Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kosten Paardenvrachtwagentje b rijbewijs.

 
Profiel   

Dag lieve bokkers,

Ik ben bezig met het oriënteren op een 2paards Paardenvrachtwagentje.

Echter kan ik nergens vinden wat de wegenbelasting ruwweg is of de verzekering. (Ik rij al 15 jaar schadevrij)

Is er iemand die die kosten met mij wil delen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 16:43 



 
Profiel   

Dat kan je eigenlijk vrij makkelijk achterhalen.

Want zowel wegenbelasting als verzekering is afhankelijk van je woonplaats/provincie.

Op ovi.rdw.nl kan je een kenteken invoeren van een vrachtauto'tje, daarbij kan je de gewichtsklasse terugvinden. Daarna kan je bij je verzekeraar een proefberekening maken qua premie, daarnaast kan je op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen dan de wegenbelasting berekenen.

Mocht je hulp nodig hebben, dan help ik je graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:03 



 
Profiel   

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs

Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.

Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:12 



 
Profiel   

Dank jullie wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:41 



 
Profiel   

Let op, je kan je schadevrije jaren maar voor een voertuig gebruiken. Dus heb je nu een auto en blijf je deze ernaast houden dan kan je die schadevrije jaren niet gebruiken.
Wegenbelasting kwarttarief, in ons geval 59 euro per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:56 



 
Profiel   

Knoek schreef
Let op, je kan je schadevrije jaren maar voor een voertuig gebruiken. Dus heb je nu een auto en blijf je deze ernaast houden dan kan je die schadevrije jaren niet gebruiken.
.

Wel de tweede-autoregeling.. dan gebruik je ook de korting op je 2de auto (moet je wel verzekerd zijn bij dezelfde maatschappij).
https://www.pricewise.nl/autoverzekerin ... eede-auto/

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:01 



 
Profiel   

Brainless schreef
Knoek schreef
Let op, je kan je schadevrije jaren maar voor een voertuig gebruiken. Dus heb je nu een auto en blijf je deze ernaast houden dan kan je die schadevrije jaren niet gebruiken.
.

Wel de tweede-autoregeling.. dan gebruik je ook de korting op je 2de auto (moet je wel verzekerd zijn bij dezelfde maatschappij).
https://www.pricewise.nl/autoverzekerin ... eede-auto/


Er zijn niet veel reguliere maatschappijen die paardenvrachtwagentjes verzekeren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:34 



 
Profiel   

Knoek schreef
Er zijn niet veel reguliere maatschappijen die paardenvrachtwagentjes verzekeren....

C niet allemaal, B rijbewijs vrachtwagens wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:39 



 
Profiel   

Florisantje schreef
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs

Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.

Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.


Bedenk je wel dat je met bijvoorbeeld dit vrachtwagentje maar 840kg mag laden. Dat is inclusief mensen, paarden, tuigageen wat je verder mee zou willen nemen. In praktijk kun je er dus hoogstens een paard of twee hele kleine pony's mee vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:42 



 
Profiel   

Malenka schreef
Florisantje schreef
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs

Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.

Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.

Bedenk je wel dat je met bijvoorbeeld dit vrachtwagentje maar 840kg mag laden. Dat is inclusief mensen, paarden, tuigageen wat je verder mee zou willen nemen. In praktijk kun je er dus hoogstens een paard of twee hele kleine pony's mee vervoeren.

En nog geeneens gekeurd als veewagen, dus het gewicht van het voertuig is een stuk hoger (dus nog minder laadvermogen..).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:59 



 
Profiel   

Malenka schreef
Florisantje schreef
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs

Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.

Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.



Bedenk je wel dat je met bijvoorbeeld dit vrachtwagentje maar 840kg mag laden. Dat is inclusief mensen, paarden, tuigageen wat je verder mee zou willen nemen. In praktijk kun je er dus hoogstens een paard of twee hele kleine pony's mee vervoeren.


Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 19:00 



 
Profiel   

Setteli schreef
Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.

Je mag tot 4250 kilo gaan (totaal) maar dan moet je een B+ rijbewijs hebben.. en die hebben maar weinig mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 19:03 



 
Profiel   

Altijd de papieren checken hoe de wagen geregistreerd staat.
Vergeet ook niet om de wagen op de weegbrug te zetten zodat je daadwerkelijke gewicht weet en dus ook wat je mag laden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 19:15 



 
Profiel   

Dank jullie wel.
Ik heb maar 1 paard. Ik heb er 2 op het oog die beide 1100 laadgewicht hebben. Dat moet met spullen , groom/voorlezer en spullen met maar 1 paard goedkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 21:47 



 
Profiel   

Brainless schreef
Setteli schreef
Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.

Je mag tot 4250 kilo gaan (totaal) maar dan moet je een B+ rijbewijs hebben.. en die hebben maar weinig mensen.

B+ is toch echt een “met aanhanger” rijbewijs? Net als BE?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 22:11 



 
Profiel   

Sanet schreef
B+ is toch echt een “met aanhanger” rijbewijs? Net als BE?

Ja en nee.. je mag tot 4250 kilo rijden.. mag dus ook (alleen) een vrachtwagen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 22:18 



 
Profiel   

Brainless schreef
Setteli schreef
Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.

Je mag tot 4250 kilo gaan (totaal) maar dan moet je een B+ rijbewijs hebben.. en die hebben maar weinig mensen.

Nee, dat klopt niet. Dat geldt voor auto plus aanhanger.

Waar Setteli op doelt:
De 4e Europese nota rijbewijzen gaat uit van 4250kg TMM voertuig voor B-rijbewijs, dus zonder aanhanger of andere rare constructies. Let wel, dit is een voorstel!

Mijn tip: als het kan, wacht deze potentiële wijziging even af.

Wil je dat niet, haal dan je C1 rijbewijs en koop een bus met, pak 'm beet, 5000kg TMM.
MRB 80 euro per jaar (kwart tarief), verzekering ligt iets hoger maar even goed shoppen loont, als je eigen verzekeraar het niet doet.
Voor prive-gebruik zijn geen transportpapieren nodig.

XUlyssesX schreef
Dank jullie wel.
Ik heb maar 1 paard. Ik heb er 2 op het oog die beide 1100 laadgewicht hebben. Dat moet met spullen , groom/voorlezer en spullen met maar 1 paard goedkomen

Doe eens een link; waarschijnlijk worden ze afgeschoten (of jij blij gemaakt met een dode mus, zo je wil)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 22:31 



 
Profiel   

Ik was even aan het rondspeuren, maar ik kan alleen maar vinden dat het goedgekeurd is vanaf ergens dit jaar (en vanaf 1 januari het al gedoogd is) om met een elektrische bestelbus voor goederenvervoer met een B rijbewijs te rijden tot 4250 MITS het aantoonbaar is dat het extra gewicht afkomstig is van de accu van de elektrische wagen.

Mocht iemand andere bronnen vinden, graag! Tot die tijd denk ik niet dat je zomaar met 4250 mag rondrijden op de B.

Die B+ constructie die hierboven genoemd wordt vind ik ook wel gek als je dan wel met een auto van 4250 mag rijden. In principe betekend B altijd max 3500 qua auto. Het + gedeelte betekend in principe alleen maar dat je een combinatie mag rijden waarbij je maximaal 4250 mag wegen. Maar dan is je trekkende voertuig nooit meer dan 3500. Dat is bij BE ook zo. Zwaardere voertuigen zijn C1 (of C).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 22:48 



 
Profiel   

Celebi schreef
Ik was even aan het rondspeuren, maar ik kan alleen maar vinden dat het goedgekeurd is vanaf ergens dit jaar (en vanaf 1 januari het al gedoogd is) om met een elektrische bestelbus voor goederenvervoer met een B rijbewijs te rijden tot 4250 MITS het aantoonbaar is dat het extra gewicht afkomstig is van de accu van de elektrische wagen.

Mocht iemand andere bronnen vinden, graag! Tot die tijd denk ik niet dat je zomaar met 4250 mag rondrijden op de B.

Die B+ constructie die hierboven genoemd wordt vind ik ook wel gek als je dan wel met een auto van 4250 mag rijden. In principe betekend B altijd max 3500 qua auto. Het + gedeelte betekend in principe alleen maar dat je een combinatie mag rijden waarbij je maximaal 4250 mag wegen. Maar dan is je trekkende voertuig nooit meer dan 3500. Dat is bij BE ook zo. Zwaardere voertuigen zijn C1 (of C).

https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... js/150473/

Let op, dit zijn nog maar ideeën hè! Het is nog geen uitgemaakte zaak!
Maar als je nu bezig wil gaan op de grenzen van wat is toegestaan, zou ik proberen wat geduld op te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:01 



 
Profiel   

ikke schreef
Celebi schreef
Ik was even aan het rondspeuren, maar ik kan alleen maar vinden dat het goedgekeurd is vanaf ergens dit jaar (en vanaf 1 januari het al gedoogd is) om met een elektrische bestelbus voor goederenvervoer met een B rijbewijs te rijden tot 4250 MITS het aantoonbaar is dat het extra gewicht afkomstig is van de accu van de elektrische wagen.

Mocht iemand andere bronnen vinden, graag! Tot die tijd denk ik niet dat je zomaar met 4250 mag rondrijden op de B.

Die B+ constructie die hierboven genoemd wordt vind ik ook wel gek als je dan wel met een auto van 4250 mag rijden. In principe betekend B altijd max 3500 qua auto. Het + gedeelte betekend in principe alleen maar dat je een combinatie mag rijden waarbij je maximaal 4250 mag wegen. Maar dan is je trekkende voertuig nooit meer dan 3500. Dat is bij BE ook zo. Zwaardere voertuigen zijn C1 (of C).

https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... js/150473/

Let op, dit zijn nog maar ideeën hè! Het is nog geen uitgemaakte zaak!
Maar als je nu bezig wil gaan op de grenzen van wat is toegestaan, zou ik proberen wat geduld op te brengen.


Ook hierin staat toch gewoon letterlijk dat het alleen is voor elektrische wagens waarbij het aantoonbaar is dat het vanwege de accu is? Zelfde regel als ik vond inderdaad. Dus niet zomaar voor een paardenvrachtwagentje die eigenlijk al te zwaar was voor de regels.

Het is ook geen gerucht meer, het gaat later dit jaar in. Er is nu alleen gedoogd dat chauffeurs vanaf januari tot die tijd alvast in de bestelbusjes mogen rijden met B mits ze dus wel gewoon aan de voorwaarden voldoen (minimaal x aantal jaar b rijbewijs en een bewijs dat het gewicht van de accu komt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:10 



 
Profiel   

Celebi schreef
ikke schreef
https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... js/150473/

Let op, dit zijn nog maar ideeën hè! Het is nog geen uitgemaakte zaak!
Maar als je nu bezig wil gaan op de grenzen van wat is toegestaan, zou ik proberen wat geduld op te brengen.


Ook hierin staat toch gewoon letterlijk dat het alleen is voor elektrische wagens waarbij het aantoonbaar is dat het vanwege de accu is? Zelfde regel als ik vond inderdaad. Dus niet zomaar voor een paardenvrachtwagentje die eigenlijk al te zwaar was voor de regels.

Het is ook geen gerucht meer, het gaat later dit jaar in. Er is nu alleen gedoogd dat chauffeurs vanaf januari tot die tijd alvast in de bestelbusjes mogen rijden met B mits ze dus wel gewoon aan de voorwaarden voldoen (minimaal x aantal jaar b rijbewijs en een bewijs dat het gewicht van de accu komt).

genoemde site schreef
Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Lijkt me vrij ondubbelzinnig dat het voor alle voertuigen gaat gelden.

Maar aangezien de EU zelf niet boven wil komen drijven, kunnen er bosjes fouten in teksten terecht komen.....

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... nieuwe-apk
Leuk alternatief, mits de gewichten een beetje kloppen.
Let erop dat dit een Euro 0 motor is, daarom duurder dan wat ik opgaf (Euro 3 tarief)

Zo moeilijk is C1 niet en het doet het leuk op je CV :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:27 



 
Profiel   

Dat het gaat veranderen wil nog niet zeggen dat de b vrachtwagen dan ook in ene meer mag laden.
Ze zijn gekeurd op 3500 kg en wil je hem meer laden moet je langs de RDW en zullen er aanpassingen gevraagd worden.
Dit verhaal gaat in de camperwereld ook rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 04:06 



 
Profiel   

Echwel schreef
Dat het gaat veranderen wil nog niet zeggen dat de b vrachtwagen dan ook in ene meer mag laden.
Ze zijn gekeurd op 3500 kg en wil je hem meer laden moet je langs de RDW en zullen er aanpassingen gevraagd worden.
Dit verhaal gaat in de camperwereld ook rond.

Dat ligt aan de constructie. Met name Iveco zie nogal eens langs komen met een 4 ton spec chassis op 3500kg. Die zou probleemloos opgekeurd moeten kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:34 



 
Profiel   

ikke schreef
Echwel schreef
Dat het gaat veranderen wil nog niet zeggen dat de b vrachtwagen dan ook in ene meer mag laden.
Ze zijn gekeurd op 3500 kg en wil je hem meer laden moet je langs de RDW en zullen er aanpassingen gevraagd worden.
Dit verhaal gaat in de camperwereld ook rond.

Dat ligt aan de constructie. Met name Iveco zie nogal eens langs komen met een 4 ton spec chassis op 3500kg. Die zou probleemloos opgekeurd moeten kunnen worden.

Dat klopt maar de Peugeot, Renault enz worden door de fabriekant op 3500kg gezet
Vaak heb je ander verenpakket enz enz nodig om het aan te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:58 



 
Profiel   

Echwel schreef
ikke schreef
Dat ligt aan de constructie. Met name Iveco zie nogal eens langs komen met een 4 ton spec chassis op 3500kg. Die zou probleemloos opgekeurd moeten kunnen worden.

Dat klopt maar de Peugeot, Renault enz worden door de fabriekant op 3500kg gezet
Vaak heb je ander verenpakket enz enz nodig om het aan te passen.

En zelfs dat hoeft geen punt te zijn, als de importeur maar de juiste gegevens aan wil/kan leveren.
Zeker bij jongere auto's is het vaak een papieren kwestie. Geen garanties, je moet het per auto bekijken.

Mijn vrachtwagen staat voor 11990kg op kenteken maar mag technisch 13500kg wegen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen