Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paardentrailer met leefruimte ervaringen ?

 
Profiel   

Doordat we meer en meer op meerdaagse wedstrijden gaan ben ik mij aan het verdiepen in paardentransport met leefruimte. Ik heb al gekeken naar een grote vrachtwagen maar deze zijn onbetaalbaar of ouder dan 20 jaar. Ook de B wagentjes (met eventuele caravan achter) lijken mij niet ideaal gezien deze legaal geen 2 paarden mogen vervoeren (in Belgiƫ).
Ik moet dus legaal met 2 paarden op pad kunnen en daarom dacht ik aan een trailer met leefruimte en voldoende opbergruimte. De Ifor Williams eventa of enkele trailers van equitrek (Night treka, multi treka, star treka) bijvoorbeeld. Wat gewicht betreft kom ik niet in de problemen met de auto, ik heb beschikking over een auto die 3,5 ton mag trekken en een BE rijbewijs. Wie heeft ervaring met deze trailers en kan mij wat meer info bezorgen ? Of weet andere opties voor overnachting en vervoer van 2 paarden + voer, hooi, ... ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 00:13 



 
Profiel   

Huren of leasen een optie?
kan je gelijk testen of het je bevalt ;)

https://www.roelofsen.eu/


Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 00:37 



 
Profiel   

En een normale ruime trailer met een campertje ervoor? Dat lijkt me zelf ideaal, alleen kan ik op dit tijdstip even niet bedenken of dat uitkomt qua gewichten met BE-rbw :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 00:44 



 
Profiel   

E-rijbewijs camperbusje die 2 - 2,5 ton mag trekken zou idd een oplossing zijn.
Maar die dingen zijn niet goedkoop, en je zal er dan toch ook een tweede auto naast willen, en dat is ook geen goedkoop grapje.
Je hebt meestal wel een stuk meer comfort voor jezelf, want de leefruimte in een trailer houdt natuurlijk niet echt over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:40 



 
Profiel   

@missfalki: Roelofsen is boven budget :(

@Ibbel: Een (extra) camper hebben we ook al aan gedacht. De camper die we nu hebben mag 1800 trekken en dus te weinig. Mijn eigen auto (een Ford Kuga) mag 2 ton trekken en met 2 grote paarden is dat eigenlijk net te weinig voor comfortabel en ver te rijden. Vandaar dat de optie ter sprake kwam om voor wedstrijden mijn vader zijn zware pickup te gebruiken met een grote trailer (met slaapgelegenheid) achter. Qua comfort voor mezelf ben ik niet bepaald veeleisend, slaap nu in een tent als we op meerdaagse gaan dus beter gaat het zoiezo zijn. Voor trainingen heb ik dan nog steeds mijn Ifor Williams HB505

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:32 



 
Profiel   

Wij hebben een bustent aan onze bus. Slapen in de bus op knappe matrassen en leven verder in de tent. Wat ook een optie is , is een 4 paards trailer waar je voldoende ruimte in hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:49 



 
Profiel   

Als je al een camper hebt, waarom die dan niet inruilen voor eentje die iets meer mag trekken? Dat lijkt me dan best te overwegen. Daar heb je verder dan ook nog lol van.
En grotere trailer erbij moet je ook maar kwijt kunnen, kost ook een smak geld, en gebruik je dan eigenlijk alleen voor wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je al een camper hebt, waarom die dan niet inruilen voor eentje die iets meer mag trekken? Dat lijkt me dan best te overwegen. Daar heb je verder dan ook nog lol van.
En grotere trailer erbij moet je ook maar kwijt kunnen, kost ook een smak geld, en gebruik je dan eigenlijk alleen voor wedstrijden.


