Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 13 [ 319 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

tariefverhoging pensionstallen 2022

 
Profiel   

Ik vind dat uurloon rekenen altijd zo vreemd.

Sommigen doen dat dat met jonge paarden ook als ze willen verkopen; dan gaat men een berekening maken wat het wel niet gekost heeft..nou ik ken geen mens die als ze het uurloon en echt alle kosten doorrekenen bij een drie jarige uitkomen bij een verkoopprijs..dat is natuurlijk ook gewoon onzin. Als je dat per uur gaat rekenen en alle kosten optelt kom je op een drie jarige haflinger van 35.000 euro. :+

Pensionstal is hetzelfde. Als je er een fatsoenlijke boterham uithaalt is het imo prima.
Dan ga ik echt niet berekenen of dat per paard, per activiteit uit kan of niet.

Tenslotte zijn er ook veel zaken die een investering vragen, maar over de jaren hun geld weer goed opbrengen. Alleen zijn dat soort berekeningen helemaal lastig te maken.

Boeren, pensionhouders, fokkers van paarden en andere dieren..dat en nog veel meer beroepen kun je niet volledig doorberekenen.


Laatst bijgewerkt door Sunnda op 26-05-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:12 



 
Profiel   

Eatshay schreef
WHorse schreef
Of ik zit gigantisch verkeerd met mijn grove berekening…..of die goedkope pensionstallen kunnen echt niet uit.


C. Beide antwoorden zijn correct.


Was ik al bang voor! Ik ben toch benieuwd hoe pensionstallen het rond krijgen, zeker de kleinere met 10-20 stallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:12 



 
Profiel   

WHorse schreef
Was ik al bang voor! Ik ben toch benieuwd hoe pensionstallen het rond krijgen, zeker de kleinere met 10-20 stallen.



Dat zijn geen bedrijven, dat is een soort van eigen-hobby-compensatie.
Om een fulltime salaris te verdienen moet je ook fulltime werk uit je bedrijf kunnen halen. En dat kan met zulke kleine aantallen stomweg niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:16 



 
Profiel   

WHorse schreef
Was ik al bang voor! Ik ben toch benieuwd hoe pensionstallen het rond krijgen, zeker de kleinere met 10-20 stallen.

Die doen dat gewoon om zelf wat goedkoper paarden te kunnen houden..been there, done that.

Mensen maken het veel te ingewikkeld . :D

Dat huis wilde je ook voor jezelf, dus kan wel tegen pensionklanten gaan zeggen; ja en de hypotheek blabla..maar dat is toch zeker niet hun probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:19 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ik vind dat uurloon rekenen altijd zo vreemd.

Sommigen doen dat dat met jonge paarden ook als ze willen verkopen; dan gaat men een berekening maken wat het wel niet gekost heeft..nou ik ken geen mens die als ze het uurloon en echt alle kosten doorrekenen bij een drie jarige uitkomen bij een verkoopprijs..dat is natuurlijk ook gewoon onzin. Als je dat per uur gaat rekenen en alle kosten optelt kom je op een drie jarige haflinger van 35.000 euro. :+

Pensionstal is hetzelfde. Als je er een fatsoenlijke boterham uithaalt is het imo prima.
Dan ga ik echt niet berekenen of dat per paard, per activiteit uit kan of niet.

Tenslotte zijn er ook veel zaken die een investering vragen, maar over de jaren hun geld weer goed opbrengen. Alleen zijn dat soort berekeningen helemaal lastig te maken.

Boeren, pensionhouders, fokkers van paarden en andere dieren..dat en nog veel meer beroepen kun je niet volledig doorberekenen.


Uurloon per paard niet. Maar als jij een stal hebt, dan bereken je de daadwerkelijke onkosten, afbetalen hypotheek, voer, onderhoud accommodatie etc.
Stel, je hebt 10 klanten en de onkosten per maand zijn 2000 euro. Dan moet elke klant al 200 euro betalen om dat weg te werken.
Daarnaast wil jij ook eten etc. Stel dat je jezelf 1000 euro salaris gunt, dan moet elke klant 100 euro betalen om dat te realiseren. Dus 300 euro stalgeld.

Zo is dat met jonge paarden ook. Als je ervan moet leven en er niet iets naast doet waarvan je je boodschappen gaat betalen, moet je jezelf wel salaris geven.

Wettelijk moet het volgens mij sowieso, maar daar heb ik dan weer weinig verstand van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:24 



 
Profiel   

@ eilleen En daarom bestaan er geen stallen met 10-20 paarden die ervan leven. ;) :D

Kan niet, gaat niet. Simpel zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 23:49 



 
Profiel   

Ik mag vanaf deze maand 25 euro meer betalen. Nu hoor ik je denken MAG? Je idd mag. Mijn paard staat perfect. Alles word er gedaan , ook dingen die ze niet hoeft te doen. Ik ga nu 275 betalen per maand en dat is me het zeker waard.
Daxos staat full. Uitmesten word gedaan. In stal liggen rubberen matten en er word dik opgestrooid. Buiten en binnen zetten. Dekens wissel. Medicatie geven, ook oogdruppels en zalven, zelfs been afspuiten en rondstappen toen hij kreupel stond. Staat heel de dag buiten.
Ik mag er zelf niks doen zoals vegen. Danzig bij de prijs in hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 06:02 



 
Profiel   

Sunnda schreef
WHorse schreef
Was ik al bang voor! Ik ben toch benieuwd hoe pensionstallen het rond krijgen, zeker de kleinere met 10-20 stallen.

Die doen dat gewoon om zelf wat goedkoper paarden te kunnen houden..been there, done that.

Mensen maken het veel te ingewikkeld . :D

Dat huis wilde je ook voor jezelf, dus kan wel tegen pensionklanten gaan zeggen; ja en de hypotheek blabla..maar dat is toch zeker niet hun probleem?


Meen je dat laatste werkelijk?
Dus dat de stal eigenaar hypotheek betaald over de stal is dat niet het "probleem" van de stalhuurder? Waar wordt de hypotheek dan van betaald? Ik vind dit echt vreemd.

Ik geloof echt dat mensen die ergens op pension staan, geen notie hebben van wat alles kost en hoeveel duurder alles geworden is!
Ben nu zooooo blij dat wij een exclusief alles(hooi, stro , voer etc) tarief hebben, en dan zijn wij nog niet eens duur met onze 125 euro per maand. Wij hebben er 3 in pension staan dus 375 per maand komt er aan stalgeld binnen, maar als je ziet hoeveel werk wij er nog mee hebben dan schieten wij er echt financieel niks mee op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 07:09 



 
Profiel   

De huur van de kapsalon zit toch ook verwerkt in de kosten van jouw knipbeurt.... Waarom is dat bij een stal anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 07:35 



 
Profiel   

Ik denk dat het een behoorlijk verschil is tussen een stalhouder die de stal daadwerkelijk voor commerciële doeleinden heeft neergezet, en een stalhouder die "er wat pensionpaarden bij heeft" omdat zijn eigen paarden dan in een grotere kudde kunnen staan.
Desalniettemin blijven er kosten, maar ik neem aan dat over het algemeen de eerste meer zal vragen dan de tweede

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 07:37 



 
Profiel   

Ik denk dat je met hooi echt te hoog zit. Een baaltje hooi weegt 15-22kg en gemiddelde prijs nu is 4,50 voor gewoon weidehooi. 2/3 pakje hooi per dag a €4,50 is €3,- per dag. €21,- per week en ong. €90,- per maand zonder weidegang. Bij 15kg pakjes.

Als de paarden overdag op het land lopen waar voldoende gras staat voer je die maanden ongeveer de helft er van. Dus €45,- per maand.

Staan ze 24/7 op de wei dan hangt het er vanaf of je nog bij voert.

Op jaarbasis lopen ook in de nattere gebieden de paarden meestal van mei tot/met september in elk geval deels op het gras. De drogere gebieden vaak van maart/april t/m november/december als er genoeg gras is. En heel soms jaar rond.

Dit maakt erg grote verschillen in hoeveel er bijgevoerd moet worden.

Ik denk dat €7,- per pak stro ook vrij veel is. Ik zie prijzen van €3,50 tot €5,- per pakje

Als ik jouw verbruik aan houd kost het €25,- per week. Dat scheelt €10,- per week aan stro bij die €5,-

Als je zaagsel onder je stro gebruikt gaat je verbruik van stropakjes drastisch naar beneden. Als je gebruik maakt van vlas of gehakseld koolzaadstro is je verbruik 1 tot 2 pakken strooisel per week. Kosten per pak van 20kg ongeveer €7,- Dat scheelt ook enorm op maandbasis.

Grote pakken stro zijn meestal veel voordeliger dan kleine pakjes.

Aan hooi en stro kom ik met die uitgebreide berekening op ongeveer
€46,- per week. Dus rond de €210,- per maand zonder weidegang.

Krachtvoer als je 2x per dag volle schep geeft ong. 60kg per maand met prijzen van €10,- tot €20,- per 15-20kg. Dus varieert tussen de €40,- tot €80,- per maand.

Maar dit is allemaal vrij ruim gerekend.

In de praktijk kost mijn paard, die jaar rond op stal staat in de nacht bij mij aan huis tussen de €90,- en €120,- aan hooi, strooisel en krachtvoer. Daar komen de vaste lasten en andere kosten voor stal en stalterrein nog overheen natuurlijk.

Ik heb paarden van anderen lopen.
Om de kosten te drukken. Ik reken geen uurloon. Alleen een bijdrage voor de plek waarbij ik de vaste lasten van de stal en het land en een geschat deel onderhoudskosten, gedeeld heb door het aantal plekken wat ik heb. Er bovenop nog de gemiddelde kosten voor ruwvoer en minimaal strooisel voor de inloopstal. Voir een paard vraag ik nu nog €180,-
In de praktijk investeer ik in dingen en kost het grote onderhoud meer waardoor ik niet de vaste lasten als afschrijving/hypotheek er uit haal.
Zeker niet als niet alle plekken bezet zijn. Zoals nu. Bewust al een half jaar 2 lege plekken in belang van onszelf en geblesseerd paard.


Willen ze hun paard in individuele box dan betalen ze strooisel naar verbruik.
Het krachtvoer kopen ze ook zelf.

Ik hoor wel prijzen vol pension voor €150,- of €180,- zelfs met binnenbak er bij... Dan denk ik ook... Hoe dan?



WHorse schreef
Voorbeeld berekening Paard 500 kilo
10 kilo weidehooi per dag:4,50 = 31,50 per week
1,5 kilo brok per dag: 1,50 = 10,50 per week
Stro 5 pakjes per week = 35,- (kleine pakjes 7,-, grote stal vol stro, overdag buiten)
(Consumentenprijzen die ik online kon vinden)

Ik denk dat ik met stro te ruim inschat en iemand met een grote stal kan waarschijnlijk goedkoper inkopen maar dat verbruikt een paard toch 77 euro in de week. Dat is ongeveer 320 in de maand.

Arbeid: uitmesten 15 min, buitenzetten en paddock/wei uitmesten 15 min, voerbeurten 15 min: 45 min per paard per dag. Dat is 1.323 minuten per maand, dus ruim 22 uur. Salaris stalhulp 12,50 dus arbeid per paard is al 275 euro per maand (ook als de pensionhouder het zelf doet, want hij werkt ook niet voor niets)

Dus kosten paard: 595 per maand

Natuurlijk: grotere stallen kunnen goedkoper uit zijn (schaalvergrotingsvoordelen) maar ik heb Gwl en onderhoud terrein en bakken etc nog niet eens meegenomen.

Of ik zit gigantisch verkeerd met mijn grove berekening…..of die goedkope pensionstallen kunnen echt niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:28 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ik vind dat uurloon rekenen altijd zo vreemd.

Sommigen doen dat dat met jonge paarden ook als ze willen verkopen; dan gaat men een berekening maken wat het wel niet gekost heeft..nou ik ken geen mens die als ze het uurloon en echt alle kosten doorrekenen bij een drie jarige uitkomen bij een verkoopprijs..dat is natuurlijk ook gewoon onzin. Als je dat per uur gaat rekenen en alle kosten optelt kom je op een drie jarige haflinger van 35.000 euro. :+


Pensionstal is hetzelfde. Als je er een fatsoenlijke boterham uithaalt is het imo prima.
Dan ga ik echt niet berekenen of dat per paard, per activiteit uit kan of niet.

Tenslotte zijn er ook veel zaken die een investering vragen, maar over de jaren hun geld weer goed opbrengen. Alleen zijn dat soort berekeningen helemaal lastig te maken.

Boeren, pensionhouders, fokkers van paarden en andere dieren..dat en nog veel meer beroepen kun je niet volledig doorberekenen.


Uhm, waarom zouden zij dat niet mogen terwijl jij wel graag elk uur betaald krijgt in ieder geval tegen minimumloon?

Paarden zijn een luxe. Het zou niet verkeerd zijn als we wat meer zicht hebben op de werkelijke kostprijs van fokken, stalling en training. Je instructeur rekent toch ook gewoon €25,- per uur plus met wat pech nog reiskosten? Waarom zou je stalhouderij niet alles mogen doorberekenen? Ik kan wel voorspellen dat die geen €25,- per uur rekent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:36 



 
Profiel   

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/achter ... n-en-wakke
Deze kwam ik net tegen, vult wel aardig aan denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:53 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/achter ... n-en-wakke
Deze kwam ik net tegen, vult wel aardig aan denk ik.

Wel droevig om te lezen dat het dus blijkbaar zo is dat veel hippische ondernemers in verborgen armoede leven.

Als ik zie welke bedragen hier genoemd worden, dan snap ik dat ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:04 



 
Profiel   

Joyce B, super bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:53 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/achter ... n-en-wakke
Deze kwam ik net tegen, vult wel aardig aan denk ik.


Ik hoop serieus dat mensen Die hier reageren met belachelijk dit zus en zo dit artikeltje even lezen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:17 



 
Profiel   

joyce B schreef
-knip-

Ik vind 180 euro in de maand ook niet heel realistisch, eigenlijk...? Waar betaal je als ondernemer dan je eigen loon (laten we van minimumloon uitgaan), hypotheek, afschrijvingen, investeringen, onderhoud en pensioenopbouw van?

Ik kan me niet voorstellen dat een ondernemer dat lukt van 180 euro per paard. Dan moet je, denk ik, het dubbele rekenen. Als het niet meer is.

Dat het voor jou met zo'n laag bedrag uit kan, is mooi natuurlijk :). Maar voor veel ondernemers niet realistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:20 



 
Profiel   

Hier een tweede prijsverhoging dit jaar, €10 per maand (vorige keer ook). Dat betekent dat ik vanaf nu €390 per maand ga betalen, inclusief de trailer. Best een pittig bedrag en ik moest wel even slikken, maar het zij zo.

Ik baal alleen wel enorm dat de paarden zomers veel minder lang buiten staan dan 2-3 jaar terug (voornamelijk door personeelstekort).

Overigens gaat dit om een stal met plm 50 paarden, binnenbak, 2x buitenbak, longeercirkel, aan het bos, grote paddocks en wei etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:02 



 
Profiel   

Dit is een leuk artikel: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/achter ... cPcNnJBX6c

Er staat helaas niet hoeveel pension paarden ze heeft, maar een uurloon van nog geen 4 euro… ja, dat is best heftig vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:16 



 

Hey da's geschreven door onze boekhoudster. Als wij gaan rekenen komen we in de min uit denk ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:20 



 
Profiel   

Graag voor die 4 euro ook 24 uur per dag toezicht houden ;) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:25 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Hey da's geschreven door onze boekhoudster. Als wij gaan rekenen komen we in de min uit denk ik :')

Haha! T is mijn boekhoudster ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 19:01 



 
Profiel   

Kinke schreef
Graag voor die 4 euro ook 24 uur per dag toezicht houden ;) :D

Ja en dat jaar rond. Ook op zon en feest dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 20:03 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Dit is een leuk artikel: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/achter ... cPcNnJBX6c

Er staat helaas niet hoeveel pension paarden ze heeft, maar een uurloon van nog geen 4 euro… ja, dat is best heftig vind ik.

Die stond een paar post boven de jouwe ook al ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:37 



 
Profiel   

_San87_ schreef
joyce B schreef
-knip-

Ik vind 180 euro in de maand ook niet heel realistisch, eigenlijk...? Waar betaal je als ondernemer dan je eigen loon (laten we van minimumloon uitgaan), hypotheek, afschrijvingen, investeringen, onderhoud en pensioenopbouw van?

Ik kan me niet voorstellen dat een ondernemer dat lukt van 180 euro per paard. Dan moet je, denk ik, het dubbele rekenen. Als het niet meer is.

Dat het voor jou met zo'n laag bedrag uit kan, is mooi natuurlijk :). Maar voor veel ondernemers niet realistisch.


Ik ben dus ook geen ondernemer. Ik haal hier dus ook nog geen uurloon uit. Elk paard extra kist mij een half uur per dag extra werk. Dus ik zou bij €10,- bruto per uur al €150,- aan uurloon moeten vragen. Plus alle kosten en btw.

Het kan in mijn ogen ook niet uit als ondernemer. De enige reden is wanneer er lagere vaste lasten zijn en/of de pensionstalling niet de enige inkomstenbron is. Zoals bij een manege, agrarisch bedrijf, instructie en handel, of andere neveninkomsten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 18:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 13 [ 319 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen