Algemeen topic paardentransport delen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Algemeen topic paardentransport delen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 21:04

Hallo allemaal,

Is er toevallig een topic voor het delen van transport? Zodat je paard niet alleen hoeft te reizen, en het delen van transport kosten is ook een handige bijkomstigheid.

ik had al de optie gekregen van het transportbedrijf voor 7 december, dan gaan ze al die kant op, scheelt in kosten, en paard komt niet alleen te staan in de wagen, Maar dat kan helaas nog niet.
Ik wil begin januari graag (7 januari het liefst) mijn paard van groningen naar zuid-holland verhuizen, iemand toevallig in hetzelfde schuitje? En rond die tijd op route? Van hoog naar laag het land in :+

is het niet handig om hier een algemeen topic van te hebben? Of zie ik deze over het hoofd :Y) Om elkaar te kunnen vinden, en een oproepje te kunnen plaatsen voor datums en routes te delen? :j

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:34

Dat mag alleen als je het via een officiële paardentaxi doet. Die hebben er papieren voor gehaald etc. om paarden van anderen te vervoeren, zodra je benzinekosten gaat vergoeden aan een ander ben je illegaal bezig en die boetes zijn niet misselijk. Ook als er iets met het paard of de trailer gebeurt is het een probleem om de kosten vergoed te krijgen. Officiële taxi's weten wel of ze een deelrit kunnen hebben of een terugrit bijvoorbeeld.
Een ander punt is dat het niet verstandig kan zijn om twee vreemde paarden bij elkaar te zetten. Niet iedereen ent tegen influenza, droes en andere besmettelijke ziekten zijn ook niet altijd meldingsplichtig, dus je weet nooit wat jouw paard van een vreemd paard oploopt ( en andersom natuurlijk ook niet). Bovendien kunnen ze misschien niet goed met elkaar overweg, wie draait er op voor de kosten als er eentje een mep van een ander krijgt? Of jouw paard staat er als eerste op, laadt makkelijk en nummer twee laadt problematisch. Blijft jouw paard rustig een uur op de trailer staan als er een ander niet in wil? Of ze moeten op verschillende adressen uitgeladen. Blijft het achterblijvende paard dan rustig staan als het 1e paard uitgeladen wordt?
Ik heb het een paar keer meegemaakt, ik ben er geen voorstander van. Vol heen en vol terug vind ik anders, ontsmetten is zo gebeurd, maar twee vreemde paarden bij elkaar of twee paarden op verschillende adressen uitladen, nee, dat vind ik niet fijn als paardentaxi.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 22:41

Zoals al benoemd is dit inderdaad gewoon een transportbedrijf " paardentaxi" met alle benodigde papieren, de paarden komen niet los samen in een box te staan ofzo :Y) , er staat genoeg schot tussen, ik denk dat die van mij niet eens boven het schot uitkomt,met zijn stokmaat :o . als je paard niet te laden is of wat dan ook, eerst indd even goed oefenen zodat dit geen probleem is, lijkt mij logisch en handig als je paard verhuisd moet worden, verder is het geen verplichting dus jij moet dit ook niet doen neem ik aan. bedrijf heeft hier ervaring mee, en bied dit aan, de mijne zou het fijn vinden voor het overgrote deel iemand naast zich te hebben, t is een allemans vriendje. ik vraag enkel mij af of iemand ook die kant zijn paard moet verhuizen tegen die tijd
Laatst bijgewerkt door Spookje29 op 05-12-22 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:02

Jet schreef:
Dat mag alleen als je het via een officiële paardentaxi doet. Die hebben er papieren voor gehaald etc. om paarden van anderen te vervoeren, zodra je benzinekosten gaat vergoeden aan een ander ben je illegaal bezig en die boetes zijn niet misselijk. Ook als er iets met het paard of de trailer gebeurt is het een probleem om de kosten vergoed te krijgen. Officiële taxi's weten wel of ze een deelrit kunnen hebben of een terugrit bijvoorbeeld.
Een ander punt is dat het niet verstandig kan zijn om twee vreemde paarden bij elkaar te zetten. Niet iedereen ent tegen influenza, droes en andere besmettelijke ziekten zijn ook niet altijd meldingsplichtig, dus je weet nooit wat jouw paard van een vreemd paard oploopt ( en andersom natuurlijk ook niet). Bovendien kunnen ze misschien niet goed met elkaar overweg, wie draait er op voor de kosten als er eentje een mep van een ander krijgt? Of jouw paard staat er als eerste op, laadt makkelijk en nummer twee laadt problematisch. Blijft jouw paard rustig een uur op de trailer staan als er een ander niet in wil? Of ze moeten op verschillende adressen uitgeladen. Blijft het achterblijvende paard dan rustig staan als het 1e paard uitgeladen wordt?
Ik heb het een paar keer meegemaakt, ik ben er geen voorstander van. Vol heen en vol terug vind ik anders, ontsmetten is zo gebeurd, maar twee vreemde paarden bij elkaar of twee paarden op verschillende adressen uitladen, nee, dat vind ik niet fijn als paardentaxi.

Sorry, dat klopt niet.
Prima om je markt te verdedigen maar dan wel graag met de juiste argumenten!

Je mag iedereen overal naar toe zeulen, is niks illegaals aan, zo lang je jezelf maar niet adverteert als transporteur. Dan heb je een setje papieren nodig maar gaan ook je kosten flink omhoog. Daar kun je best wat km's voor maken.
Natuurlijk is het niet helemaal zonder risico maar het gros van de paarden is helemaal niet zo agressief als je het nu afschildert. Daarnaast hebben alle wagens tegenwoordig tussenschotten dus dat ze elkaar verwonden lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

De andere kant is namelijk als je samen naar een vreemde plek gaat, hebben de paarden elkaar onderweg al leren kennen en komen ze dus niet als volslagen vreemden aan op de lokatie. Hebben ze wat steun aan elkaar :j
Meer dan 20 jaar heel NL doorkruist, vaak met anderen erbij op de wagen en de enige die ooit schade aangericht heeft was het onopgevoede mormel van een familielid. Die sloopte een stukje betimmering....

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:12

Spookje29 schreef:
Zoals al benoemd is dit inderdaad gewoon een transportbedrijf " paardentaxi" met alle benodigde papieren, de paarden komen niet los samen in een box te staan ofzo :Y) , er staat genoeg schot tussen, ik denk dat die van mij niet eens boven het schot uitkomt,met zijn stokmaat :o . als je paard niet te laden is of wat dan ook, eerst indd even goed oefenen zodat dit geen probleem is, lijkt mij logisch en handig als je paard verhuisd moet worden, verder is het geen verplichting dus jij moet dit ook niet doen neem ik aan. bedrijf heeft hier ervaring mee, en bied dit aan, de mijne zou het fijn vinden voor het overgrote deel iemand naast zich te hebben, t is een allemans vriendje. ik vraag enkel mij af of iemand ook die kant zijn paard moet verhuizen tegen die tijd


Maar transportbedrijven gaan niet in kosten delen? Die rekenen gewoon per paard. En rijden logischerwijs ook pas als er meer dan 1 paard op de wagen kan.

Paardentaxi’s met een trailer is wellicht wat anders. Maar een grote wagen gaat niet voor 1 paard op weg.

Dat vreemde paarden bij elkaar zou ik me niet zo druk om maken. In Nederland is alles wel goed geregeld. Als je hem nou in een vrachtwagen vol import uit Ierland/Spanje zet is het wat anders. Maar verder zitten er gewoon schotten tussen.

Dat weer gezegd hebbende, zodra er een dicht schot tussen zit hebben ze bar weinig aan elkaar en staan ze alsnog in hun eigen stukje.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 23:22

prugelpiet schreef:
Spookje29 schreef:
Zoals al benoemd is dit inderdaad gewoon een transportbedrijf " paardentaxi" met alle benodigde papieren, de paarden komen niet los samen in een box te staan ofzo :Y) , er staat genoeg schot tussen, ik denk dat die van mij niet eens boven het schot uitkomt,met zijn stokmaat :o . als je paard niet te laden is of wat dan ook, eerst indd even goed oefenen zodat dit geen probleem is, lijkt mij logisch en handig als je paard verhuisd moet worden, verder is het geen verplichting dus jij moet dit ook niet doen neem ik aan. bedrijf heeft hier ervaring mee, en bied dit aan, de mijne zou het fijn vinden voor het overgrote deel iemand naast zich te hebben, t is een allemans vriendje. ik vraag enkel mij af of iemand ook die kant zijn paard moet verhuizen tegen die tijd


Maar transportbedrijven gaan niet in kosten delen? Die rekenen gewoon per paard. En rijden logischerwijs ook pas als er meer dan 1 paard op de wagen kan.

Paardentaxi’s met een trailer is wellicht wat anders. Maar een grote wagen gaat niet voor 1 paard op weg.

Dat vreemde paarden bij elkaar zou ik me niet zo druk om maken. In Nederland is alles wel goed geregeld. Als je hem nou in een vrachtwagen vol import uit Ierland/Spanje zet is het wat anders. Maar verder zitten er gewoon schotten tussen.

Dat weer gezegd hebbende, zodra er een dicht schot tussen zit hebben ze bar weinig aan elkaar en staan ze alsnog in hun eigen stukje.


Geen verstand van eerlijk gezegt of andere bedrijven dat wel of niet doen, maar dit is wat mogelijk is en is aangeboden.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:37

Dat kan aangeboden zijn hoor. maar het lijkt me geen optie om er een centraal topic voor Bokt van te maken.

Wat Ikke zegt klopt niet, tegen betaling derden vervoeren zonder alle papieren is illegaal, Nu is dat bij jou niet van toepassing, maar in mijn geval, met een tweepaardstrailer is het niet wijs om een deelrit te doen. Vrachtwagen(tjes) hebben meestal tussenschotten, maar trailers lang niet altijd meer.
Overigens: als ik een rit ergens naartoe heb en ik heb een rit in de buurt terug, deel ik wel kosten,. Ik geef het vaak ook aan aan de tweede aanvrager: die datum zit ik in de buurt en kan ikjeen rit terug krijgen, dan delen jullie een deel van de kosten. En de eerdere klant deelt ook en krijgt daar ook op tijd bericht van.

Spookje, echt, vergis je niet, lang niet iedereen in Nederland is zo netjes om ziektes op zijn stal te melden als hij ergens naar toe wil!!!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 00:27

Jet schreef:
Dat kan aangeboden zijn hoor. maar het lijkt me geen optie om er een centraal topic voor Bokt van te maken.

Wat Ikke zegt klopt niet, tegen betaling derden vervoeren zonder alle papieren is illegaal, Nu is dat bij jou niet van toepassing, maar in mijn geval, met een tweepaardstrailer is het niet wijs om een deelrit te doen. Vrachtwagen(tjes) hebben meestal tussenschotten, maar trailers lang niet altijd meer.
Overigens: als ik een rit ergens naartoe heb en ik heb een rit in de buurt terug, deel ik wel kosten,. Ik geef het vaak ook aan aan de tweede aanvrager: die datum zit ik in de buurt en kan ikjeen rit terug krijgen, dan delen jullie een deel van de kosten. En de eerdere klant deelt ook en krijgt daar ook op tijd bericht van.

Spookje, echt, vergis je niet, lang niet iedereen in Nederland is zo netjes om ziektes op zijn stal te melden als hij ergens naar toe wil!!!

Ik heb het nergens over betalen, mind you!

IK zeg dat ik iedereen ongestraft het hele land door mag zeulen!
JIJ hebt het over betalen!

Als ik een weekend op stap ga met de NVVR en een lid vraagt of ie mee mag rijden omdat ik toch langs kom, is er helemaal niemand die mij tegen houdt om dat lid z'n paard op de wagen te zetten en verder te rijden. Jij niet, de wet niet en de verzekering ook niet!

Als je dan zo goed weet hoe het zit, moet je ook de HELE waarheid vertellen.

Ik ga al meer dan 30 jaar met de NVVR op stap en daar wordt ook vanalles bij elkaar gemikt. Het is inderdaad niet zo dat er nooit iets gebeurt is, maar met 6 - 8 weekenden per jaar, meer dan 35 jaar lang, kan ik de "toestanden" nog steeds tellen op de vingers van een hand.....

Dus ja, het kan best nuttig zijn, al heb ik er vanuit de NVVR al jaren de ervaring mee dat het slechts zelden blijkt te werken omdat degenen die ruimte op de wagen hebben niet in de buurt komen van degenen die vervoer nodig hebben.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 00:35

ikke schreef:
Jet schreef:
Dat kan aangeboden zijn hoor. maar het lijkt me geen optie om er een centraal topic voor Bokt van te maken.

Wat Ikke zegt klopt niet, tegen betaling derden vervoeren zonder alle papieren is illegaal, Nu is dat bij jou niet van toepassing, maar in mijn geval, met een tweepaardstrailer is het niet wijs om een deelrit te doen. Vrachtwagen(tjes) hebben meestal tussenschotten, maar trailers lang niet altijd meer.
Overigens: als ik een rit ergens naartoe heb en ik heb een rit in de buurt terug, deel ik wel kosten,. Ik geef het vaak ook aan aan de tweede aanvrager: die datum zit ik in de buurt en kan ikjeen rit terug krijgen, dan delen jullie een deel van de kosten. En de eerdere klant deelt ook en krijgt daar ook op tijd bericht van.

Spookje, echt, vergis je niet, lang niet iedereen in Nederland is zo netjes om ziektes op zijn stal te melden als hij ergens naar toe wil!!!

Ik heb het nergens over betalen, mind you!

IK zeg dat ik iedereen ongestraft het hele land door mag zeulen!
JIJ hebt het over betalen!

Als ik een weekend op stap ga met de NVVR en een lid vraagt of ie mee mag rijden omdat ik toch langs kom, is er helemaal niemand die mij tegen houdt om dat lid z'n paard op de wagen te zetten en verder te rijden. Jij niet, de wet niet en de verzekering ook niet!

Als je dan zo goed weet hoe het zit, moet je ook de HELE waarheid vertellen.

Ik ga al meer dan 30 jaar met de NVVR op stap en daar wordt ook vanalles bij elkaar gemikt. Het is inderdaad niet zo dat er nooit iets gebeurt is, maar met 6 - 8 weekenden per jaar, meer dan 35 jaar lang, kan ik de "toestanden" nog steeds tellen op de vingers van een hand.....

Dus ja, het kan best nuttig zijn, al heb ik er vanuit de NVVR al jaren de ervaring mee dat het slechts zelden blijkt te werken omdat degenen die ruimte op de wagen hebben niet in de buurt komen van degenen die vervoer nodig hebben.


Ja daarom, ik ben ook niet zo'n doem denker daarin, alleen kan het ook fout genoeg gaan, dat paard gaat flippen.. ik kan naar buiten stappen en verkeerd vallen en mijn nek breken, zo kan je blijven doem denken, overal aan alles in het leven zit risico.
Maar mijn vraag is enkel of iemand ook zijn paard gaat verhuizen en wilt delen := zullen we het nu daar bij laten, zo blijven we bezig haha :D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 06:57

Ikke, als je vraagt om een deelrit lijkt het me logisch dat je de kosten gaat delen. Dat mag dus alleen bij een officieel paardenvervoerder.

Ts, je vroeg ook of een centraal topic handig zou zijn en dat mag dus alleen als de tweede gratis meerijdt als je geen officieel transportbedrijf gebruikt.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic paardentransport delen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:49

Er is overlegd over dit topic en de vraag of er plaats voor is op Bokt. Er blijken wat haken en ogen aan het onderwerp te zitten en daarom gaan we hier geen topic voor maken. Daarnaast is TS specifiek op zoek naar 1 persoon om een rit mee te delen, daarmee is dit meer een gezocht advertentie.
Het topic zal daarom gesloten worden en TS kan een advertentie plaatsen op de Bokt markt.