Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Jet schreef:Dat mag alleen als je het via een officiële paardentaxi doet. Die hebben er papieren voor gehaald etc. om paarden van anderen te vervoeren, zodra je benzinekosten gaat vergoeden aan een ander ben je illegaal bezig en die boetes zijn niet misselijk. Ook als er iets met het paard of de trailer gebeurt is het een probleem om de kosten vergoed te krijgen. Officiële taxi's weten wel of ze een deelrit kunnen hebben of een terugrit bijvoorbeeld.
Een ander punt is dat het niet verstandig kan zijn om twee vreemde paarden bij elkaar te zetten. Niet iedereen ent tegen influenza, droes en andere besmettelijke ziekten zijn ook niet altijd meldingsplichtig, dus je weet nooit wat jouw paard van een vreemd paard oploopt ( en andersom natuurlijk ook niet). Bovendien kunnen ze misschien niet goed met elkaar overweg, wie draait er op voor de kosten als er eentje een mep van een ander krijgt? Of jouw paard staat er als eerste op, laadt makkelijk en nummer twee laadt problematisch. Blijft jouw paard rustig een uur op de trailer staan als er een ander niet in wil? Of ze moeten op verschillende adressen uitgeladen. Blijft het achterblijvende paard dan rustig staan als het 1e paard uitgeladen wordt?
Ik heb het een paar keer meegemaakt, ik ben er geen voorstander van. Vol heen en vol terug vind ik anders, ontsmetten is zo gebeurd, maar twee vreemde paarden bij elkaar of twee paarden op verschillende adressen uitladen, nee, dat vind ik niet fijn als paardentaxi.
Spookje29 schreef:Zoals al benoemd is dit inderdaad gewoon een transportbedrijf " paardentaxi" met alle benodigde papieren, de paarden komen niet los samen in een box te staan ofzo , er staat genoeg schot tussen, ik denk dat die van mij niet eens boven het schot uitkomt,met zijn stokmaat . als je paard niet te laden is of wat dan ook, eerst indd even goed oefenen zodat dit geen probleem is, lijkt mij logisch en handig als je paard verhuisd moet worden, verder is het geen verplichting dus jij moet dit ook niet doen neem ik aan. bedrijf heeft hier ervaring mee, en bied dit aan, de mijne zou het fijn vinden voor het overgrote deel iemand naast zich te hebben, t is een allemans vriendje. ik vraag enkel mij af of iemand ook die kant zijn paard moet verhuizen tegen die tijd
prugelpiet schreef:Spookje29 schreef:Zoals al benoemd is dit inderdaad gewoon een transportbedrijf " paardentaxi" met alle benodigde papieren, de paarden komen niet los samen in een box te staan ofzo , er staat genoeg schot tussen, ik denk dat die van mij niet eens boven het schot uitkomt,met zijn stokmaat . als je paard niet te laden is of wat dan ook, eerst indd even goed oefenen zodat dit geen probleem is, lijkt mij logisch en handig als je paard verhuisd moet worden, verder is het geen verplichting dus jij moet dit ook niet doen neem ik aan. bedrijf heeft hier ervaring mee, en bied dit aan, de mijne zou het fijn vinden voor het overgrote deel iemand naast zich te hebben, t is een allemans vriendje. ik vraag enkel mij af of iemand ook die kant zijn paard moet verhuizen tegen die tijd
Maar transportbedrijven gaan niet in kosten delen? Die rekenen gewoon per paard. En rijden logischerwijs ook pas als er meer dan 1 paard op de wagen kan.
Paardentaxi’s met een trailer is wellicht wat anders. Maar een grote wagen gaat niet voor 1 paard op weg.
Dat vreemde paarden bij elkaar zou ik me niet zo druk om maken. In Nederland is alles wel goed geregeld. Als je hem nou in een vrachtwagen vol import uit Ierland/Spanje zet is het wat anders. Maar verder zitten er gewoon schotten tussen.
Dat weer gezegd hebbende, zodra er een dicht schot tussen zit hebben ze bar weinig aan elkaar en staan ze alsnog in hun eigen stukje.
Jet schreef:Dat kan aangeboden zijn hoor. maar het lijkt me geen optie om er een centraal topic voor Bokt van te maken.
Wat Ikke zegt klopt niet, tegen betaling derden vervoeren zonder alle papieren is illegaal, Nu is dat bij jou niet van toepassing, maar in mijn geval, met een tweepaardstrailer is het niet wijs om een deelrit te doen. Vrachtwagen(tjes) hebben meestal tussenschotten, maar trailers lang niet altijd meer.
Overigens: als ik een rit ergens naartoe heb en ik heb een rit in de buurt terug, deel ik wel kosten,. Ik geef het vaak ook aan aan de tweede aanvrager: die datum zit ik in de buurt en kan ikjeen rit terug krijgen, dan delen jullie een deel van de kosten. En de eerdere klant deelt ook en krijgt daar ook op tijd bericht van.
Spookje, echt, vergis je niet, lang niet iedereen in Nederland is zo netjes om ziektes op zijn stal te melden als hij ergens naar toe wil!!!
ikke schreef:Jet schreef:Dat kan aangeboden zijn hoor. maar het lijkt me geen optie om er een centraal topic voor Bokt van te maken.
Wat Ikke zegt klopt niet, tegen betaling derden vervoeren zonder alle papieren is illegaal, Nu is dat bij jou niet van toepassing, maar in mijn geval, met een tweepaardstrailer is het niet wijs om een deelrit te doen. Vrachtwagen(tjes) hebben meestal tussenschotten, maar trailers lang niet altijd meer.
Overigens: als ik een rit ergens naartoe heb en ik heb een rit in de buurt terug, deel ik wel kosten,. Ik geef het vaak ook aan aan de tweede aanvrager: die datum zit ik in de buurt en kan ikjeen rit terug krijgen, dan delen jullie een deel van de kosten. En de eerdere klant deelt ook en krijgt daar ook op tijd bericht van.
Spookje, echt, vergis je niet, lang niet iedereen in Nederland is zo netjes om ziektes op zijn stal te melden als hij ergens naar toe wil!!!
Ik heb het nergens over betalen, mind you!
IK zeg dat ik iedereen ongestraft het hele land door mag zeulen!
JIJ hebt het over betalen!
Als ik een weekend op stap ga met de NVVR en een lid vraagt of ie mee mag rijden omdat ik toch langs kom, is er helemaal niemand die mij tegen houdt om dat lid z'n paard op de wagen te zetten en verder te rijden. Jij niet, de wet niet en de verzekering ook niet!
Als je dan zo goed weet hoe het zit, moet je ook de HELE waarheid vertellen.
Ik ga al meer dan 30 jaar met de NVVR op stap en daar wordt ook vanalles bij elkaar gemikt. Het is inderdaad niet zo dat er nooit iets gebeurt is, maar met 6 - 8 weekenden per jaar, meer dan 35 jaar lang, kan ik de "toestanden" nog steeds tellen op de vingers van een hand.....
Dus ja, het kan best nuttig zijn, al heb ik er vanuit de NVVR al jaren de ervaring mee dat het slechts zelden blijkt te werken omdat degenen die ruimte op de wagen hebben niet in de buurt komen van degenen die vervoer nodig hebben.