De camper is ook van mijn ouders en die gaan daar denk ik niet mee akkoord. Denk ook dat, als ze al akkoord gaan, ze het niet fijn gaan vinden als ik hooi en paardenmateriaal in de camper ga leggen. Onze trailer is ideaal voor op training te gaan maar heeft namelijk geen zadelkamer en geen opbergruimte. En ja, dat hooi moet ook echt mee want niet op elke wedstrijd is er gelegenheid om ter plaatste hooi te kopen. Als ik iemand heb die meegaat en we kunnen met 2 auto's rijden is dat niet zo een probleem (dan leg ik hooi en materiaal wel in mijn auto en heb ik achteraf gewoon veel poetswerk) maar als ik alleen ga (wat ook heel regelmatig gebeurd) heb ik wel opslagruimte nodig voor hooi en materiaal. Als ik alleen ga moet ik nu dus kiezen, ofwel hooi en materiaal voor mijn paard ofwel slaapplaats voor mij. Plaats voor trailer, vrachtwagen, b wagen, ... is er al, we hebben namelijk een kleine pensionstal gehad met trailerplaatsen maar nu doen we enkel nog training en geen pension meer. Verder hebben we nu ook nog 2 trailers maar hier gaat er dus 1 van verkocht worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 13:28 



 
Profiel   

voor de juiste auto heb je tegenwoordig waanzinnige daktenten voor. Die zijn ideaal en heb je je auto vrij voor je spullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 13:50 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring, maar wel die equitrek trailers langs zien komen bij iemand die ik volgde. Zag er wel echt ideaal uit, zowel hoe het paard geladen wordt en staat als de living. Als ik een auto had die het mocht trekken zou ik er zeker naar kijken. Veel opbergruimte in de zadelkamer, plus nog ruimte voor de paarden zoals bij een vrachtwagentje. En in de living voor eigen spullen.
Zij heeft een aantal verschillende gehad of laten zien en zag er echt goed uit. Wad alleen in de uk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:59 



 
Profiel   

Bockmann Portax XXL?
Die hebben een ruime zadelkamer, waarin je rechtop kunt staan. Als de paarden dan op stal staan, evt. matrasje in het paardengedeelte gooien en daar slapen? Hooi en spullen kunnen dan ook voorin worden opgeslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:53 



 
Profiel   

Het werkt prima, zo'n living, maar je hebt er wel gewoon erg weinig ruimte. Voor 1 persoon prima, maar ik zou er niet met 2 in hoeven. Dan moet je wel erg goed met je groom kunnen :D

Ik ken de merken die je opnoemt alleen niet. Zit daar ook een douche/keukentje in? In die van Anemone doet de douche etc. het ook heel prima. Het is alleen heel koud in de winter zonder kacheltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 16:10 



 
Profiel   

@prugelpiet: Wc's (als je geen probleem hebt met Dixie's) en douches zijn meestal wel aanwezig op wedstrijden dus dat vind ik niet noodzakelijk. Zou wel handig zijn natuurlijk maar als ik dan toch voor luxe ga kan ik evengoed een hotelkamer in de buurt boeken ;) Ik wil eigenlijk gewoon iets met een bed en een microgolf want echt koken doen we toch niet op wedstrijd, meestal neem ik maaltijden mee die ik enkel nog moet opwarmen. Een koelkast is dan wel weer een echte must. Eten kan ook buiten onder partytent (of zelfs zonder) met een kampeertafeltje of in het paardengedeelte.

@letsdunit: ik heb ondertussen gekeken naar bestelbusjes die omgevormd kunnen worden naar camper (zelfbouw) en die optie ga ik thuis verder bespreken. Bij minimalistische indeling (zetelbed en kleine kookunits) in een grote bus hou ik volgens mij wel voldoende ruimte over als opslag maar dat moeten we even goed bekijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:38 



 
Profiel   

Ik heb een buscamper als trekauto, dus kan in de bus overnachten en een gewone trailer er achter hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:12 



 
Profiel   

Wij hebben een Fiat Ducato, een verhoogde en verlengde, die ingericht is als campervan. De Fiat mag 3000kg trekken, rijbewijs BE. Wij gaan dus ook op meerdaagse verplaatsing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:48 



 
Profiel   

Ik zou eerder voor een bestelwagen gaan, enkele cabine, in de laadbak kan je een leefruimte inrichten (neem je de hogere en verlengde versie, kan je makkelijk erin rechtstaan.)
Kijk eens in de viswereld, veel mensen die gaan vissen hebben dergelijke bestelwagens, en dan kan je gewoon een tweepaardstrailer trekken.
Een trailer met leefruimte en genoeg laadvermogen voor 2 paarden is ook niet zo evident.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:56 



 
Profiel   

Overigens hoeft een vrachtwagen van 20 jaar niet meteen troep te zijn. Hij is ondertussen weg, maar ik heb kilometers buitenland afgelegd met een Mercedes van 23 jaar oud. Nee, het was niet superdeluxe en ik had geen TV, de tachograaf had nog een rond papiertje, maar het ding reed oprecht heel fijn, was nooit kapot en liet ons nooit staan. In tegenstelling tot veel nieuwe vrachtwagens die al kapot gaan als je er naar kijkt :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:31 



 
Profiel   

@prugelpiet: Met een vrachtwagen moet je gewoon ook veel geluk hebben denk ik. Heb ooit een Mercedes gehad en daar was altijd wel iets aan, heb ik na 1,5 jaar uit miserie voor de export verkocht. De vrachtwagen van mijn pensionklant is ook een Mercedes van 30 jaar oud, die heeft er dit jaar wat kosten aan gehad maar was eigenlijk het eerste jaar in die 10 jaar dat hij hem heeft.

@Duhelo: Dat is inderdaad hetgene wat momenteel als meest interessante uit de bus komt. Ik heb dan wel gekeken naar de camperbussen uit de motorcross gezien die toch wel het meeste opslagruimte hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:35 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
@prugelpiet: Met een vrachtwagen moet je gewoon ook veel geluk hebben denk ik. Heb ooit een Mercedes gehad en daar was altijd wel iets aan, heb ik na 1,5 jaar uit miserie voor de export verkocht. De vrachtwagen van mijn pensionklant is ook een Mercedes van 30 jaar oud, die heeft er dit jaar wat kosten aan gehad maar was eigenlijk het eerste jaar in die 10 jaar dat hij hem heeft.

@Duhelo: Dat is inderdaad hetgene wat momenteel als meest interessante uit de bus komt. Ik heb dan wel gekeken naar de camperbussen uit de motorcross gezien die toch wel het meeste opslagruimte hebben


[url]Ford Transit 2.5 tdi Racebus met slaapgedeelte
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1912659817 ... ialbuttons [/url]

Ik weet dat deze tekoop staat. Zelf geen contact met de eigenaar ofzo, werd gedeeld in een Facebook groep die ik volg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:44 



 
Profiel   

Ik heb een Bockmann Big Portax, daar kun je heel veel in kwijt. Er zijn ook uitvoeringen met stekker, dus je zou er zelfs eventueel een klein koelkastje in mee kunnen nemen. Hooi past prima in de zadelkamer/voorruimte, of wellicht in het paardengedeelte aangezien dat dus vierkant loopt. Er staat er nu een op marktplaats. Vergelijkbare modellen zijn Humbaur Notos plus.

Anders inderdaad bus oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 17:00 



 
Profiel   

Nou kletsen jullie wel aardig, maar iets concreets heb ik nog niet gezien.

https://www.equi-trek.com/products/mulit-treka
https://www.iforwilliams.net/nl/gamma/eventa/

Voor de zelfbouwer:
https://www.heeja.nl/s90-aluminium-2-pa ... te-living/

Over vrachtwagens; allemaal leuk, lief en aardig maar dat is de Belgische wetgeving niet.
Waar je in NL voor een paar tientjes per jaar MRB en een paar honderd euro verzekering 12 ton TMM kunt rijden, werkt dat in Belgiƫ ietsjes lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:26 



 
Profiel   

Misschien een tent aan de trailer?

In dit topic staat een voorbeeld (lees de berichten van de ts)
[HTT] Hoe mijn trailer een part-time caravan werd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:22 



 
Profiel   

justdiesel schreef
Misschien een tent aan de trailer?

In dit topic staat een voorbeeld (lees de berichten van de ts)
[HTT] Hoe mijn trailer een part-time caravan werd...

Ehm, ook dat staat op de standaard optielijst:
https://www.iforwilliams.net/nl/gamma/p ... sories#tab
Even naar beneden scrollen; staat er gewoon bij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 00:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen