Verkocht paard zonder betaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Verkocht paard zonder betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 19:47

Hallo,

Even een vraag, ik zit met de handen in het haar.
Ik heb een paard willen verkopen aan iemand.
Het geld zou overschreven moeten zijn (bewijs gezien).
Maar puntje bij paaltje staat het paard daar al op de weide maar zijn zowel de dierenarts, als het vervoer als ik opgelicht. Niemand heeft het bedrag gekregen. Beide hebben mij het advies gegeven om het paard terug te gaan halen, gezien er geen contract of geld is.
Ik ben het paard dus effectief gaan halen op de weide, terwijl er beweerd werd dat het paard doodziek in de kliniek stond.
Je mag toch je eigen eigendom van een weide halen? Ondanks deze weide van iemand anders was? Wordt dit als inbraak gezien of niet? Persoon weigerde oorspronkelijk te zeggen waar ze was.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:50

Formeel: je hebt het eigendom overgedragen toen je het paard afleverde.
Je hebt in feite geleverd op krediet.
Dat paard is niet meer van jou - jij hebt nu een geldelijke vordering op die nieuwe eigenaren. Als ze niet betalen, kun je proberen betaling te vorderen via deurwaarder en eventueel rechter.

Maar zelf zou ik het paard ook proberen op te halen en mee te nemen. Formeel heb je het dan gestolen, maar hee, laten zij dan maar eens aantonen dat het paard van hun is. Zal lastig worden zonder contract of betaalbewijs.

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 19:52

Dees schreef:
Formeel: je hebt het eigendom overgedragen toen je het paard afleverde.
Je hebt in feite geleverd op krediet.
Dat paard is niet meer van jou - jij hebt nu een geldelijke vordering op die nieuwe eigenaren.

Maar zelf zou ik het paard ook ophalen en meenemen. Formeel heb je het dan gestolen, maar hee, laten zij dan maar eens aantonen dat het paard van hun is. Zal lastig worden zonder contract of betaalbewijs.



Inderdaad dat dacht ik dus ook. Als je een lening aangaat voor een auto en deze niet betaald, wordt deze ook gewoon opgeladen dacht ik.
Uiteindelijk puntje bij paaltje, kan hier echt een rechtzaak voor opgestart worden? Het enige dat “kapot” is is een ketting rond de poort. Verder dan dat staan er veel leugens in chat en ook waar ze zegt dat ze de overschrijving heeft stopgezet en niet meer direct wou betalen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:53

Bij de lening op de auto heb je getekend voor verpanding van de auto. Is niet hetzelfde.

Heb je het paard al opgehaald of niet?

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Re: Verkocht paard zonder betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 19:54

Hmm ook waar

cariena1
Berichten: 936
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:55

En waar is het paspoort van het paard?
Ik zou m ook terug gehaald hebben

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:56

Die auto word niet gewoon opgeladen, dat gaat zover ik weet braaf via uitspraak van de rechter.

Maar ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Of nee eigenlijk niet.

Ik heb een paar paarden verkocht, maar die zijn het erf pas afgegaan toen ik alle geld op de rekening had.

Paspoort is geen eigendomsbewijs.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:57

Als ik jou was had ik de politie opgebeld om aangifte te doen van diefstal + dat je graag ziet de ze met je mee van bij het ophalen van je paard.

Als geen bewijs is dat ze zij het paard van je gekocht heeft dan heeft ze geen poot om op te staan.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:57

Ik snap überhaupt niet dat je een paard verkoopt aan iemand en het dier al gebracht is en je geld nog niet op de rekening staat. Dat terzijde.

Als je weet waar het dier is, en je hebt het paspoort ook nog in je bezit. Dier ophalen en de zaak is klaar.

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 19:58

Horsepride schreef:
Als ik jou was had ik de politie opgebeld om aangifte te doen van diefstal + dat je graag ziet de ze met je mee van bij het ophalen van je paard.

Als geen bewijs is dat ze zij het paard van je gekocht heeft dan heeft ze geen poot om op te staan.


Politie wilt er niets aan doen. Allee degene van mijn regio zeggen “regel het onderling”. Degene van een andere regio zeggen letterlijk “je mag je eigendom van een weide van een ander halen”

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Verkocht paard zonder betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:59

Heb je het dier al weer opgehaald dan?
Waar is dat paard nu? Bij jou of bij hen?

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 20:00

Dees schreef:
Heb je het dier al weer opgehaald dan?
Waar is dat paard nu? Bij jou of bij hen?


Paard staat op een locatie waarvan ik als 1 van de enige ben die het weet zijn

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Verkocht paard zonder betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:02

Ik vraag me af waar zijn paspoort is

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 20:03

Neon schreef:
Ik vraag me af waar zijn paspoort is



Nog bij degene die haar hadden “gekocht”, maar dit is officieel geen eigendomsbewijs

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:05

Opladen, geen betaling is geen paard.
Of ze nou boos worden of niet jammer dan. Je bent wel erg makkelijk :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:05

kiekske2510 schreef:
Neon schreef:
Ik vraag me af waar zijn paspoort is



Nog bij degene die haar hadden “gekocht”, maar dit is officieel geen eigendomsbewijs

Klopt paspoort is geen eigendomsbewijs.

Alleen een aan koopcontract kan bewijzen dat je voor het dier betaald hebt en dus eigenaar bent ervan.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:05

Ik zie in gedachte al een facebook berichtje opdoemen: ik ben bestolen.


Inderdaad, niet betalen geen paard.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:06

Hoe het officieel zit weet ik niet. Ik had eerlijk gezegd dit topic niet eens geopend, want in die tijd stond dat paard alweer op mijn eigen weide.

Mosterd na de maaltijd: nooit je dier meegeven als je het geld niet in je hand hebt.

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 20:07

Spaansepony schreef:
Opladen, geen betaling is geen paard.
Of ze nou boos worden of niet jammer dan. Je bent wel erg makkelijk :D


Maar ja ze weigeren om te betalen, dit staat op chat. Ze zitten dan ook de ene leugen na de ander te vertellen‍♀️

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:11

Hee, als jij dat paard weer terug hebt, lekker afwachten wat zij gaan doen. Waarschijnlijk niets. Een duplicaat paspoort is zo aangevraagd.
En mochten ze het paard vorderen, tja, dan kun jij het geld ook vorderen. En je levert het paard niet eerder dan dat zij betaald hebben. Denk niet dat je hiervoor (paard terughalen) juridisch echt in de problemen komt, juist omdat zij geen betaalbewijs kunnen overleggen en daarom het eigendom niet kunnen bewijzen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:14

Dees schreef:
Hee, als jij dat paard weer terug hebt, lekker afwachten wat zij gaan doen. Waarschijnlijk niets. Een duplicaat paspoort is zo aangevraagd.
En mochten ze het paard vorderen, tja, dan kun jij het geld ook vorderen. En je levert het paard niet eerder dan dat zij betaald hebben. Denk niet dat je hiervoor (paard terughalen) juridisch echt in de problemen komt, juist omdat zij geen betaalbewijs kunnen overleggen en daarom het eigendom niet kunnen bewijzen.


Dit inderdaad.

kiekske2510
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 20:15

Dees schreef:
Hee, als jij dat paard weer terug hebt, lekker afwachten wat zij gaan doen. Waarschijnlijk niets. Een duplicaat paspoort is zo aangevraagd.
En mochten ze het paard vorderen, tja, dan kun jij het geld ook vorderen. En je levert het paard niet eerder dan dat zij betaald hebben. Denk niet dat je hiervoor (paard terughalen) juridisch echt in de problemen komt, juist omdat zij geen betaalbewijs kunnen overleggen en daarom het eigendom niet kunnen bewijzen.



Awel zo dacht mijn contact persoon bij de politie ook want de persoon in kwestie wilt aangifte doen voor de inbraak op de weide. Maar naar mijn weten, mag je nog altijd jouw eigendom van een weide halen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:16

En er staat op chat dat ze niet betalen schrijf je.
Ik had het topic niet eens geopend.... dat ze het lekker uitzoekt.

En leveren deed ik nooit meer. Ze betaald ook de da en vervoerder al niet.
Wie weet hoe dat paard er dan over een tijd bij staat

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Verkocht paard zonder betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:21

Heb je je paard nou opgehaald of niet?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:21

kiekske2510 schreef:
Dees schreef:
Hee, als jij dat paard weer terug hebt, lekker afwachten wat zij gaan doen. Waarschijnlijk niets. Een duplicaat paspoort is zo aangevraagd.
En mochten ze het paard vorderen, tja, dan kun jij het geld ook vorderen. En je levert het paard niet eerder dan dat zij betaald hebben. Denk niet dat je hiervoor (paard terughalen) juridisch echt in de problemen komt, juist omdat zij geen betaalbewijs kunnen overleggen en daarom het eigendom niet kunnen bewijzen.



Awel zo dacht mijn contact persoon bij de politie ook want de persoon in kwestie wilt aangifte doen voor de inbraak op de weide. Maar naar mijn weten, mag je nog altijd jouw eigendom van een weide halen.


Zie mijn eerste reactie: paard was in die weide niet jouw eigendom. Dus je hebt voor eigen rechter gespeeld en formeel mag dat niet. Ga je waarschijnlijk niet de gevangenis voor in (in deze specifieke situatie) maar het mag niet.

Of het paard nu wel weer je eigendom is, is nog maar de vraag. Ik zou het er maar op houden dat je de koop ongedaan hebt gemaakt.