het zit ver :’) |
Geplaatst: 29-01-22 22:44 |
VWestra | |
Hilli schreef VWestra schreef Ik heb een ‘oog’ naast de trekhaak ophanging zitten onder de auto en heb daar een karabijn haak aanbevestigd en daaraan doe ik de remkabel. Die karabijnhaak moet daar dan wel geschikt voor zijn. Die simpele van de ijzerwinkel hebben onvoldoende sterkte hiervoor volgens mij. Enige wat die moet doen is zorgen dat de remkabel geactiveerd wordt door te breken. Wellicht dat ikke weet hoe makkelijk/moeilijk dat gaat? Ik heb er met de karabijn haak niet specifiek op uitgezocht. Maar het is geen action variant |
Geplaatst: 29-01-22 22:46 |
ikke | |
VWestra schreef Hilli schreef Die karabijnhaak moet daar dan wel geschikt voor zijn. Die simpele van de ijzerwinkel hebben onvoldoende sterkte hiervoor volgens mij. Enige wat die moet doen is zorgen dat de remkabel geactiveerd wordt door te breken. Wellicht dat ikke weet hoe makkelijk/moeilijk dat gaat? Ik heb er met de karabijn haak niet specifiek op uitgezocht. Maar het is geen action variant https://ijzerwarenwebshop.nl/karabijnha ... -verzinkt/ will do the job. |
Geplaatst: 29-01-22 23:02 |
GekOpFjorden | |
Optiwolk schreef Op het plaatje dat je toont zit er rechts, onder die twee bouten toch een oog? Ik zou daar aan klikken? Dit is niet mijn trekhaak Ik heb geen oog |
Geplaatst: 29-01-22 23:12 |
Rex_Rolfo | |
FjordOtis schreef Ik heb de dealer gevraagd hoe ik/hun dat kan oplossen Ik zie ook dit voorbij komen [ [url=m/ROwfay.jpg]Afbeelding[/url] ] Zo'n hulpstukje om de haak zou een optie kunnen zijn, MITS de trekhaak inklapbaar blijft. Zover ik weet past een Tiguan de injectie aan aan de stand van de haak. Iemand heeft me eens verteld dat hun Tiguan beduidend vlotter was met de haak uit. En minder zuinig. |
Geplaatst: 29-01-22 23:40 |
MieLo | |
Hoi allemaal,
Ik ben mij heel langzaamaan aan het oriënteren op een nieuwe auto die een paardentrailer kan trekken. Aantal voorwaardes: - Moet een 1,5 paards trailer van 1200 kg (incl paard, lichte trailer) kunnen trekken zonder EB rijbewijs. - Diesel - Niet te zwaar in het eigen gewicht, dus geen auto van 1500/1600 euro. Ik rij per jaar ongeveer 25000 km en wil mij niet scheel betalen aan wegenbelasting - Ik wil zo nu en dan op pad gaan met een trailer, eerder 1x in de maand dan wekelijks. Er zijn nog meer eisen, maar dit zijn wel even de belangrijkste. Nu ben ik zelf al aan het rondkijken en kom op een aantal modellen uit: Alfa Romeo Giulietta. -Erg gave auto, stalgenoot heeft dezelfde auto en rijdt hier ook met een lichte trailer mee. Fiat Tipo - Leuke auto, trekkracht 1200 kg, is dat genoeg? Op internet wordt ik er niet wijzer van, maar iemand heeft mij verteld dat dit gewoon mogelijk is.(Ik heb een 1.6 multijet met 120 PK gevonden, is deze krachtig genoeg?) Fiat Tipo cross. - Gaaf, maar nog erg duur helaas. Wel ideaal qua eigen gewicht en qua trekkracht. Waar moet ik op letten? Diesels zijn vaak al krachtiger dan benzine is mij verteld. Ik moet sowieso kijken naar de trekkracht, het aantal pk's (kan een auto met minder pk alsnog krachtiger zijn dan een auto met meer pk?) en de koppelkracht (in Newtonmeter). Wat de trekhaak betreft moet ik sowieso naar de koppeldruk kijken, maar dat is op dit moment nog niet echt relevant. Wie heeft ervaring met 1 van deze auto's en een trailer erachter? |
Geplaatst: 30-01-22 00:20 |
Dees | |
1.200 kg trekken met een auto die 1.200 kg mag trekken.... je moet het maar durven. Ik niet
Ik reed tot voor kort een Audi A4 diesel. Duur in mrb wellicht, maar supergeschikt voor af en toe trekken en verder 25K per jaar. |
Geplaatst: 30-01-22 00:34 |
MieLo | |
@Dees, daarom twijfel ik er ook aan haha, ik hoor hele wisselende verhalen namelijk
|
Geplaatst: 30-01-22 00:45 |
ikke | |
Dees schreef 1.200 kg trekken met een auto die 1.200 kg mag trekken.... je moet het maar durven. Ik niet Ik reed tot voor kort een Audi A4 diesel. Duur in mrb wellicht, maar supergeschikt voor af en toe trekken en verder 25K per jaar. Oh, gaat prima. Been there. Punt is dat de ene auto wat meer marge heeft dan de andere. De oude Escort mocht 1200 aan de haak hebben maar waar de 90pk TD dat vrij gemakkelijk deed, had de ongeblazen 60pk Diesel er duidelijk wat moeite mee. Er is meer van belang dan de kale kilo's en power is daar een hele belangrijke van. Genoemde Italianen ken ik niet in deze context maar Alfa's stonden niet echt bekend als geweldige trekauto's. Over power kunnen we kort zijn: the more, the better. Power heb je nooit te veel!! Wat je hebt, kun je gebruiken maar het hoeft niet hè. |
Geplaatst: 30-01-22 00:52 |
Dees | |
Beste ikke, ik zat ooit bij een idioot in een Fiat Tipo met twee paarden in de trailer aan de haak. Die Tipo kwam nog met gemak een verhoogde afrit op ook.
Maar dat maakt het nog niet verstandig, he?! De meeste auto's die 1.200 kg mogen trekken zijn echt van de categorie "leuk voor de Twinny-load". Die kunnen net niks. Al kunnen het wel gewoon prima auto's zijn voor dagelijks gebruik. |
Geplaatst: 30-01-22 01:05 |
MarjanB | |
Ik zou nooit een fiat of alfa kopen de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.
Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km? |
Geplaatst: 30-01-22 08:43 |
ikke | |
Dees schreef Beste ikke, ik zat ooit bij een idioot in een Fiat Tipo met twee paarden in de trailer aan de haak. Die Tipo kwam nog met gemak een verhoogde afrit op ook. Maar dat maakt het nog niet verstandig, he?! De meeste auto's die 1.200 kg mogen trekken zijn echt van de categorie "leuk voor de Twinny-load". Die kunnen net niks. Al kunnen het wel gewoon prima auto's zijn voor dagelijks gebruik. Overbelading is strafbaar hè. Met name de Laatste Escort die ik had, die TD, die was niet zo bang uitgevallen. Die had geen enkele moeite met die 1200kg, waar de gewone Diesel het weliswaar van plek kreeg, maar de Drechttunnel uit hield ie m'n niet aan de 80km/h; daar had ie de power niet voor, waar de TD er niet warm of koud van werd. Maar datzelfde geldt overigens ook voor die Mercedes 814 ecoliners. Die zijn bij bosjes omgebouwd als paardenwagentje, maar die hebben exact hetzelfde probleem maar daar hoor je nooit iemand over. Maar ze kijken je wel raar aan als je ze fluitend voorbij rijdt met een 12-tonner met 200pk, omdat ik 'm wel aan de 80 kan houden en zij niet. Het begint bij power onder de rechter voet, de rest komt daarna. Daar zijn regels voor, waar je je heel simpel aan kunt houden. Wat er onder de rechter voet zit kost echter knaken en daar hebben Nederlanders een broertje aan dood..... Marjan, ook Fiat heeft bijgeleerd. Maar Alfa en ook Fiat zijn niet in de eerste gedachte gebouwd om serieuze aanhangers te trekken. |
Geplaatst: 30-01-22 09:19 |
Art_Ificious | |
MarjanB schreef Ik zou nooit een fiat of alfa kopen de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Ik doe ook weinig km. Maar toen ik vertelde dat het gaat om een paard vonden ze diesel wel een betere keuze omdat diesels krachtiger zijn en benzine bij het trekken dan meer verbruikt.Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km? Ik was bij Cardoen en twijfelde tussen 2 auto's namelijk. De ene was een Fiat benzine die 1500kg kon trekken iets goedkoper in prijs ook. En de 2e was de auto die ik uiteindelijk gekocht heb, de seat Leon x-perience 184 AT diesel. Die laatste kan ook meteen 2000kg trekken dus zal altijd ruim binnen het maximaal trekgewicht blijven. |
Geplaatst: 30-01-22 10:06 |
Melia | |
MarjanB schreef Ik zou nooit een fiat of alfa kopen de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km? Helemaal eens met deze post. Wij zijn ontzettend blij met de Volvo V60, trekt moeiteloos de 2 paards trailer en caravan. En ja wij hebben ook de ervaring met een auto die het net aan kon (met caravan). Dat willen we nooit weer en zeker niet met levende dieren . |
Geplaatst: 30-01-22 10:06 |
Melia | |
Art_Ificious schreef MarjanB schreef Ik zou nooit een fiat of alfa kopen de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Ik doe ook weinig km. Maar toen ik vertelde dat het gaat om een paard vonden ze diesel wel een betere keuze omdat diesels krachtiger zijn en benzine bij het trekken dan meer verbruikt.Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km? Maar voor die paar keer dat je rijdt met trailer... tenminste dat gaf je aan |
Geplaatst: 30-01-22 10:07 |
Art_Ificious | |
Dat gaf ik aan idd. Maar heb er nog eens over nagedacht. Met trailer kan ik beter lessen nemen en dus zal ik waarschijnlijk toch 1x per week gaan rijden.
Ik heb zelf geen fatsoenlijke piste dus als ik dan naar mijn lesgever kan rijden die wel een fijne piste heeft is dat zoveel makkelijker. Ik heb alleen een buitenpiste met weidegrond. Deze is best glad bij regenachtig weer. En mijn jong paard is dan onzeker om draf te doen omdat hij dan wel eens uitschuift. |
Omhoog |
Geplaatst: 30-01-22 10:10 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 481 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484 ... 510 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Inloggen |