Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony gekocht en problemen

 
Profiel   

Ik vind dit ook hele mooie woorden Melzazu, helemaal mee eens!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:31 



 
Profiel   

bribro schreef
Ik vind dit ook hele mooie woorden Melzazu, helemaal mee eens!

:o Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:49 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?



Mijn paarden zijn juist altijd beter, rustiger etc op vreemde locaties en op wedstrijd. En om het nog meer bijzonder te maken, we zijn recentelijk verhuisd naar de stal die mijn paard al als vreemd terrein/ leslocatie kende - sinds de verhuizing is elke hoek van de baan 3x zo eng :+

Ik weet niet wat ik onbewust wel en niet uit straal, maar het zal niets goeds zijn _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 21:05 



 
Profiel   

Fly_high, herkenbaar :+ maar daarom was het voor mij ook echt bijzonder dat paard ineens zo over de toeren was bij verhuizing. Die kende ik zo niet.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-11-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 21:14 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Mijn paarden zijn juist altijd beter, rustiger etc op vreemde locaties en op wedstrijd. En om het nog meer bijzonder te maken, we zijn recentelijk verhuisd naar de stal die mijn paard al als vreemd terrein/ leslocatie kende - sinds de verhuizing is elke hoek van de baan 3x zo eng :+

Ik weet niet wat ik onbewust wel en niet uit straal, maar het zal niets goeds zijn _O-


Zeker wel iets goeds hoor. Het zegt dat je paard vindt dat ie op jou kan vertrouwen op vreemd terrein. Dat is ie onder de indruk en heeft jou nodig. Thuis is dat natuurlijk anders. Daar kent ie het; heeft t geen verrassingen voor hem en zoekt ie een lolletje. Ben je dan wat minder consequent dan vindt ie dat dat ook mag :D

Heel herkenbaar hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 21:17 



 
Profiel   

Ik lees dit topic al vanaf begin mee, Ts super hoe je blijft reageren daar kunnen veel mensen wat van leren.

Mag ik vragen in welke omgeving jullie staan staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 21:25 



 
Profiel   

linn1502 schreef
Ik lees dit topic al vanaf begin mee, Ts super hoe je blijft reageren daar kunnen veel mensen wat van leren.

Mag ik vragen in welke omgeving jullie staan staan?


Ahhh dank je wel!

Bedoel je woonplaats? Ik woon in het noorden van Friesland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 23:16 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?


Ik denk dat je deels gelijk hebt.

Maar jij denkt aan een grote stal (zoals jullie thuis hebben)

Op mijn vorige stal met een kleiner erfje maakte de buitenrijdbaan wel echt onderdeel uit de vertrouwde omgeving van de paarden. Lag tussen de weilanden in.
En thuis, wonen zelfs ook in de bak. Dus dat is het verschil. Niks :D
En dat is op veel kleiner stallen wel zo.

Maar verder: het is blijkbaar voor veel mensen echt anders of je in een afgesloten rijbaan bent of 'in de wijde wereld'. 'doe je de bakdeur niet dicht?', 'heeft jullie 40x60 rijbaan geen omheining?' Ga jij er zo aan het halster aan de hand mee naar buiten'?
Het doet blijkbaar bij veel mensen wel echt iets in hun hoofd.

En eerlijk: als ik weer eens hoofdstelloos ga prutsen doe ik dat de eerste keer ook in een rijbaan ipv meteen op 1ha. Dus ook bij mij leeft het ergens nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:28 



 
Profiel   

pol013 schreef
ruitje schreef
Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?


Ik denk dat je deels gelijk hebt.

Maar jij denkt aan een grote stal (zoals jullie thuis hebben)

Op mijn vorige stal met een kleiner erfje maakte de buitenrijdbaan wel echt onderdeel uit de vertrouwde omgeving van de paarden. Lag tussen de weilanden in.
En thuis, wonen zelfs ook in de bak. Dus dat is het verschil. Niks :D
En dat is op veel kleiner stallen wel zo.

Maar verder: het is blijkbaar voor veel mensen echt anders of je in een afgesloten rijbaan bent of 'in de wijde wereld'. 'doe je de bakdeur niet dicht?', 'heeft jullie 40x60 rijbaan geen omheining?' Ga jij er zo aan het halster aan de hand mee naar buiten'?
Het doet blijkbaar bij veel mensen wel echt iets in hun hoofd.

En eerlijk: als ik weer eens hoofdstelloos ga prutsen doe ik dat de eerste keer ook in een rijbaan ipv meteen op 1ha. Dus ook bij mij leeft het ergens nog wel.


Mij lijkt het dat je toch een beetje een band op moet bouwen en ik zou daar geen factoren bij willen halen die ik niet in de hand heb, en die heb je dan weer wel als je de weg opgaat. Voor het paard zal het misschien niet uitmaken, behalve dat er nóg meer indrukken zijn om te verwerken, maar wat als je onverwachts in een gevaarlijke situatie komt waardoor je flink moet ingrijpen en je hebt niet dat natuurlijke leiderschap en nog geen band? Zal het vertrouwen niet echt beter van worden denk ik.

En wat betreft omheining om een buitenbaan, dat gaat natuurlijk wel om een stukje veiligheid. Wij hebben geen omheining en die van mij maakte een rare rodeosprong waardoor 3 mensen van een tuinbankje af moesten springen over de rugleuning en iemand kreeg toen een lichaamsdeel (geen private parts) van een ander in zijn gezicht. Niet heel veilig dus zelfs al ben je toeschouwer ipv ruiter :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:56 



 
Profiel   

Veiligheid, zeker mee eens. Alle genoemde redenen daarin snap ik. Het is ook heus niet zo dat ik een paard de eerste keer inspan en de weg op ga, want zo stoer ben ik zelf ook echt niet :+

Maar ik snap niet zo goed het hele concept van 'een paard moet wennen/ de tijd krijgen voor hij de weg op gaat'

Want wat maakt voor een paard die weg anders dan de bak? En waarom vinden wij als mens het wel geaccepteerd om met een paard te grondwerken in een vreemde bak, maar niet om de weg op te gaan.

Qua veiligheid: grondwerk zonder auto's is uiteraard wat chiller. :')

Maar zou het qua stress voor een paard uitmaken of je hem de weg op neemt of de bak in wandelt bij een nieuwe plek?

Ik heb geen idee, ik vind dat wel een boeiende gedachte. Ik vraag mij oprecht af hoe een paard een weg ziet en hoe hij een bak ziet :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 22:26 



 
Profiel   

ruitje schreef
Veiligheid, zeker mee eens. Alle genoemde redenen daarin snap ik. Het is ook heus niet zo dat ik een paard de eerste keer inspan en de weg op ga, want zo stoer ben ik zelf ook echt niet :+

Maar ik snap niet zo goed het hele concept van 'een paard moet wennen/ de tijd krijgen voor hij de weg op gaat'

Want wat maakt voor een paard die weg anders dan de bak? En waarom vinden wij als mens het wel geaccepteerd om met een paard te grondwerken in een vreemde bak, maar niet om de weg op te gaan.

Qua veiligheid: grondwerk zonder auto's is uiteraard wat chiller. :')

Maar zou het qua stress voor een paard uitmaken of je hem de weg op neemt of de bak in wandelt bij een nieuwe plek?

Ik heb geen idee, ik vind dat wel een boeiende gedachte. Ik vraag mij oprecht af hoe een paard een weg ziet en hoe hij een bak ziet :) .


Denk dat t voor een paard niks uit maakt alleen heeft ie die bak naar twee rondjes ook wel gezien. Als je naar buiten gaat dan heb je doorlopend nieuwe dingen. En wij mensen vinden het spannender.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 22:38 



 
Profiel   

Natuurlijk maakt dat voor het gemiddelde paard wel uit :=

Die is al in een nieuwe omgeving en is ook niet achterlijk, die beseft ook wel dat hij van het plekje met andere paarden vandaan loopt, wat op zich al in meer of mindere mate onveilig aan kan voelen, om bij "de kudde" vandaan te gaan.

Neem daarbij dan dat je meer op een "open stuk" komt met meer bewegingen van verkeer dat op je af en langs je heen komt, onbekend terrein, en dat dan onder leiding van iemand waar je nog geen vertrouwen in opgebouwd hebt.

Meer dan genoeg prikkels die voor een paard voor onrust kunnen zorgen :(:)

Uiteraard is het wel afhankelijk van omgeving, type paard, type begeleider enz.
Maar je maakt toch wel een aparte keuze als je al van het erf af gaat voordat je iets van een band samen hebt waar het paard op terug kan vallen als er ineens iets "gevaarlijks" op hem af komt op de weg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 06:20 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik heb geen idee, ik vind dat wel een boeiende gedachte. Ik vraag mij oprecht af hoe een paard een weg ziet en hoe hij een bak ziet :) .


Een rijbaan heb je binnen 1 minuut verkend en een weg heb je continue nieuwe stukken met nieuwe factoren. Dat maakt wel degelijk een verschil.

Maar als je een paard met wat zelfvertrouwen hebt (en vertrouwen heeft in de begeleider/ruiter/menner) maakt dat verder heel weinig uit. Mee eens.

Ik ga dus ook heel snel de weg op. (wel vaak eerst even aan de hand een blokje om. dan ben ik meer steun dan er op én kan ik zelf ook een idee krijgen van hoe het paard reageert).
Maar ik heb er hier 1 staan die daar wel serieus moeite mee heeft. Die wordt heel onzeker van al die nieuwe scenes. Die is dus ook maar matig geschikt voor de wedstrijdsport. Dressuur lukt nog net maar een springring in of nog erger een cross lopen :n
Maar gewoon van het erf af kunnen lukt met die zelfs heel netjes. Al moet je even snappen dat dat voor hem wel moeilijker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 08:19 



 
Profiel   

pmarena schreef
Natuurlijk maakt dat voor het gemiddelde paard wel uit :=

Die is al in een nieuwe omgeving en is ook niet achterlijk, die beseft ook wel dat hij van het plekje met andere paarden vandaan loopt, wat op zich al in meer of mindere mate onveilig aan kan voelen, om bij "de kudde" vandaan te gaan.

Neem daarbij dan dat je meer op een "open stuk" komt met meer bewegingen van verkeer dat op je af en langs je heen komt, onbekend terrein, en dat dan onder leiding van iemand waar je nog geen vertrouwen in opgebouwd hebt.

Meer dan genoeg prikkels die voor een paard voor onrust kunnen zorgen :(:)

Uiteraard is het wel afhankelijk van omgeving, type paard, type begeleider enz.
Maar je maakt toch wel een aparte keuze als je al van het erf af gaat voordat je iets van een band samen hebt waar het paard op terug kan vallen als er ineens iets "gevaarlijks" op hem af komt op de weg...


Nou dit dus, ik snap werkelijk niet dat mensen denken dat het niet uit zou maken. Ik ken echt geen enkel paard die hetzelfde is in de bak als buiten. Ze gaan er alleen allemaal anders mee om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 08:27 



 
Profiel   

Als hij er buiten ergens vandoorgaat dan kan hij in het verkeer terechtkomen of in prikkeldraad etc. en verongelukken.Als hij er in een rijbak (met omheining) vandoorgaat dan blijft de schade beperkter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 08:33 



 
Profiel   

Ik ga ook direct met een nieuw dier juist op stap in de omgeving. Alles is nieuw en hoe meer hij ziet, hoe sneller hij zich veilig volet. Nee, mijn dieren zijn niet anders in een bak/paddock dan ergens anders. Maar ik rijd ook nooit in een bak, alleen buiten. Ook bij beleren ga ik juist heel snel naar buiten, dat is leuker en makkelijker voor ons allebei dan rondjes in een bak sjokken. Die band hebben is wel fijn maar geen voorwaarde om samen iets te doen. Door samen te doen ontwikkel je die band namelijk. En daar begin je meteen mee. Niet eerst 3 weken alleen borstelen of zo, dan went/leert hij juist het verkeerde en geen routine in aktiviteiten. Maar, het is wel dier afhankelijk. De ene heeft wat anders nodig dan de andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:09 



 
Profiel   

Als een gezond paard gewend was regelmatig werk te doen dan kun je hem volgens beter in dat ritme houden en niet ineens een hele tijd stilzetten want volgens mij wordt hij dan juist "vlug" als je hem wilt gaan oppakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:20 



 
Profiel   

Toch ken ik heel veel mensen die juist in die eerste periode naar buiten gaan, onder het motto van: dan hoort dat er ook gewoon meteen bij. Er zijn daarnaast legio mensen die niet eens een bak hebben toch?

Blijkbaar is dat een 'aparte keuze' en moet je eerst een 'band' opgebouwd hebben.

Wanneer heb je dat dan? Genoeg een band opgebouwd dat dat kan?

Naar mijn mening heeft het te maken met hoe jij zelf als eigenaar ben en hoe het paard is. En de ene poept nog in zijn broek als de letter A scheef hangt en de ander kan je meteen mee naar buiten.

En als ik er 1 koop met dat 2e doel, dan sta ik daar anders in dan wanneer ik een groene uit de opfok trek. En ik denk dat dat zo is bij de TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 12:17 



 
Profiel   

ruitje schreef
Toch ken ik heel veel mensen die juist in die eerste periode naar buiten gaan, onder het motto van: dan hoort dat er ook gewoon meteen bij. Er zijn daarnaast legio mensen die niet eens een bak hebben


Hier ook zaterdagmiddag m’n paard aan hus gekregen, savonds een ritje met iemand erbij en zondag alleen op pad…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 12:28 



 
Profiel   

Is misschien ook afhankelijk van hoe veilig je ‘buiten’ is. Heb je een rustig fietspad voor de deur of loop je gelijk het bos in, dan is het wel een ander verhaal dan als je direct het drukke verkeer in moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:04 



 
Profiel   

Ja en of je paard verkeersmak is of niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:35 



 
Profiel   

Ik denk dat een paard makkelijker is met iemand die hij kent en waar hij vertrouwd mee is op een nieuwe locatie ( buiten...wedstrijd)
Dan met een compleet vreemde.

Ik show mijn paarden internationaal en kom op veel drukke wedstrijd locaties. Mijn paarden zijn de eerste 2 dagen ook wat anders dan anders. Sterker vooral. En dan doen ze het spelletje al best even mee.
Ze zijn dan ook meer aanhankelijker dan thuis. Dus ja, het is altijd best even wennen voor ze ook al zijn het ervaren wedstrijd paarden. Kun je na gaan voor een paard die wellicht al jaren achtereen enkel in zn vertrouwde omgeving was

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:36 



 
Profiel   

Is het topic nu niet heel hard de andere kant aan het ophellen? Hoe of wat iedereen doet, moeten ze zelf weten. Echter in het verkeer hoor je als bestuurder wel je dier ten alle tijden onder controle te houden (dat houdt in dat je elkaar in de basis toch moeten kennen en je de inschatting dus moet kunnen maken over jullie als combinatie, het handelen van je dier is dus ook een absolute vereiste)
Bij een ongeval (en dat hoeft heus nog niets spectaculairs te zijn) heeft een derde partij echt geen verhaal bij elk excuus dat dan naar boven zou komen als jong, nieuwe combinatie of wat ik hier lees amper beleerd etc. Kom je op de openbare weg is dat dus wel een modaliteit waar je als eigenaar/ruiter aan moet voldoen en dus je verantwoordelijkheid in moet nemen (naar jezelf, je paard maar vooral naar alle andere deelnemers in dat verkeer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 14:41 



 
Profiel   

Mee eens

En..het ene paard is het andere niet, ik ga toch niet zo graag gelijk naar buiten met sensibele dressuurpaarden maar zou het met een koudbloedtype dan weer zo doen. (bij wijze van spreken he)
Niet dat ik zo bang ben, maar heb wel genoeg ongelukken of bijna ongelukken meegemaakt met een bepaald type paard op de weg. Gelijk het bos in kunnen rijden vind ik dan weer anders..maar dan nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 15:12 



 
Profiel   

Voor verkeer moet een dier idd verkeersmak zijn. Maar ik pak wel altijd heel vroeg het buiten uitstappen mee en in mijn ogen kan dat zodra een stuur, gas en rem op zit. En buiten is dan bos (als dat op de stalling meteen van het erf af beschikbaar is) of een akkerpad, waar geen "ongepland" verkeer komt. Juist goed voor jonge dieren (of voor elk dier maar zeker de jonkies) om lange einden rechtuit te kunnen stappen en drafje ipv alleen maar draaien in de bak.

Een band vind ik altijd zoiets vaags, net zoals "de klik". Ik hoef niet eerst een band met een paard te hebben om het te kunnen rijden. Een band krijg je door langdurig met zo'n dier aan het trainen te zijn, maar trainen kan prima zonder dat je eerst een band hebt. Maar goed, ik ben ook niet het type dat eerst een band met grondwerken moet opbouwen om te rijden, of die gedrags issues eerst op de grond oplost. Ik ben meer van de rijtechnische (gedrag-)problemen los ik op met rijden, gedragproblemen op de grond los ik op op de grond.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen