Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Coggin test?

 
Profiel   

Een kennis van ons heeft een paard verkocht naar Polen, vanuit Belgie.
Na heel veel gedoe met de AFSCA over het feit dat de transporteur geen type 2 vervoerder was volgens TRACES NT, wat ze later dus wel bleken te zijn, maar AFSCA had blijkbaar verkeerd gekeken, hadden we eindelijk groen licht voor het transport, maar nu heeft de gezondheidsdienst ineens bedacht dat we een Coggin test nodig hebben... nu hadden we een labo in Duitsland gevonden die dat in 4 dagen kon doen maar nu mag het alleen uitgevoerd worden door een labo waar de AFSCA mee samenwerkt, dus dat betekent weer 14 dagen wachten.

Wie heeft ook al meegemaakt dat je zo'n test moet laten doen? Polen is toch Europa?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:55 



 
Profiel   

Ja, bij mijn paard, maar die komt uit de VS. Coggins is toen volgens mij door de quarantainestal gedaan, maar daar ben ik niet zeker van. Is ook al een aantal jaar geleden (2010).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:03 



 
Profiel   

Als er voor het verkrijgen van de Traces papieren een coggins test nodig is voor de AFSCA, dan moet die gedaan worden door een zgn Nationaal Referentielaboratorium.
Wanneer er voor documenten die de NVWA in Nederland dergelijke testen gevraagd worden, mogen die testen uitsluitend door het WBVR uitgevoerd worden (voor zover het om testen voor paarden geldt, voor andere diersoorten is in sommige gevallen de GD ook gevalideerd).

In Belgiƫ zul je ook tenminste 1, mogelijk meer, nationale referentielaboratoria hebben en daarvan zijn de testen gevalideerd voor dergelijke gezondheidsdocumenten.

Ik heb verder geen kennis van de Belgische laboratoria, dus daar kan ik je niet verder mee helpen, maar het is in Europese wetgeving vastgelegd dat elke lidstaat eigen nationale referentielaboratoria moet aanwijzen.

Vanuit Nederland is er geen Coggins noodzakelijk voor vervoer van paarden door Europese lidstaten.
Wel voor transport naar diverse derde landen.
En bijvoorbeeld dekhengsten op dekstations worden ook getest op EIA middels de Coggins test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:21 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Vanuit Nederland is er geen Coggins noodzakelijk voor vervoer van paarden door Europese lidstaten.
Wel voor transport naar diverse derde landen.
En bijvoorbeeld dekhengsten op dekstations worden ook getest op EIA middels de Coggins test.


Dank voor je antwoord, waar kan ik terugvinden in welke gevallen er een coggin test nodig is?
Kan een AFSCA dat zelfstandig besluiten? Of is daar een wet voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:22 



 
Profiel   

Ik ben niet thuis in de Belgische werkvoorschriften, ik woon en werk in Nederland.

Ik weet dus wat er overlegd moet worden aan documenten en eventuele testuitslagen als je vanuit Nederland vertrekt, maar niet hoe dat zit als je vanuit een andere lidstaat vertrekt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen