Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 50  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

 
Profiel   

Popstra schreef
Even terug op weg gaan naar die verhoging en dan vanwege dat modder verhaal..
Men wil (eist) graag hun paard buiten te hebben jaar rond. Dan word een weide vertrapt. Zo simpel is dat. Meestal vooraan bij de ingang en dat stuk wat ze vertrappen word steeds groter.
Wil je dat niet, dan moet je paard swinters of in erg natte periodes er af. Ook heel simpel.
En wil je dat de stalhouder dat in orde maakt/houd dan vind ik nog geen 300€/maand stalgeld belachelijk goedkoop! Goed onderhoud kost nu eenmaal best wat.
Kun je na gaan wat je zou betalen als die/een stalhouder dat wel allemaal netjes in orde houd!?

Dit he :D

Wij hebben vrij goede paddocks en zelfs die houden het echt niet vol in hele natte periodes, en ze worden heus netjes uitgemest maar dan nog...... en onderhoud is echt wel veel werk.
Jaarrond op het land is gewoon niet realistisch en moet je ook voor de paarden zelf niet willen. Zeker in de periode die eraan zit te komen is het fructaan na een koude nacht echt sky high, dan hou ik ze toch nog even liever op de paddock met goed hooi. Veel gezonder voor ze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 14:05 



 
Profiel   

Wij hebben afgelopen jaar gekeken naar draineren van het weiland. Maar eigenlijk zouden we moeten draineren, maar dan ook een volledig nieuwe laag aarde erop. Dat betekent dat ze ook 1 zomer seizoen helemaal niet op het gras kunnen. Laat staan hoe veel dat wel niet gaat kosten. En dan moeten de sloten ook niet te hoog staan, want dan kunnen we het water nog niet kwijt. Dus…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 14:24 



 
Profiel   

Popstra schreef
Even terug op weg gaan naar die verhoging en dan vanwege dat modder verhaal..
Men wil (eist) graag hun paard buiten te hebben jaar rond. Dan word een weide vertrapt. Zo simpel is dat. Meestal vooraan bij de ingang en dat stuk wat ze vertrappen word steeds groter.
Wil je dat niet, dan moet je paard swinters of in erg natte periodes er af. Ook heel simpel.
En wil je dat de stalhouder dat in orde maakt/houd dan vind ik nog geen 300€/maand stalgeld belachelijk goedkoop! Goed onderhoud kost nu eenmaal best wat.
Kun je na gaan wat je zou betalen als die/een stalhouder dat wel allemaal netjes in orde houd!?

Het gebeurt niet vaak maar: _O_

Men wil en-en-en maar er voor betalen? Ho maar. Ik denk dat heel weinig mensen met paarden op pension echt beseffen wat er bij komt kijken om te zorgen dat zij alleen moeten borstelen en rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 14:29 



 
Profiel   

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel paarden je hebt lopen.
Zoals in dit voorbeeld is die van ts het enige pensionpaard begrijp ik?

Als ik er hier 2-3 bijzet staan ze zonder grote investeringen ook droog.
Ja oke net bij de ingang niet, maar nee dat word niet steeds groter.
Zet ik er 20 neer, als je wat meer inkomen wilt hebben, ja dan moet ik weer wel investeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 14:32 



 
Profiel   

Op dit moment komen heel veel dingen samen. Het voer wordt duurder, energie ook. Dus het wordt voor de paardenhouder duurder, maar de klant heeft het ook wel een tikje moeilijker - die moet ook meer betalen voor haar eigen energie en de boodschappen zijn ook niet goedkoper geworden. En de paardenhouder moet overigens ook boodschappen doen :+ ...

Het was altijd al moeilijk om echt wat te verdienen aan pensionstalling en veel klanten vonden het altijd al duur. Tel de huidige omstandigheden er bij op en daar heb je het probleem.
Je kunt er lang en breed over praten, maar wil je je paard een goede plek geven en zelf niet al te veel doen, dan zul je echt meer moeten betalen. Het alternatief is dat juist dat soort stallen het niet volhoudt ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 15:00 



 
Profiel   

Hier nog steeds blij met onze kale huurprijs.

Toevallig zeiden onze 2 pension klanten gister dat ze zeker 50 euro per maand per paard meer kwijt zijn aan hooi/kuil en voer in vergelijking met vorig jaar! Dat is veel, wij merken dat ook aan onze eigen inkoop het is echt rete duur geworden.

En het wordt nu duidelijk dat er mensen zijn die het bijna niet of helemaal niet meer kunnen betalen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 15:22 



 
Profiel   

Sanet schreef
Wij hebben afgelopen jaar gekeken naar draineren van het weiland. Maar eigenlijk zouden we moeten draineren, maar dan ook een volledig nieuwe laag aarde erop. Dat betekent dat ze ook 1 zomer seizoen helemaal niet op het gras kunnen. Laat staan hoe veel dat wel niet gaat kosten. En dan moeten de sloten ook niet te hoog staan, want dan kunnen we het water nog niet kwijt. Dus…


Moet je een vergunning voor hebben en wordt hier in belgie helaas zeer moeilijk toegekend. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 16:17 



 
Profiel   

Er zijn veel meer opties om paarden het hele jaar droog buiten te houden. Wij hebben ze echt niet het hele jaar op het gras, wil ik ook niet en toch staan ze buiten, bewegen veel en eten ook de gehele dag door.
Denk dat het hele jaar rond hooi voeren en bijvoeren zelfs duurder is dan het gras aanbieden, maar dat weet je als je ergens staat wat het beleid is.

En nee, er staan hier geen paarden bij het hek. Ja, soms bij ons tuinhekje omdat ze ons zien en horen en weten dat we eraan komen. Maar dat is droog zand en wordt niet vertrapt.

Heb ook al mooie weides gezien met droog aangelegde stukken bij het hek. Kan allemaal als je dat zo wil.

Maar anno 2023 willen de meeste mensen toch echt het hele jaar door hun paarden wel buiten hebben, ongeacht wei en of paddock of iets anders.

Investeringen terug verdienen kost gewoon tijd. Maar de 1 investeert in dit en de ander in dat. Sommige mensen willen meer paarden op een aantal m2 en dan heb je ook meer onderhoud. Kies je voor minder paarden per m2 kan het al enorm schelen.

Maar ik zou weer niet extra willen betalen voor gouden knoppen op een stal of een hoop uiterlijk vertoon. Ik wil veilige, schone plekken, goed en voldoende ruwvoer en veilig omheinde buiten plek die ook ruim is en ze vooral samen kunnen staan.

Duur/mooi houten hekwerk, hartstikke leuk, maar boeite me niks als de weitjes/paddocks klein zijn, ze er weinig op lopen en alleen moeten staan. Dus nee, dan heb ik daar niks voor over, ongeacht de investering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:24 



 
Profiel   

Maar jij hebt vast niet zo veel paarden als een pension stal heeft staan op je wei :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:38 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar jij hebt vast niet zo veel paarden als een pension stal heeft staan op je wei :)


Dat valt in verhouding wel mee.

Pensionstallen hebben vaak in verhouding veel paarden op weinig grond lopen. Of kleinere weides en dan 1 of 2 paarden per wei.

Ik ben wel zuinig op het gras en heb het "gerenoveerd" dus veel uitgegeven en nu mooi veel goed gras. Ik laat het uitgroeien voor ze erop mogen en laat ze bij erge nattigheid er sws niet op. We bouwen op en af en voeren bij, ook naast weidegang.

Onze buren hebben op meer gras minder paarden, maar dat gaat helemaal kaal en is slechte kwaliteit. Worden niet bijgevoerd, gras krijgt geen voeding of ander onderhoud zoals kalk bijv.

Dus wij kunnen langer en meer constant beter gras aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:45 



 
Profiel   

Heel veel reacties, waardoor ik er zelf ook een mening over kan vormen. Dankjewel allemaal :D

Nog even voor de duidelijkheid: ik vind wat modder niet erg. Dat vermijd je niet in de winter. Het enige dat ik jammer vind, is dat ze rondom de ruif tot hun koten in de blubber staan. Ik zou daar persoonlijk liever een stukje rond betegeld zien, of paddockroosters, of rubbermatten, dat ze tijdens het eten toch al met hun benen droog staan.

Mijn kleine pony is inderdaad de enige op pension, ze hebben zelf 5 paarden. Nu geven ze 2x per dag hooi, in de zomer worden om en om stukjes wei opengezet en wordt er niks bijgevoerd. Wei, hooi en een klein beetje stro zit bij de prijs in, de rest is zelf aan te kopen en te geven.

Ik ben ook gewend dat het een maand op voorhand wordt aangekondigd, dat is toch een beetje een ongeschreven regel... Heb een 7 pagina's tellend contract maar over verhogingen staat er niks in. Viel dus een beetje rauw op mijn dak zeg maar.

Ik heb het gewoon betaald hoor, ga er niet over zeiken. Mijn oudste staat goed in de kudde, ze heeft niet meer zolang te leven dus ik wil haar zeker niet verplaatsen. Ik heb wel besloten dat mijn jonkie naar een stalling met meer faciliteiten gaat als ze terugkomt van training (omwille van gezondheidsredenen van mezelf).

Heb eerder op stallen gestaan waarvan ik zelf al zei dat ze gerust 100€ konden opslaan omdat ze dat prijs/kwaliteit waard waren, deze plek was voor de verhoging al aan de redelijk dure kant voor deze regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:19 



 
Profiel   

Als ik oogst en de rekening betaal, of als ik groot in ga kopen, weet ik meestal wel voordat het oude ruwvoer op is wat het nieuwe zal kosten. Dus kan ik een maand vooraf wel aangeven dat het omhoog zak gaan.

Maar als alles echt bijna op is en je krijgt dan direct een erg hoge inkoopkosten verhoging voor de voeten, dan zou ik ook overleggen en proberen het gelijk te kunnen doorrekenen bij de aankomende maand.

Afgelopen jaar heb ik maar 1 snee ruwvoer kunnen oogsten omdat het gras einde augustus/,1e week september nog niet genoeg teruggegroeid was en/of het weer niet meer geschikt was om het kleine beetje gras mooi droog binnen te krijgen. Het was de investering in tijd en brandstof niet waard om te maaien. Dus hebben we in het najaar grote balen hooi van natuurland ingekocht. Die bleken opgeslagen van €35,- naar €42,50

Omdat de 5 paarden ook nog op het land liepen kwamen we toe met 3 max 4 balen per maand. En omdat een pensionklant ze ophaalde zonder (brandstof)vergoeding te vragen, geen extra tijd en transportkosten als opslag over de inkoopprijs. Dat was een onverwachte kostenverhoging van €22,50 a €30,- per maand, dus 4,50 tot €6,- per paard aan extra kosten voor de maanden september t/m november.
Ook mijn eigen ruwvoer(winning) was duurder dan het jaar er voor en we hebben moeten investeren in wolfwerender maken van de omheining. Dat was een kostenpost van €2500,-

De eerste maanden heb ik die verhogingen zelf gedragen voor de pensionpaarden. Ten koste van de marge voor onderhoud/vaste lasten, en flink ingeteerd op het spaargeld voor groot onderhoud.

Per 1/1 ben ik €10,- omhoog gegaan. Naar €190,- voor een paard.
Daar ga ik de onverwacht hoge investering op de omheining natuurlijk niet mee compenseren en terugverdienen. Alleen de hogere kosten van ruwvoer en het minimale verbruik van strooisel in de inloopstal. Dat was ook met een euro per zak gestegen ten opzichte van het jaar er voor. En voor zaagsel een alternatief gezocht want dat was van €7,- naar €10,- per zak gestegen. Dat was echt te veel.

Meer dan €10,- per maand wilde ik liever niet stijgen.
De mensen hier op stal kopen gelukkig hun eigen krachtvoer in, want ook dat is met minimaal 25%! Gestegen in kosten. Dus als mensen hier 2 zakken voer per maand verbruiken, komt daar nog zeker €5,- tot €10,- bij per maand aan gestegen kosten.

Geen van allen worden er beter van. En dan helpen de mensen hier evenredig mee met de dagelijkse verzorging (4 beurten per week, minimaal 1 ochtendbeurt, rest middag of avond). En vraag ik ook hulp met klussen.

Ik hoor ook van stal in de buurt waar eigenaresse ook gekozen heeft om weer buiten de deur te gaan werken, de manegepaarden/leasepaarden over heeft gedaan aan iemand anders die de manegelessen helemaal gaat doen en de stalklanten nu veel meer zelf moeten doen en ook een flinke prijsstijging hebben gekregen. Ze waren vrij goedkoop voor de regio, maar nu gemiddeld qua prijs, maar ook meer zelf doen.

Het uurloon wat iemand haalt uit stalling is in de meeste gevallen echt te laag.
Ze moeten echt lessen geven of een ander beroep er naast doen om daar een echt inkomen uit te halen.

Prijsverhogingen zijn voor niemand leuk. Maar vaak wel noodzakelijk om er voor te zorgen dat stallen niet achteruit gaan op onderhoud of kwaliteit verzorging. En/of stoppen op den duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:15 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, mits het geen grote pensionstal betreft, vraag een kale stalhuur!
Laat mensen zelf hun voer inkopen, hooi/kuil gezamelijk inkopen en de bon laten zien wat het kost en delen/betalen na verbruik!

Mensen lijken geen idee te hebben, hoe hoog de kosten zijn geworden het laatste jaar! Subli basis brok is al 3,5 a 4 euro per zak omhoog gegaan!
De tijden dat je een baaltje hooi voor 3,5 a 4 euro kocht zijn allang verleden tijd!

Hondenvoer ook zoiets, wij voeren Royal Canin, is met zo'n 12 /13 euro verhoogd!

Wij verhuren ook kaal, alleen stal, weidegang (24/7-365) goede buitenbak(verlicht) en longeercirkel en uitmesten zelf! Wij voeren alleen in de ochtend en avonden/vakantie's ed als ze weg zijn.
Bevalt ons prima, nooit gezeik over geld!

Pas nog iemand bij ons weg gestuurd, zij stond wel incl hooi/kuil, ze ging van 90,00 naar 105,00 mevrouw vond dat wel erg veel (ze kwam hier 4 jaar geleden door een win/win constructie, ook nooit aan beginnen!) Nou meid lekker weggaan dan! Doei!!! Toen krabbelde ze terug, maar dan heb je aan mij een gekkie! Nee nee vrouwtje lekker weg gaan hier!

Ze staat nu voor bijna 100 euro per maand meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:49 



 
Profiel   

Daarom is De Welkoop gestopt met verkoop van Royal Canin. Die prijsstijging gaat nergens meer over

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:38 



 
Profiel   

En niet alleen Welkoop, kreeg ook al mail van een winkel die ook webshop heeft en die melden ook dat het uit het assortiment ging om die reden en dat ze betaalbaarder goed alternatieven in de schappen hadden gezet die ze voorheen alleen online verkochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 12:13 



 
Profiel   

Popstra schreef
Daarom is De Welkoop gestopt met verkoop van Royal Canin. Die prijsstijging gaat nergens meer over


Ja de Welkoop snap ik wel ;-), maar heb je gezien hoeveel duurder hun eigen huismerk, Kenner geworden is |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 12:50 



 
Profiel   

Iets heel anders, bij mijn buurman die legkippen had blijft de mega stal leeg. Het levert namelijk niks meer op nu het voer zo duur geworden is. Hij heeft er even geen zin meer in...
Hard werken maar geen brood op de plank.
Frustrerend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 19:37 



 
Profiel   

Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 07:00 



 
Profiel   

Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?


Bij ons regelt dan de stalhouder het hooi en betalen we per maand het hooi bij het stalgeld bij. Ik heb het ook een tijdje zelf geregeld maar als op den duur 5 man zijn eigen hooi gaat regelen was dat ook geen doen meer dus werd het zo.

Dit vind ik een prima regeling maar ja er komt wel 50 euro per maand bij het stalgeld bij hiervoor. Maar dan voer ik wel hoeveel ik zelf wil, zolang dit niet de spuigaten uitloopt en er veel gemorst word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 08:18 



 
Profiel   

Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?

Ik heb hetzelfde en ik regel zelf hooi en betaal daarom 50 euro per maand minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:08 



 
Profiel   

@Mahirti: als de prijs gelijk blijft aan iedereen die kuil krijgt, dan heb je mazzel. Want kuil is vanwege grotere hoeveelheden vaak (niet altijd natuurlijk) goedkoper dan hooi en ook nog eens makkelijker op te slaan. Maar ja, het is maar net wat je wilt, als jij het graag zelf wilt kopen, zodat je goed de kwaliteit kunt bepalen, dan valt dat vast wel te overleggen? Zo heb ik het wel op een paar stallen gedaan, daar kocht ik mijn eigen ruwvoer. 1x zonder opslag dus ze garage helemaal vol met ruwvoer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:32 



 
Profiel   

Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?

Wij hadden altijd hooi in plastic maar waren vorig jaar overgestapt op droog hooi.
Nu was er een paardje dat vrij veel ging hoesten, dus de stalhouder had ook weer balen hooi in plastic gekocht.
Buiten in de groep droog hooi en op stal kreeg die hooi uit plastic.

Uiteindelijk zijn er nu 2 die geen droog hooi meer mogen, dus alles krijgt nu buiten hooi uit plastic.
Die 2 op stal natuurlijk ook uit plastic en de andere droog hooi op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:32 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?

Wij hadden altijd hooi in plastic maar waren vorig jaar overgestapt op droog hooi.
Nu was er een paardje dat vrij veel ging hoesten, dus de stalhouder had ook weer balen hooi in plastic gekocht.
Buiten in de groep droog hooi en op stal kreeg die hooi uit plastic.

Uiteindelijk zijn er nu 2 die geen droog hooi meer mogen, dus alles krijgt nu buiten hooi uit plastic.
Die 2 op stal natuurlijk ook uit plastic en de andere droog hooi op stal.


Dat zou hier ook zoiets zijn… in de groep kan ik geen ander hooi geven, dus buiten is sowieso alleen voordroog te verkrijgen. Op stal kan ik kleine baaltjes onverpakt hooi geven als dat nodig is, dan regel ik dat zelf en reken de meerkost door aan de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:43 



 
Profiel   

Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?


Als het dier apart staat zou ik het de eigenaar zelf laten regelen voor de periode die ik geen hooi voer als ik normaal geen of te weinig hooi heb. Een kleine korting op het voerdeel van stalgeld is mogelijk, maar houd er wel rekening mee dst het ook meer werk kan geven voor stalhouder. Zelf net ophangen in de stal kan dat oplossen.

Als ik ruimte genoeg heb en het makkelijk kan bestellen, dan kan het ook via herbereking/toeslag.

Bij groepshuisvesting is dit een stuk lastiger op te lossen.

Ik had een pony die schraal hooi moest van natuurland. De eigenaresse heeft toen grote balen geregeld, en opgehaald! En ik betaalde de inkoopprijs van dat hooi aan haar terug. Zij was er dus om de week reistijd en transportkosten aan kwijt, ik de meerprijs op de baal ten opzichte van ons hooi e voordroog van eigen land wat we al hadden liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:26 



 
Profiel   

Sanet schreef
@Mahirti: als de prijs gelijk blijft aan iedereen die kuil krijgt, dan heb je mazzel. Want kuil is vanwege grotere hoeveelheden vaak (niet altijd natuurlijk) goedkoper dan hooi en ook nog eens makkelijker op te slaan. Maar ja, het is maar net wat je wilt, als jij het graag zelf wilt kopen, zodat je goed de kwaliteit kunt bepalen, dan valt dat vast wel te overleggen? Zo heb ik het wel op een paar stallen gedaan, daar kocht ik mijn eigen ruwvoer. 1x zonder opslag dus ze garage helemaal vol met ruwvoer :D


Dit is niet hoe ik het ervaar ?

Goed voordroog( en dan heb ik het niet over koeienkuil) is echt niet goedkoper en ook gewoon niet makkelijk aan te komen. Als je goede kwaliteit voordroog wil, zal je zelf vaak bij het proces betrokken moeten zijn, stervesduur qua arbeid.
Daarnaast heb je een groter risico op balen die na 3 maanden ineens niet meer goed zijn omdat er iets niet lekker is gegaan in de tijd dat je de baal opslaat. Je gooit 4 keer vaker voordroog op de mesthoop dan hooi.
Ten derde zijn kuilpaarden ik denk wel 1/3e viezer in een box. Ze vragen echt meer stro. Niet allemaal, maar 80% van de kuilpaarden vragen meer stro dan hooi paarden.

Bij ons is er keuze tussen voordroog en hooi, voordroog moet wel in netten vanwege het stroverbruik dus. Stalprijs is gelijk.

Ik heb wel eens een klant gehad waarvan een paard het niet goed deed op ons ruwvoer( voordroog of hooi) , die wilde ander hooi voeren. Wij doen dat niet. Ik moet ergens een grens trekken, anders ben ik voor 100 paarden straks 100 keer apart aan het lopen/andere dingen aan het voeren etc.

Want ik vind dat als ik iets voor 1 klant aanbied, ik niet tegen de 2e, of 20e kan zeggen: voor jou doe ik het niet.

Krachtvoerbakjes keren we wel om als mensen wat anders willen voeren.

Ik denk ook dat het lastig is om er een financiële berekening op los te laten trouwens? Dit gaat nu over hooi, maar zo zijn er zoveel variabelen. De een wil eigen krachtvoer, de ander eigen hooi, die maakt nooit gebruik van de binnenbak, die gebruikt 4 keer zoveel stro.

Dat gaat alleen als je echt alles berekend per gebruik. Niet als je dat dan niet doet en bij 1 paard wel.

Denk ik :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 50  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen