Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 50  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

 
Profiel   

Nouja, dat was het vroeger ook.
De mensen die nu in de knoop komen met de kosten konden het wss al maar net aan rond krijgen een paard te houden iedere maand...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:33 



 
Profiel   

Bwa Popstra, dat weet ik niet goed eig. Ik ben momenteel zelf aan het twijfelen om 1 paard weg te doen ivm nog maar amper uitkomen met mijn loon terwijl dat als gedoctoreerd ingenieur vroeger nooit ‘net aan’ is geweest en ik toch wel makkelijk 500 euro opzij kon leggen elke maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:21 



 
Profiel   

Naja, ik weet niet. Als je kosten verdubbelen dan klinkt dat eenvoudig, van 100 naar 200 voor energie bijvoorbeeld, maar van 300-600 is toch wel pittig, laat staan van 600-1200. Valt een halve hypotheek van de betalen, zo niet meer…

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:30 



 
Profiel   

Nou als mijn energiekosten van 300 naar 1500 gaan en de benzine is duurder en eten ook en alle kleine verhogingen van verzekeringen en abonnementen en dan een paard wat 2x zo duur wordt dan is dat niet van net aan naar net niet.

Ik ben net voor/tijdens de oorlog begon verhuisd. Dus had dit allemaal niet voorzien. Mijn energierekening gaat enorm oplopen ivm geen zonnepanelen en een groot huis met bijgebouw wat verwarmd moet worden.

Ik rijd een extra tank op in de maand ivm verder rijden naar stal.

Niet dat ik nu in die positie zit omdat mijn paarden sinds de corona weer terug bij mn ouders staan dus die kosten zijn te overzien met dat ik een goede baan heb ennn een eigen bedrijf heb. Van alleen mn salaris zou ik dit NU allemaal niet kunnen doen.

Tm april een vast contract energie en dan houd ik mn hart vast.

Dus die conclusie is denk ik voor veel mensen kort door de bocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:33 



 
Profiel   

Er zijn heel veel redenen waarom je eerst prima een paard kon onderhouden en dat dat nu moeilijk of zelfs niet meer te doen is. Gelukkig zit ik (nog) niet in die situatie al is het wel lastiger geworden, weet ik wel wat ik zal doen als het zover zou komen. Wat ik overigens natuurlijk niet hoop. Mijn paard is nu 21 jaar en hoop op nog meer jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 13:49 



 
Profiel   

Vroeger kon je prima rondkomen inderdaad. Nu zijn de kosten wel erg hoog en gaan dan ook niet met 50€ omhoog maar met 500€. Dat is wel even wat anders aangezien ik op mijn werk geen inflatiecorrectie krijg. Gelukkig mijn vriend wel... Leuk is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 09:24 



 
Profiel   

DonDon schreef
Vroeger kon je prima rondkomen inderdaad. Nu zijn de kosten wel erg hoog en gaan dan ook niet met 50€ omhoog maar met 500€. Dat is wel even wat anders aangezien ik op mijn werk geen inflatiecorrectie krijg. Gelukkig mijn vriend wel... Leuk is het niet.

Of toch iig geen inflatiecorrectie van honderdenen euro's... Bedragen die veel mensen nu wel extra kwijt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 09:33 



 
Profiel   

_San87_ schreef
DonDon schreef
Vroeger kon je prima rondkomen inderdaad. Nu zijn de kosten wel erg hoog en gaan dan ook niet met 50€ omhoog maar met 500€. Dat is wel even wat anders aangezien ik op mijn werk geen inflatiecorrectie krijg. Gelukkig mijn vriend wel... Leuk is het niet.

Of toch iig geen inflatiecorrectie van honderdenen euro's... Bedragen die veel mensen nu wel extra kwijt zijn.

Ja en dan gaat het uiteraard om klein bedrag maar de kosten zijn nog steeds zoveel hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:08 



 
Profiel   

Hoorde vd week dat de auto verzekeringen ook omhoog gaan schieten. Komt er toch allemaal wel bij en denk dat veel paarden eigenaren vaak wat dikkere auto's rijden als ze ook een trailer willen trekken.

Hier is het hooi nog niet echt duurder, ook al verwachtte we dat wel dit jaar. Maar denk dat ook heel veel bedrijven, winkels etc hun prijzen omhoog gooien omdat het nu kan en om ellende straks voor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:28 



 
Profiel   

Hier iid ook de autoverzekering flink omhoog. Mijn vaste fouragehandel heeft geen hooi meer en wil ook niet zeggen of en wanneer het weer binnen komt. De prijs is nog niet omhoog, maar ik verwacht wel dat dat gebeurt.

Dus dat is wel balen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:35 



 
Profiel   

Onze vorige leverancier zei dat het dit jaar omhoog zou gaan, maar de prijzen bleven hetzelfde. Wel waren de balen veel lichter en is hij dus al door het hooi heen.

Maar nu halen we ergens anders voor zelfde prijs.

Wij hebben nog geen bericht van de auto's, maar zitten daarmee bij Unive en daar kwam het bericht vandaan geloof ik dat ze zeiden op de radio, dus verwacht wel stijging.
Het was oa meer ongevallen en de inflatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:39 



 
Profiel   

superpony schreef
Onze vorige leverancier zei dat het dit jaar omhoog zou gaan, maar de prijzen bleven hetzelfde. Wel waren de balen veel lichter en is hij dus al door het hooi heen.

Maar nu halen we ergens anders voor zelfde prijs.

Wij hebben nog geen bericht van de auto's, maar zitten daarmee bij Unive en daar kwam het bericht vandaan geloof ik dat ze zeiden op de radio, dus verwacht wel stijging.
Het was oa meer ongevallen en de inflatie.

Yes, hier ook. Ik ga 10 euro pm meer betalen vanaf januari.

De balen hier zijn niet kleiner, maar ik weet niet hoe dat volgend jaar gaat zijn. Ik moet nu naar een andere leverancier, met 'ik hoop ergens volgende week, maar niks is zeker' kan ik niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 13:02 



 
Profiel   

Die autoverzekeringen zijn sws echt raar nu. Ook alle eisen voor jonge bestuurders zijn onwijs streng geworden. En dan nog niet te spreken over de bedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:38 



 
Profiel   

Ik sta redelijk goedkoop. €300 all in, enige wat we missen in een binnenbaan, maar die zit naast mijn stal en daar betaal ik 15 euro per maand voor.

Maar alle prijsstijgingen, op een gegeven moment houdt het ergens op natuurlijk.
Als mensen niet meer gaan verdienen kunnen ze niet alles blijven betalen. Ik doel dan op 'basisvoorzieningen', niet de luxe van de paarden.

Boodschappen, energie, benzine, verzekeringen etc.
Op 1 januari gaat het belastingvoordeel weer van de benzine, wat zullen die prijzen dan weer gaan doen?

Hoorde ook van verschillende smeden dat ze vanaf 1 januari best wat omhoog gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:43 



 
Profiel   

superpony schreef
Hoorde vd week dat de auto verzekeringen ook omhoog gaan schieten. Komt er toch allemaal wel bij en denk dat veel paarden eigenaren vaak wat dikkere auto's rijden als ze ook een trailer willen trekken.

Hier is het hooi nog niet echt duurder, ook al verwachtte we dat wel dit jaar. Maar denk dat ook heel veel bedrijven, winkels etc hun prijzen omhoog gooien omdat het nu kan en om ellende straks voor te zijn.


Wij hebben een twingo van 20 + jaar en een ford mondeo ook 20 + jaar, die laatste trekt onze 1.5 paards trailer maar een dikke auto zou ik het niet willen noemen, je mag ons er natuurlijk wel 1 sponsoren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:22 



 
Profiel   

Volgend jaar gaat de prijs van leiding water ook nog eens fors omhoog..

Je zal ze hebben op stal die uren de benen van hun paard staan te koelen aan de slang...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 12:53 



 
Profiel   

Bij ons vind ik ook dat ze behoorlijk omhoog gegaan zijn. In het voorjaar/zomer 25 euro en per januari weer 25 euro. Ik zou er echt het liefst blijven staan, maar met benzinekosten erbij is het even aankijken hoe het gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 13:10 



 
Profiel   

Wij hebben in januari 2022 een prijsverhoging van 10 euro gehad. Voor het eerst in jaren, die verhoging. Dikke prima hoor!

Onze stal wordt sinds vandaag overgenomen door de volgende generatie, en we kregen vorige week allemaal een mailtje met de melding "20 euro erbij". Zuur.

Er werd wel zo'n beetje uitgelegd waarom, maar ik en de meeste van mijn stalgenoten vragen ons toch wel af wat er van de "vernieuwingen" gaat komen. Want de stal draait al jaar en dag goed, en wij zien eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor "vernieuwing/verbetering". Zowat alles is er al.

Daarbij komt ook de mededeling dat, wie in de zomerperiode ( = zo'n 5-6 maanden per jaar) hooi wilt bijvoeren daar maandelijks 30 euro extra voor moet gaan betalen. In de zomerperiode is het ons niet toegestaan hooi en stro te gebruiken, vandaar. We betalen dan wel nog steeds de volle pot.
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren? Als er wel voldoende gras is, en je wilt perse alsnog hooi bijvoeren snap ik de extra kost wel, maar bij gebrek aan gras voelt dat niet eerlijk. Zeker niet voor de hoefbevangen paarden - die komen echt nooit op gras, krijgen 365 dagen per jaar hooi - ze staan op een kwart van een normale wei, betalen de volle pot, hun gras wordt door andere paarden opgegeten (waardoor die minder hooi verbruiken) en moeten dan doodleuk maandelijks 30 euro extra bijbetalen.
Mijn paard is gelukkig niet hoefbevangen, maar dat neemt niet weg dat ik het niet eerlijk vind. Het komt een beetje over alsof de nieuwe generatie elke mogelijke euro wilt opstrijken. Ik heb mijn eigen weitje met schuilstal, ik betaal daar vanaf april 220 euro voor. Ik heb, samen met de buren, ook een weitje aan de overkant, zoals iedereen bij ons een zomerweide heeft. Helaas staat daar niets van schuiltoptie, niet eens een boom oid - ja sorry, daar wil ik mijn paard bij +20° dus niet hebben. Idem voor dagen zoals afgelopen week - felle regenbuiten, hevige wind. Want dat weitje aan de overkant wordt ondertussen zowat het hele jaar door gebruikt voor mijn paard en de buren, maar dat was origineel nooit de bedoeling/afspraak, dus bij mij wringt dat wel...
Ik vind een aantal weersomstandigheden niet aangenaam zonder enige vorm van schuiloptie (vooral omdat mijn paard héél snel zal gaan schuilen, zowel winter als zomer. Daar zal ik dan in de zomerperiode de dupe van zijn, want als ik zeg "ze blijft staan wegens te warm/gebrek aan schuiloptie" zal mijn gras er natuurlijk doorvliegen (al helemaal als het opnieuw zo droog wordt), waardoor ik hooi zal moéten bijvoeren, wat mijn halfpension dan op 250 euro per maand doet uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 12:55 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk logisch dat paarden die meer hooi verbruiken (om wat voor soms jammere redenen dan ook) een hogere kost hebben dan paarden die je op het gras kan gooien. Ik heb eigenlijk niet anders geweten. Droge herfsten zijn bij ons bv. ook goedkoper dan nattere herfsten omdat je bij die laatste alweer veel eerder hooi moet bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:04 



 
Profiel   

Vermoedelijk is de hele stalprijs over het hele jaar ook tot stand gekomen met het idee er in de zomer geen hooi gebruikt wordt en dat doorgerekend over het hele jaar?

Want €220 euro is niet echt duur... ik betaal dat alleen al voor volpension + stro. En het hooi en brok koop ik zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:19 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vind het eigenlijk logisch dat paarden die meer hooi verbruiken (om wat voor soms jammere redenen dan ook) een hogere kost hebben dan paarden die je op het gras kan gooien. Ik heb eigenlijk niet anders geweten. Droge herfsten zijn bij ons bv. ook goedkoper dan nattere herfsten omdat je bij die laatste alweer veel eerder hooi moet bijvoeren.

Dat weegt zich toch tegen elkaar op?
Stel jij vraagt 300 euro per maand.
In de zomer gooi je die knollen op gras, moet je geen hooi kopen en maak je dus winst op je hooi. In de winter maak je wellicht wat verlies ivm hooi. Maar uiteindelijk heb je in de zomer wel flink winst gemaakt.

Als hooi in de basis prijs zit vind ik het bizar om dan ineens 30 euro per maand meer te vragen. Een hoefbevangen paard dat constant hooi nodig heeft tot daar aan toe. Hoe zuur ook, die is gewoon duurder in onderhoud.

LWDaisy zit meen ik ook in België. 220 euro is hier niet zo'n lage prijs afhankelijk van de faciliteiten. Voort 250 had ik een binnenbak, een tent (20*40). een grote springpiste waarin ook menwedstrijden georganiseeerd konden worden en een 20*60 buitenpiste tot mijn beschikking + een wasplaats en trailerstalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:31 



 
Profiel   

Ook nog anno 2023? Want 5 jaar geleden had je dat hier in Nederland inderdaad ook gewoon voor die prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:33 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Gini schreef
Ik vind het eigenlijk logisch dat paarden die meer hooi verbruiken (om wat voor soms jammere redenen dan ook) een hogere kost hebben dan paarden die je op het gras kan gooien. Ik heb eigenlijk niet anders geweten. Droge herfsten zijn bij ons bv. ook goedkoper dan nattere herfsten omdat je bij die laatste alweer veel eerder hooi moet bijvoeren.

Dat weegt zich toch tegen elkaar op?
Stel jij vraagt 300 euro per maand.
In de zomer gooi je die knollen op gras, moet je geen hooi kopen en maak je dus winst op je hooi. In de winter maak je wellicht wat verlies ivm hooi. Maar uiteindelijk heb je in de zomer wel flink winst gemaakt.


Daar heb je gelijk in, maar als een klant in de zomer dan ook hooi wilt voeren, is het toch logisch dat die een kleine meerprijs betaalt ten opzichte van de klant die dat niet doet?
Je berekent je vaste stalprijs inderdaad op een gemiddeld verbruik, in de zomer wat winst, in de winter wat verlies en je komt ergens op een mooi gemiddelde uit. Als een klant dan bovengemiddeld wilt verbruiken is het toch logisch dat er wat euro's bijgeteld worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:37 



 
Profiel   

nou ja als pensionhouder koop je normaal je jaarverbruik in plus wat meer, dat wordt vaak verrekend per maand. Als je zoals de afgelopen jaren de zomers door moet voeren aan hooi, plus evt minder oprbengst van eigen land, betaal je wel de hoofdprijs op de markt. Dat er nu iets meer doorberekend wordt vind ik niet gek. Het gaat ook niet om het individuele paard, maar wel als het een heel koppel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:38 



 
Profiel   

Zo lees ik het inderaad ook. Beetje net als het voorschot van de energierekening :=

Dat je elke maand 200 betaald in plaats van in de zomer 120 en in de winter 280. Dat je gewoon voor elke maand dezelfde stalprijs hebt rekening houdend met dat ze inderdaad in de zomer er winst op maken en in de winter moet er geld bij.

Wil je dan óók in de zomer hooi kan het onder aan de streep niet uit en komen er kosten bij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 13:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 50  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen