Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:40

Even om het in perspectief te zetten: bij training rekenen we wel arbeids loon, en dan nog vrij minimaal. Zit je zo op 900 euro per maand.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:35

Wij hebben ook even wateroverlast gehad en dat is omdat we onder maaiveld liggen 1 of 2 keer per jaar en in verhouding heel weinig op ene heel jaar.

Dan blijven er wel droge plekken over, maar beperken qua ruimte is niet altijd fijn. Het ligt ook aan het aantal paarden en het aantal m2.

Qua communicatie en kosten denk ik dat heel veel stallen het "erbij" doen en het ook niet als bedrijf zien of opgeven etc.
Zelfde als wij vandaag een zak biks willen kopen en dan zien; het is duurder, denken stallen vaak; kosten zijn gestegen, dus prijs moet omhoog. Daar gaat geen uitgebreide boekhouding aan vooraf.

Voor jezelf moet je kijken of je het iets waard vindt en wat je verder kan krijgen voor die prijs. Wat zijn je prioriteiten?
Ga je voor dichtbij? Wil je veel buiten of veel luxe? Wil je aan een bos?
Er zijn zat mensen die daar graag voor reizen.

Wij hebben 3x echt flink verder gestaan voor een bak met reining bodem, maar toen ook weleens uitgerekend dat we voor de brandstof er nog een paard bij konden houden. Dus wat is belangrijk?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:38

MyWishMax schreef:
Ayasha schreef:
Als je ze buiten wil is modder niet te voorkomen nu. Hoe had je gewild dat ze het je vertelden?

Als ze nu pas gehoord hebben dat het hooi op geslagen is hebben ze het je zo snel mogelijk laten weten.


Maar eind januari laten weten dat februari duurder wordt is ook niet hoe het hoort.
Modder kan je niet voorkomen, maar alleen maar modder zou ik zeker niet oké vinden. Een droge plek, waar ze ook kunnen staan zelf, is wel het minste :=

Als ze nou gestuurd had dat het in Maart duurder werd was het dan wel oke geweest? Een maand op voorhand toch?
Ik ga er van uit dat ze zelf de nieuwe prijzen pas toen te horen gekregen hebben. Moeten ze dan een maand betalen aan TS haar paard? Van wat ik begrijp is dit geen grote pension stal maar staat alleen TS daar als "betalende partij".

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hooi- en voerkosten ook pas weet op het moment dat ze komen leveren. Vraag wel altijd een prijsindicatie maar die kan nog gerust 5-10 euro per baal wisselen.

Zelf hou ik mij wel altijd netjes aan de maand op voorhand iets laten weten maar de leveranciers doen dat dus zelden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:04

Poekkie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hooi- en voerkosten ook pas weet op het moment dat ze komen leveren. Vraag wel altijd een prijsindicatie maar die kan nog gerust 5-10 euro per baal wisselen.

Zelf hou ik mij wel altijd netjes aan de maand op voorhand iets laten weten maar de leveranciers doen dat dus zelden.

Hier hetzelfde. Als mijn hooiboer ineens 20 euro omhoog gaat aan 2 balen per maand dan ben ik dus 40 euro aan het bij leggen op een toch al niet zo hoge "stalprijs" (waar ik dus al amper geld op over houd). Als iemand dan zou gaan zeuren over dat het een maand op voorhand moet als ik slechts verhoog zoveel als nodig is om er niet op bij te leggen, dan zou de prijswijziging een maand op voorhand komen maar dan ook goed. :o Als we dan toch elkaar niet meer tegemoet willen komen.... Dan stijg ik ook naar een marktconforme prijs.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 18:38

Ik denk dat je dat als bedrijf moet incalculeren/opvangen. Je inkopen schommelen, soms heb je pech, soms heb je mazzel.

Maar dat is denk ik de reden waarom bedrijven vaak duurder zijn dan dit soort plekjes. Als je dus voor een lage prijs staat, dan vind ik dat je ook niet moet 'zeuren' als je dan 'onprofessioneel' iets op je dak krijgt. Want daar betaal je dan ook voor.

Nou vind ik de eerder genoemde prijs niet echt een matsprijs dus dat is dan weer anders vind ik :)

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:41

Over deze communicatie zou ik ook niet perse vallen.
Ja dat is balen, maar dat deed de pensionhouder vast ook toen hij de rekening kreeg.

Maar geen fatsoenlijke plek droog....
Dat kan imo niet. Daar zou ik wel over vallen.

Melzazu
Berichten: 1780
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:25

Tja over de manier van communiceren. Daar kun je van alles van vinden maar waarom moet dat zo ruim vooraf vermeld worden. Dat vind ik zelf altijd zo’n onzin. De supermarkt zegt ook niet tegen mij dat volgende week de pindakaas duurder wordt. En als het voer dan ineens duurder is dan snap ik ook heel goed dat ze dat doorberekenen.

Dit allemaal even los van de prijs van deze stal en de faciliteiten hoor. Ik vind dit gewoon meer in zijn algemeen logisch.
Misschien ben ik te makkelijk hoor maar als iets duurder wordt tja dan is dat gewoon zo.
Ik word ook met regelmaat duurder voor mijn klanten en geef dit ook niet altijd ruim vooraf aan, soms zelfs helemaal niet (ben alleen geen stalhouder :D )

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 22:13

Ik vind bij zoiets 'emotioneels' als paarden houden dat dat anders is. Als morgen het brood bij mijn bakker te duur is, haal ik het bij de Lidl. Is niet zo lastig.

Als een klant mijn stalling niet meer kan betalen moet hij een ander adres vinden. Dat wil je zorgvuldig uitzoeken en daar wel even de tijd voor hebben.

Maar dat is een gevoelskwestie misschien, ik zou het zelf niet prettig vinden het zo te communiceren als stalhouder.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:39

Naast wat ruitje zegt zit je ook gewoon met een contract en wijzigingen moet je op tijd doorgeven, vaak wat ook het termijn is waarvoor je betaald. Juist omdat mensen dan weg moeten kunnen gaan voordat de wijziging ingaat als ze niet akkoord gaan en je dan die maand als opzegtermijn hebt onder de oude prijs/voorwaarden.

Sterker nog, wr moet zelfs in contract staan dat er prijswijzigingen mogelijk zijn. Bij mondelinge overeenkomst of als dat niet in het contract staat mag er helemaal niet zomaar verhoogd worden in Nederland.
Een supermarkt is iets compleet anders en echt niet te vergelijken. Daar koop je een product, je huurt geen product of dienst.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 22:57

Ik ging er eigenlijk vanuit dat er in eerder genoemde situatie geen contract was, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Nouja, het is wel boeiend, al die verschillende visies en manieren om een stal te runnen :D

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:02

Nee, maar ook al denken mensen dat geen contract heel anders is, een mondelinge overeenkomst is ook gewoon een overeenkomst. En mag je niet zomaar verhogen.

Soms zouden mensen zich ook iets meer in de wet moeten verdiepen, eigenlijk. Vooral als je dus pensionstalling aan gaat bieden en denkt dat je zonder contract makkelijker dingen kan regelen. Er geldt gewoon nog steeds opzegtermijn van beide kanten bijvoorbeeld en mondelinge afspraken zijn ook geldig. Een contract is juist vaak veel handiger.

Even snel uitleg:
Citaat:
Indien er niets op papier staat mag de pensionstalhouder evenmin ‘zomaar’ prijsstijgingen doorvoeren zonder dat dit met de klant is overlegd. Ook een mondelinge afspraak is namelijk geldend. Indien de pensionstalhouder in overleg treedt met de klant en kenbaar maakt het stalgeld te willen verhogen, plaatst hij in principe een nieuw aanbod. Op het moment dat de klant dit aanbod niet aanvaardt (en dus niet instemt met de prijsverhoging) wil dit echter niet zeggen dat de oude overeenkomst daarmee is komen te vervallen.


https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

Melzazu
Berichten: 1780
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:11

Ja daar hebben jullie ook weer een punt dat je makkelijker van supermarkt kan wisselen dan van stal.

Inderdaad interessant alle verschillende meningen en hoe het ook wel of niet wettelijk zit.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:14

Geen idee hoeveel paarden die stalhoudster heeft, maar ben ik dan de enige die in dit geval als enige pensionklant een verhoging van € 30,00 vanwege een hogere hooiprijs best wel fors vind? Helemaal omdat er kennelijk geen droge plek is, behalve als de stalhoudster haar eigen paarden binnen wil hebben om met één van hun iets te doen.

Ik zou denk ik toch wel om me heen gaan kijken voor een andere plek, waar mijn paard in elk geval wel een groot deel van de dag droog zou kunnen staan/liggen. Het staan in blubber is nog tot daaraantoe, maar niet droog kunnen liggen zou voor mij echt een no-go zijn!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:03

MyWishMax schreef:
Nee, maar ook al denken mensen dat geen contract heel anders is, een mondelinge overeenkomst is ook gewoon een overeenkomst. En mag je niet zomaar verhogen.

Soms zouden mensen zich ook iets meer in de wet moeten verdiepen, eigenlijk. Vooral als je dus pensionstalling aan gaat bieden en denkt dat je zonder contract makkelijker dingen kan regelen. Er geldt gewoon nog steeds opzegtermijn van beide kanten bijvoorbeeld en mondelinge afspraken zijn ook geldig. Een contract is juist vaak veel handiger.

Even snel uitleg:
Citaat:
Indien er niets op papier staat mag de pensionstalhouder evenmin ‘zomaar’ prijsstijgingen doorvoeren zonder dat dit met de klant is overlegd. Ook een mondelinge afspraak is namelijk geldend. Indien de pensionstalhouder in overleg treedt met de klant en kenbaar maakt het stalgeld te willen verhogen, plaatst hij in principe een nieuw aanbod. Op het moment dat de klant dit aanbod niet aanvaardt (en dus niet instemt met de prijsverhoging) wil dit echter niet zeggen dat de oude overeenkomst daarmee is komen te vervallen.


https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

Allemaal mooi. Dan zegt je stalhouder: ‘ik zet hierbij de overeenkomst stop.’
Dan heb je een maand om een andere plek te zoeken. En dan maar hopen dat de enige die je vindt niet een pak duurder is. :+
Een realistisch scenario als je 250 euro betaald gebaseerd op de prijzen die ik lees in topics over pensionstallen. Wat heb je dan gewonnen?

Hier in de omgeving is het goedkoopste momenteel €285 dat ik weet en ik zit in een relatief goedkope regio.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:15

MyWishMax schreef:
Naast wat ruitje zegt zit je ook gewoon met een contract en wijzigingen moet je op tijd doorgeven, vaak wat ook het termijn is waarvoor je betaald. Juist omdat mensen dan weg moeten kunnen gaan voordat de wijziging ingaat als ze niet akkoord gaan en je dan die maand als opzegtermijn hebt onder de oude prijs/voorwaarden.

Sterker nog, wr moet zelfs in contract staan dat er prijswijzigingen mogelijk zijn. Bij mondelinge overeenkomst of als dat niet in het contract staat mag er helemaal niet zomaar verhoogd worden in Nederland.
Een supermarkt is iets compleet anders en echt niet te vergelijken. Daar koop je een product, je huurt geen product of dienst.


Correct

https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:18

Klopt dat mondeling hetzelfde is als op papier en dat je aan die termijn zit.

Maar moet de stalhouder dan voor elke klant zelf maar bijschieten in de kosten?
Als alles in orde was, je paarden fijn staan zou ik dat niet willen dat een stalhouder dat moet, als hij dat überhaupt al kan dragen voor mijn paard.
In dit geval wil ik er niet eens gratis staan, maar dat is een andere discussie.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:44

Dat zeg ik ook nergens, dp. Ik zou ook nooit ergens willen staan waar het allemaal blubber is. Dan boeit het niet dat andere plekken duurder zijn, maar is het gewoon erg duur voor wat je krijgt. Bij fijne stalling zou ik ook gewoon akkoord gaan. Ook al is het niet hoe het hoort. Ik zou wel eens aangeven dat het officeel zo hoort te gaan, maar dan als tip want fijne stal is veel waard. Alleen de wet kennen blijft wel beter.

Ik geef alleen aan hoe het zit en dat veel mensen die pension erbij doen het zelf niet goed regelen en beter de wet zouden moeten kennen. En dan is een contract opstellen gewoon handig, want geen twijfel en daarin opnemen dat de prijs kan wijzigen. Anders mag dat dus niet en dan kan je de klant voor van alles uitmaken als ze het er niet mee eens zijn, maar ben je zelf verkeerd bezig. Dus ook bij prijsverhogingen en het termijn van doorgeven van te voren.

Maar dan kom je op de discussie dat het misschien niet handig is om afhankelijk te zijn van pensionklanten om eigen paarden te betalen bij een kleine stalling. Dan kom je snel knel te zitten als voer duurder wordt, want per klant moeten er meerdere paarden gedekt worden... heel eerlijk, de kosten van eigen paarden zijn toch niet de kosten van pensionklant. Wel lekker makkelijk, de verhoging helemaal verhalen op de klanten en vooral niet kijken of wat je doet wel mag. En dan staleigenaren hier die het normaal vinden om zich niet aan de wet te houden en de klanten die het er niet mee eens zijn maar belachelijk maken, terwijl ze dan zelf fout zijn. En owee als de klant zich ergens niet aan houdt, dan is het ineens wel een probleem := Als je zo over klanten denkt kan je beter stoppen met pensionstalling en gewoon alleen eigen paarden houden.
30 euro omhoog vind ik echt wel fors voor 1 paard voor wat ze ervoor terug krijgt.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-01-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:49

ik zeg ook niet dat jij dat zegt.
Ik zeg dat :D

MyWishMax schreef:
knip


Maar dan kom je op de discussie dat het misschien niet handig is om afhankelijk te zijn van pensionklanten om eigen paarden te betalen bij een kleine stalling. Dan kom je snel knel te zitten als voer duurder wordt, want per klant moeten er meerdere paarden gedekt worden... heel eerlijk, de kosten van eigen paarden zijn toch niet de kosten van pensionklant.

knip


dit is natuurlijk van de zotte

Maar de paarden van die pensionklant te moeten betalen is dat natuurlijk ook.
Als je eerst net rond kwam met de kosten, net wat overhield.
En het ruwvoer/strooisel gaat ineens flink omhoog en er moet geld bij, dat deed ik ook niet voor een ander zijn paard.

En ik denk dat kleinschalig dat juist vaak aan de hand is.

Los van dit verhaal met slechte voorzieningen even algemeen.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:54

DuoPenotti schreef:
ik zeg ook niet dat jij dat zegt.
Ik zeg dat :D


Sorry :')

Ik zou idd wel betalen, maar wel aangeven dat het eerder aangegeven zou moeten worden. Gewoon als tip, om het toch gewoon zo correct mogelijk te regelen als staleigenaar.
Maar eerlijk, ik heb nog nooit gehad dat er zo kort van te voren door werd gegeven. Altijd minimaal een maand, juist zodat mensen eventueel weg konden. Ook bij andere veranderingen in afspraken of accommodatie bijvoorbeeld.

En misschien is het verbruik achteraf verrekenen beter voor kleinschalige stalling dan. Dan vang je prijzen wel op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:47

MyWishMax schreef:
Dat zeg ik ook nergens, dp. Ik zou ook nooit ergens willen staan waar het allemaal blubber is. Dan boeit het niet dat andere plekken duurder zijn, maar is het gewoon erg duur voor wat je krijgt. Bij fijne stalling zou ik ook gewoon akkoord gaan. Ook al is het niet hoe het hoort. Ik zou wel eens aangeven dat het officeel zo hoort te gaan, maar dan als tip want fijne stal is veel waard. Alleen de wet kennen blijft wel beter.

Ik geef alleen aan hoe het zit en dat veel mensen die pension erbij doen het zelf niet goed regelen en beter de wet zouden moeten kennen. En dan is een contract opstellen gewoon handig, want geen twijfel en daarin opnemen dat de prijs kan wijzigen. Anders mag dat dus niet en dan kan je de klant voor van alles uitmaken als ze het er niet mee eens zijn, maar ben je zelf verkeerd bezig. Dus ook bij prijsverhogingen en het termijn van doorgeven van te voren.

Maar dan kom je op de discussie dat het misschien niet handig is om afhankelijk te zijn van pensionklanten om eigen paarden te betalen bij een kleine stalling. Dan kom je snel knel te zitten als voer duurder wordt, want per klant moeten er meerdere paarden gedekt worden... heel eerlijk, de kosten van eigen paarden zijn toch niet de kosten van pensionklant. Wel lekker makkelijk, de verhoging helemaal verhalen op de klanten en vooral niet kijken of wat je doet wel mag. En dan staleigenaren hier die het normaal vinden om zich niet aan de wet te houden en de klanten die het er niet mee eens zijn maar belachelijk maken, terwijl ze dan zelf fout zijn. En owee als de klant zich ergens niet aan houdt, dan is het ineens wel een probleem := Als je zo over klanten denkt kan je beter stoppen met pensionstalling en gewoon alleen eigen paarden houden.
30 euro omhoog vind ik echt wel fors voor 1 paard voor wat ze ervoor terug krijgt.

Maar waar staat dat dat zo is?
Ik ga er van uit dat als TS weg gaat dat de "stalhouder" niet op stel en sprong haar knollen zal moeten verkopen.
Wellicht snoept die prijsstijging wel een heel deel van de magere "winst" die ze hadden weg. En hebben ze om die reden dus verhoogd. Je kan goed zijn zonder gek te zijn. Een paard van iemand hebben staan waar je op een slechte maand op in schiet, dan kan je beter geen paard er bij hebben staan.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:02

Dat is vaker voorbij gekomen in topics waar het over pensionstalling aan huis gaat, dat er bokkers zijn waar dat zo gaat en dat toch een reden is om pensionklanten te hebben/nemen/houden. Dus of dat in dit geval zo is, geen idee. Ik schrijf het ook algemener wat je vaker leest.

Maar jij reageert op iets hoe het wettelijk geregeld is in NL. Dat dat in het nadeel van pensionstalhouder kan zijn, ja, daarom moet je dus wel goed uitzoeken of weten hoe iets wettelijk geregeld is qua verhogingen, opzegtermijnen en noem maar op. Je kan het er niet mee eens zijn, maar andersom wil je ook graag dat klanten zich aan de wet en het contract houden. Dat is dus in het belang van de pensionstalhouder en ik verbaas me er echt over hoe slecht mensen zich in zulke zaken verdiepen.
Dus dan is verbruik rekenen misschien slimmer dan zo rekenen dat je meteen te kort komt bij een verhoging van iets als ruwvoer of elektra prijzen. Of überhaupt de prijzen anders berekenen van te voren.

Edit, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat er zo laat pas prijswijzigingen doorgegeven werden. Op geen enkele stal. Als ik tevreden ben heb ik er echt geen moeite mee, tot het wel echt te veel wordt voor wat je krijgt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:11

MyWishMax schreef:
Dat is vaker voorbij gekomen in topics waar het over pensionstalling aan huis gaat, dat er bokkers zijn waar dat zo gaat en dat toch een reden is om pensionklanten te hebben/nemen/houden. Dus of dat in dit geval zo is, geen idee. Ik schrijf het ook algemener wat je vaker leest.

Maar jij reageert op iets hoe het wettelijk geregeld is in NL. Dat dat in het nadeel van pensionstalhouder kan zijn, ja, daarom moet je dus wel goed uitzoeken of weten hoe iets wettelijk geregeld is qua verhogingen, opzegtermijnen en noem maar op. Je kan het er niet mee eens zijn, maar andersom wil je ook graag dat klanten zich aan de wet en het contract houden. Dat is dus in het belang van de pensionstalhouder en ik verbaas me er echt over hoe slecht mensen zich in zulke zaken verdiepen.
Dus dan is verbruik rekenen misschien slimmer dan zo rekenen dat je meteen te kort komt bij een verhoging van iets als ruwvoer of elektra prijzen. Of überhaupt de prijzen anders berekenen van te voren.

Ik heb geen enkel nut van het kennen van de nederlandse wetten hieromtrend. :) ;)

Ik zeg alleen dat als iemand bij mij moeilijk zou doen over een prijs waarop ik amper winst maak, die persoon zijn zin zou krijgen maar de opzeg per direct in zou gaan. Als dat dan eveneens een maand is zou TS in dit geval de maand februari hebben om een andere plek te zoeken, begrijp ik dat goed?


Want nee: Ik heb geen pensionklanten nodig om mijn paarden/boel te onderhouden. ;) Dus ik verlies er weinig aan als eentje er uit gaat. Ik ga heel graag in overleg, heb nu iemand staan meer "uit nood" want normaal begin ik er uberhaupt niet aan. (nood voor haar, niet voor mij voor alle duidelijkheid) en je kan echt heel veel kanten met me uit. Iets viel haar op dus we hebben samen even besproken hoe dat op te lossen en heb gezorgd dat we daar meteen na het weekend mee konden beginnen. Ik heb nu ook met haar besproken dat het zou kunnen dat het volgend jaar iets gaat veranderen (zomer en winterprijs) maar dat dat dus ook zou betekenen dat ze in de zomer minder gaat betalen. Dus ik ben echt niet van het type dat at random maar dingen voor de voeten gooit of weigert gewoon omdat het kan.

Maar als iemand zo dwaas zou gaan doen als dit verhaal.... Eh ja. Dan zou die mogen vertrekken. :o Binnen de wettelijk afgesproken periode wel te verstaan maar vertrekken zou ie. Ga maar een plek zoeken waar het goedkoper is dan. :)

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:32

Je doet wel bewust moeilijk nu. :+ Voor jou dan Belgische wetten, maar weten hoe iets officieel geregeld is is juist heel verstandig. Ik geef namelijk aan hoe het hier wettelijk geregeld is en jij reageert met jouw mening, maar je kan het er niet mee eens zijn, maar dat maakt de wet niet anders. En dat ging vooral over wat je als pensionstalhouder wel of niet mag als je niets opgenomen hebt in contract.

Jouw 2e deel ben ik het er gewoon mee eens, hoor. En stal opzeggen als ze niet akkoord gaan, natuurlijk! Heb je helemaal gelijk in en zou ik precies hetzelfde doen. Zoals jij zegt, wel met wettelijke termijn, haha. Ik overleg ook gewoon graag en ben helemaal niet iemand die problemen heeft. Maar als je simpel opneemt dat prijzen kunnen wijzigen is dat probleem van niet mogen zonder instemming al opgelost. Dus juist slim om dat vooraf te weten.

We zijn het in principe echt wel eens, ik schrijf alleen hoe het wettelijk geregeld is in Nl en dat zomaar verhogen niet altijd mag en dat mensen zich dat dus wel moeten beseffen. Niet eens de klanten, maar juist de staleigenaren. Doe je het zoals het hoort, is er niemand die ertegenin kan gaan. Ja, ze kunnen het er niet mee eens zijn en dan kunnen ze wat anders zoeken. Maar als jij nergens opgenomen hebt dat de prijs kan wijzigen mag dat ook gewoon niet, helaas. Dus waarschuwing voor mensen in NL en helemaal bij alleen mondelinge overeenkomst.
Dat geldt ook voor andere landen, de wet kennen als je stalling aanbiedt is nooit dom. Niet voor de 10 mensen die gewoon fijn zijn en mee te praten valt, maar voor die ene. Want helaas, we blijven allemaal mensen en we zijn niet allemaal makkelijk of eerlijk.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:31

Even terug op weg gaan naar die verhoging en dan vanwege dat modder verhaal..
Men wil (eist) graag hun paard buiten te hebben jaar rond. Dan word een weide vertrapt. Zo simpel is dat. Meestal vooraan bij de ingang en dat stuk wat ze vertrappen word steeds groter.
Wil je dat niet, dan moet je paard swinters of in erg natte periodes er af. Ook heel simpel.
En wil je dat de stalhouder dat in orde maakt/houd dan vind ik nog geen 300€/maand stalgeld belachelijk goedkoop! Goed onderhoud kost nu eenmaal best wat.
Kun je na gaan wat je zou betalen als die/een stalhouder dat wel allemaal netjes in orde houd!?