Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

WA verzekering voor bijrijder paard

 
Profiel   

Maar dat vt onder je WW verzekering.. Bij mij in ieder geval wel. Maar of het ook onder de WA verzekering valt als iemand anders erop zit weet ik dus niet.. In ieder geval durf ik zo haast niemand anders op mijn paard laten rijden..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 12:44 



 
Profiel   

Als je dier over je avp valt, dan geldt dat voor al zijn gedrag. Het maakt dan niet uit wie er op zit.

Maar je paard valt niet bij iedere verzekeraar automatisch onder de avp. Vooral niet als het paard niet op jouw woonadres gestald is. Dus, wel even checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:55 



 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.


Mij is het al paar keer gevraagd door het ziekenhuis zelf.

Mijn paard valt bij centraal beheer ook onder wa (speciaal nagevraagd) En ik ben bijna altijd verantwoordelijk als iemand van mijn paard af valt. Tenzij er aangetoond kan worden dat die gene een stuurfout heeft gemaakt zei de verzekering maarja dat is bijna niet aan te tonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:33 



 
Profiel   

Misschien nog even ten overvloede, maar hier staat hoe het zit: C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:25 



 
Profiel   

ik vind het zo dubbel he.. ik snap dat ik heus wel verantwoordelijk ben voor mijn paard. Maar aan ene kant denk ik die bijrijder stapt er met volle verstand ook op en neemt dus ook zeker het risico dat er een kans is dat ze van het paard afvalt..

Als een paard schrikt waar ik ook niks aan kan doen, en ze komt onprettig terecht tja ze stapt er zelf ook op..

mijn paarden vallen onder de WA. Maar dit wel aangegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:54 



 
Profiel   

plutolover schreef
ik vind het zo dubbel he.. ik snap dat ik heus wel verantwoordelijk ben voor mijn paard. Maar aan ene kant denk ik die bijrijder stapt er met volle verstand ook op en neemt dus ook zeker het risico dat er een kans is dat ze van het paard afvalt..


Dit is de reden dat in zulke gevallen vaak 50% eigen schuld (dus 50% minder schadevergoeding) wordt toegerekend aan het slachtoffer zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:55 



 
Profiel   

plutolover schreef
ik vind het zo dubbel he.. ik snap dat ik heus wel verantwoordelijk ben voor mijn paard. Maar aan ene kant denk ik die bijrijder stapt er met volle verstand ook op en neemt dus ook zeker het risico dat er een kans is dat ze van het paard afvalt..

Als een paard schrikt waar ik ook niks aan kan doen, en ze komt onprettig terecht tja ze stapt er zelf ook op..

mijn paarden vallen onder de WA. Maar dit wel aangegeven.


Je bent ervoor verzekerd, dus ik begrijp het niet zo. Ik stap ook elke dag op mijn fiets, met het risico onder een auto te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 00:09 



 
Profiel   

Ik had het ook speciaal nagevraagd: indien iemand anders letsel oploopt door mijn paard (te rijden) dan is dat verzekerd in mijn WA. Echter geldt dit alleen als mijn bijrijdster niet betaalt voor het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 19:21 



 
Profiel   

En is ook toegelicht waarom dat zo zou zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 22:01 



 
Profiel   

Lienboon schreef
Ik had het ook speciaal nagevraagd: indien iemand anders letsel oploopt door mijn paard (te rijden) dan is dat verzekerd in mijn WA. Echter geldt dit alleen als mijn bijrijdster niet betaalt voor het rijden.


Ik heb het ook nagevraagd en bij mij hetzelfde, zolang iemand niet betaald om mijn paarden te rijden, is het gedekt door mijn AVP als zijnde mijn huisdier.


LDRD schreef
En is ook toegelicht waarom dat zo zou zijn?


Zodra iemand betaald voor het bijrijden, dan verleen/verkoop je een dienst en daar komen andere verzekeringen bij kijken. Aangezien mijn beide bijrijders niets betalen heb ik er verder niet op doorgevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 22:25 



 
Profiel   

Daphara schreef
Zodra iemand betaald voor het bijrijden, dan verleen/verkoop je een dienst en daar komen andere verzekeringen bij kijken. Aangezien mijn beide bijrijders niets betalen heb ik er verder niet op doorgevraagd.


Ja precies dit, het is dus wel iets om goed op te letten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 08:18 



 
Profiel   

soms mag een onkostenvergoeding wel. Het is niet de bedoeling dat je er wat mee verdient.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 13:46 



 
Profiel   

Flower033 schreef
soms mag een onkostenvergoeding wel. Het is niet de bedoeling dat je er wat mee verdient.


Toon maar eens aan wat onkosten zijn en wat verdienen is, mijn verzekering was heel duidelijk, zodra een bijrijder een bijdrage betaald, hoe klein ook, dan moet je een andere verzekering afsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 16:09 



 
Profiel   

Daphara schreef
Zodra iemand betaald voor het bijrijden, dan verleen/verkoop je een dienst en daar komen andere verzekeringen bij kijken. Aangezien mijn beide bijrijders niets betalen heb ik er verder niet op doorgevraagd.


Dit is niet helemaal waar hoor.
Bij verzekeraars/tussenpersonen krijg je, zeker telefonisch, vaak niet de juiste antwoorden.

De verzekering waaronder een paard van een particulier valt is de AVP, aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Aansprakelijkheid voor jou als particulier is daaronder gedekt. Als je op uitgebreidere schaal paarden hebt en deze te rijden aanbiedt tegen betaling, dan zou je kunnen zeggen dat je bedijfsmatig bezig bent en kan dat niet meer onder de dekking vallen. Als jij één of twee paarden voor jezelf hebt en je laat tegen een bescheiden vergoeding iemand anders met enige regelmaat rijden, dan is jouw hoedanigheid nog steeds particulier en valt dat onder de dekking van je AVP.
Helaas is dit wel een beetje grijs gebied wanneer er nog sprake is van particulier of bedrijfsmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-22 10:22 



 
Profiel   

Ik merk dat dit mij behoorlijk bezig heeft gehouden. Veel paarden worden tegenwoordig aangeboden voor een bijdrage. Indien een bijrijder vergoeding geeft (laten we zeggen 80+ euro in de maand), de eigenaar geen andere verzekering dan (evt) AVP en er valt wat voor, wat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 18:55 



 
Profiel   

80,00 in de maand is niet echt zakelijk verdienen. De kosten van een paard lopen toch al snel richting 500 per maand. En zeker als je maar 1 of 2 paarden hebt, is dit niet zakelijk.
Heb je er meer met voor elke dag een (andere) bijrijder, of geef je zelf ponylesjes, dan wordt het wat anders.
Wil je het zeker weten, dan stuur je toch een bericht aan je verzekeringsmaatschappij. Leg de situatie uit en vraag of er dekking is. Geven ze geen dekking, dan ga je op zoek naar een andere verzekeraar.
Je kunt de vraag ook aan je tussenpersoon stellen. Die wordt tenslotte betaald voor het geven van advies (dmv een fee of provisie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 10:25 



 
Profiel   

Hierboven was al vastgesteld dat verzekeraars het soms anders zien. Misschien moet ik hem concreter stellen, indien een verzekeraar een bijdrage ziet als inkomsten (tenslotte; waar ligt die lijn) en er valt wat voor. Wat zal er dan gebeuren? Wie is uiteindelijk de dupe dan, eigenaar, bijrijder, verzekeraar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 13:14 



 
Profiel   

je bedoelt dat de verzekeraar je als bedrijf ziet vanwege de inkomsten. Stel dat dat zo is en je hebt een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP), dan is er geen dekking.
Er vanuit gaande dat je wel aansprakelijk bent, moet je zelf de schade vergoeden. De verzekeraar is dus zeker niet de dupe. Degene die aansprakelijk is, is de dupe. Of het slachtoffer als de veroorzaker geen geld heeft. Dan krijgt ie alsnog niets.

Het komt vaker voor dat je wel aansprakelijk bent, maar geen dekking hebt. Bijvoorbeeld als je iets opzettelijk hebt gedaan. Of als je een auto hebt geleend en aan deze auto schade hebt veroorzaakt. Dan ben je aansprakelijke en moet je de schade vergoeden. Je hebt er geen dekking voor op je polis.

Voor het uitbetalen door een verzekeraar moet er dus dekking zijn én je moet aansprakelijk zijn.
Kijk maar eens bij de uitsluitingen op je AVP.

Maar ik blijf erbij dat de lijn echt niet zo onduidelijk is. Het moet echt bedrijfsmatig zijn voordat er geen dekking is op een AVP. Bij een flinke (letsel)schade zal dit voor een rechter komen. Die schuift echt niet zomaar een verzekering opzij omdat er een bijdrage aan de kosten van een paard wordt geleverd. En daarmee in feite het slachtoffer laat zitten met de schade als de aansprakelijke partij niet voldoende geld heeft.
Op een AVP is bijvoorbeeld ook schade door huispersoneel (schoonmaker, tuinman etc) meeverzekerd. Ook als deze betaald wordt. Je bent dan niet opeens een werkgever die een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 15:09 



 
Profiel   

Wij hebben ook een tijdje geleden geinformeerd bij de verzekering. Via een AVP ben je verzekerd voor de schade die je paard aanricht, zolang dit op eigen terrein is gebeurd!
Of ‘eigen terrein’ betekende eigen woonadres of dat eigen terrein betekend woonadres van het paard weer ik niet zeker meer.

In ieder geval, stel je bent op vreemd terrein en er gebeurd iets waarmee je paard schade maakt, ben je niet verzekerd via de AVP.
Ook ben je zowel op eigen als op vreemd terrein nooit verzekerd voor schade die gemaakt wordt als je er op reed. Ook niet als de schade gemaakt is nadat je er af viel.

Kortom: via AVP ben je alleen verzekerd als je paard aan de hand, los of losgebroken, op eigen terrein schade maakt.

Onze verzekering adviseerd ruiters en amazones dus altijd een aparte verzekering af te sluiten. Wanneer je zelf niet rijd maar een bijrijder hebt dus ook! Wanneer niemand op het paard rijd maar het paard wel op vreemd terrein komt, ook apart verzekeren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:23 



 
Profiel   

Spoiler:
xLeticia schreef
Wij hebben ook een tijdje geleden geinformeerd bij de verzekering. Via een AVP ben je verzekerd voor de schade die je paard aanricht, zolang dit op eigen terrein is gebeurd!
Of ‘eigen terrein’ betekende eigen woonadres of dat eigen terrein betekend woonadres van het paard weer ik niet zeker meer.

In ieder geval, stel je bent op vreemd terrein en er gebeurd iets waarmee je paard schade maakt, ben je niet verzekerd via de AVP.
Ook ben je zowel op eigen als op vreemd terrein nooit verzekerd voor schade die gemaakt wordt als je er op reed. Ook niet als de schade gemaakt is nadat je er af viel.

Kortom: via AVP ben je alleen verzekerd als je paard aan de hand, los of losgebroken, op eigen terrein schade maakt.

Onze verzekering adviseerd ruiters en amazones dus altijd een aparte verzekering af te sluiten. Wanneer je zelf niet rijd maar een bijrijder hebt dus ook! Wanneer niemand op het paard rijd maar het paard wel op vreemd terrein komt, ook apart verzekeren!


Dan zou ik snel naar een andere verzekering overstappen...

Mijn paard veroorzaakte op buitenrit met een derde schade, terwijl zij erop zat, dit is keurig door de verzekering afgehandeld en vergoed, binnen een paar weken had de pechvogel met schade het afgesproken bedrag op zijn rekening staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:47 



 
Profiel   

Nimmy schreef
xLeticia schreef
Wij hebben ook een tijdje geleden geinformeerd bij de verzekering. Via een AVP ben je verzekerd voor de schade die je paard aanricht, zolang dit op eigen terrein is gebeurd!
Of ‘eigen terrein’ betekende eigen woonadres of dat eigen terrein betekend woonadres van het paard weer ik niet zeker meer.

In ieder geval, stel je bent op vreemd terrein en er gebeurd iets waarmee je paard schade maakt, ben je niet verzekerd via de AVP.
Ook ben je zowel op eigen als op vreemd terrein nooit verzekerd voor schade die gemaakt wordt als je er op reed. Ook niet als de schade gemaakt is nadat je er af viel.

Kortom: via AVP ben je alleen verzekerd als je paard aan de hand, los of losgebroken, op eigen terrein schade maakt.

Onze verzekering adviseerd ruiters en amazones dus altijd een aparte verzekering af te sluiten. Wanneer je zelf niet rijd maar een bijrijder hebt dus ook! Wanneer niemand op het paard rijd maar het paard wel op vreemd terrein komt, ook apart verzekeren!


Dan zou ik snel naar een andere verzekering overstappen...

Mijn paard veroorzaakte op buitenrit met een derde schade, dit is keurig door de verzekering afgehandeld en vergoed, binnen een paar weken had de pechvogel met schade het afgesproken bedrag op zijn rekening staan.


Ik sluit gewoon een aparte verzekering af. Het verschilt per verzekering waar je wel of niet verzekerd voor bent en het maakt heel veel vaag gedoe. Anders zouden er niet zoveel mensen met vragen over zijn en topics over zijn op bokt. De aparte verzekering kost maar 25 of 30 per jaar en dan ben je ook echt gegarandeerd voor alle schade die je paard maakt verzekerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:51 



 
Profiel   

@xLeticia, maar dan klopt je eerdere bericht niet, dan zou het moeten zijn, informeer bij je AVP wat onder de dekking valt. Schade veroorzaakt door mijn paard, mits niet commercieel ingezet, valt onder de AVP tot een bedrag van 2.500.000.

En dan maakt het niet uit of er op eigen terrein wat gebeurt of elders, of ze uitgebroken is of onder het zadel loopt of dat mijn bijrijder door een val schade oploopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:57 



 
Profiel   

Nimmy schreef
@xLeticia, maar dan klopt je eerdere bericht niet, dan zou het moeten zijn, informeer bij je AVP wat onder de dekking valt. Schade veroorzaakt door mijn paard, mits niet commercieel ingezet, valt onder de AVP tot een bedrag van 2.500.000.

En dan maakt het niet uit of er op eigen terrein wat gebeurt of elders, of ze uitgebroken is of onder het zadel loopt of dat mijn bijrijder door een val schade oploopt.


Hoezo klopt het niet? Ik heb geïnformeerd bij mijn verzekering en die gaf heel duidelijk dat antwoord. Ik deel het hier zodat andere mensen zich er bewust van kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:06 



 
Profiel   

Omdat dat niet zo is bij elke avp, maar echt ligt aan de verzekeraar. Jij benoemt dat het bij de avp zo is en gelukkig is dat alleen bij jouw verzekeraar zo. Dus niet bij een avp(wat je schrijft als algemeen, dus alle), maar bij de jouwe.

De manier waarop je het schrijft dus eigenlijk. Want mijne verzekert wel alles met paard en hond, ook buiten eigen terrein. En ook als ik erop zit. Ik heb alleen wel gebeld en dus gemeld dat er dieren waren, want in voorwaarden was het slecht te vinden. Na telefoongesprek heb ik mail met voorwaarden en wat wel en jiet gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:10 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Omdat dat niet zo is bij elke avp, maar echt ligt aan de verzekeraar. Jij benoemt dat het bij de avp zo is en gelukkig is dat alleen bij jouw verzekeraar zo. Dus niet bij een avp(wat je schrijft als algemeen, dus alle), maar bij de jouwe.

De manier waarop je het schrijft dus eigenlijk. Want mijne verzekert wel alles met paard en hond, ook buiten eigen terrein. En ook als ik erop zit. Ik heb alleen wel gebeld en dus gemeld dat er dieren waren, want in voorwaarden was het slecht te vinden. Na telefoongesprek heb ik mail met voorwaarden en wat wel en jiet gehad.


Ik heb het geschreven zoals mij is geïnformeerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen