Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 11 [ 254 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

 
Profiel   

Ik denk persoonlijk dat die crisis wel eens sneller kan komen dan de meeste hier verwachten. Ik hoor mensen steen en been klagen over de torenhoge prijzen en dat er niks meer gespaard kan worden.

Stiekem hoop ik dat ie nog ff op zich laat wachten, volgend jaar zal ik een aantal pony's moeten verkopen wegens ruimtegebrek, of voor die tijd een grotere locatie zien te vinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 14:46 



 
Profiel   

Ik dacht net als iemand anders eerder had aangegeven in dit topic dat na corona alle coronapaarden eigenlijk weer te koop zouden komen. Waardoor alle paarden uiteindelijk wel goedkoper zouden worden. Maaaar dat is nog steeds niet gebeurt. We kunnen wel zeggen van; wacht maar een half jaar. Maar wie weet worden de paarden dan wel nog duurder. :') Ik zou gewoon non stop op zoek gaan. En hopende dat je er eentje vind voor je budget. Wie weet valt er wel wat te onderhandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 15:08 



 
Profiel   

Nou persoonlijk verwacht ik wel dat de paarden niet meer duurder gaan worden, wel alle gas en licht en boodschappen en wat weet ik al, en ja ook paardenvoer en stalling.

Als ik nu een paard naar mn zin zou zien zou ik het lekker kopen maar wél in mn achterhoofd houden of ik het nog kon betalen als het onderhoud behoorlijk duurder werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 15:47 



 
Profiel   

Pumpkinbroes schreef
Padoertje schreef
Paarden in het hogere segment verwacht ik niet. Mensen die een paard in het middensegment of zelfs daaronder hebben, die wel. Zijn veel mensen met paarden die nu al amper rond kunnen komen, en met de constant stijgende prijzen verwacht ik dat dit een doelgroep is, die straks de hobby moeten neerleggen.

Dus afhankelijk wat voor paard je zoekt. Maar verwacht niet dat je straks een paard van 30k kunt kopen voor 10k of minder.


Ja maar er zijn ook heel veel mensen die een dergelijk paard willen.
Vooral de brave simpele recreatiepaarden die ook nog gezond zijn, die vind je bijna niet nu en anders hebben er binnen een uur al een hoop mensen op gereageerd.


De recreatiepaarden die weinig tot niets mankeren, gaan idd nog als zoete broodjes. En ik zie ze gerust voor 8k staan en ook weggaan. Een beetje braaf en allround doet het prima in deze markt. Voor de mensen die iets onder de 8k zoeken, is het lastig. Plus dat het aanbod laag is en de doelgroep die hierin zoekt enorm. Dus 2x proefrijden gaat al bijna niet meer, zelfde als het willen keuren. Genoeg mensen die kopen zonder keuren, dus bij een snelle afhandeling heeft dat helaas vaak de voorkeur van de verkopende partij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:27 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat de prijzen nog extreem gaan zakken.

Zowel van levensmiddelen, benzine of paarden niet.

Fokken wordt ook niet goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:30 



 
Profiel   

Alleen zijn levensmiddelen en benzine wel ‘levensnoodzakelijk’ en paarden zijn een luxeproduct ( ja mensen op Bokt vinden paarden ook levensnoodzakelijk haha).
Dus als er slechte tijden komen vallen luxe dingen toch eerst af vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:49 



 
Profiel   

upendo schreef
Ik geloof niet dat de prijzen nog extreem gaan zakken.

Zowel van levensmiddelen, benzine of paarden niet.

Fokken wordt ook niet goedkoper.


Dit. Wellicht dat de vraag minder zal worden omdat het leven duurder wordt, maar het aanbod ook dan. Als je nu de impact ziet op de kosten om een veulen te fokken, dit was de vorige keer niet zo torenhoog toen de vraag zakte. Ik ben nu 3x zoveel kwijt om iets te fokken als vroeger, dus als de prijzen dalen fok ik ook minder dus weer minder aanbod.

Maar goed dit is koffiedik kijken en puur wat ik denk. Ik verwacht niet dat de prijzen nog gaan kelderen voor gewoon gezonde paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:59 



 
Profiel   

Ditismijn schreef
Hier in regio Midden Nederland sluit ook de ene na de andere paardenstalling. Ook dat is iets om rekening mee te houden.


En hier zijn er in de afgelopen 5 jaar juist 2 grotere bij gekomen (die meteen vol stonden). Dus of dat nou een trend is of een lokale toevalligheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 08:10 



 
Profiel   

Het hele levensonderhoud en alles er omheen van een paard word een stuk duurder. Denk dat de prijzen voor paarden niet gaan zakken mede daardoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:29 



 
Profiel   

Ik denk dat de markt op dit moment dusdanig onzeker is, dat je er echt niks van kan zeggen.

"Stel je voor " dat dat hele stikstofgebeuren door gaat zetten, en de stallen dus moeten stoppen/minderen in aantal paarden.
Dan gaat het stalgeld wellicht in verhouding giga omhoog. Moeten veel mensen hun paarden verkopen omdat er gewoon geen plek meer voor ze is...... Dan kan de markt heel raar gaan lopen.
Want stel je voor dat je als stalhouder met 30 paarden uit de kosten kan komen, maar je mag er nog maar 10 houden? dan moeten er dus 20 weg, maar ja, met die 10 kun je eigenlijk niet uit met je kosten die je hebt aan je accommodatie etc.

Maar voor het zelfde geld gaan ze nog met van alles lopen rommelen, en blijft het voorlopig nog zo.
Ik heb het idee dat er in verhouding veel minder gefokt wordt dan jaren geleden (tenminste, als ik in mijn omgeving kijk hoe veel grote(re) stallen gestopt/geminderd zijn, dat staat niet in verhouding met die enkele particulier die een keer eenmalig een veulentje voor de leuk fokt).
Daarbij zijn de kosten van het fokken ook giga gestegen t.o.v. een aantal jaar geleden. Dan zullen de paarden niet zomaar zakken in prijs.

Daarbij, heb ik het idee dat de nieuwe aanwas "paardenmensen" ook niet giga is.... Dus de mensen die nu een paard hebben, zijn mensen met een paard. (waarvan ik er ook hoor dat als dit paard uit de tijd is ze geen andere meer kopen), maar ik hoor maar weinig mensen die nu aan hun eerste paard beginnen zeg maar. Ze zullen er uiteraard wel zijn.

Ik denk dat je het beste kunt kijken of je het nu kan betalen, en of je het ook kunt betalen als het 25% duurder wordt, en als je daarop ja kan zeggen, je best veilig zit.
Wordt het goedkoper heb je hooguit geluk, maar op die manier werk je jezelf in ieder geval niet in de problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:44 



 
Profiel   

Popstra schreef
Het hele levensonderhoud en alles er omheen van een paard word een stuk duurder. Denk dat de prijzen voor paarden niet gaan zakken mede daardoor.


Juist niet. Het wordt voor veel "normale" mensen te duur en zeker als je een gezin hebt, gaat het paard, de luxe toch als eerste weg.
Als veel mensen hun paard verkopen, is er meer aanbod, dus zakken de prijzen.
Daarnaast zullen veel mensen een goed huisje belangrijker vinden dan de prijs als ze noodgedwongen moeten verkopen en dan zakt de prijs vaak ook. Noodgedwongen verkopen is anders dan voor geld, winst etc.

En ik zeg "normale" mensen, maar met de vorige crisis gingen ook grotere bedrijven kapot en moesten ook mensen met meer dan gemiddeld inkomen hun paard(en) verkopen.

Stallen gaan het ook moeilijk krijgen en soms maken ze al de keus om te stoppen. Die paar nieuwe, grote, luxe stallen, vaak van investeerders lijken leuk, maar mensen met welzijn voorop willen vaak iets anders, dus het gemiddelde mens, moet 3x nadenken.

Ik weet zelfs meerdere mensen die geen nieuw paard meer kopen, omdat er gewoon geen fijne plekken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:46 



 
Profiel   

Hier zo'n mens die onder andere daarom geen paard meer koopt.
Ik kan hier in de regio (het gooi) geen plek vinden waar ze met name in de winter de hele dag buiten kunnen staan met hooi/water of gras. En in de avond op stal met een fijne rijbaan
Ik wil lekker buitenritten rijden en deze combinatie van "eisen" vind je hier niet .

Daarbij ging het stalgeld hier in de regio al binnen een jaar 2x omhoog met een aardig bedrag.
Dus de kosten voor een paard worden me gewoon teveel.

En in de regio (eemnes) moet een stal al 40% inkrimpen, dus stalling vinden wordt al een probleem, velen hebben al een wachtlijst.

Ik heb 27 jaar van mijn paard mogen genieten, nu houdt het op, paardje is overledewn en voor mij geen nieuw eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:58 



 
Profiel   

Ja maar daar tegenover ken ik dan weer genoeg mensen die juist in de afgelopen jaren (weer) een paard gekocht hebben.

Dus ik zou mijn adem er niet op in durven houden dat de prijzen gaan dalen.

Als we die markten zo gemakkelijk konden voorspellen waren we rijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:00 



 
Profiel   

pol013 schreef
Ja maar daar tegenover ken ik dan weer genoeg mensen die juist in de afgelopen jaren (weer) een paard gekocht hebben.

Dus ik zou mijn adem er niet op in durven houden dat de prijzen gaan dalen.

Als we die markten zo gemakkelijk konden voorspellen waren we rijk :D


dit idd, en in deze tijd is het denk ik nog meer onvoorspelbaar dan "normaal"

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:02 



 
Profiel   

pol013 schreef
Ditismijn schreef
Hier in regio Midden Nederland sluit ook de ene na de andere paardenstalling. Ook dat is iets om rekening mee te houden.


En hier zijn er in de afgelopen 5 jaar juist 2 grotere bij gekomen (die meteen vol stonden). Dus of dat nou een trend is of een lokale toevalligheid?


Kan inderdaad per regio verschillen.
Waarom stallen stoppen weet ik soms ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:06 



 
Profiel   

Ik wil hierna toch wel weer graag een paard(mijne is nu 24). Al dacht ik daar een half jaar geleden heel anders over.
Als ik weer wil rijden moet ik een gangenpaard maar als ik daar de prijzen van zie dan zakt de moed mij in de schoenen.
Dus ergens hoop ik dat de prijzen wel gaan zakken.

Kwa betaalbare stalling sta ik nu wel goed. Geen overdreven luxe maar alles is er, het is netjes en de paarden worden goed verzorgd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:11 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik weet zelfs meerdere mensen die geen nieuw paard meer kopen, omdat er gewoon geen fijne plekken zijn.



ElCamino schreef
Hier zo'n mens die onder andere daarom geen paard meer koopt.
Ik kan hier in de regio (het gooi) geen plek vinden waar ze met name in de winter de hele dag buiten kunnen staan met hooi/water of gras. En in de avond op stal met een fijne rijbaan
Ik wil lekker buitenritten rijden en deze combinatie van "eisen" vind je hier niet .


Ik heb 27 jaar van mijn paard mogen genieten, nu houdt het op, paardje is overledewn en voor mij geen nieuw eigen paard.

:( :j

Geldt voor mij ook..

Na 35 jaar paarden nu al 2 jaar paardloos. Ben er ondertussen beetje aan gewend.

In mijn omgeving (023) is het ook allemaal nèt niet..Niet alleen het 'buiten' maar ook zowat overal voordroog. Ik hoef geen extreme luxe met binnenbanen, maar wil wel een dag weg kunnen blijven zonder dat ik met samengeknepen billen thuis zit. En dat zéker niet aan stalgenoten overlaten..

Als er in mijn omgeving dé stal komt die qua welzijn voor mijn toekomstige paard, en de 'luxe' dat ik weet dat hij ook goed verzorgd wordt als ik er niet ben, dan koop ik gisteren mijn nieuwe paard.

Maar de stress van die
Spoiler:
poedersuiker
stallen alhier, nee.. Dat houdt mij tegen, niet zozeer de prijs nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 17:50 



 
Profiel   

Ik denk dat de markt vande winter instort.
Vooral als de paarden weer op stal gaan. Met de huidige prijzen betreft inflatie is het straks niet meer te betalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:20 



 
Profiel   

Dank jullie hartelijk voor jullie ziens wijze. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Inmiddels is er ook een ander topic gestart over stikstofproblematiek en de effecten op de sector. We gaan zien wat het met de prijzen doet…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 19:59 



 
Profiel   

Imo zijn de prijzen nu zo hoog omdat er 6-7-8 jaar geleden weinig is gefokt.

Maar nu de prijzen zo hoog zijn, wordt er weer volop gefokt. Wat over max 2-3 jaar de prijs automatisch zal drukken wegens heel veel aanbod.

Tel daar bij op de economische ontwikkelingen (inflatie) van het moment.

De prijzen zijn al aan het dalen. Maar dat is nog maar het begin. Denk dat ze volgend jaar echt een stuk realistischer geprijsd zijn dan afgelopen voorjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:18 



 
Profiel   

Prijzen voor de paarden in mijn discipline gaan anders alleen maar omhoog...
3 jarige talentvolle ,prospects, nog niet geshowd gaan voor een ton nu. Dat was 2 jaar terug rond de 40-60
Paarden worden momenteel vanuit Europa naar de USA verkocht ipv andersom...
Het is bizar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:01 



 
Profiel   

Tot ongeveer 3jr terug kregen we vaak paarden aangeboden gratis of voor heel weinig.

Eind 2020 en begin 2021 keken we rond, maar aanbod was minder.

Toevallig 1,5maand terug een shet merrie en veulen gekocht. Ook in shetjes ging het snel en waren de prijzen gestegen. ( wat prima is op zich )

Maar nu is er al meer aanbod en zie ik paarden voorbij komen waar we 1-2jr terug nog wel interesse in hadden gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 00:23 



 
Profiel   

Er is een groot verschil tussen de paarden Popstra en de paarden die Superpony bedoeld..... dat is écht niet te vergelijken...

En wat betreft afgelopen jaren minder fokken ??? Nou de stal waar ik sta heeft tot nu toe elk jaar vol gestaan met de opfok (100-110) en moet mensen afzeggen en naar andere bedrijven sturen, Elst staat vol, er komen nieuwe opfokbedrijven bij ( in Harskamp bv nu) dus dat er minder gefokt wordt denk ik niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:25 



 
Profiel   

In Harskamp? bedoel je Resim? want dat is al jaren een opfokbedrijf maar nu maken ze pas eens reclame.

Ik denk wel dat de markt gaat instorten, het gaat meestal met pieken en dalen. Maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg want ik vind echt veel paarden en pony's nu flink overvraagd qua prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:39 



 
Profiel   

Ja die bedoel ik! ik wist niet dat die er allang was, zag het laatst pas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 11 [ 254 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen