Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

WA verzekering voor bijrijder paard

 
Profiel   

valine schreef
Hoe zit het wanneer ik iemand (zzp) inhuur om mijn paard door te rijden en deze persoon valt van mijn paard en breekt een been en loopt hierdoor inkomsten mis?
Dit doorrijden gaat wel via een bon en niet zwart :


Je koopt die dienst in bij een pro, dat maakt de pro aansprakelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:09 



 
Profiel   

Dit zit net anders. De pro breekt zijn of haar been door het paard. De pro is niet aansprakelijk voor zijn of haar eigen schade. De pro kan waarschijnlijk de schade niet op jou verhalen. Je vraagt diegene namelijk voor iets gevaarlijks wat je zelf niet wilt doen. De pro weet dat. En aanvaart dus dat risico.

De pro kan wel aansprakelijk zijn voor schade aan jouw paard.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen te bedenken waardoor het net anders komt te liggen. Maar in grote lijnen kun je hiervan uit gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:13 



 
Profiel   

Hoe zit het als een meisje dat een aantal manegelessen gehad heeft maar niet echt goed kan paardrijden op mijn paard wil rijden? Het gaat me hierbij niet zo zeer om mijn paard, ik verwacht bij hem geen problemen. Maar wat als zij van mijn paard valt, ben ik dan aansprakelijk? In principe valt mijn paard onder de WA verzekering, maar valt zij daar dan ook onder als zij eraf valt en haar verzekering mij aansprakelijk wil stellen?

Haar ouders denken er namelijk nogal makkelijk over, ik heb een paard en daar kan zij mooi af en toe op rijden. Ik heb dit eigenlijk sowieso liever niet, gewoon omdat ik geen zin heb om steeds om andermans kind te moeten denken, ophalen, terugbrengen enz... Maar voor een keer zou het eventueel kunnen.. Mijn paard is bij mij ook altijd braaf, alleen als hij schrikt is hij binnen twee seconden van de ene kant van de bak naar de andere kant en ik denk niet dat ze er dan op blijft zitten. Ook weet ik niet of hij bij iemand die minder goed kan rijden braaf zal zijn, ik weet wel dat hij, voordat ik hem kocht, met een andere potentiële koper vandoor gegaan is. Bij mij doet hij dat niet tenzij hij schrikt. Maar mijn idee van braaf is wel iets anders dan manegepaard braaf. Vorige week schrok hij er bijvoorbeeld van dat iemand anders klitteband van een zweetdeken losmaakte (daar reageert hij normaal nooit op maar hij was iets fris) en gingen we even heel hard. Mij maakt dat niet uit, maar zo'n meisje kan daar misschien niet mee omgaan, ik denk niet dat ze dat ooit geleerd heeft. En hij is wel 1,70, dus het is ook nog best een hoogte. Dus buiten dat ik het zelf niet zo'n goed idee vind en er ook weinig zin in heb, hoe zit dit juridisch gezien? Ben ik aansprakelijk als ze valt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:34 



 
Profiel   

@Texas02
Als jij het niet ziet zitten of qua tijd of qua verantwoordelijkheid of om welke reden dan ook, moet je dat absoluut niet doen.
Helemaal niet omdat die ouders het wel vinden kunnen...

En ja, jij bent wettelijk gezien aansprakelijk. Ook omdat je weet dat zij niet kan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:37 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Wordt helemaal niet gevraagd. Het ziekenhuis declareert digitaal via codes. Deze codes heten DBC's. Dat zijn codes voor een behandeling icm een diagnose. Er bestaan geen DBC waarin staat dat het een ongeval was waarvoor iemand anders misschien aansprakelijk is. De code is iets als 1 of 2 bezoeken aan polikliniek bij <naam ziekte>


Ik heb na mijn gebroken enkel een brief van de verzekering gekregen met de vraag over de toedracht.

Citaat
De arts heeft wel wat beters te doen dan na te vragen of iemand anders er misschien voor aansprakelijk is. Dat is zijn werk toch helemaal niet. Zit gewoon in de premie. Als dat allemaal op de AVP verhaald werd, zou de premie daarvan een stuk hoger zijn.


De arts doet dat niet, de verzekering mogelijk wel.
Ik denk dat het aantal situaties met particulieren te laag is om echt een rol te spelen in de premies. Maar voor zover ik weet speelt dit wel degelijk een rol in het stijgen van de premies voor maneges.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:41 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord! Ja, de ouders zeggen gewoon "als ze valt, weet ze ook weer hoe dat is".. Maar ik denk niet dat ze zich beseffen wat je eventueel allemaal aan een val van een paard over kunt houden. Het zijn niet altijd gewoon maar blauwe plekken.. Dus als ik dan zelf wettelijk gezien aansprakelijk ben, is dat voor mij echt wel dé reden om er helemaal niet aan te beginnen. Je zult net zien dat het wel mis gaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:43 



 
Profiel   

Ik heb mij laten informeren door een jurist en hij zei dat hij veel rechtszaken kenden rondom ongevallen met paarden. Hij benoemde het risico van een minderjarige op je paard zetten. Als volwassene ben je dan meer verantwoordelijk, dan loop je een extra risico als je er bijvoorbeeld niet bij bent (“onverstandig gedrag”). De reden voor mij om een volwassen bijrijder te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:30 



 
Profiel   

Minderjarige bijrijders begin ik ook niet aan. Teveel risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:04 



 
Profiel   

Het meisje waar ik het ook over had is ook minderjarig.. Dus dan begin ik er ook zeker niet aan.. Het zal je gebeuren zeg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:07 



 
Profiel   

valine schreef
Hoe zit het wanneer ik iemand (zzp) inhuur om mijn paard door te rijden en deze persoon valt van mijn paard en breekt een been en loopt hierdoor inkomsten mis?
Dit doorrijden gaat wel via een bon en niet zwart :


Dat is risico van ZZP'er zijn.
Je kunt je daar niet tegen verzekeren. En voor gebroken been gaat de zorgverzekeraar waarschijnlijk geen aansprakelijkheid verhalen. Dat doen ze alleen bij chronisch letsel volgens mij??
Dus als iemand van jouw paard valt en hersenletsel heeft of een dwarslaesie bijvoorbeeld. Tenminste dan heb je letselschade zaken die jaaaaaren kunnen duren.
Anyway, als iemand ondernemer is gelden andere regels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:26 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Wordt helemaal niet gevraagd. Het ziekenhuis declareert digitaal via codes. Deze codes heten DBC's. Dat zijn codes voor een behandeling icm een diagnose. Er bestaan geen DBC waarin staat dat het een ongeval was waarvoor iemand anders misschien aansprakelijk is.


Dat zal dan per ziekenhuis verschillen want ik heb die vraag meerdere keren gehad. De zorgverzekeraar heeft mij in al die gevallen een brief gestuurd met de vraag of het ongeluk te wijten was aan een dier in eigen bezit of dat het eigendom was van een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:44 



 
Profiel   

Tazzey schreef
Flower033 schreef
Wordt helemaal niet gevraagd. Het ziekenhuis declareert digitaal via codes. Deze codes heten DBC's. Dat zijn codes voor een behandeling icm een diagnose. Er bestaan geen DBC waarin staat dat het een ongeval was waarvoor iemand anders misschien aansprakelijk is.


Dat zal dan per ziekenhuis verschillen want ik heb die vraag meerdere keren gehad. De zorgverzekeraar heeft mij in al die gevallen een brief gestuurd met de vraag of het ongeluk te wijten was aan een dier in eigen bezit of dat het eigendom was van een ander.

Die vraag heb ik nog nooit gehad. Zou dat per verzekeraar/declaratiehoogte verschillen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 06:54 



 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.



Toen ik 2,5 jaar geleden van mijn paard viel en daarbij een nachtje in het ziekenhuis belandde ivm hersenletsel, is mij weldegelijk een aantal keren gevraagd van wie het paard was.

En toen ik in de WIA dreigde te vallen, kwam ook het UWV meermaals vragen van wie het paard is.

Nou is het mijn eigen paard, maar als dat niet het geval was geweest, dan waren ze kosten van zowel ziekenhuis als de WIA bij iemand anders gaan verhalen.

Dit heeft mij ook doen besluiten om nooit zomaar iemand op mijn paard te zetten. Hoe braaf hij ook is. In mijn geval kwam er een kip uit het gras zetten en was het zeker geen kwade opzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 07:52 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad destijds ook bij unive na gevraagd of mijn paarden voor de avp onder huisdieren vallen en dat was toen zo. Ik had toen de mazzel dat ik heel veel korting kon krijgen op de rechtsbijstand dus die heb ik voor de uitzonderlijke gevallen ook maar aan toe gevoegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:05 



 
Profiel   

serieus?

Zowel mijn man afgelopen jaar met zijn gecompl. enkelbreuk als bij mij 3 jaar terug werd al vanaf het moment dat de ambulance voor kwam rijden gevraagd of het ons eigen paard was.. zowel door het ambu personeel,verplegend personeel en door de artsen.

Wij waren daar zelfs verbaasd over.
Shadow0 schreef
Flower033 schreef
Wordt helemaal niet gevraagd. Het ziekenhuis declareert digitaal via codes. Deze codes heten DBC's. Dat zijn codes voor een behandeling icm een diagnose. Er bestaan geen DBC waarin staat dat het een ongeval was waarvoor iemand anders misschien aansprakelijk is. De code is iets als 1 of 2 bezoeken aan polikliniek bij <naam ziekte>


Ik heb na mijn gebroken enkel een brief van de verzekering gekregen met de vraag over de toedracht.

Citaat
De arts heeft wel wat beters te doen dan na te vragen of iemand anders er misschien voor aansprakelijk is. Dat is zijn werk toch helemaal niet. Zit gewoon in de premie. Als dat allemaal op de AVP verhaald werd, zou de premie daarvan een stuk hoger zijn.


De arts doet dat niet, de verzekering mogelijk wel.
Ik denk dat het aantal situaties met particulieren te laag is om echt een rol te spelen in de premies. Maar voor zover ik weet speelt dit wel degelijk een rol in het stijgen van de premies voor maneges.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:10 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.



Toen ik 2,5 jaar geleden van mijn paard viel en daarbij een nachtje in het ziekenhuis belandde ivm hersenletsel, is mij weldegelijk een aantal keren gevraagd van wie het paard was.

En toen ik in de WIA dreigde te vallen, kwam ook het UWV meermaals vragen van wie het paard is.

Nou is het mijn eigen paard, maar als dat niet het geval was geweest, dan waren ze kosten van zowel ziekenhuis als de WIA bij iemand anders gaan verhalen.

Dit heeft mij ook doen besluiten om nooit zomaar iemand op mijn paard te zetten. Hoe braaf hij ook is. In mijn geval kwam er een kip uit het gras zetten en was het zeker geen kwade opzet.


Die letselschade zaken rondom de wia, oftewel inkomensverlies duren vaak heel lang idd. Want die kosten kunnen aanzienlijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:18 



 
Profiel   

Ook UWV probeert de kosten te verhalen op de eigenaar van het paard. Dat heet Regres. Ze hebben er zelfs een speciale afdeling voor.

Het is echt superbelangrijk dat je paard verzekerd is bij wettelijke aansprakelijkheid.
Want wanneer je aansprakelijk bent, komen ze de kosten van de schade echt wel verhalen. Ook als je niet verzekerd bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:47 



 
Profiel   

Er komen steeds meer vragen bij hier, haha!

Als een derde schade aan jouw paard maakt, dan kan je deze derde in principe aansprakelijk stellen voor jouw schade. Dit kan je vergelijken met dat iemand een ruit ingooit, voor verzekeringen zijn paarden wat dat betreft gewoon "roerende zaken", dus is iemand aansprakelijk voor de schade die hij/zij daaraan veroorzaakt. Waar het wrikt is als er andere factoren gaan meespelen, zoals bijrijders, wel/geen toestemming, etc. Dit is van tevoren niet goed in te schatten en zal echter per geval verschillen. Als de persoon die schade maakt een AVP heeft, is het in ieder geval de moeite waard om je claim in te dienen.

M.b.t. een minderjarige die op je paard rijdt, heb ik toevallig afgelopen jaar gesproken met mijn manegehouder omdat er een meisje is die af en toe onder mijn begeleiding op mijn paard even stuurt. Toen ik corona had, heeft ze ook in de les op mijn paard meegereden. Toen bleek dus dat wanneer zij onder mijn begeleiding of vrij rijdt dit onder mijn aansprakelijkheid valt als eigenaar van het paard, doch op het moment dat zij in de manegeles rijdt met mijn paard, zij valt onder de aansprakelijkheid van de manege. Dus hier zit wel een nuance in. (Nu maakt het voor mijn situatie niet uit, ik ben verzekerd, de manege is verzekerd, maar ik vond het wel interessant.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:54 



 
Profiel   

Wat erg eigenlijk, dat er zoveel druk op gezet wordt. Waarom accepteren die organisaties niet gewoon dat dit bij het leven hoort? Zelfs bij skiën vergoedt de extra verzekering toch alleen maar de ziektekosten en repatriëring, niet eventuele gevolgen voor je werk? Beetje naar als de verzekeraars gaan bepalen hoe wij mogen leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:43 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Wat erg eigenlijk, dat er zoveel druk op gezet wordt. Waarom accepteren die organisaties niet gewoon dat dit bij het leven hoort? Zelfs bij skiën vergoedt de extra verzekering toch alleen maar de ziektekosten en repatriëring, niet eventuele gevolgen voor je werk? Beetje naar als de verzekeraars gaan bepalen hoe wij mogen leven.


Nee hoor. Niemand verplicht jou om verzekerd te zijn.
Maar als er iets gebeurd waarvoor je wel aansprakelijk bent maar niet verzekerd, moet je ook niet piepen he?
En de schade aan mensen is al vrij gauw aanmerkelijk duurder dan een ambulanceritje.

De verzekering bepaalt niet of je wel of niet aansprakelijk bent, dat is gewoon in de wet geregeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:00 



 
Profiel   

Dees schreef
Nee hoor. Niemand verplicht jou om verzekerd te zijn.

Als de verzekeraars degenen zijn die de kosten verhalen, bepalen zij wat wel en niet kan. Ik vind het iedere keer weer frustrerend hoe we de kant op lijken te gaan van Amerika, zelfs als dat voor vrijwel niemand beter of veiliger of leuker of goedkoper is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:22 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Dees schreef
Nee hoor. Niemand verplicht jou om verzekerd te zijn.

Als de verzekeraars degenen zijn die de kosten verhalen, bepalen zij wat wel en niet kan. Ik vind het iedere keer weer frustrerend hoe we de kant op lijken te gaan van Amerika, zelfs als dat voor vrijwel niemand beter of veiliger of leuker of goedkoper is.


We praten wel eens weer als jij degene bent met schade for life.
Ook jij hebt liever een schadevergoeding dan dat je verder moet op een bijstandsuitkering omdat je de tegenpartij niet wil lastig vallen met je schade.

Het zijn trouwens vaak de verzekeraars die moeten betalen (tenminste, als de aansprakelijke partij zo slim was om dit te verzekeren). Het zijn de juist de gedupeerden die al dan niet via een advocaat hun schade vergoed willen krijgen. Schadevergoedingen in NL lijken overigens ook totaal niet op schadevergoedingen in de USA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:43 



 
Profiel   

En niemand verplicht je om een ander aansprakelijk te stellen. Je mag je eigen schade altijd zelf dragen als je dat graag wilt.

Het UWV verhaalt inderdaad wel de schade als dat kan. Verzekeraars van verzuim ook vaak. Zorgverzekeraars zie ik nooit gebeuren. Maar blijkbaar is mijn referentie niet goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:36 



 
Profiel   

Dees schreef
Ook UWV probeert de kosten te verhalen op de eigenaar van het paard. Dat heet Regres. Ze hebben er zelfs een speciale afdeling voor.

Het is echt superbelangrijk dat je paard verzekerd is bij wettelijke aansprakelijkheid.
Want wanneer je aansprakelijk bent, komen ze de kosten van de schade echt wel verhalen. Ook als je niet verzekerd bent.


Inderdaad, de afdeling Regres. Ik heb ze maar liefst 3x moeten vertellen dat het paard van mijzelf is voor het kwartje viel.

Vandaar dat er niemand anders op mijn paard komt. Ik wil in geen enkel opzicht ooit voor deze ellende komen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:14 



 
Profiel   

Besef wel: je hoeft niet OP een paard te zitten om er schade door op te lopen.

Een paard kan ook iets te fanatiek door een boxdeur knallen en zo letselschade aan een derde veroorzaken. Of in een vrolijke bui je stalgenoot een schop verkopen terwijl die haar eigen paard uit de gezamelijke wei wilde halen. Of losgebroken bij schrik per ongeluk over iemand heen lopen. Of terwijl je er zelf op zit onderweg op buitenrit in een onhandige manouvre een fietser laten omvallen....

Die verzekering heb je echt niet alleen nodig in geval van bijrijders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 11:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen