Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

WA (?) verzekering paard?

 
Profiel   

Mijn paard gaat waarschijnlijk dit jaar verhuizen naar een boerderij in Nederland. Graag wil ik haar verzekeren, stel dat ze iets kapot maakt of stel dat de paarden ontsnappen en een ongeluk veroorzaken, ik zeg maar wat... hoe werkt dat in NL? Ik word er via google nog niet echt wijs uit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:25 



 
Profiel   

Woon jezelf niet in Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:28 



 
Profiel   

Nee, in Duitsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:31 



 
Profiel   

Hier viel schade veroorzaakt door mijn paard onder de WA verzekering. Hebben wij toen der tijd specifiek nagevraagd bij onze verzekering :)


Edit

Dit was dan wel voor schade in verkeer. Anders is het een aansprakelijkheid verzekering omdat paarden onder huisdieren vallen


Laatst bijgewerkt door savieralover op 21-01-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:32 



 
Profiel   

Iedereen zou een AVP moeten hebben. Het is niet wettelijk verplicht maar wel zeer sterk aan te raden.

Voor de AVP zijn paarden huisdieren, je moet je meestal wel even apart doorgeven aan de gekozen verzekeraar. Ook kan het zijn dat de ene verzekeraar ze makkelijker in het basispakket stopt en/of meer uitgebreide dekking heeft dan een andere verzekeraar.

edit, nu is jou situatie wat anders dan als paard en eigenaar in hetzelfde land wonen. Hoe is de verzekering in Duitsland geregeld en is met een telefoontje naar de verzekeraar niet te regelen dat het NL adres ook onder de Duitse verzekering valt?


Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 21-01-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:33 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
Nee, in Duitsland.

Je kan maandag (of iig tijdens kantoortijden) een Nederlandse verzekering bellen om te vragen of je een AVP kan afsluiten als niet ingezetene.
Ik weet niet of in Duitsland zo'n verzekering bestaat (en of die dan ook geldt als je paard in het buitenland staat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:33 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Iedereen zou een AVP moeten hebben. Het is niet wettelijk verplicht maar wel zeer sterk aan te raden.

Voor de AVP zijn paarden huisdieren, je moet je meestal wel even apart doorgeven aan de gekozen verzekeraar. Ook kan het zijn dat de ene verzekeraar ze makkelijker in het basispakket stopt en/of meer uitgebreide dekking heeft dan een andere verzekeraar.

Maar AVP is voor Nederlanders, TS is Duitser. (althans, woont in Duitsland).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:34 



 
Profiel   

Au. Ik ben geen Duitser :')

Nee, Duitse verzekering kan niet mee met paard naar Nederland. Hier in Duitsland moet je je paarden (en ezeltjes etc.) verplicht verzekeren.

Ik ga even kijken wat een AVP verzekering precies inhoud. Ik wil graag verzekeren tegen schade in en om de stal, maar ook voor bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaken door uitbreken, of als ik met haar de weg op ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:39 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
Au. Ik ben geen Duitser :')

Sorry -O-

Anders even Univé bellen, zij hebben mij ook al diverse keren geholpen ivm een oplossing voor aparte problemen/vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:44 



 
Profiel   

:D :D

Is een goed idee, een verzekering zal het toch zelf wel weten...!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:49 



 
Profiel   

Ik sta als Nederlandse met mijn paard in Duitsland en heb een Nederandse WA, deze dekt de schade die mijn paard veroorzaakt (heb het al mogen uitproberen :’))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:31 



 
Profiel   

Helaas werkt dat andersom niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:18 



 
Profiel   

Heb je je Duitse verzekering al gebeld?
Toen ik in Duitsland ging wonen en mijn paarden nog in NL had staan, heb ik ze in Duitsland verzekerd.
Volgens mij kun je geen NL AVP afsluiten als je niet in NL woont.


Maar wellicht is het net zo onmogelijk als een NL trailer verzekerd achter een Duitse auto hangen... gevalletje "verschillende landen, verschillende verzekeringen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:52 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
Helaas werkt dat andersom niet.


Ook niet bij een andere verzekeraar?
Ik heb van 2001 tot 2009 in Duitsland gewoond, mijn paarden stonden in NL en ik had ze wa verzekerd bij LVM met dekking in NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:55 



 
Profiel   

Mijn Duitse verzekering dekt het niet, over de grens = verzekering in dat land. Morgen moet ik toch een rondje bellen, ik zal ook een paar andere duitse verzekeringen bellen, kijken wat die zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:02 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
Mijn Duitse verzekering dekt het niet, over de grens = verzekering in dat land. Morgen moet ik toch een rondje bellen, ik zal ook een paar andere duitse verzekeringen bellen, kijken wat die zeggen.


Zou ik zeker doen. De mijne waren gewoon verzekerd al stonden ze in NL. Dat heb ik destijds nagevraagd en was bij mijn verzekering geen probleem.


callippo schreef
Maar wellicht is het net zo onmogelijk als een NL trailer verzekerd achter een Duitse auto hangen... gevalletje "verschillende landen, verschillende verzekeringen".


Hmmm ook deze is niet helemaal waar. Als de trailer zelf een verzekering in NL heeft (dat hebben de meeste niet omdat ze toch achter de auto verzekerd zijn, maar dat kan dus wel) kan je gewoon met een Duitse auto met die trailer rijden. Het punt is gewoon de trailer moet op zichzelf verzekerd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:18 



 
Profiel   

Ik ben verzekeringsadviseur en als je niet ingeschreven staat bij een NL gemeente, kan je geen AVP afsluiten. Je zal toch iets in Duitsland moeten regelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:56 



 
Profiel   

rina schreef
GamblersCup schreef
Mijn Duitse verzekering dekt het niet, over de grens = verzekering in dat land. Morgen moet ik toch een rondje bellen, ik zal ook een paar andere duitse verzekeringen bellen, kijken wat die zeggen.


Zou ik zeker doen. De mijne waren gewoon verzekerd al stonden ze in NL. Dat heb ik destijds nagevraagd en was bij mijn verzekering geen probleem.


callippo schreef
Maar wellicht is het net zo onmogelijk als een NL trailer verzekerd achter een Duitse auto hangen... gevalletje "verschillende landen, verschillende verzekeringen".


Hmmm ook deze is niet helemaal waar. Als de trailer zelf een verzekering in NL heeft (dat hebben de meeste niet omdat ze toch achter de auto verzekerd zijn, maar dat kan dus wel) kan je gewoon met een Duitse auto met die trailer rijden. Het punt is gewoon de trailer moet op zichzelf verzekerd zijn.


Geen idee hoe je dat geregeld krijgt. Bij Univé kon ik mijn trailer niet WA-verzekerd krijgen :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:13 



 
Profiel   

callippo schreef
Geen idee hoe je dat geregeld krijgt. Bij Univé kon ik mijn trailer niet WA-verzekerd krijgen :-(

WA kan ook niet, dat is nl alleen voor motorvoertuigen.. een trailer is automatisch meeverzekerd met het trekkend voertuig.
Dus stel de trailer/caravan enz komt los van de auto en raakt andere voertuigen/mensen enz, dan wordt deze vergoed door de WA-verzekering van het trekkend voertuig.

Wil je dat de schade aan de trailer/caravan wordt vergoed, dan kun je daar wel een aparte aanhangerverzekering voor afsluiten. Daarvoor moet het (volgens mij) wel een eigen kenteken hebben.

Ik kan met mijn Nederlandse auto gewoon een buitenlandse caravan huren en mee rondrijden, deze is "WA" meeverzekerd met onze auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 02:34 



 
Profiel   

Brainless schreef
callippo schreef
Geen idee hoe je dat geregeld krijgt. Bij Univé kon ik mijn trailer niet WA-verzekerd krijgen :-(

WA kan ook niet, dat is nl alleen voor motorvoertuigen.. een trailer is automatisch meeverzekerd met het trekkend voertuig.
Dus stel de trailer/caravan enz komt los van de auto en raakt andere voertuigen/mensen enz, dan wordt deze vergoed door de WA-verzekering van het trekkend voertuig.

Wil je dat de schade aan de trailer/caravan wordt vergoed, dan kun je daar wel een aparte aanhangerverzekering voor afsluiten. Daarvoor moet het (volgens mij) wel een eigen kenteken hebben.

Ik kan met mijn Nederlandse auto gewoon een buitenlandse caravan huren en mee rondrijden, deze is "WA" meeverzekerd met onze auto.


Zie daar het probleem van een Nederlandse trailer achter en Duitse auto. In DE moet voor een aanhanger een aparte WA afgesloten worden, deze valt niet onder de WA van de auto. En in NL krijg je er geen aparte WA op. Tenminste, bij de Univé kreeg ik dat niet voor elkaar.

Andersom is geen probleem, Duitse aanhanger achter NL auto.

Heb je intussen een verzekering kunnen bereiken, GC?

Ik heb ze hier verzekerd, dekking in Europa is inbegrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:07 



 
Profiel   

Ja gelukt! En gewoon bij mijn eigen verzekering... dit keer had ik de juiste persoon aan de lijn, die wist waar hij het over had. Gelukkig. Met een extra aanvulling op je verzekering van 31€ in het jaar, is mijn verzekering wereldwijd geldig. En deze had ik gewoon al, omdat ik regelmatig met paard in Nederland was. Ook handig als je zelf gewoon wéét wat voor verzekeringen je hebt en waarom... heb altijd wel de basisverzekering gezien en doorgelezen, maar mij is die extra aanvulling nooit opgevallen.

Dus ik hoef gewoon niets te doen of meer te betalen dan gewend :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:45 



 
Profiel   

Klinkt goed :)

GamblersCup schreef
.. dit keer had ik de juiste persoon aan de lijn, die wist waar hij het over had.

Dat kan enorm schelen. Mensen zeggen vaak "ik heb het xxx gebeld en die zeggen dat yyy". Ze vergeten dat ze dan een persoon hebben gesproken die bij xxx werkt en denkt te weten dat yyy het goede antwoord is. Meestal is dat ook zo maar vaak genoeg valt dat nog vies tegen. In zo'n geval gewoon opnieuw bellen en hopen dat je iemand met meer kennis van zaken aan de lijn krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:06 



 
Profiel   

En ik heb hun app maar gelijk gedownload, welke gevuld is met al mijn verzekeringen. Een stuk overzichtelijker nu! Al doende leert men... (ach, ben pas 44 :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:11 



 
Profiel   

Dat heb ik ook geprobeerd een NL'se trailer verzekerd te krijgen om achter een Duitse auto te hangen, dat is als particulier onmogelijk.
Hoor graag waar het wel kan.

Waar ben je in DL verzekerd TS, klinkt wel handig die app. Ik zit bij LVM

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:22 



 
Profiel   

Ok, beetje héle late reactie... was het topic uit het oog verloren! Ik zit ook bij LVM, de app is super handig en overzichtelijk. Ook het aanvullende deel is duidelijk aangegeven.
Maar goed, ik denk dat mijn paard toch niet naar Nederland gaat verhuizen, ik kan haar helemaal geen week missen (bij het adres in Nederland waar ze met pensioen zou gaan zou ik er alleen in het weekend en misschien in de zomer een avondje in de week langs kunnen ivm de afstand). Ik ben elke avond op stal, en nu ik in quarantaine zit mis ik ze alle drie zo erg, dat ik besloten heb dat ze lekker blijft waar de andere twee ook staan. Fijn alles op 1 adres.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 21:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen