Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 00:20

ikkedus schreef:
Was het niet 6000 onder de vraagprijs en daar dan nog een keer 2500 van af? Dan zit je op 10.000 euro. Dat is tegenwoordig (helaas) bijna een normale prijs voor een dier waar werk aan is.


Nee, €6000 onder taxatie waarde en €2500 onder vraagprijs.

Vraagprijs is €18500
Verkocht voor iets van €16000
Getaxeerd op €22000 (gokje)

Er staat trouwens bij de advertentie dat paard RX en Klinisch gekeurd is, alleen niet op welke datum.

Melzazu
Berichten: 1776
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:27

Ik ben inmiddels heel benieuwd wat TS heeft besloten te doen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:24

Melzazu schreef:
Ik ben inmiddels heel benieuwd wat TS heeft besloten te doen.

Ik ook!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:45

Nou er zitten al foto's bij, wat je ook mag verwachten van een paard in deze prijsklasse dus zo ik vind het zelf niet zo realistisch dat je hem dan als verkoper ook maar overal heen moet brengen. De kopers kunnen ook deze foto's laten beoordelen door hun eigen DA.

Als er nu een compromis mogelijk was, ergens op de helft van die 130 km oke..maar 130 km rijden..heen en weer met gehuurde vrachtwagen en paard kom op. Kost klauwen vol geld en tijd en voor het paard ook niet de beste optie.

Paard heeft een mooie afstamming, mooie leeftijd en het is nog altijd een verkopersmarkt dus daar komen wel andere geintereseerden voor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:50

Mag ik een linkje?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:16

janderegelaa schreef:
Mag ik een linkje?

Dat is enige pagina's geleden door @babootje geplaatst wat haar kritiek opleverde. Maar misschien wordt het paard zo nog wel via Bokt verkocht, dat zou leuk zijn!

3heathcliff5
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:16

Paarden worden op dit moment nog steeds gemakkelijk voor de vraagprijs of meer verkocht. Waarom moet TS bij deze afstand iets regelen, omdat dit een ‘duurder’ paard betreft? De kopende partij kan zich voor die €2.500 onder de vraagprijs icm hun specifieke wens om 130km verderop te keuren toch ook wat extra inspannen?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:26

Nou ja, de conclusie is dus dat de meningen sterk verdeeld zijn. :)*

Het is niet idioot wat de kopers bedacht hebben. Maar het is ook niet raar dat TS er geen zin in heeft. Of ze komen tot een compromis waar ze zich beide prima bij voelen. Of de koop gaat niet door. Bij beide scenario's hoeft niemand zich bezwaard te voelen.
Het is duidelijk aan beide kanten een beetje een randgeval.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:35

Ik heb mijn paard ook verkocht, kliniek die het eerste tijd had voor de keuring was ook 80 km verderop en niet eens richting hun huis.
Dat was vanaf de kliniek miss nog wel 150 km.

Maar hun hebben een vrachtwagen gehuurd, paard bij mij thuis komen halen en naar de kliniek gegaan.
We hebben het er niet eens over gehad hoe bij afkeuring verder?

Ben ik nu zo naïef of worden er over sommige dingen ook onnodig moeilijk gedaan?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:45

Daphara schreef:
ikkedus schreef:
Was het niet 6000 onder de vraagprijs en daar dan nog een keer 2500 van af? Dan zit je op 10.000 euro. Dat is tegenwoordig (helaas) bijna een normale prijs voor een dier waar werk aan is.


Nee, €6000 onder taxatie waarde en €2500 onder vraagprijs.

Vraagprijs is €18500
Verkocht voor iets van €16000
Getaxeerd op €22000 (gokje)

Er staat trouwens bij de advertentie dat paard RX en Klinisch gekeurd is, alleen niet op welke datum.


TS heeft dit paard iets meer dan een jaar geleden gekocht (in mei 2021) enkele dagen nadat ze het paard dat ze daarvoor had verkocht omdat ze hem niet goed kon rijden wegens lichamelijke problemen. Dus ik gok dat het om keuringsfoto's van iets meer dan een jaar geleden gaat. De foto's die bij deze advertentie staan zijn ook de foto's waarmee het paard destijds te koop stond (te zien aan de stang en trens). Ik kan me de advertentie nog herinneren. Er stond toen ook een filmpje bij waar het paard met stang en trens werd voorgesteld. Het was geen best filmpje. Het paard ziet er niet meer zo uit; heeft natuurlijk een tijd stilgestaan.
Ik denk dat 10.000 inderdaad een meer reele prijs is nu en dan nog moet het paard niet stuk zijn natuurlijk.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:56

Dat zijn allemaal aannames.. op basis van de foto al dan niet nu zo in conditie vind ik het een mooie merrie.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:16

MarjanB schreef:
Dat zijn allemaal aannames.. op basis van de foto al dan niet nu zo in conditie vind ik het een mooie merrie.


Het zijn zeker geen aannames. Daar doe ik niet aan.
En op de foto is het zeker een mooie merrie.

Popstra
Berichten: 13741
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:21

Beetje kinderachtig hier zo op de staat van dit paard en de prijs door te blijven zagen...
Dat is hier helemaal niet relevant.

Ik zou ook niet meer reageren als ik de TS was!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:29

Waarom ts haar paard verkoopt en voor hoeveel doet er helemaal niet toe in deze discussie. De vraag is letterlijk hoe ze het aan moet pakken dat de kopers 130 km verderop willen keuren? Daar komt later dan nog bij dat ts zelf geen vervoer heeft en dat bij afkeuring de kopers zeggen “ Jammer joh, je ziet maar hoe je thuis komt met je paard”

Ik vind het geen stijl en zou af zien van de verkoop aan deze mensen, als die niet in zouden binden, want het is niet redelijk om dit op deze manier te willen. De kopers weten dat ts zelf geen vervoer heeft, dan is de consequentie dat ze zelf heen en bij afkeuring ook weer terug moeten rijden óf op locatie keuren.

Ik snap wel dat ts niet meer reageert. Ze wordt afgebrand op andere zaken dan de vraag die ze stelde.

Edit typfout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-12-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:39

Ts ging met deze mensen in onderhandeling omdat ze wilde dat haar paard goed terecht komt. Dat is uiteraard zeer te prijzen. Maar ik vind niet dat deze kopers paardvriendelijk zijn want met deze kou urenlang in een trailer staan en een keuring met stijve gewrichten, en niet teruggebracht worden als het niet goed uitpakt, en ook nog geld eraf (maar dat is niet lastig voor het paard maar wel voor ts), nee dat lijken me geen prettige kopers.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:41

Babootje schreef:
MarjanB schreef:
Dat zijn allemaal aannames.. op basis van de foto al dan niet nu zo in conditie vind ik het een mooie merrie.


Het zijn zeker geen aannames. Daar doe ik niet aan.
En op de foto is het zeker een mooie merrie.

Ik snap echt niet waarom je zo blijft doorgaan over de prijs en conditie van dit paard. Al is we van alles mis met dit paard wat de kopers weten doet het er toch nog steeds niet toe met deze vraag? Deze potentiële koper is bereid een overeengekomen bedrag te betalen en dat is toch gewoon helemaal prima! En iets waar wij verder niks maar dan ook echt niks mee te maken hebben. Al vraagt ze er €50.000 en wil iemand dat betalen, so what? :?

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:25

Uren lang op trailer? Wij reden ook een flink stuk. En ook voor wedstrijden wel eens. Dan zorg je desnoods dat je er wat eerder bent en paard nog even op stal kan staan. Je kan beter in dit weer met trailer rijden als met warmer weer := En met zo'n prijs alleen op locatie keuren? Nee, niks mis met die prijs maar dan wel op kliniek kunnen keuren. Helemaal als de laatste keuring dus idd een jaar geleden is geweest.
Dan is het gewoon lastig als een verkoper zelf niet kan rijden en ook geen vervoer wil regelen verder.

Ik ben het met pol eens dus. Het is niet dat 1 kant zo vreselijk fout bezig is en de andere kant niet, beide hebben begrijpelijk argumenten. Alleen de kopers afzeiken en veroordelen vind ik ook niet correct, nee.

3heathcliff5
Berichten: 444
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:31

Het probleem zit dan ook vooral dat beide partijen geen water bij de wijn willen danwel kunnen doen. Dan houdt het toch gewoon op?

Ik heb in dit topic in ieder geval wel geleerd dat als babootje een paard te koop gaat zetten, dat ik al haar oude topics moet napluizen op dingen die ze over het desbetreffende paard heeft gezegd en dat moet gebruiken om flink af te dingen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:31

vevina schreef:
Ik snap echt niet waarom je zo blijft doorgaan over de prijs en conditie van dit paard. Al is we van alles mis met dit paard wat de kopers weten doet het er toch nog steeds niet toe met deze vraag? Deze potentiële koper is bereid een overeengekomen bedrag te betalen en dat is toch gewoon helemaal prima! En iets waar wij verder niks maar dan ook echt niks mee te maken hebben. Al vraagt ze er €50.000 en wil iemand dat betalen, so what? :?


Thanks dat zijn ook mijn gedachtes. Waarom hierover blijven zagen, je standpunt is nu wel duidelijk. En imo is het net als wat sommige anderen zeggen compleet irrelevant met de vraag van de TS. Die letterlijk is "is het normaal dat een koper een paard 130 km wil vervoeren voor een keuring?"
Zoals wel blijkt uit de antwoorden, ja en nee. Sommige willen het wel anderen niet. En het is aan de koper en verkoper om daar overeenstemming te bereiken. Niet aan ons, en al helemaal niet dat wij gaan oordelen over het hoe en wat met de verkoop, de prijs van het paard enz enz. Dat gaat ons geen **** aan.

Ik heb al paarden verder weg gekocht, Amerika was wel het verste. En ook verkocht, Denemarken. Maar ik ben nog nooit zon koper of verkoper tegen gekomen, die een paard wel op wil halen/weg wil brengen voor een keuring, maar bij afkeur dan geen "zorg" meer wil dragen. Het is gewoon aan jezelf als andere partij of je daarmee wel of niet akkoord wilt gaan. Ik persoonlijk dus niet, nu niet nooit niet. Dikke prijs of niet, gewoon niet. Ik ga mezelf niet in een positie brengen waarin ik mss gedwongen kan worden iets te doen wat ik niet wil.

TS laat deze kopers lekker in hun sop gaarkoken en zoek een ander voor je paard. Met alles wat ik tot nu toe aan berichten van je gelezen heb (in dit topic) is het wachten op het volgende probleem. En wat als paard na 2 weken ineens om andere reden toch kreupel wordt. Je kan echt wachten dat je meer gezeur gaat krijgen.
Iemand hier zei het al, ze willen het paard gewoon niet genoeg.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:33

BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.

Kanttekening, ze betalen 6 duizend minder dan taxatie waarde (omdat ze momenteel aan de stevige kant is ivm weinig rijden ivm blessure ruiter) en 2.500 onder vraagprijs.
Ik denk dat de verkoop dan maar niet door gaat.


Nou dan heb je genoeg je best gedaan lijkt mij. Met zo'n afstand zijn wat mij betreft transportkosten retour voor kopen (ook bij negatief koopadvies van de kliniek)
Ik zou het ook niet doen, genoeg klinieken meer in de buurt.

Na allemaal ellende wil ik een nieuw paard ook door mijn eigen DA op zijn kliniek laten keuren. Daar houd ik qua afstand dus rekening mee. Als een geschikt paard toch op grotere afstand staan, dan kies ik noodgedwongen ook voor een andere kliniek en dan stuur ik eea door naar mijn da.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:34

Ik denk dat TS zich wel moet bedenken wat ze dan met een volgende koper wi? Verwachten dat je een paard van dit bedrag alleen maar thuis mag laten keuren is natuurlijk heel raar. De apparatuur voor aan huis is meestal ook lang niet zo sterk en goed als op een kliniek.

Dus je zal sowieso bij een volgende keuring ook wat moeten regelen. Kosten koper betekend niet je ziet maar hoe je op de keuring komt natuurlijk.

Je zal ook bij een volgende keuring zelf moeten regelen dat het paard daar komt lijkt me zo.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:38

rina schreef:
Ik heb al paarden verder weg gekocht, Amerika was wel het verste. En ook verkocht, Denemarken. Maar ik ben nog nooit zon koper of verkoper tegen gekomen, die een paard wel op wil halen/weg wil brengen voor een keuring, maar bij afkeur dan geen "zorg" meer wil dragen. Het is gewoon aan jezelf als andere partij of je daarmee wel of niet akkoord wilt gaan. Ik persoonlijk dus niet, nu niet nooit niet. Dikke prijs of niet, gewoon niet. Ik ga mezelf niet in een positie brengen waarin ik mss gedwongen kan worden iets te doen wat ik niet wil.

TS laat deze kopers lekker in hun sop gaarkoken en zoek een ander voor je paard. Met alles wat ik tot nu toe aan berichten van je gelezen heb (in dit topic) is het wachten op het volgende probleem. En wat als paard na 2 weken ineens om andere reden toch kreupel wordt. Je kan echt wachten dat je meer gezeur gaat krijgen.
Iemand hier zei het al, ze willen het paard gewoon niet genoeg.


Ik heb dan nooit een verkoper meegemaakt in de 'normale/hogere' prijsklasse die geen vervoer wilde of kon verzorgen naar een kliniek voor een keuring. En zeker niet dat het alleen mogelijk was op eigen locatie. Ook niet bij keuren kosten koper, daar viel vervoer echt nooit onder. En bij kk zat er een recente keuring bij, dat is hier niet bekend. Dus dan doet de prijsklasse er zeker wel toe.

Dus ik blijf erbij dat er 2 kanten aan zitten, wij horen 1 kant maar half ook.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:40

Even hele andere insteek: paard staat in training, trainer heeft wel vervoer maar 'kan' niet. Ligt dat aan de datum waarop de kopers willen keuren? Maw, is er niet een andere datum te vinden dat je trainer je paard kan vervoeren?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:42

Ibbel schreef:
Even hele andere insteek: paard staat in training, trainer heeft wel vervoer maar 'kan' niet. Ligt dat aan de datum waarop de kopers willen keuren? Maw, is er niet een andere datum te vinden dat je trainer je paard kan vervoeren?


Dat heeft TS al uitgelegd, de trainer kan momenteel helemaal niet rijden, daarom staat het paard ook stil.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:48

Ja, ik zou dan ook wel een redelijk alternatief verwachten. Bijvoorbeeld dat er een auto + trailer wordt geleend voor een rit naar een kliniek in de buurt (of kennis laten rijden, wagentje huren).
Niets moet, want het zijn geen regels/wetten en als de voorwaarden niet naar de zin zijn van koper/verkoper, dan houdt het daar gewoon op. Dat kan pech zijn voor de kopers, de verkopers of allebei. Als het je als koper of verkoper vaker gebeurt, dan kan je ervoor kiezen om wat schappelijker te worden. Of niet.

Ik vind het voorstel 'wij nemen paard mee voor keuring 130 km verderop, maar als hij niet goed is, dan regel je zelf maar vervoer terug' niet echt netjes in deze situatie. Ik zou daar iets op verzinnen. Tegen vergoeding door potentiële kopers laten terugbrengen of in de buurt laten keuren met vervoer dat de verkoper regelt. Zoiets. Maar nogmaals, niemand is iets verplicht.

Als paard vervoer gewend is, vind ik de 130 km an sich niet het probleem. Wel zou ik ruim op tijd aanwezig zijn en het paard even laten bijkomen van de reis. Niet meteen boembats de keuring in. Op wedstrijd ben je ook eerst aan het zadelen en losrijden voordat je de proef ingaat.

Ik vind het niet netjes dat er nu zo wordt ingegaan op het paard en de prijs. Daar gaat het niet over en het maakt ook niet uit. Is het paard 'te duur' en zijn er te weinig mogelijkheden voor vervoer en keuren, dan zal het paard niet verkocht worden. Dat is het probleem van de verkoper. Lopen de potentiële kopers een (voor hun) geweldig paard mis, vanwege hun voorstel omtrent keuren en vervoer, dan is dat ook hun probleem. Er is dan wel een andere koper die dit paard een fijne plek kan bieden. Wat is het probleem? Je gaat toch niet voor een ander bepalen wat zijn/haar paard mag kosten of welke afspraken hij/zij moet maken? Je mag alleen voor jezelf bepalen wat voor een paard je koopt of verkoopt, voor welk bedrag en onder welke voorwaarden.