Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 30 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 50  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

 
Profiel   

Citaat
Ten derde zijn kuilpaarden ik denk wel 1/3e viezer in een box. Ze vragen echt meer stro. Niet allemaal, maar 80% van de kuilpaarden vragen meer stro dan hooi paarden.

Maar dan heb je vrij natte voordroog nog denk ik dan? Of van jonge gras? (kuil is bij mij gras in een kuil zoals mais)
Want ik heb zowel gewone hooipakjes als voordroog gehad. Van1e snede gras in aar. Dus veel vezel.
Dat gaat beide dan op dezelfde dag in de pak.
Maar het is hier vooral grote pakken voor makkelijke opslag en minder arbeidsintensief.
Momenteel heb ik alleen maar voordroog want het hooihok moet een nieuw dak :+
Maar heb nog nooit gemerkt dat er meer stro gegeten word bij het een of ander.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:37 



 
Profiel   

joyce B schreef
Mahitri schreef
Mijn pensionstal is in de afgelopen vijf jaar van 220 naar 230 naar 245 naar afgelopen oktober 275 euro gegaan. Ik verwacht dat ze binnen drie maanden naar 300 euro gaan want de staleigenaar roept steeds dat hij te goedkoop is (dan weten we dat het niet lang duurt voordat de prijs weer omhoog gaat.)
Ik houd mijn hart vast want ik heb het idee dat het einde nog niet in zicht is qua verhogingen…
Voor pensionhouders een vraagje. Wat zouden jullie doen bij een klant van wie het paard geen kuil mag eten en die over moet op hooi vanwege medische problemen. Bereken je dan een andere stalprijs, regel je zelf hooi of laat je de stalprijs gelijk en de klant zelf hooi regelen (dus ook extra kosten maken)?


Als het dier apart staat zou ik het de eigenaar zelf laten regelen voor de periode die ik geen hooi voer als ik normaal geen of te weinig hooi heb. Een kleine korting op het voerdeel van stalgeld is mogelijk, maar houd er wel rekening mee dst het ook meer werk kan geven voor stalhouder. Zelf net ophangen in de stal kan dat oplossen.

Als ik ruimte genoeg heb en het makkelijk kan bestellen, dan kan het ook via herbereking/toeslag.

Bij groepshuisvesting is dit een stuk lastiger op te lossen.

Ik had een pony die schraal hooi moest van natuurland. De eigenaresse heeft toen grote balen geregeld, en opgehaald! En ik betaalde de inkoopprijs van dat hooi aan haar terug. Zij was er dus om de week reistijd en transportkosten aan kwijt, ik de meerprijs op de baal ten opzichte van ons hooi e voordroog van eigen land wat we al hadden liggen.


Ik regel nu zelf het hooi en vul twee keer per dag de hooinetten en wissel die ook nog zelf om. De stalhouder heeft er dus totaal geen werk van.
Op een andere stal kreeg ik te horen dat de prijs voor hooi en kuil gelijk was dus dat er qua kosten niets extra betaald hoeft te worden. Misschien is dat afhankelijk van waar je het vandaan haalt?
Als hooi duurder is dan kuil dan begrijp ik heel goed dat de extra kosten aan de pensionklant worden doorberekend en vind ik dat ook niet meer dan logisch. In dit geval betaal ik voor kuil die ik niet afneem (en dat is geen bewuste keuze maar noodzakelijk) en daar komt dan nog een keer hooi bovenop.
Vandaar dat ik even benieuwd ben hoe dat op andere stallen gaat en zo te lezen gaat iedereen er anders mee om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:46 



 
Profiel   

Het is niet zo zwart wit te zeggen, het ene jaar is er beter voordroog. Het andere jaar beter hooi. Hoeveel paarden staan er waarop? Hoe is je opslag? Nouja, zoveel variabelen.

Dp: wat jij omschrijft vind ik koeienkuil :)

Ze eten ook niet meer stro, hun box is viezer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:50 



 
Profiel   

ruitje schreef
Het is niet zo zwart wit te zeggen, het ene jaar is er beter voordroog. Het andere jaar beter hooi. Hoeveel paarden staan er waarop? Hoe is je opslag? Nouja, zoveel variabelen.

Dp: wat jij omschrijft vind ik koeienkuil :)

Ze eten ook niet meer stro, hun box is viezer :)


maar hoezo dan?
Ook daar heb ik nooit verschil in gemerkt.

Als je mooi paarden voordroog hebt heeft dat toch een net zo drogestof gehalte als hooi.
En als je geen hele vroege snede hebt ook de vezels.

Waarom zouden ze dan meer poepen of plassen of wat ook als ze voordroog eten tegenover hooi?

Ja ik kan me dat alleen voorstellen als ze natter spul krijgen.
Meer water is meer plassen. Of met pech dunner poepen omdat ze niet tegen het voordroog kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:56 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Citaat
Ten derde zijn kuilpaarden ik denk wel 1/3e viezer in een box. Ze vragen echt meer stro. Niet allemaal, maar 80% van de kuilpaarden vragen meer stro dan hooi paarden.

Maar dan heb je vrij natte voordroog nog denk ik dan? Of van jonge gras? (kuil is bij mij gras in een kuil zoals mais)
Want ik heb zowel gewone hooipakjes als voordroog gehad. Van1e snede gras in aar. Dus veel vezel.
Dat gaat beide dan op dezelfde dag in de pak.
Maar het is hier vooral grote pakken voor makkelijke opslag en minder arbeidsintensief.
Momenteel heb ik alleen maar voordroog want het hooihok moet een nieuw dak :+
Maar heb nog nooit gemerkt dat er meer stro gegeten word bij het een of ander.


Als ik voor mezelf mag spreken… voordroog is vaak wat langer en vormt sneller ‘plukken/ klitten’ dan onverpakt hooi. Ook als het echt wel mooi droog is. Dat is lastiger om de stal uit te mesten, het is lastiger scheppen en er komt meer vlas mee als er zulke plukken tussen zitten. Niet per se verschil in de hoeveelheid mest. Hier dus ook alles in netten.

Over de discussie qua kosten:
Ik betaalde vorig seizoen 50 euro voor 1 pak voordroog van 450 kg
En ik betaalde vorig jaar 2,70 euro voor een pakje droog hooi van 11 kg, wat dus uit zou komen op 110 euro voor een baal van 450 kg (al moet ik zeggen dat de prijs disproportioneel omhoog ging, in 2021 was het 2 euro per pakje).
Dus bij mij zou droog hooi ipv voordroog een meerkost geven van 60 euro per maand.
Ik ga er dan van uit dat een paard 1 baal per maand eet ongeveer, apart beginnen rekenen per paard doe ik niet. En ja, kleine baaltjes zijn idd duurder dan grote maar grote kan ik niet opslaan dus het is wat het is.

Eigenaar zelf hooi laten voorzien doe ik niet aan mee. Dit na een ervaring waarbij ik eens toestond dat eigenaar ander krachtvoer wou geven… binnen de maand was het al miserie want hun zak voer was op en dan zaten ze ongevraagd in mijn voertonnen. Nooit meer. Ook met hooi ga ik dat risico niet meer nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:02 



 
Profiel   

Ik heb niet het idee dat ze meer plassen eigenlijk?

Vooral het vermengen van voordroog met stro geeft een viezere box. Misschien voeren wij meer dan een ander waardoor er meer doorheen geroert word?

Edit: wat Poekie zegt dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:04 



 
Profiel   

Ik voer voornamelijk in netten, dus het komt hier niet door het vlas.
Misschien dat ik het daarom niet ervaar inderdaad. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:07 



 
Profiel   

Nu wij voordroogpaarden in netten hebben is het ook echt een stuk beter. Het was dat, of een toeslag erop.

En het is ook niet bij allemaal hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:08 



 
Profiel   

Toen eerder niet in netten voerde had ik een paard die als hij wel genoeg gehad had het lekkerte eruit ging zoeken en de rest door de stal trok. Ja dan kreeg je een puinzooi.
Maar ook dat deed hij met hooi en voordroog. En dat vond ik gewoon zonde.
Hij mocht echt onbeperkt hooi hebben, dus heb toen voor hem een net met grote mazen gekocht en daarmee was het verspillen voorbij.
Voor de vreetzakken die ik nu heb heb ik een kleinere maas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:12 



 
Profiel   

Hier hebben we grote balen van zowel het hooi in plastic als het droge hooi.
Onze stalhouder rekent niks extra.

Al moet ik wel zeggen dat de paarden afgelopen stuk voor stuk allemaal veel dikker waren dan voorgaande jaren. Dus best rijk droog hooi.
Van de winter werden ze juist schraler op het droge hooi. Omdat die van mij drachtig is en afviel ben ik haar op stal beide gaan geven (dus droog en uit plastic gaan mengen), stalhouder deed dit overigens ook.
Nu ze buiten enkel hooi uit plastic krijgen doen we dat niet meer.

Er zijn er bij ons ook een paar die 24/7 buiten staan en die krijgen enkel weer droog hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:21 



 
Profiel   

Ik denk het ook uitmaakt hoe groot de pensionstal is.

Ik sta op een stal met 2 pensionpaarden. Mijn paard en vriendin haar paard. De overige 3 zijn van de staleigenaren zelf. Dus dan is de berekening op het stukje voer al veel makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:53 



 
Profiel   

Ik voer voor de stal, dus hier geen/weinig last van dat de paarden hun voer door hun stal heen mengen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:07 



 
Profiel   

ruitje schreef
Dit is niet hoe ik het ervaar ?

Goed voordroog( en dan heb ik het niet over koeienkuil) is echt niet goedkoper en ook gewoon niet makkelijk aan te komen. Als je goede kwaliteit voordroog wil, zal je zelf vaak bij het proces betrokken moeten zijn, stervesduur qua arbeid.
Daarnaast heb je een groter risico op balen die na 3 maanden ineens niet meer goed zijn omdat er iets niet lekker is gegaan in de tijd dat je de baal opslaat. Je gooit 4 keer vaker voordroog op de mesthoop dan hooi.
Ten derde zijn kuilpaarden ik denk wel 1/3e viezer in een box. Ze vragen echt meer stro. Niet allemaal, maar 80% van de kuilpaarden vragen meer stro dan hooi paarden.

Bij ons is er keuze tussen voordroog en hooi, voordroog moet wel in netten vanwege het stroverbruik dus. Stalprijs is gelijk.

Ik heb wel eens een klant gehad waarvan een paard het niet goed deed op ons ruwvoer( voordroog of hooi) , die wilde ander hooi voeren. Wij doen dat niet. Ik moet ergens een grens trekken, anders ben ik voor 100 paarden straks 100 keer apart aan het lopen/andere dingen aan het voeren etc.

Want ik vind dat als ik iets voor 1 klant aanbied, ik niet tegen de 2e, of 20e kan zeggen: voor jou doe ik het niet.

Krachtvoerbakjes keren we wel om als mensen wat anders willen voeren.

Ik denk ook dat het lastig is om er een financiële berekening op los te laten trouwens? Dit gaat nu over hooi, maar zo zijn er zoveel variabelen. De een wil eigen krachtvoer, de ander eigen hooi, die maakt nooit gebruik van de binnenbak, die gebruikt 4 keer zoveel stro.

Dat gaat alleen als je echt alles berekend per gebruik. Niet als je dat dan niet doet en bij 1 paard wel.

Denk ik :)


Ik wilde het net typen. Ik heb hier mooi voordroog van eigen weide gehad, laten inpakken ivm opslag. Had even lang geleden als "gewoon" droog hooi. Per pakje kwam ik makkelijk op 6 euro. Wil je mooi voordroog kopen ben je een stuk duurder uit dan met gewoon hooi in mijn ervaring.


Poekkie schreef
Als ik voor mezelf mag spreken… voordroog is vaak wat langer en vormt sneller ‘plukken/ klitten’ dan onverpakt hooi. Ook als het echt wel mooi droog is. Dat is lastiger om de stal uit te mesten, het is lastiger scheppen en er komt meer vlas mee als er zulke plukken tussen zitten. Niet per se verschil in de hoeveelheid mest. Hier dus ook alles in netten.

Over de discussie qua kosten:
Ik betaalde vorig seizoen 50 euro voor 1 pak voordroog van 450 kg
En ik betaalde vorig jaar 2,70 euro voor een pakje droog hooi van 11 kg, wat dus uit zou komen op 110 euro voor een baal van 450 kg (al moet ik zeggen dat de prijs disproportioneel omhoog ging, in 2021 was het 2 euro per pakje).
Dus bij mij zou droog hooi ipv voordroog een meerkost geven van 60 euro per maand.
Ik ga er dan van uit dat een paard 1 baal per maand eet ongeveer, apart beginnen rekenen per paard doe ik niet. En ja, kleine baaltjes zijn idd duurder dan grote maar grote kan ik niet opslaan dus het is wat het is.

Eigenaar zelf hooi laten voorzien doe ik niet aan mee. Dit na een ervaring waarbij ik eens toestond dat eigenaar ander krachtvoer wou geven… binnen de maand was het al miserie want hun zak voer was op en dan zaten ze ongevraagd in mijn voertonnen. Nooit meer. Ook met hooi ga ik dat risico niet meer nemen.



Een klein pakje hooi vergelijken door te vermenigvuldigen naar een groot pak voordroog is niet fair. Ik betaal 3 euro voor pakjes van 8kg nu. Een grote baal is hier 450kg. Dus als ik kleine pakjes hooi omreken naar een groot pak zou ik 168.75 euro betalen voor diezelfde 450kg in kleine pakjes. Ik betaal 50 euro voor een grote baal gewoon hooi.

Mijn pakjes van 6 euro van eigen land waren zo'n 12kg. Dus zelfde berekening: Voor dezelfde 450kg in die kleine pakjes te kunnen kopen zit ik op 225 euro. Nu heb ik ze hier in de omgeving nog nooit voor €6 gevonden, dat komt er nog eens bij. Grote balen goed voordroog zijn over het algemeen duurder dan grote balen gewoon hooi ook hier in de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:47 



 
Profiel   

Dan heb je kleine pakjes.
Hier zijn mooie droge hooi pakjes tussen 22 en 25 kilo.

Ik denk overigens dat de grote ronde balen die wij laten persen geen 450 wegen. Daar is het hooi te droog voor.
Vaak zijn dat gewichten van hooi net 2 dagen eerder van het land. Das zeker niet nat als koeien spul. Maar ook niet zo droog als hooi.
Toch word dat gewicht vaak genoemd als een gemiddelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:52 



 
Profiel   

@Ayasha: jij mag dat niet fair vinden om te vergelijken, maar dat is het enige dat ik kan doen. ik heb hier 2 opties:
1) kleine baaltjes hooi
2) een groot pak voordroog

Grote balen hooi kan ik hier niet kwijt, de hooiopslag is een schuurtje met smalle deur waar geen tractor bij kan.
Dus als een pensionklant per se droog hooi wil, zal het via kleine baaltjes zijn en zal dat dus de meerkost voor mij - en dus doorgerekend naar hen - zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:55 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan heb je kleine pakjes.
Hier zxijn mooie droge hooi pakjes tussen 22 en 25 kilo.

Droog hooi van 22kg vind je hier al lang niet meer. Ik iig niet. Als ik ze met 1 hand kan op pakken wegen ze nooit meer dan 10kg.

Poekkie: Het gaat er niet om wat jij kwijt kan. Het gaat er om wat ze in verhouding kosten. Dat je dat doorrekent naar de klant in jouw situatie vind ik logisch maar je stellen dat voordroog goedkoper is, is gewoon niet waar. :) Kuil waarschijnlijk wel ja. Waar je dan ook nog de helft beschimmeld uit haalt ook. Maargoed voordroog is niet goedkoper. Alleen al omwille van de plastick er rond. := (de plastick was toen ze bij ons verpakt werden de grootste kost. Niet het hooien enz maar het inwikkelen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:57 



 
Profiel   

Nee die hier zijn idd niet met 1 hand te tillen.

Ook dus om rekening mee te houden als men per pakje betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:02 



 
Profiel   

Dat voordroog niet goedkoper is ben ik met je eens als je grote balen vergelijkt. Mijn reactie was op de vraag van wat de stalhouder zou doen bij een vraag voor droog hooi. Ik denk dat we allebei op een andere vraag aan het reageren waren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:02 



 
Profiel   

En ik heb dan helaas weer een paard dat alles door zijn stal verspreidt. Nieuw eten gehad: hop dat been er in. Alles moet los :') Die moet alles in een net, anders begraaft hij het en blieft hij ‘t niet meer. Echt zonde. Dus daar hangt een net in met grote mazen, iig als hij voordroog/kuil krijgt.

In mijn ervaring valt hooi uiteen als ze gaan maaien, dat is er nog wel tussenuit te pikken. Kuil is toch wat natter, ook als je geen bijzonder nat spul hebt, waardoor het stro beter blijft plakken, maar het ook van die vervelende slierten gaan worden omdat het uiteindelijk in elkaar grijpt. Waar het hooi dan nog best netjes blijft, wordt dat kuil zo’n kluwen troep dat gewoon niet meer uit elkaar te krijgen is. Nu moet ik ook zeggen dat ik vind dat vlas en kuil beter samen gaat dan kuil en stro. Het vlas is er nog wel uit de schudden.

Toen ik nog zelf m’n ruwvoer kocht (ik sta nu op pension), was het kuil wel een stuk goedkoper dan hooi (zeker toen meneer bedacht enkel Duits weidehooi te willen eten :=) Maar ja, dat kocht ik ook in grotere hoeveelheden. Hooi in pakjes van +- 20-25 kilo, kuil in balen van 100-150 kilo. Beide overigens het mooiste ruwvoer dat ik ooit heb gezien. Krijg nog tranen in m’n ogen als ik daaraan terugdenk :'), m’n paard at het ook bijzonder goed.

Een toeslag bij verspilling, als je niet bereid bent een net op te hangen, snap ik dan ook heel goed. Ik denk dat dat ook anders is als je echt zelf hebt meegemaakt hoe prijzig alles eigenlijk is. Soms trek ik een pluk vertrapt ruwvoer ergens vandaan en denk ik godver knol, Jezus wat zonde - je moest eens weten hoe duur dat is - waar een ander misschien denkt, boeie, dan gooi je er toch wat nieuws bij. Zelfde voor tariefverhogingen: tot vorig jaar, net voordat de echte inflatie begon, was ik al zo’n 200 euro per maand kwijt aan m’n paard voor bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer. Laat staan met de huidige prijzen. Daar deed ik alles nog zelf, laat staan als je een all-in stal te runnen hebt, de accommodatie moet onderhouden en je ook nog arbeid verricht voor je klanten. Dan kom je gewoon niet uit voor 300 pm (hoe fijn dat ook had geweest voor mij als klant :o).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:08 



 
Profiel   

Voor zulke paarden zijn de Natural Feeder voerbakken ideaal. Die kun je goed vol stampen met hooi 1x daags en dan hebben ze genoeg voor 24 uur. Geen hooi meer door je bodembedekking. Minder verlies dus.
Scheelt ook arbeid. Je hoeft maar 1x te vullen ipv 3 of 4 voerbeurten die je op veel stallen ziet. Ik heb ze binnen en buiten op de paddocks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:27 



 
Profiel   

Popstra schreef
Voor zulke paarden zijn de Natural Feeder voerbakken ideaal. Die kun je goed vol stampen met hooi 1x daags en dan hebben ze genoeg voor 24 uur. Geen hooi meer door je bodembedekking. Minder verlies dus.
Scheelt ook arbeid. Je hoeft maar 1x te vullen ipv 3 of 4 voerbeurten die je op veel stallen ziet. Ik heb ze binnen en buiten op de paddocks.


Even gegoogled maar daar trekken ze het toch gewoon uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:21 



 
Profiel   

Ja, het is geen slowfeeder. Daar is het niet voor bedoeld. Het is bedoeld voor het onbeperkt kunnen voeren van ruwvoer en het vermakkelijken er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:11 



 
Profiel   

Dat lijkt mij dan recept voor torenhoge voerkosten en obesitas paarden hier :o
Maar mss dat dit op een sportstal waar de meesten hard in het werk staan beter gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:38 



 
Profiel   

Zo te zien heeft die bak geen rooster. Dan zou die van mij er alsnog mee gaan slepen en smeren. Die steekt zijn hoofd “onder water” (kuil dan) en lepelt dan alles er uit. Voor de rest had ‘t geen probleem geweest, heb er een die niet dik te krijgen is dus hoe meer eten voor hem hoe beter. Vandaar ook ‘t hooinet met grote maas, puur om het eten netjes weg te bergen. Met een kleine maas raakt ie gefrustreerd en stopt ie met eten :=

Ik heb ook van die grote bakken gezien met zo’n rooster erin. Volgens mij is dat ideaal, maar neemt toch best veel ruimte in in zo’n stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:50 



 
Profiel   

Mijn prinsessen ( dravers) durven hun hoofd niet diep in zo'n bak te steken. Drama makers :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 14:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 30 van de 50 [ 1226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 50  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen