Paard verkocht, achteraf klachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:27

Een handelaar lijkt mij geen goed idee. Daarin draait het om geld. Je kunt beter iemand zoeken die het leuk vind het dier een goed leven te geven onder contract.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:21

Tot een bepaald bedrag kan je ze toch ongekeurd verzekeren? Ik ken iemand die dat met een jong paard met een hartruis heeft gedaan. De verzekering ingedaan (alleen voor dood) en is er gewoon mee gaan rijden. Die dacht: ach als hij dood neervalt dan is hij voor dat bedrag in ieder geval verzekerd. Dier heeft nooit ergens last van gekregen en is nog best oud geworden.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:38

Suzanne F. schreef:
Tot een bepaald bedrag kan je ze toch ongekeurd verzekeren? Ik ken iemand die dat met een jong paard met een hartruis heeft gedaan. De verzekering ingedaan (alleen voor dood) en is er gewoon mee gaan rijden. Die dacht: ach als hij dood neervalt dan is hij voor dat bedrag in ieder geval verzekerd. Dier heeft nooit ergens last van gekregen en is nog best oud geworden.


Het probleem is meer als het paard dood neervalt en je er onder komt.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:00

henshem schreef:
Suzanne F. schreef:
Tot een bepaald bedrag kan je ze toch ongekeurd verzekeren? Ik ken iemand die dat met een jong paard met een hartruis heeft gedaan. De verzekering ingedaan (alleen voor dood) en is er gewoon mee gaan rijden. Die dacht: ach als hij dood neervalt dan is hij voor dat bedrag in ieder geval verzekerd. Dier heeft nooit ergens last van gekregen en is nog best oud geworden.


Het probleem is meer als het paard dood neervalt en je er onder komt.


Dat risico loop je met elk paard. Net zoals je ongeacht welke auto je in stapt betrokken kan raken bij een ongeluk. Als je niet onder een dood paard terecht wil komen, blijf dan vooral uit de buurt van paarden. Bij wetenschap dat er een hartruis is, is de kans mss wat groter. De kans loop je altijd.

Nogmaals ik zou eerst willen weten of arts verzekering of een onafhankelijke Da de hartruis heeft ontdekt en dat door die persoon zwart op wit willen zien. Ik zou alles zwart op wit laten zetten.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:47

[/quote]

Het probleem is meer als het paard dood neervalt en je er onder komt.[/quote]

Dat risico loop je met elk paard. Net zoals je ongeacht welke auto je in stapt betrokken kan raken bij een ongeluk. Als je niet onder een dood paard terecht wil komen, blijf dan vooral uit de buurt van paarden. Bij wetenschap dat er een hartruis is, is de kans mss wat groter. De kans loop je altijd.

Nogmaals ik zou eerst willen weten of arts verzekering of een onafhankelijke Da de hartruis heeft ontdekt en dat door die persoon zwart op wit willen zien. Ik zou alles zwart op wit laten zetten.[/quote]

De vergelijking met een auto begrijp ik niet helemaal. Als het lampje van de motor van een auto brandt, gaan de meeste mensen naar de garage om te laten controleren of het veilig is om met de auto verder te rijden en bij paarden met een hartruis moet ook worden onderzocht wat er aan de hand is.
Dat heeft niets te maken met uit de buurt blijven van paarden of met een auto de weg opgaan.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:48

FloortjeM schreef:
Aan eenieder die zich gekwetst of aangevallen voelt door mijn post: mijn excuses. Het was misschien niet het fraaiste stukje dat ik ooit geschreven heb, maar soms voelt het ook voor mij wel frustrerend dat mensen - hoewel dat inmiddels zó vaak door zowel mij als door anderen is gezegd, weer in allerlei juridisch onjuiste reflexen schieten, die voor ts best wel schadelijk kunnen zijn. Mensen die overtuigd zijn geraakt (omdat drie of vier mensen achter elkaar heel stellig het verkeerde zeggen) dat ze 'in hun recht staan', zijn minder geneigd om tot een oplossing te komen.
Aan ieder die het voor me opneemt: dank jullie wel, wordt gewaardeerd.

