Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:04

Bedenk ook dat het de stal geld kost ervoor te zorgen dat elk paard voldoende ruwvoer heeft. Zij zorgen ervoor dat het aan je paard niets ontbreekt en dat alles geregeld is voor je paard voor de nieuwe maand. Ook dat kost geld en tijd. Je kunt dit dus niet opeisen. Een stal runnen doe je niet zomaar, daar komt echt wel veel bij kijken. Zij rekenen op inkomsten en moeten ook een nieuwe klant zoeken om uit te komen. Soms is die er niet binnen een maand en dat zorgd dan ook weer voor verlies van inkomsten. Op kleinere stallen sta je in sommige gevallen zonder opzegtermijn mede om de reden dat zij niet van alles hoeven te regelen voor je paard omdat je dit bijv zelf doet of dat er minder te regelen is en er minder kosten zijn. Dan ligt het anders en doe je dat bijv. in overleg.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:23

Dat vind ik een beetje onzin hoor. Alsof een stalhouder voor dat ene paard dat vertrekt administratief ineens een heleboel meer moet doen dan hij al doet. Hooi, stro, voer wordt allemaal in bulk gekocht en niet per paard.
Hij hoeft juist minder te doen. Een factuur minder sturen en ook 1 paard minder te voeren en uit te mesten.

Een nieuwe klant is er soms niet direct, maar als je het als stal goed doet en je staat in de omgeving goed bekend heb je die meestal toch snel wel weer gevuld. Dan maak je het risico voor jezelf als bedrijf ook weer kleiner. Het hoort een beetje bij het runnen van een bedrijf en je klanten hoeven nu ook weer niet elk bedrijfsrisico te dekken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:26

Toen ik van mijn vorige stal wegging was dat ook vanuit een redelijk negatieve sfeer, niet vanuit ruzie maar wel zodanig dat ik helemaal niets meer met de stal of de staleigenaar te maken wilde hebben. Ik wilde geen enkel bericht meer, ik wilde er zelfs geen enkele gedachte meer aan verspillen. Nieuwe stal, nieuwe periode en een kruis door de afgelopen drie maanden op een verkeerde plek.
Dat leek me het beste door alles correct af te sluiten: mijn paard en al mijn spullen op dezelfde dag meenemen (niet nog eens terug moeten komen voor iets), het volledige stalgeld betalen en niets wat van de stal is nog op die laatste dag gebruiken of meenemen. Ik wilde echt niet nog een bericht krijgen dat ik de mestvork kapot heb gemaakt, dat ik toch het volledige bedrag stalgeld moest betalen of dat ik te veel hooi had meegenomen en ze daarom extra bedrag rekenen.
Het is ook gelukt. Ik heb nooit meer iets gehoord. Die rust en het gebrek aan gezeik was me de financiële steek (want dat is het zeker) wel waard.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 08:34

Ibbel schreef:
Als er niets in een contract staat, staat er in feite impliciet dat je de hele maand volledig moet betalen.
Het zou wel sympathiek zijn om ook bv duidelijk in een contract te zetten dat bij overlijden geen opzegtermijn geldt. En als je bij eerder vertrek kale huur wilt rekenen (en vanaf wanneer dan? Hele maand, als iemand een week eerder weggaat ook nog?) dan zou je daar ook iets over kunnen opnemen.


Ladygiroc schreef:
Poekkie schreef:


Bij overlijden is dat idd wel zo eerlijk, is een geval van overmacht en geen keuze.


Vind overlijden idd 'normaal' om dan max kale boxhuur te berekenen.

In geval van verkoop vind ik een maand opzegtermijn ook wat wrang. Tijdens verkoop van mijn paarden betaalde ik de volgende maand niet meer. Dus als paard 2-2 verkocht was betaalde we voor de hele maand maar maart niet meer.

Hoe staan jullie daar in?


Als iemand mij gewoon op tijd meldt dat het paard te koop gaat komen, zodat ik niet einde van de maand pas hoor hij staat te koop en binnen dezelfde zin of binnen diezelfde maand ook gelijk verkocht is doe ik het ook zo. Als de eigenaar laat weten dat die denkt over verkopen of een paard langer te koop staat, weet ik al dat het dier gaat vertrekken kan ik me er op voorbereiden en kan ik alvast iemand zoeken voor de leegkomende stal. Als dan bijv. De keuring nog net in de nieuwe maand er op valt kun je afspreken dat bij goedkeuring die extra dagen los doorberekend worden. Zou ook rot zijn als het dier wordt afgekeurd en het paard niet meer terug kan omdat de stal al weer vergeven is toch?

Maar dan is het wel allemaal in goed overleg. En op tijd gewaarschuwd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:29

Hier ook zo bij verkoop… als je mij op tijd waarschuwt en zegt als er kijkers komen wil ik daar coulant in zijn. Ook omdat het hier allemaal privé rond mijn huis is zou ik het zeker appreciëren als iemand het laat weten als er veel afspraken gepland staan om paard te testen, zijn toch allemaal vreemden hier.

Als het is van ‘hey hij stond te koop en ze gaan volgende week keuren’… dan ja jammer voor jou maar ik hou me gewoon aan het contract.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:35

Er speelt ook nog wel wat anders mee ook als je het hebt over het meegeven van hooi.
Als iedereen die eerder weggaat ook het ruwvoer meeneemt en jij hebt wél ook een ander paard in je stal staan, dan heb je een maand lang 1 opvreter extra. Lijkt niet veel, maar als dat een paar keer gebeurt, kan je toch gebrek aan ruwvoer krijgen tegen de tijd dat het einde seizoen is, extra kopen daarom duur is én vaak mindere kwaliteit.