Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:13

Mijne kent heel veel grondwerk, maar toen we op nieuwe stalling komen en ze zich nog niet op gemak voelde leek het net alsof ze het niet kende. De onrust/paniek is dan te hoog en ze wilde soms gewoon weg zonder oog voor mij. En ik ben nog iemand die zij kent en vertrouwt, maar onbekende omgeving en vreemde paarden hakte er enorm in. Ik ging ook veel te hard voor haar. Maar dat bedoel ik dus in de berichten. Hij is op eigen terrein al niet op gemak, buiten altijd terughoudend geweest en nieuwe eigenaren die hem meenemen naar buiten. Ik vindbhet niet gek dat hij ontplofte als ik het zo lees. Emmer is thuis al bijna overlopen. Ik geloof niet dat het een probleem pony is die gaat blijven steigeren. Als jullie maar aanpassen aan de pony nu en hem vertrouwen gaan geven en niet over de grenzen heen.
Niet te veel gaan pushen en idd rust en regelmaat.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:21

Change3x schreef:
Misschien een idee om in de paddock of wei een stukje af te zetten zodat hij toch het gevoel van buiten staan heeft en daardoor meer rust in z’n koppie. Zo doen wij het ook altijd met zulke blessures.


Wij hebben gelukkig buitenstallen.
Paddock kan ik straks bij revalideren wel meer verkleinen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:23

Earth schreef:
Als hij in de omgang al zo ril is, zou ik een pony nooit direct meteen zulke grote stukken naar buiten meenemen en dan verwachten dat hij braaf is. Dat is imo vragen om problemen. Dus wat je andesr had kunnen doen, het rustig opbouwen, de pony de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Pas als hij rustig is op stal, hem meenemen naar buiten.


Het was ook niet een groot/ver stuk. Wellicht voor hem op dat moment wel. Zelfs een paar meter van de stal ga ik al over zijn grens.
Mja zal toch moeten stappen straks.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:24

Chantal_1978 schreef:
Wij hebben onze pony al dik drie jaar. Ik heb hem van de manege naar een pensionstal verhuisd, waar hij niet kon aarden. Op elke weide waar hij gezet werd kon hij niet aarden en was onrustig. Toen het onhoudbaar werd heb ik 'm verhuisd naar de huidige plek en ik heb een tevreden pony.
Hij staat op welke denkbare weide, van de paddock op stal, tot langs de weg. We moeten tot 1 weide een kwartiertje wandelen, ook dat gaat zonder problemen. Zelfs met de boxrust heeft hij zich, naar omstandigheden, keurig gedragen. Er kunnen tig factoren zijn waarom een paard niet kan aarden of moet wennen. Neem de tijd, bouw langzaam (vertrouwen) op. En wat al eerder aangegeven is, als de blessure het toelaat, kijk of je 'm op een klein stukje toch buiten kunt zetten.



Bijzonder he!
Hij staat bij ons aan huis dus verhuizen gaat niet aan de orde zijn…… dus dan alle hoop dat hij straks gaat aarden.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:25

SjonnieZ schreef:
Marus schreef:
De dierenarts heeft gebeld. Dit is een andere dan gister. Zij adviseert om eerst door te gaan met koelen en boxrust, aan de hand stappen mits hij rustig blijft. Dan over 2 weken pas echo/ foto’s. Omdat je dan pas goed kunt beoordelen zegt zij.

Ik heb hem zonet even mee gehad over het erf. Maar bij stap 1 is hij al gespannen en begint hij te roepen. Toch nog even rustig proberen te stappen want verdikkie alleen maar in de box is toch vreselijk. Hij heeft geen kennis van grondwerk denk ik want loopt snel en voorbij mij en dan gaat hij wijkend over het pad en geeft mij dan een zet met zijn neus en wil dan uitbreken. Geprobeerd hem rustig terug te zetten.
Maar voorzichtig aan want hij moet geen gekke sprongen maken nu.


Had je hem nog apart staan van de rest voor de blessure? Ik zie dit gedrag heel vaak bij nieuwe paarden bij ons op stal die nog in hun quarantaine periode zitten en daarom nog niet in een groep lopen.
Sommige zijn in die tijd echte draken maar nadat ze weidemaatjes hebben gekregen komen ze langzaamaan tot rust.


Nee hij is na een week bij de shet gegaan en daarna mijn fries erbij.
Ging goed, hij is wel baas.
Maar nu dus op stal naast elkaar

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:31

Marus schreef:
Earth schreef:
Als hij in de omgang al zo ril is, zou ik een pony nooit direct meteen zulke grote stukken naar buiten meenemen en dan verwachten dat hij braaf is. Dat is imo vragen om problemen. Dus wat je andesr had kunnen doen, het rustig opbouwen, de pony de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Pas als hij rustig is op stal, hem meenemen naar buiten.


Het was ook niet een groot/ver stuk. Wellicht voor hem op dat moment wel. Zelfs een paar meter van de stal ga ik al over zijn grens.
Mja zal toch moeten stappen straks.


Ja goed dat je dat in ziet. Dan is dit juist een goede training om elke keer een stukje verder te gaan. :) Maar dat pas doen als hij relaxed aanvoelt op het stuk wat je al wandelt. Anders kan hij niet verwerken en gaat hij teveel spanning opbouwen en dan poef.

rijpaarden
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:57

Haal die pony af van al die brokken/vitamine/pulp/balancertroep. Ruwvoer is genoeg. En zodra het kan: lekker dag en nacht in de wei met ruwvoer. Wordt ie vanzelf weer rustig van. De eerste periode altijd samen /rijden op pad met een paard dat de omgeving kent en van nature relaxed is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:13

rijpaarden schreef:
Haal die pony af van al die brokken/vitamine/pulp/balancertroep. Ruwvoer is genoeg. En zodra het kan: lekker dag en nacht in de wei met ruwvoer. Wordt ie vanzelf weer rustig van. De eerste periode altijd samen /rijden op pad met een paard dat de omgeving kent en van nature relaxed is.


Ik wil je er toch even op wijzen dat roepen dat alleen ruwvoer genoeg is, niet voor elk paard geldt.

De hoeveelheid vitaminen, mineralen én sporenelementen die een paard binnenkrijgt met ruwvoer is vaak niet voldoende. Je kunt je ruwvoer testen maar als je paard verder geen of heel weinig krachtvoer krijgt kun je er bijna vanuit gaan dat aanvullen met een balancer (laag in suikers) nodig is om aan alle behoeftes te voldoen. Een balancer is een aanvulling dus ook maar weinig van nodig.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:24

Ik sta er anders in dan de rest van Bokt denk ik...

Als ik een kinderpony(!) Koop en de verkoper weet dat ik over de weg naar de bak toe moet... Dan verwacht ik toch potver niet dat hij hele rare capriolen uithaalt.

Dat je dan lekker slaapt als verkoper snap ik niet. Die had ik teruggenomen als ik ervan overtuigd was dat hij braaf was, of nooit verkocht als ik daar aan getwijfeld had. Wel rot van de blessure want dat maakt dat een stuk lastiger. Had hij dit gedrag al voor de blessure?

Spanning, wennen, het mag allemaal. Wel met 4 benen op de grond, anders is het gewoon geen pony voor een kind wat ermee de weg over moet. Ervanuitgaande dat pony gewoon netjes de tijd heeft gekregen en normaal gehouden word( wat ik allemaal lijk te lezen) , dan verwacht TS toch ook weer niet de hele wereld vind ik. Hij kan niet eens een paar meter het erf af...

Maar misschien verwacht ik teveel van mijn paarden, dat kan ook :o .

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:34

Als ik een 15-jarige die altijd normaal gewerkt heeft koop, dan verwacht ik ook dat ik er eigenlijk meteen iets mee kan gaan doen zonder dat hij helemaal flipt.De pony is toch 15 of vergis ik me nu? En te zien aan de littekens van peesbeschermers is er al heel wat mee gedaan,weliswaar niet altijd correct.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:45

Lastig. Ik heb net een paardje gekocht voor mezelf en nr 1 criterium (naast match met mijn andere ruin) was 'braaf'. Maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat het criterium hier 'redelijk braaf' was. Want het was bekend dat hij wel wat schrikkerig was, maar geen 'rare dingen' deed. En juist die nuances zijn moeilijk. Want wat zijn 'rare dingen' en wat werd er verwacht van de amazone (die jong is, maar ook niet echt 'kind').

Ik snap dat de verwachtingen anders waren dan de realiteit en heel eerlijk, van een steigerende pony zou ik ook niet blij worden. Maar echt als 'kinderpony' is het beestje niet verkocht en door de gecombineerde onzekerheid van moeder en dochter zou e.e.a. wel eens getriggerd kunnen zijn. Dus in dit geval zou ik ook zeggen: twee stappen achteruit en dan pas weer een naar voren.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:49

Ik heb even alleen jouw berichten gelezen TS, excuses als ik iets roep dat al eerder is gezegd.

Ik moet er ook bij vertellen dat ik redelijk pittige paarden heb, maar...... ik geef paarden altijd een maand om te wennen op een nieuwe plek, want nieuwe eigenaar, nieuwe stal, nieuwe routine is best heel heftig voor ze, en wij mensen onderschatten dit echt enorm. Mensen vinden het heel gewoon voor zichzelf om dezelfde dag al van alles te doen, paarden zitten zo niet in elkaar, en hebben echt tijd nodig om de nieuwe routine te leren kennen.

Na die maand begin ik met werken met ze (soms als ze al eerder redelijk op hun gemak lijken eerder) maar op eigen terrein. Dus de baan leren kennen, erf leren kennen, maar nog niets geks. Pas als ze daar heel comfortabel zijn en ze voelen zich thuis is het tijd ze uit hun comfortzone te halen, en dat is dan nog hooguit 50 meter wandelen.

Veel paarden zijn pittiger op buitenrit, en persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat dat is omdat ze het leuk vinden, veel paarden vinden buitenritten best heel spannend. Coole kikkers kunnen daar goed mee omgaan, maar jouw pony zit niet lekker in zijn vel (want blessure) en 2 ongelijke voeten geeft ook spanning in het lijf.

Dus mijn advies zou zijn, goede smid laten komen, eventueel op ijzers zetten, geef hem tijd om te wennen, en dan rustig aan het werk, en niet teveel vragen van hem. Geef hem de tijd, dat heeft hij nodig, en na een paar maanden zie je zijn echte karakter pas, en het kan goed zijn dat hij dan echt heel braaf blijkt te zijn. Maar nu is alles gewoon nog nieuw en eng, en dan is braaf zijn best moeilijk :(:)

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 19:51

rijpaarden schreef:
Haal die pony af van al die brokken/vitamine/pulp/balancertroep. Ruwvoer is genoeg. En zodra het kan: lekker dag en nacht in de wei met ruwvoer. Wordt ie vanzelf weer rustig van. De eerste periode altijd samen /rijden op pad met een paard dat de omgeving kent en van nature relaxed is.


Hier verschillen wij van mening. De pony stond op alleen ruwvoer en een beetje brok na training.
Ribben voelde ik en dof in de vacht.
Mijn paarden staan er altijd glimmend en in goede conditie bij. En dat behaal ik niet met alleen onbeperkt hooi.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 19:54

ruitje schreef:
Ik sta er anders in dan de rest van Bokt denk ik...

Als ik een kinderpony(!) Koop en de verkoper weet dat ik over de weg naar de bak toe moet... Dan verwacht ik toch potver niet dat hij hele rare capriolen uithaalt.

Dat je dan lekker slaapt als verkoper snap ik niet. Die had ik teruggenomen als ik ervan overtuigd was dat hij braaf was, of nooit verkocht als ik daar aan getwijfeld had. Wel rot van de blessure want dat maakt dat een stuk lastiger. Had hij dit gedrag al voor de blessure?

Spanning, wennen, het mag allemaal. Wel met 4 benen op de grond, anders is het gewoon geen pony voor een kind wat ermee de weg over moet. Ervanuitgaande dat pony gewoon netjes de tijd heeft gekregen en normaal gehouden word( wat ik allemaal lijk te lezen) , dan verwacht TS toch ook weer niet de hele wereld vind ik. Hij kan niet eens een paar meter het erf af...

Maar misschien verwacht ik teveel van mijn paarden, dat kan ook :o .



Ook mijn gedachte….. Maar daar ga ik aan twijfelen als ik de mening van het merendeel lees.
Nee hoor gedrag was voor de blessure, na de blessure direct boxrust gegeven.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 19:55

anjali schreef:
Als ik een 15-jarige die altijd normaal gewerkt heeft koop, dan verwacht ik ook dat ik er eigenlijk meteen iets mee kan gaan doen zonder dat hij helemaal flipt.De pony is toch 15 of vergis ik me nu? En te zien aan de littekens van peesbeschermers is er al heel wat mee gedaan,weliswaar niet altijd correct.


Ja klopt 15 jaar.
Ja zijn ze niet echt zorgvuldig mee omgegaan aan de witte plekken te zien….

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 19:57

turtlelito schreef:
Lastig. Ik heb net een paardje gekocht voor mezelf en nr 1 criterium (naast match met mijn andere ruin) was 'braaf'. Maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat het criterium hier 'redelijk braaf' was. Want het was bekend dat hij wel wat schrikkerig was, maar geen 'rare dingen' deed. En juist die nuances zijn moeilijk. Want wat zijn 'rare dingen' en wat werd er verwacht van de amazone (die jong is, maar ook niet echt 'kind').

Ik snap dat de verwachtingen anders waren dan de realiteit en heel eerlijk, van een steigerende pony zou ik ook niet blij worden. Maar echt als 'kinderpony' is het beestje niet verkocht en door de gecombineerde onzekerheid van moeder en dochter zou e.e.a. wel eens getriggerd kunnen zijn. Dus in dit geval zou ik ook zeggen: twee stappen achteruit en dan pas weer een naar voren.


Pony geschikt voor ruiter met een beetje ervaring schaal ik wel onder kinder pony.
Maar ja wat is een kinderpony? Voor iedereen weer wat anders

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:59

Sommigen hier vinden dat paarden eerst lange tijd moeten krijgen om te wennen op een nieuwe plek en dat je in die lange tijd niets van ze mag vragen. Er zijn echter veel paarden die geregeld mee op concours gaan, soms meerdaagse evenementen. En die presteren dan meteen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:02

Marus schreef:
turtlelito schreef:
Lastig. Ik heb net een paardje gekocht voor mezelf en nr 1 criterium (naast match met mijn andere ruin) was 'braaf'. Maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat het criterium hier 'redelijk braaf' was. Want het was bekend dat hij wel wat schrikkerig was, maar geen 'rare dingen' deed. En juist die nuances zijn moeilijk. Want wat zijn 'rare dingen' en wat werd er verwacht van de amazone (die jong is, maar ook niet echt 'kind').

Ik snap dat de verwachtingen anders waren dan de realiteit en heel eerlijk, van een steigerende pony zou ik ook niet blij worden. Maar echt als 'kinderpony' is het beestje niet verkocht en door de gecombineerde onzekerheid van moeder en dochter zou e.e.a. wel eens getriggerd kunnen zijn. Dus in dit geval zou ik ook zeggen: twee stappen achteruit en dan pas weer een naar voren.


Pony geschikt voor ruiter met een beetje ervaring schaal ik wel onder kinder pony.
Maar ja wat is een kinderpony? Voor iedereen weer wat anders


Klopt hoor, dat maakt het ook moeilijk. En de verkoper heeft jouw dochter gezien en niet aangegeven dat de pony niet geschikt zou zijn. Dus ik snap helemaal dat je hem hebt gekocht, en hoop dat met een beetje 'rust, reinheid en regelmaat' het een goede match blijkt te zijn.

Een nieuw paardje is altijd wennen (voor alle partijen), dus hou moed. Eerst maar even de blessure achter de rug en dan weer rustig opbouwen. Met dit weer zijn trouwens alle paardjes een beetje extra wakker volgens mij, dus hou dat ook in je achterhoofd.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:04

anjali schreef:
Sommigen hier vinden dat paarden eerst lange tijd moeten krijgen om te wennen op een nieuwe plek en dat je in die lange tijd niets van ze mag vragen. Er zijn echter veel paarden die geregeld mee op concours gaan, soms meerdaagse evenementen. En die presteren dan meteen.

Ik vind dit serieus zo'n nonsense.

Op concours gaan is niet hetzelfde als verhuizen, na het concours ga je weer naar huis. Het is het wennen aan de nieuwe plek wat stressvol voor ze is, dat hoeven ze op concours niet te doen. En ook die paarden schieten in de stress als ze na hun ding gedaan te hebben niet naar huis gaan.

Een beetje empathie met je paard is niet verkeerd hoor.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 20:05

Avalanche schreef:
Ik heb even alleen jouw berichten gelezen TS, excuses als ik iets roep dat al eerder is gezegd.

Ik moet er ook bij vertellen dat ik redelijk pittige paarden heb, maar...... ik geef paarden altijd een maand om te wennen op een nieuwe plek, want nieuwe eigenaar, nieuwe stal, nieuwe routine is best heel heftig voor ze, en wij mensen onderschatten dit echt enorm. Mensen vinden het heel gewoon voor zichzelf om dezelfde dag al van alles te doen, paarden zitten zo niet in elkaar, en hebben echt tijd nodig om de nieuwe routine te leren kennen.

Na die maand begin ik met werken met ze (soms als ze al eerder redelijk op hun gemak lijken eerder) maar op eigen terrein. Dus de baan leren kennen, erf leren kennen, maar nog niets geks. Pas als ze daar heel comfortabel zijn en ze voelen zich thuis is het tijd ze uit hun comfortzone te halen, en dat is dan nog hooguit 50 meter wandelen.

Veel paarden zijn pittiger op buitenrit, en persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat dat is omdat ze het leuk vinden, veel paarden vinden buitenritten best heel spannend. Coole kikkers kunnen daar goed mee omgaan, maar jouw pony zit niet lekker in zijn vel (want blessure) en 2 ongelijke voeten geeft ook spanning in het lijf.

Dus mijn advies zou zijn, goede smid laten komen, eventueel op ijzers zetten, geef hem tijd om te wennen, en dan rustig aan het werk, en niet teveel vragen van hem. Geef hem de tijd, dat heeft hij nodig, en na een paar maanden zie je zijn echte karakter pas, en het kan goed zijn dat hij dan echt heel braaf blijkt te zijn. Maar nu is alles gewoon nog nieuw en eng, en dan is braaf zijn best moeilijk :(:)


Heb je zeker een punt, verhuizen doet veel met een paard. En hij mag ook wennen aan zijn nieuwe omgeving daar ben ik mij van bewust.
En als hij dan gilt en onrustig gaat zijn snap ik ook. Maar ik denk dat het ook karakter is en niet met een maand hier staan opgelost is.

Mijn dochter haar vorige pony had dit zenuwachtige gedrag ook als hij bij de stallen of vriendjes weg moest en na 3 jaar nog. Maar die steigerde niet en aan de hand had hij wel gewoon respect voor mij en konden wij samen de weg uit. Zij erop en ik mee aan de hand of fietsend

Mijn eigen paard was zo makkelijk. Die kon je overal alleen neerzetten en ook meenemen.
Dus ik moet hier weer even aan wennen geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Marus op 29-11-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 20:08

Avalanche schreef:
anjali schreef:
Sommigen hier vinden dat paarden eerst lange tijd moeten krijgen om te wennen op een nieuwe plek en dat je in die lange tijd niets van ze mag vragen. Er zijn echter veel paarden die geregeld mee op concours gaan, soms meerdaagse evenementen. En die presteren dan meteen.

Ik vind dit serieus zo'n nonsense.

Op concours gaan is niet hetzelfde als verhuizen, na het concours ga je weer naar huis. Het is het wennen aan de nieuwe plek wat stressvol voor ze is, dat hoeven ze op concours niet te doen. En ook die paarden schieten in de stress als ze na hun ding gedaan te hebben niet naar huis gaan.

Een beetje empathie met je paard is niet verkeerd hoor.


Ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk zelf ook wel eens van hmmm als ik mijn paard voor een maand naar een trainingsstal breng moeten ze ook gewoon mee in het ritme in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. En krijgen ze ook niet een maand om te wennen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 20:10

turtlelito schreef:
Lastig. Ik heb net een paardje gekocht voor mezelf en nr 1 criterium (naast match met mijn andere ruin) was 'braaf'. Maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat het criterium hier 'redelijk braaf' was. Want het was bekend dat hij wel wat schrikkerig was, maar geen 'rare dingen' deed. En juist die nuances zijn moeilijk. Want wat zijn 'rare dingen' en wat werd er verwacht van de amazone (die jong is, maar ook niet echt 'kind').

Ik snap dat de verwachtingen anders waren dan de realiteit en heel eerlijk, van een steigerende pony zou ik ook niet blij worden. Maar echt als 'kinderpony' is het beestje niet verkocht en door de gecombineerde onzekerheid van moeder en dochter zou e.e.a. wel eens getriggerd kunnen zijn. Dus in dit geval zou ik ook zeggen: twee stappen achteruit en dan pas weer een naar voren.


Pony geschikt voor ruiter met een beetje ervaring schaal ik wel onder kinder pony.
Maar ja wat is een kinderpony? Voor iedereen weer wat anders[/quote]

turtlelito schreef:
Klopt hoor, dat maakt het ook moeilijk. En de verkoper heeft jouw dochter gezien en niet aangegeven dat de pony niet geschikt zou zijn. Dus ik snap helemaal dat je hem hebt gekocht, en hoop dat met een beetje 'rust, reinheid en regelmaat' het een goede match blijkt te zijn.

Een nieuw paardje is altijd wennen (voor alle partijen), dus hou moed. Eerst maar even de blessure achter de rug en dan weer rustig opbouwen. Met dit weer zijn trouwens alle paardjes een beetje extra wakker volgens mij, dus hou dat ook in je achterhoofd.


Ja die blessure maakt het dubbel zo vervelend.. Arme stakker boxrust. Maar ook aan de hand moeten stappen een aantal keer per dag.
Hoe ga ik dat oplossen? Want een paar meter buiten de stal komt de hals erop en wil hij steeds sneller sneller sneller….
En hem de basis aanleren dmv grondwerk kan nu niet…./

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:13

Marus schreef:
anjali schreef:

Ik vind dit serieus zo'n nonsense.

Op concours gaan is niet hetzelfde als verhuizen, na het concours ga je weer naar huis. Het is het wennen aan de nieuwe plek wat stressvol voor ze is, dat hoeven ze op concours niet te doen. En ook die paarden schieten in de stress als ze na hun ding gedaan te hebben niet naar huis gaan.

Een beetje empathie met je paard is niet verkeerd hoor.


Ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk zelf ook wel eens van hmmm als ik mijn paard voor een maand naar een trainingsstal breng moeten ze ook gewoon mee in het ritme in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. En krijgen ze ook niet een maand om te wennen.


Het verschil is dat de mensen op de trainingsstal gewend zijn aan dat soort 'karakters' en de leiding nemen. Zonder geweld of gemeen te zijn, maar wel meteen duidelijk. Voor ons als 'particulieren' is dat ook een proces en dat voelt zo'n pony denk ik meteen. Dus hij moet leren de leider te vertrouwen en jij (jullie) moeten leren de leider te zijn. En dat kost mensen die dat niet vaak doen (de meesten onder ons) gewoon wat tijd.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:24

Marus schreef:
Heb je zeker een punt, verhuizen doet veel met een paard. En hij mag ook wennen aan zijn nieuwe omgeving daar ben ik mij van bewust.
En als hij dan gilt en onrustig gaat zijn snap ik ook. Maar ik denk dat het ook karakter is en niet met een maand hier staan opgelost is.

Mijn dochter haar vorige pony had dit zenuwachtige gedrag ook als hij bij de stallen of vriendjes weg moest en na 3 jaar nog. Maar die steigerde niet en aan de hand had hij wel gewoon respect voor mij en konden wij samen de weg uit. Zij erop en ik mee aan de hand of lopend.

Mijn eigen paard was zo makkelijk. Die kon je overal alleen neerzetten en ook meenemen.
Dus ik moet hier weer even aan wennen geloof ik.



Ik denk dat je nu simpelweg nog niet kunt beoordelen of het karakter is.
Je hebt een paard op een nieuwe plek, met een blessure en dus pijn, en een hele lading stress.

Ik weet wel dat als ik pijn heb, en heel gestrest ben, heb ik een heel kort lontje. Als ik dat niet heb, ben ik best een leuk mens. Maar met pijn en stress kun je echt geen eerlijke inschatting maken van een karakter.
Marus schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk zelf ook wel eens van hmmm als ik mijn paard voor een maand naar een trainingsstal breng moeten ze ook gewoon mee in het ritme in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. En krijgen ze ook niet een maand om te wennen.

Maar het is niet omdat het gebeurt, dat het ook goed voor ze is. Er gebeurt zoveel met paarden, waar ze absoluut niet beter van worden, en wat mensen accepteren want "we hebben het altijd al zo gedaan". Maar dat het niet in het belang van het paard is, is soms overduidelijk, en toch wordt het goed gepraat want 'paarden gaan ook op concours' 'er zijn nog veel scherpere bitten' 'manegepaarden moeten pas veel werken'. En zo kun je alles wel goedpraten, en je kunt je ook afvragen: wordt het paard er mentaal en fysiek beter van of niet? En dat laatste vind ik de enige relevante vraag.
Er zijn trainingsstallen waar heel paardvriendelijk gewerkt wordt, en paard vrolijk vandaan komt en een hoop heeft bijgeleerd.
Maar er zijn ook trainingsstallen waar paarden met heel veel stress vandaan komen, en na verloop van tijd probleemgedrag gaan vertonen, wat steeds erger wordt.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:30

anjali schreef:
Sommigen hier vinden dat paarden eerst lange tijd moeten krijgen om te wennen op een nieuwe plek en dat je in die lange tijd niets van ze mag vragen. Er zijn echter veel paarden die geregeld mee op concours gaan, soms meerdaagse evenementen. En die presteren dan meteen.

Eens, echter is deze pony 15 en wellicht niet veel verplaatst geweest.