Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:20

pol013 schreef:
Dat is heel lastig in te schatten TS. Van de steigeren.
Zoals ik al schreef: ik heb er 1 die echt nooit (meer) steigert onder het zadel. Die wel bij 'eerste keren' erg veel spanning kan opbouwen. Als ik dan zo slim ben om een de hand even rond te stappen explodeert hij compleet. Maar dat zou hij niet doen als ik er meteen op zou gaan zitten want daar is hij dus te beleefd voor. Ik kies er dus in sommige omstandigheden juist voor om hem die ruimte even te geven en juist even aan de hand te houden.
Die heeft onder het zadel ook 2 keer op zijn achterpootjes gestaan. De eerste keer op de club met meerdere paarden en één van de eerste keren alleen naar het bos. Daarna hebben we elkaar beter leren aanvoelen en is het nooit meer gebeurt.
Daar stap ik dus ook met een gerust hart op na explosies terwijl mijn omgeving al de popcorn pakt en op een mooie show hoopt. Die blijft uit. Dat weten we nu van elkaar.

Maar even omdenken. Je zegt dat de club 1km verderop is. Als je de eerste tijd nou eens gewoon aan de hand die kant op gaat? Zijn jullie én de pony lekker losgestapt en vermijd je gewoon die extra 'druk' die je nu zelf voelt voor zijn gedrag en de veiligheid van je dochter. Als dat dan goed gaat kun je in stapjes opbouwen. OP de terugweg een keer in het zadel blijven zitten? Op de heenweg je dochter er op en jij aan de hand ernaast. Je dochter er op en jij met de fiets mee. En vor je het weet ben je misschien uitgekomen waar je wilde zijn.

Hier zit de club op 1,5 km en ik loop er regelmatig aan de hand heen. Prima te doen. Zeker met een nieuw paard vind ik het wel lekker om zoiets in stukje op te breken en successen te boeken.



Hahaha de popcorn erbij
Dat is nou het probleem, aan de hand ging ie als een malle! Steigeren en dan tevens ervandoor willen sprinten/ springen en gek doen. Scheef over de weg.
Toen ze erop zat ging hij alleen steigeren. Maar om dit te voorkomen zei ik joh ik neem wel mee aan de hand ahum… Want als hij omhoog gaat als ze erop zit mag ze er van mij niet direct af. Om dit dus niet op te zoeken dacht ik we gaan eerst aan de hand. Daar even aan de longe en dan erop.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:22

Dat is dus even het stukje…
Als hij aan de hand zich niet zo idioot gedraagt was er geen man overboord. Dan neem je hem mee aan de hand langs de weg naar de rijbak. Vinden wij helemaal niet erg.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:28

Mijn paard steigert normaal helemaal niet. Ik had dat tot een jaar geleden nog nooit meegemaakt en heb haar alweer 7 jaar. Zou ik als echt braaf omschrijven, buiten wat afwachtend zoals deze pony omschreven wordt. Ze remt eerder af dan bokken, rennen of steigeren. Ik ga overal heen met paard, grote concoursen, buitenritten en noem maar op. Geen enkel probleem, alleen een keer wat afwachtend als ze al reageert. We verhuizen naar andere stal en paard verandert compleet. Spanning, onrust en extreem wakker. Terwijl zoj ook eerder wat traag was tot je haar wakker maakte tijdens rijden. Ik was dus veel te makkelijk, paard altijd braaf dus niet zeuren en rijden. Ja, dat was dus te veel voor paard en die had nog de vastigheid van dezelfde ruiter. Paard kwam omhoog toen ik erop zat en ze ergens niet langs wilde. We hadden later hulp ingeroepen omdat ze op stal ook onrustig bleef, even met een onafhankelijk iemand kijken naar hoe of wat. Datzelfde brave paard dat nog steeds niet gesteigerd had aan de hand vloog toch rechtovereind en weg van diegene die haar vast had. Die ging toch te veel doorduwen en over haar grenzen heen. Goed kunnen steigeren betekent helemaal niet dat ze dat vaker doen, die van mij had keurige balans en weet ik zeker van dat ze het nog nooit had gedaan. En als ik lees dat jouw dochter aangeeft dat er spanning was en jij juist daar haar en de pony 'doorduwt' en het dus negeert, ja dan kan het emmertje zomaar overlopen. Het is niet alleen andere eigenaren in jullie geval,maar ook andere manier van stallen, ander voer en ook mensen die er toch wat minder ontspannen mee zijn. Dochter die aangeeft dat het niet goed voelt en jij die daarna het toch niet leuk vindt. Pony kent jullie nog niet, jullie zijn nog niet vertrouwt en geven nog signalen af dat er ook echt iets spannend is.

Stop eens met de oerbalans. Sommige paarden reageren ook extreem op bepaald soort voer. Waar de mijne het goed op doet explodeert de buurvrouw van en andersom.

Er is gezegd dat hij afwachtend buiten kan zijn, jullie kennen zijn signalen nog niet en dan kan de emmer dus zo overlopen. Als je de signalen leert kennen heb je echt een hele grote kans dat hij dit niet meer gaat doen. Maar geef hem wat tijd en begrip. De vorige eigenaren kunnen nog steeds dit nooit meegemaakt hebben.

Edit:
Maar heb je hem alleen aan de hand meegenomen toen hij al over de zeik was? Of ook een andere keer? Bouw het gewoon rustig op, niet meteen gewoon moeten lopen, maat bouw aan zijn vertrouwen in jullie. Desnoods 2 meter de weg op en weer terug. Leer zijn signalen kennen zoals dochter dus al aangaf op jullie terrein.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-11-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:36

MyWishMax schreef:
Mijn paard steigert normaal helemaal niet. Ik had dat tot een jaar geleden nog nooit meegemaakt en heb haar alweer 7 jaar. Zou ik als echt braaf omschrijven, buiten wat afwachtend zoals deze pony omschreven wordt. Ze remt eerder af dan bokken, rennen of steigeren. Ik ga overal heen met paard, grote concoursen, buitenritten en noem maar op. Geen enkel probleem, alleen een keer wat afwachtend als ze al reageert. We verhuizen naar andere stal en paard verandert compleet. Spanning, onrust en extreem wakker. Terwijl zoj ook eerder wat traag was tot je haar wakker maakte tijdens rijden. Ik was dus veel te makkelijk, paard altijd braaf dus niet zeuren en rijden. Ja, dat was dus te veel voor paard en die had nog de vastigheid van dezelfde ruiter. Paard kwam omhoog toen ik erop zat en ze ergens niet langs wilde. We hadden later hulp ingeroepen omdat ze op stal ook onrustig bleef, even met een onafhankelijk iemand kijken naar hoe of wat. Datzelfde brave paard dat nog steeds niet gesteigerd had aan de hand vloog toch rechtovereind en weg van diegene die haar vast had. Die ging toch te veel doorduwen en over haar grenzen heen. Goed kunnen steigeren betekent helemaal niet dat ze dat vaker doen, die van mij had keurige balans en weet ik zeker van dat ze het nog nooit had gedaan. En als ik lees dat jouw dochter aangeeft dat er spanning was en jij juist daar haar en de pony 'doorduwt' en het dus negeert, ja dan kan het emmertje zomaar overlopen. Het is niet alleen andere eigenaren in jullie geval,maar ook andere manier van stallen, ander voer en ook mensen die er toch wat minder ontspannen mee zijn. Dochter die aangeeft dat het niet goed voelt en jij die daarna het toch niet leuk vindt. Pony kent jullie nog niet, jullie zijn nog niet vertrouwt en geven nog signalen af dat er ook echt iets spannend is.

Stop eens met de oerbalans. Sommige paarden reageren ook extreem op bepaald soort voer. Waar de mijne het goed op doet explodeert de buurvrouw van en andersom.

Er is gezegd dat hij afwachtend buiten kan zijn, jullie kennen zijn signalen nog niet en dan kan de emmer dus zo overlopen. Als je de signalen leert kennen heb je echt een hele grote kans dat hij dit niet meer gaat doen. Maar geef hem wat tijd en begrip. De vorige eigenaren kunnen nog steeds dit nooit meegemaakt hebben.


Goed dat je het van deze kant belicht.
En ik begrijp zeker wat je hier probeert te zeggen.

Maar hoe ga ik hiermee om? Als je je paard een poosje hebt en gebeuren dit soort dingen dan deal je ermee en schakel je alle hulp in die nodig is. Ik tenminste wel en jij ook zo te lezen.

Maar wat doe je als de pony dit gedrag vertoont en je hem nog maar net hebt? De kans dat dit over gaat met dr juiste hulp is groot maar het kan ook zijn dat deze reactie er in blijft zitten. Kan een wisselwerking zijn tussen ruiter en paard of de omgeving zijn zoveel redenen te noemen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:44

In ieder geval niet alle schuld bij de pony neerleggen, maar ook gewoon nagaan dat jullie signalen hebben genegeerd. Paard waar ik het over had was de 1e maanden ook minder braaf als tijdens proefrijden, dus ik pak dat idd gewoon aan. Ik vind het heel logisch dat er verandering is bij een paard dat op nieuwe plek met nieuwe eigenaren komt en ook al rijd ik wel heel snel, ik houd wel rekening met spanning en doe dus heel makkelijk werk. Dus niet langs de weg idd, maar eerst even nieuwe stal leren kennen voordat we weer op pad gaan. Wisselt per paard hoe snel dat gaat. Het ene paard was binnen een paar dagen al ontspannen, de ander had wat meer last. Ik behandel er dus geen 1 hetzelfde en allemaal vanuit het paard wat die nodig heeft. Maar dan moet je wel inzien dat er dus vanuit jullie ook dingen fout zijn gegaan. Of dat dochter eigenlijk beter aanvoelde hoe pony zich voelde. Hij is er nog geen maand he?

Ik had vorige bericht nog aangepast:
Edit:
Maar heb je hem alleen aan de hand meegenomen toen hij al over de zeik was? Of ook een andere keer? Bouw het gewoon rustig op, niet meteen gewoon moeten lopen, maat bouw aan zijn vertrouwen in jullie. Desnoods 2 meter de weg op en weer terug. Leer zijn signalen kennen zoals dochter dus al aangaf op jullie terrein.

Niet kwalijk bedoeld he? Ik snap echt hoe lastig het is :(:)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-11-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:45


Bielsje

Berichten: 1389
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:05

Wat betreft het keuren, dat het geen bemerking is dat snap ik maar volgens mij kruisen ze iets aan van normaal of afwijkend bij de hoeven toch? Ik zou dan denken dat als die keuring bij de eigenaar heeft plaatsgevonden, het onder de meldplicht valt om dat door te geven ipv enkel gezonde pony te appen... Ik ben enorm benieuwd hoe dat juridisch zit!

Qua voer ben ik altijd voorzichting in het begin. Nieuwe lokatie, nieuwe eigenaar, ander management, het is veel. Ik voer daarom hetzelfde als de oude eigenaar in het begin en ga na een tijdje langzaam over naar hoe ik het in mijn hoofd heb. Op die manier zie je ook vrij makkelijk wat wat doet qua voer en is niet echt alles ineens anders.

Hopelijk hebben jullie enkel een wat mindere start en komt het snel goed!

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:26

Poeh, ik reageer even enkel op het gedrag. Losstaand van de voeten (die ik niet noemenswaardig van verschil vind zo van de voorkant). Wat een paard/pony gaat doen in een nieuwe omgeving is nooit van tevoren in te schatten... Soms is de plek waar hij/zij terecht komt gewoon niet de plek voor het betreffende dier. Ik maak zo nu en dan wat paarden zadelmak en rijdt die door. Had een super brave 4 jarige. 9 jarige kleindochter van de eigenaar kon hem uitstappen en zelfs erop draven... Deed geen stap verkeerd!
Hij is uiteindelijk bij mensen terecht gekomen die net van een manegepaard af kwamen. Zijn meerdere keren geweest om hem te ervaren. Ook daarin heeft hij geen stap verkeerd gezet.
Tot het moment dat ze hem dus verhuisd hebben. Het paard draaide 180 graden in zijn gedrag... Uiteindelijk is de eigenaar met longeren in het ziekenhuis gekomen vanwege een trap tegen z'n borst. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat hij geen stap verkeerd deed bij mij (laat staan dreigen met longeren of uithalen...), maar blijkbaar kon hij niet goed aarden op z'n nieuwe plek.

Dit zijn dingen die je nooit 100% met zekerheid kunt inschatten. Het kan zijn dat de pony nog moet aarden op z'n nieuwe plek en dat het een kwestie van tijd is, maar het kan ook zomaar zijn dat de betreffende stal gewoon niet zijn plek is....

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:14

Aarden op de nieuwe plek maar ook met de nieuwe eigenaren. Beestje heeft ook gevoelens

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:32

Je moet de advertentieteksten ook goed interpreteren. Er stond dus dat de pony geschikt was voor ruiter met enige ervaring. Dat betekent gewoonweg dat er wel een probleem kan zijn wat het rijden minder gemakkelijk maakt. Anders staat er: ook geschikt voor beginners.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 13:39

anjali schreef:
Je moet de advertentieteksten ook goed interpreteren. Er stond dus dat de pony geschikt was voor ruiter met enige ervaring. Dat betekent gewoonweg dat er wel een probleem kan zijn wat het rijden minder gemakkelijk maakt. Anders staat er: ook geschikt voor beginners.



Stond niet in de tekst.
Dat kreeg is als antwoord op mijn verhaal en vraag.
De pony was prima geschikt voor een ruiter met een beetje ervaring.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:57

Ik denk dat je beter voor jezelf kan beslissen of je hem wilt houden of niet. Als jij nu zou zeggen van we werken er 6 maand mee en indien hij dan nog steeds te onbetrouwbaar blijkt hem terug verkopen.
Heb 2 jaar geleden zo een paard verkocht, bleek qua karakter echt niet matchen. Heb hem wel met verlies verkocht, maar is wel goed terecht gekomen en ik heb er ook wat van geleerd.
Dat terug laten nemen kan een lang en slopend proces worden. Aangezien hij in de bak wel te rijden is kun je eerst even daar op focussen en de moeilijkere dingen iets meer opbouwen. Mijn merrie is op zich ook geen held buiten, maar met een ander paard die voorloopt is er niets aan de hand en kan er ook een minder gevordre ruiter op. Ik ga weleens alleen met haar op stap, maar dan durft ze wel eens achteruit lopen/stijgeren/bokken. Dat steigeren heeft ze via omtrekken wel bijna helemaal afgeleerd en doordat ik haar zo goed ken voelt het ook niet echt onveilig, spannend soms dat wel.
Je pony blijkt uit je verhaal vooral heel onzeker te zijn, dat kan wel bijtrekken al vermoed ik dat deze misschien niet geschikt is voor alleen op buitenrit. Zal afhangen in hoezeer zijn karakter bijtrekt. Staat hij overdag met andere paarden ? Hoe is hij dan ?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:06

Hoe bevalt de pony verder? Heeft je dochter er een beetje een klik mee? Anders zou ik ook meegaan met de post hierboven.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:13

betadine schreef:
Ik denk dat je beter voor jezelf kan beslissen of je hem wilt houden of niet. Als jij nu zou zeggen van we werken er 6 maand mee en indien hij dan nog steeds te onbetrouwbaar blijkt hem terug verkopen.
Heb 2 jaar geleden zo een paard verkocht, bleek qua karakter echt niet matchen. Heb hem wel met verlies verkocht, maar is wel goed terecht gekomen en ik heb er ook wat van geleerd.
Dat terug laten nemen kan een lang en slopend proces worden. Aangezien hij in de bak wel te rijden is kun je eerst even daar op focussen en de moeilijkere dingen iets meer opbouwen. Mijn merrie is op zich ook geen held buiten, maar met een ander paard die voorloopt is er niets aan de hand en kan er ook een minder gevordre ruiter op. Ik ga weleens alleen met haar op stap, maar dan durft ze wel eens achteruit lopen/stijgeren/bokken. Dat steigeren heeft ze via omtrekken wel bijna helemaal afgeleerd en doordat ik haar zo goed ken voelt het ook niet echt onveilig, spannend soms dat wel.
Je pony blijkt uit je verhaal vooral heel onzeker te zijn, dat kan wel bijtrekken al vermoed ik dat deze misschien niet geschikt is voor alleen op buitenrit. Zal afhangen in hoezeer zijn karakter bijtrekt. Staat hij overdag met andere paarden ? Hoe is hij dan ?


Wij moeten helaas van het erf af naar een rijbak.
Hier thuis kan ze alleen in de paddock, dat is voor een paar keer leuk maar is niet groot. Het land is de glad om in te rijden.
Ja klopt hij is onzeker. Op stal ook, zodra ik ook maar een ander paard uit de box haal begint hij te hippen in de box, paniek.
Mijn merrie is net weggegaan, dat was ook drama.
Onze shet staat naast hem.
Laatst bijgewerkt door Marus op 29-11-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:17

_Nelleke_ schreef:
Hoe bevalt de pony verder? Heeft je dochter er een beetje een klik mee? Anders zou ik ook meegaan met de post hierboven.


Het is aan elkaar wennen.In de omgang is hij nog wat zenuwachtig en onrustig. Maar dat zal tijd nodig hebben.
Mijn dochter wil hem niet kwijt.
Het rijden in de rijbak ging wel oke, wel een pittige pony en de eerste keer bokken en er vandoor willen. Maar ik denk dat je dat met de meeste paarden houdt dat ze eerst gaan testen.
Ik vind steigeren aan de hand en rijden als hij buiten het erf komt een ding.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:24

Marus schreef:
betadine schreef:
Ik denk dat je beter voor jezelf kan beslissen of je hem wilt houden of niet. Als jij nu zou zeggen van we werken er 6 maand mee en indien hij dan nog steeds te onbetrouwbaar blijkt hem terug verkopen.
Heb 2 jaar geleden zo een paard verkocht, bleek qua karakter echt niet matchen. Heb hem wel met verlies verkocht, maar is wel goed terecht gekomen en ik heb er ook wat van geleerd.
Dat terug laten nemen kan een lang en slopend proces worden. Aangezien hij in de bak wel te rijden is kun je eerst even daar op focussen en de moeilijkere dingen iets meer opbouwen. Mijn merrie is op zich ook geen held buiten, maar met een ander paard die voorloopt is er niets aan de hand en kan er ook een minder gevordre ruiter op. Ik ga weleens alleen met haar op stap, maar dan durft ze wel eens achteruit lopen/stijgeren/bokken. Dat steigeren heeft ze via omtrekken wel bijna helemaal afgeleerd en doordat ik haar zo goed ken voelt het ook niet echt onveilig, spannend soms dat wel.
Je pony blijkt uit je verhaal vooral heel onzeker te zijn, dat kan wel bijtrekken al vermoed ik dat deze misschien niet geschikt is voor alleen op buitenrit. Zal afhangen in hoezeer zijn karakter bijtrekt. Staat hij overdag met andere paarden ? Hoe is hij dan ?


Wij moeten helaas van het erf af naar een rijbak.
Hier thuis kan ze alleen in de paddock, dat is voor een paar keer leuk maar is niet groot. Het land is de glad om in te rijden.
Ja klopt hij is onzeker. Op stal ook, zodra ik ook maar een ander paard uit de box haal begint hij te hippen in de box, paniek.
Mijn merrie is net weggegaan, dat was ook drama.
Onze shet staat naast hem.


Dit onzekere gedrag op stal kan heel goed tijdelijk zijn. Hij heeft nogal wat meegemaakt hè door de verhuizing.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:27

Het klinkt of het allemaal niet meevalt voor het beestje....

Als dochter hem niet kwijt wil, en DA geeft (na) vandaag aan dat die geen reden ziet om te vermoeden dat je te maken hebt met een blessure door een gebrek dat al aanwezig was, dan zou ik er persoonlijk op inzetten om het dier rust en vertrouwen te geven en daar aan te werken :)

Dus volledig inzetten op het vinden van zijn plekje, een fijn dagschema, lekker veel buiten lopen en een band opbouwen met de Shet, als die er altijd bij staat zeg maar. En elke dag even er uit halen en op een laagdrempelige manier wat doen waardoor dier met een fijn gevoel vertrouwen op kan bouwen. Wat dat betreft is die blessure dan wel weer handig, dan ga je gewoon even lekker aan de hand grazen ofzo, met wat eenvoudige oefeningetjes tussendoor waar je enthousiast voor kan belonen en braaf zeggen waardoor beestje zich ook prettiger en vertrouwder gaat voelen :)

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:56

De dierenarts heeft gebeld. Dit is een andere dan gister. Zij adviseert om eerst door te gaan met koelen en boxrust, aan de hand stappen mits hij rustig blijft. Dan over 2 weken pas echo/ foto’s. Omdat je dan pas goed kunt beoordelen zegt zij.

Ik heb hem zonet even mee gehad over het erf. Maar bij stap 1 is hij al gespannen en begint hij te roepen. Toch nog even rustig proberen te stappen want verdikkie alleen maar in de box is toch vreselijk. Hij heeft geen kennis van grondwerk denk ik want loopt snel en voorbij mij en dan gaat hij wijkend over het pad en geeft mij dan een zet met zijn neus en wil dan uitbreken. Geprobeerd hem rustig terug te zetten.
Maar voorzichtig aan want hij moet geen gekke sprongen maken nu.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:58

Misschien een idee om in de paddock of wei een stukje af te zetten zodat hij toch het gevoel van buiten staan heeft en daardoor meer rust in z’n koppie. Zo doen wij het ook altijd met zulke blessures.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:25

Als hij in de omgang al zo ril is, zou ik een pony nooit direct meteen zulke grote stukken naar buiten meenemen en dan verwachten dat hij braaf is. Dat is imo vragen om problemen. Dus wat je andesr had kunnen doen, het rustig opbouwen, de pony de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Pas als hij rustig is op stal, hem meenemen naar buiten.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:29

Er bestaan natuurlijke kalmerende kruidenmiddelen voor paarden die verplicht rust moeten houden.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:31

Wij hebben onze pony al dik drie jaar. Ik heb hem van de manege naar een pensionstal verhuisd, waar hij niet kon aarden. Op elke weide waar hij gezet werd kon hij niet aarden en was onrustig. Toen het onhoudbaar werd heb ik 'm verhuisd naar de huidige plek en ik heb een tevreden pony.
Hij staat op welke denkbare weide, van de paddock op stal, tot langs de weg. We moeten tot 1 weide een kwartiertje wandelen, ook dat gaat zonder problemen. Zelfs met de boxrust heeft hij zich, naar omstandigheden, keurig gedragen. Er kunnen tig factoren zijn waarom een paard niet kan aarden of moet wennen. Neem de tijd, bouw langzaam (vertrouwen) op. En wat al eerder aangegeven is, als de blessure het toelaat, kijk of je 'm op een klein stukje toch buiten kunt zetten.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:39

Marus schreef:
De dierenarts heeft gebeld. Dit is een andere dan gister. Zij adviseert om eerst door te gaan met koelen en boxrust, aan de hand stappen mits hij rustig blijft. Dan over 2 weken pas echo/ foto’s. Omdat je dan pas goed kunt beoordelen zegt zij.

Ik heb hem zonet even mee gehad over het erf. Maar bij stap 1 is hij al gespannen en begint hij te roepen. Toch nog even rustig proberen te stappen want verdikkie alleen maar in de box is toch vreselijk. Hij heeft geen kennis van grondwerk denk ik want loopt snel en voorbij mij en dan gaat hij wijkend over het pad en geeft mij dan een zet met zijn neus en wil dan uitbreken. Geprobeerd hem rustig terug te zetten.
Maar voorzichtig aan want hij moet geen gekke sprongen maken nu.


Had je hem nog apart staan van de rest voor de blessure? Ik zie dit gedrag heel vaak bij nieuwe paarden bij ons op stal die nog in hun quarantaine periode zitten en daarom nog niet in een groep lopen.
Sommige zijn in die tijd echte draken maar nadat ze weidemaatjes hebben gekregen komen ze langzaamaan tot rust.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:07

ALs ik het zo lees is dat dier totaal van de WAP door de verhuizing, ik vermoedt dat daar het vervelende gedrag en het steigeren ook vandaan komt. Ik ga mee met wat Pmarena zegt, zorg voor Rust, Regelmaat en een dagritme en laat even het krachtvoer weg en geef hem verder even de tijd om te wennen. Ik weet niet of hij op een grote of kleine stal staat? Maar sommige paarden gedijen ook absoluut niet op grotere stallen met dito onrust.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:17

Wat ik me afvraag. Heb je het zadel van de pony ook over genomen of ligt er een ander zadel op? Kan het zijn dat dit niet goed past?