@ladyson: zo is het echt. Het punt is een beetje dat een paard voor de wet gelijk is aan de wasmachine, of iets dergelijks. Het uitgangspunt is dat je als verkoper moet weten wat je verkoopt en dus kan vertellen of het verkochte item iets wel of niet kan (een wolwasprogramma heeft, makkelijk de trailer op lopen). Het is dan jouw taak als verkoper om te vertellen wat je weet. Als de wasmachine bij jou een wolwasprogramma kon draaien, zal dat bij een volgende eigenaar vast ook lukken. Dus als er iets bijzonders aan is, dat jou is opgevallen, moet je dat vertellen (hij draait wel een wolwasprogramma, maar dan wordt de temperatuur vaak te hoog). Als de koper dan denkt 'prima, ik merk het wel', dan is - als blijkt dat de thermostaat na twee weken kapot gaat, dat geen verborgen gebrek. Je hebt immers gewezen op een probleem met de warmteregulatie en de koper heeft ervoor gekozen dat risico zonder verder onderzoek te accepteren. Heb je niks gezegd, en gaat de machine kapot (terwijl hij een leeftijd had waarop je dat nog niet hoefde te verwachten), dan mag de koper de machine terug brengen.
Met een paard is het net zo. Er wordt vanuit gegaan dat jij weet of het paard voor het overeengekomen gebruik bruikbaar is en dat je eventuele bijzonderheden meldt. Doe je dat niet, dan had de koper het gebrek niet hoeven verwachten. Als jij zegt 'hij is wel makkelijk gespannen' dan is het verder aan de koper om uit te zoeken wat dat precies inhoudt en of het dan nog wel past. Als de verkoper zegt 'hij staat bij mij op een speciaal ijzertje', dan is het weliswaar netjes om te vertellen hoe en wat, maar als de verkoper niks zegt, is het daarna aan de koper om vragen te stellen 'waarom is dat/sinds wanneer is dat/mag ik met je hoefsmid overleggen/ik wil dat laten onderzoeken. Maar als er geen aanleiding is om aan te nemen dat je iets moet onderzoeken, mag je vertrouwen op de mededeling van de verkoper.

Anderzijds is het wel zo dat gebreken die je kende, nooit non-conform zijn. Een paard dat maar drie benen heeft, of zes oren, daar hoeft de verkoper geen mededeling van te doen: dat zie je direct. En dan kan je daarna niet komen klagen dat het paard hinkt.
Een ander probleem is dat - anders dan een wasmachine - een paard gevoelig is voor allerlei omstandigheden en de vraag 'of-ie het doet' volstrekt afhankelijk is van het management en ook de persoon van degene die de vragen gaat stellen (de ruiter, trainer, verzorger etcetera). Waar een paard voor de ene ruiter braaf en makkelijk in de omgang is, vindt de andere ruiter dat paard altijd nukkig en onwillig, of bokt het paard die ander er continu af. De eerste ruiter hoeft dan niet eens een betere ruiter te zijn, maar kan wel beter met dit paard overweg. Met dit vrij fundamentele verschil houdt de wet dus geen rekening.
De wet zegt nergens dat een gebrek alleen een verborgen gebrek is als de verkoper ervan wist en het niet heeft verteld. En als het makkelijk te achterhalen was geweest, geldt dat ook voor de verkoper. En je moet weten wat je verkoopt.

In dit geval wist de verkoper niet van de hartruis. Dat kan betekenen dat het paard er in de praktijk geen last van heeft, en daarmee wel 'geschikt is voor het doel waarvoor het is gekocht', maar hoe je het ook wendt of keert: de koper heeft een verhoogd risico gekocht. Ook hartruisjes komen in alle soorten en maten en hoeven niet direct een probleem te zijn. Echter: als een dierenarts zegt 'ja, de pony waar je kind op rijdt, kan een plotselinge hartstilstand krijgen/heeft een verhoogd risico op een aneurisma/verzin het maar, en dan valt-ie zonder voorafgaande aankondiging dood neer' dan zouden de meeste mensen hun kind daar liever niet meer op zetten. Terwijl ze, voordat ze dat wisten, geen probleem het dat risico hadden.


Maar dit komt er toch uit als de koper aan de onderzoeksplicht ( een klinische keuring) voldoet? Ik weet dat er juridisch een heleboel veranderd is. Betekent dit dan ook dat de koper geen onderzoeksplicht meer heeft? Want als eigenaar is het onmogelijk om alles te weten..klinisch is altijd een momentopname.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:03

Als ik Floortjes posts (en die van andere juridische bokkers) een beetje begrijp, zou een vraag als :"ik wil met dit paard XYZ doen, is het daar geschikt voor" al een deel van de onderzoeksplicht kan zijn.

Anoniem

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:22

Wat ik er van begrijp is het zo: Paard heeft een peesblessure. Dit is gekend dus de verkoper moet dit melden. Verkoper zegt tegen koper: Hij heeft een peesblessure. Dan heeft de koper 2 optie’s. Optie 1: Dit laten onderzoeken. Ik wil het paard gebruiken voor stapwandelingen. Lukt dat met de huidige blessure. Afhankelijk van de uitkomst kan de koper dan beslissen wat te doen. Dit kan al gebeuren door te vragen: Is dit paard nog geschikt voor stapwandelingen. Als de verkoper zegt ja en dit blijkt niet zo te zijn, staat de koper sterk. Koper heeft zijn plicht gedaan (navraag = onderzoek)
Optie 2: Niet onderzoeken en sowieso tot koop over gaan. Paard blijkt niet geschikt voor stapwandelingen. Koper staat niet sterkt. Hij is ingelicht over de blessure maar heeft gekozen dit niet verder te onderzoeken. Dus, niet voldaan aan onderzoeksplicht. Een bewust risico.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:26

henshem schreef:



Het probleem is meer als het paard dood neervalt en je er onder komt.[/quote]

Dat risico loop je met elk paard. Net zoals je ongeacht welke auto je in stapt betrokken kan raken bij een ongeluk. Als je niet onder een dood paard terecht wil komen, blijf dan vooral uit de buurt van paarden. Bij wetenschap dat er een hartruis is, is de kans mss wat groter. De kans loop je altijd.

Nogmaals ik zou eerst willen weten of arts verzekering of een onafhankelijke Da de hartruis heeft ontdekt en dat door die persoon zwart op wit willen zien. Ik zou alles zwart op wit laten zetten.[/quote]

De vergelijking met een auto begrijp ik niet helemaal. Als het lampje van de motor van een auto brandt, gaan de meeste mensen naar de garage om te laten controleren of het veilig is om met de auto verder te rijden en bij paarden met een hartruis moet ook worden onderzocht wat er aan de hand is.
Dat heeft niets te maken met uit de buurt blijven van paarden of met een auto de weg opgaan.[/quote]

Bij mijn paard is onlangs ook een hartruis ontdekt omdat ie een verdoving moest hebben. Echter werd er gelijk gezegd dat ik mij verder geen zorgen hoef te maken. Oke je hebt een ruisje en ruis, maar dat kan ik niet vanaf hier beoordelen wat het was.
Wat ik duidelijk wil maken is dat ik niet zomaar de koper vertrouw op de blauwe ogen. Ik zou willen weten hoe en waarom de keuring opeens na verkoop wel wordt gedaan. Waren er klachten bij het paard die niet eerder waren vermeld, wie heeft dat onderzocht en mag ik dat dan zwart op wit zien en evt contact opnemen met de persoon die het heeft ontdekt.
Bij een paard gaat idd geen lampje branden als bij een auto, maar ook een auto hoeft niet deugdelijk te zijn zonder dat er een lampje brandt. Oftewel je hebt nooit de volle 100% zekerheid. Daarmee de vergelijking met een auto. Voor de wet zit daar ook geen verschil in. Voor paardenliefhebbers wel en ja dat heeft te maken met emotie.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:20

Moestuin schreef:
Wat ik er van begrijp is het zo: Paard heeft een peesblessure. Dit is gekend dus de verkoper moet dit melden. Verkoper zegt tegen koper: Hij heeft een peesblessure. Dan heeft de koper 2 optie’s. Optie 1: Dit laten onderzoeken. Ik wil het paard gebruiken voor stapwandelingen. Lukt dat met de huidige blessure. Afhankelijk van de uitkomst kan de koper dan beslissen wat te doen. Dit kan al gebeuren door te vragen: Is dit paard nog geschikt voor stapwandelingen. Als de verkoper zegt ja en dit blijkt niet zo te zijn, staat de koper sterk. Koper heeft zijn plicht gedaan (navraag = onderzoek)
Optie 2: Niet onderzoeken en sowieso tot koop over gaan. Paard blijkt niet geschikt voor stapwandelingen. Koper staat niet sterkt. Hij is ingelicht over de blessure maar heeft gekozen dit niet verder te onderzoeken. Dus, niet voldaan aan onderzoeksplicht. Een bewust risico.


Dat begrijp ik wel, maar stel dat verkoper het paard ooit klinisch heeft laten keuren en daar kwam geen hartruis uit, of verkoper heeft paard al vanaf veulen af aan. Als een verkoper niet weet dat een dier wat heeft dan wordt het moeilijk omdat aan de koper te vertellen. Ik dacht dat de koper daarom de onderzoeksplicht heeft. Iedereen raadt altijd aan om klinisch te keuren bij een koop en zo duur is dat ook niet..en aangezien het altijd een momentopname is kan die van twee weken terug alweer heel anders zijn.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:36

Volgens mij heeft Floortje haar mening gegeven en weet zij van dit juridisch vakgebied. Het gepraat er omheen is niet interessant. Als een paard een verborgen gebrek heeft is dat zo, of je als verkoper er onbekend mee bent is niet interessant volgens de wet.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:42

Maar dat is nu dan dus veranderd? Want dat was eerder niet zo..dat wilde ik even weten.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:45

Dat is niet veranderd, onderzoeksplicht is nooit verplicht een keuring geweest. Alleen is dat altijd wel aan te raden geweest. Vragen stellen is al een onderzoek en daarna kan je idd keuren. Helemaal als er iets aangegeven wordt door verkoper als antwoord op de vragen.

Maar heel eerlijk blijft keuren altijd de beste optie, verplicht is het alleen nooit geweest als onderzoeksplicht. En het komt toch ook maar tot weinig rechtszaken, helemaal in de prijsklasse waar mensen niet of alleen klinisch zouden keuren, want die rechtszaak kost veel geld en tijd. Het kan best dat er gezegd wordt dat je niet voldaan hebt aan onderzoeksplicht, maar dat heeft dan met meer dingen te maken dan alleen wel of niet keuren.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:48

Nee dat weet ik inderdaad, maar imo valt het wel onder de onderzoeksplicht en verzaakt een koper als hij/ zij het niet doet waardoor de verkoper steviger bij staat bij de wet als er toch onverwachte zaken naar boven komen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:02

nikkel schreef:
Volgens mij heeft Floortje haar mening gegeven en weet zij van dit juridisch vakgebied. Het gepraat er omheen is niet interessant. Als een paard een verborgen gebrek heeft is dat zo, of je als verkoper er onbekend mee bent is niet interessant volgens de wet.


Maar is het in dit geval zo duidelijk?
Is wat FloortjeM zegt over de wasmachine niet hierop door te trekken?
Het paard was enorm langzaam. Dat heeft verkoper gezegd, koper heeft het zelf ook gemerkt.
Koper is dus gewezen op een probleem met het paard en heeft dat risico zonder verder onderzoek geaccepteerd.

Ik heb geen idee hoor, maar ben wel erg benieuwd.

Picopico
Berichten: 882
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:40

Elisa2 schreef:
Nee dat weet ik inderdaad, maar imo valt het wel onder de onderzoeksplicht en verzaakt een koper als hij/ zij het niet doet waardoor de verkoper steviger bij staat bij de wet als er toch onverwachte zaken naar boven komen.

Wat ik eruit begrijp is dat als je een product, in dit geval een paard, koopt, je er als koper vanuit moet kunnen gaan dat het geschikt is voor normaal gebruik, tenzij de verkoper er een bijzonderheid bij vermeldt waardoor dat niet kan. Bij een paard valt recreatief rijden toch wel onder "normaal gebruik", wat betekent dat als er binnen 6 maanden (de "garantietermijn") een probleem ontstaat waardoor het paard niet meer geschikt is voor "normaal gebruik", je deze terug kunt brengen, mits het probleem niet ontstaan is na de koop (= waarom je als verkoper een volledige keuring zou moeten willen, want zo kun je bewijzen dat het probleem er nog niet was ten tijde van verkoop).
De onderzoeksplicht komt pas om de hoek kijken als de verkoper wel een "bijzonderheid" erbij vermeldt. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat het paard vaak stijf loopt, dien je als koper te onderzoeken hoe dit komt door te keuren bijvoorbeeld. Doe je dit als koper niet, dan heb je je onderzoeksplicht verzuimd en hoeft de verkoper het paard niet terug te nemen als blijkt dat het pssm heeft ofzo.
Maw: de koper hoeft pas tot onderzoek over te gaan als de verkoper hier aanleiding toe geeft.

Dit is althans wat ik uit de post van FloortjeM begrijp (en volgens mij is dit ook hoe het in z'n algemeenheid werkt bij de verkoop van goederen).

De vraag is of "het paard is erg traag" voldoende aanleiding zou moeten geven om het paard te laten keuren.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:45

@picopico: exact zo, behalve die 'garantietermijn', want dat is het bepaald niet. Het is een termijn waarbinnen bepaalde bewijsrisico's worden verlegd en dat is dan ook echt het enige.

Die 'je hebt pas recht van spreken als je bij de aankoop gekeurd hebt' is een van de hardnekkigste Bokt-mythes (en niet alleen op bokt). Al in 1968 (ofzo) is door de Hoge Raad bepaald dat de informatieplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de verkoper en dat de omvang van de onderzoeksplicht van de verkoper mede vorm wordt gegeven door wat de verkoper vertelt. Dus als de verkoper zegt 'hij is helemaal perfect', dan valt er weinig te onderzoeken en áls je dat dan toch doet, doe je dat vooral voor je eigen gemoedsrust.
Maar die grens is inderdaad niet altijd even scherp. Want (om het voorbeeld van dit paard te noemen) als de verkoper heeft gezegd 'hij is echt ontzettend traag, slecht aan het been en staat bij het minste of geringste te hijgen. ik heb er al twee jaar niks mee gedaan.' Is dat dan een waarschuwing 'het paard is uit conditie', of 'pas op, er kan veterinair iets niet in orde zijn' of 'ik sluit niet uit dat hij cornage heeft' of 'onderzoek waarom de conditie flut is'? Op zich is te begrijpen dat een paard dat al geruime tijd niks heeft gedaan, uit conditie is, maar zoals wel vaak met een paard 'met een verhaal', geldt dat je nooit weet welk probleem schuil gaat achter een probleem dat vrij oplosbaar lijkt. Een paard dat stil heeft gestaan en te dik is, hoe niet-hoefbevingen is die? Een jong paard waar nog weinig mee gedaan is, is dat omdat iemand geen tijd had, of omdat het niet echt wilde lukken. Uiteindelijk verkoop je als je een paard koopt, altijd een beest en een verwachting, en wat iemand mag verwachten, hangt af van wie wat zegt, wie wat op welke manier had kunnen of moeten begrijpen en dus ook van de deskundigheid van ieder der partijen. Je hebt natuurlijk ook eindeloos veel van die louche verkopers (let wel: ik heb het nu niet over ts he), die dan van die hele vage en ruime begrippen gebruiken waarvan het voor de naïeve koper lijkt alsof het een aanprijzing is, maar die achteraf gebruikt kunnen worden als inzet dat de verkoper 'echt wel aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan', denk aan termen als 'het paard moet nog wel het nodig leren, maar is heel leergierig', of 'we zien hem sinds hij bij ons op stal is, enorm opknappen. Hij wordt steeds sterker en stoerder', of 'bij ons is hij altijd makkelijk te hanteren geweest'.

Dus nee, een paard dat traag is, maar die traagheid is ook te verklaren uit wat ermee gedaan is, is niet direct een alarmlicht dat je moet laten uitzoeken waarom het paard traag is.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:23

Het is ook niet zo zwart wit als floortje omschrijft. Iedere casus is anders en ook iedere rechter die zich erover buigt oordeelt anders. Het is altijd lastig in deze zaken.
Van wat de ts aan info geeft is het 50/50.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:52

Ik ben wel heel benieuwd als er verdere onderzoeken komen, wat hier uit komt. In het meest negatieve verhaal is het hart zo slecht dat het paard gewicht verliest en onvoldoende energie heeft om belasting aan te kunnen. Als dit het geval is zou ik als vorige eigenaar de kosten terug betalen en het paard laten inslapen. Ik zou mijzelf dan ook kwalijk nemen dat ik nooit actie heb ondernomen op de klachten.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:37

Ah oke duidelijk, bedankt!

Het lijkt mij inderdaad ook een heel groot grijs gebied, als verkoper kun je je beter gaan indekken met een driedubbel contract zo te horen waarin alles zwart op wit vermeld is zoals je het gezegd hebt.

Bij de verkoop worden/werden vaak inderdaad ook bewust een heleboel vage verwoordingen gebruikt soms om bepaalde negatieve zaken te verbloemen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:55

Elisa2 schreef:
Bij de verkoop worden/werden vaak inderdaad ook bewust een heleboel vage verwoordingen gebruikt soms om bepaalde negatieve zaken te verbloemen.


Andersom ook. Als het paard tegenvalt bij de koper en die wil er vanaf, gebeurt ook dat ze dan het paard om x reden weer terug willen verkopen omdat reden x niet is vermeld wat bij verkoper onbekend is.
Niet alle verkopers zijn oplichters, maar ook niet alle kopers komen met legitieme reden bij verkoper terug om van het paard af te zijn.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:14

Klopt, die ervaring heb ik helaas ook..zodra het om geld gaat leer je mensen pas echt kennen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:27

henshem schreef:
Hartruis kan er op duiden dat een of beide hartkleppen niet goed functioneren en dit wordt meestal in de loop van de tijd slechter. Het kan uiteindelijk zo slecht zijn dat een paard dood kan neervallen, ook onder het zadel. Het is dan ook niet niets en om zo een risico uit te sluiten moet het goed worden onderzocht. Als het inderdaad een probleem aan een of beide hartkleppen is, moet het jaarlijks gemonitord worden en kan er evt. medicatie voor gegeven worden. Mijn ervaring is dat mensen best makkelijk reageren op een hartruis (‘komt zo vaak voor’ en ‘is geen probleem’) maar het kan dus wel degelijk een signaal zijn van een groot probleem met verstrekkende gevolgen.
Omdat het hart extra hard moet werken om het bloed rond te pompen en dit veel energie kost, is het ook lastig om paarden die dit probleem hebben op gewicht te krijgen.


Dat is toch een ander verhaal dan wat de cardioloog mij afgelopen januari vertelde. Ik heb begrepen:
Het kán erger worden
Het kán gelijk blijven tot op hoge leeftijd (en dus tot die tijd niet voor problemen zorgen)
Het kán morgen ontstaan bij een paard wat het nooit gehad heeft
En er is weinig tot geen voorspelling te doen van de ontwikkeling door de jaren heen. Niet bij één die het al op jonge leeftijd heeft en niet bij één die het later krijgt. Welke er eerder stuk gaat is niet te voorspellen.

Maar toen ging het over en klinisch gezond paard met 2 lekkende kleppen.
Ik kreeg géén direct negatief advies over het paard. Zelfs niet met doel landelijk eventing.
Ik ben na het goed uithoren van de specialist alleen afgehaakt op de jaarlijkse echo van het hart maar dat was alleen voor mijn specifieke discipline relevant omdat ze bij ons iedere wedstrijd naar het hart luisteren. Alleen een kosten overweging dus.

Dat klinkt wel weer anders dan het paard van de TS. Watn mager en sloom icm met een hartruis doet wel eerder alarmbellen rinkelen.

Lieser
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:29

StalNollie schreef:
Het is ook niet zo zwart wit als floortje omschrijft. Iedere casus is anders en ook iedere rechter die zich erover buigt oordeelt anders. Het is altijd lastig in deze zaken.
Van wat de ts aan info geeft is het 50/50.

Daar zie ik dan graag de linkjes van uitspraken van.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:51

pol013 schreef:
henshem schreef:
Hartruis kan er op duiden dat een of beide hartkleppen niet goed functioneren en dit wordt meestal in de loop van de tijd slechter. Het kan uiteindelijk zo slecht zijn dat een paard dood kan neervallen, ook onder het zadel. Het is dan ook niet niets en om zo een risico uit te sluiten moet het goed worden onderzocht. Als het inderdaad een probleem aan een of beide hartkleppen is, moet het jaarlijks gemonitord worden en kan er evt. medicatie voor gegeven worden. Mijn ervaring is dat mensen best makkelijk reageren op een hartruis (‘komt zo vaak voor’ en ‘is geen probleem’) maar het kan dus wel degelijk een signaal zijn van een groot probleem met verstrekkende gevolgen.
Omdat het hart extra hard moet werken om het bloed rond te pompen en dit veel energie kost, is het ook lastig om paarden die dit probleem hebben op gewicht te krijgen.


Dat is toch een ander verhaal dan wat de cardioloog mij afgelopen januari vertelde. Ik heb begrepen:
Het kán erger worden
Het kán gelijk blijven tot op hoge leeftijd (en dus tot die tijd niet voor problemen zorgen)
Het kán morgen ontstaan bij een paard wat het nooit gehad heeft
En er is weinig tot geen voorspelling te doen van de ontwikkeling door de jaren heen. Niet bij één die het al op jonge leeftijd heeft en niet bij één die het later krijgt. Welke er eerder stuk gaat is niet te voorspellen.

Maar toen ging het over en klinisch gezond paard met 2 lekkende kleppen.
Ik kreeg géén direct negatief advies over het paard. Zelfs niet met doel landelijk eventing.
Ik ben na het goed uithoren van de specialist alleen afgehaakt op de jaarlijkse echo van het hart maar dat was alleen voor mijn specifieke discipline relevant omdat ze bij ons iedere wedstrijd naar het hart luisteren. Alleen een kosten overweging dus.

Dat klinkt wel weer anders dan het paard van de TS. Watn mager en sloom icm met een hartruis doet wel eerder alarmbellen rinkelen.


Dus moet je het jaarlijks monitoren om te zien of het gelijk blijft of niet.