Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Combinatie trailer auto

 
Profiel   

Ik wil gaan rijden met een combinatie, maar hoe kom ik erachter hoeveel de auto mag trekken? En mag ik deze combinatie rijden met alleen mijn b rijbewijs of moet ik eerst mijn E halen voor deze combinatie?
Gevend kentekenbewijs auto Nissan nv200:
Massa rijklaar: 1390
Max massa: 2000kg
Max massa ahw geremd: nvt (zit wel een trekhaak op auto)
Max massa ongeremd: nvt
Auto is een bedrijfsauto
Gegevens trailer heja 5 Sterren 1,5 paards:
Massa rijklaar: 540 kg
Max massa: 1300 kg
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:36 



 
Profiel   

Google zegt:
Op basis van het merk en type. Kan sons per auto verschillen.

De Nissan NV200 heeft een laadvolume van 4,2 m2 en er passen twee europallets achter elkaar in. Het laadvermogen is een niet misselijke 752 kilogram voor de dieselversie, de benzineversie laat zelfs nog 30 kg meer. Achter de NV200 mag ook nog 1100 kg trekgewicht worden gehangen.



Mijn advies is dus; daar kan geen beladen trailer achter. Je mist echt trekvermogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:46 



 
Profiel   

Je mag 'm met B rijden (max massa auto plus max massa trailer < 3500 kg) maar op de site van Nissan zie ik dat-ie 1100 kg mag trekken. Die trailer van Heja weegt in werkelijkheid wel meer dan de 540 op papier, dus je kunt er alleen een paard van max 450-500 kg in zetten. Afhankelijk van hoe zwaar de trailer echt is (zal zeker 600 kg zijn - Heja woog z'n trailers zonder gietvloer en zonder voordeurtje).
En dan zit je dus aan de max van wat de auto mag trekken.

De 110 pk versie 1,5 L diesel heeft wel een koppel van 240 Nm, dat is op zich niet slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:48 



 
Profiel   

Dan ga ik toch maar mijn E halen, zodat ik met mijn vaders Volkswagen Transporter+trailer op pad kan. De Transporter mag de trailer sowieso trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:05 



 
Profiel   

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik sowieso e achter b halen. Al is het maar voor de kennis en ervaring van het rijden met aanhanger/trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:10 



 
Profiel   

Wat is je kenteken? Op de site van de rdw onder gewichten staat vaak wat een auto mag trekken.

Met B mag je tot 3500kg tmm gecombineerd rijden: dus maximale tmm auto 2000 bijv en trailer maximale tmm 1500

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:12 



 
Profiel   

Van de Nissan is VB-081-G

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:17 



 
Profiel   

1100kg geremd zegt de RDW bij dat kenteken.

Op papier voor B mag dat want samenstel onder de 3500 kg. maar technisch is dat trekgewicht wel wat krap voor trailer en paard, tenzij je een pony wilt vervoeren tot zo'n 400kg.
Zet trailer en paard eens samen op de weegbrug dan weet je dat vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:12 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je mag 'm met B rijden (max massa auto plus max massa trailer < 3500 kg) maar op de site van Nissan zie ik dat-ie 1100 kg mag trekken. Die trailer van Heja weegt in werkelijkheid wel meer dan de 540 op papier, dus je kunt er alleen een paard van max 450-500 kg in zetten. Afhankelijk van hoe zwaar de trailer echt is (zal zeker 600 kg zijn - Heja woog z'n trailers zonder gietvloer en zonder voordeurtje).
En dan zit je dus aan de max van wat de auto mag trekken.

De 110 pk versie 1,5 L diesel heeft wel een koppel van 240 Nm, dat is op zich niet slecht.

Ja en nee. De vol polyester versie zit rond dat gewicht; vriendin heeft 'm op de weegbrug gehad. De houten versie is zwaarder, dan kom je waarschijnlijk wel richting de 600kg.

Het kan dus wellicht net maar het zou mijn keuze niet zijn.



Algemeen en voor de meelezers: let er ook op dat de maximum massa van het samenstel (ook wel treingewicht genaamd) het zelfde is, zoals bij deze auto, waar de TMM 2000, trekgewicht 1100 en samenstel 3100kg is.

Met name Mercedes heeft er een handje van dat de max massa samenstel lager is dan TMM auto plus TMM trailer. Let daarop! JIJ (de chauffeur) is de enige die verantwoordelijk is voor een kloppende combi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:57 



 
Profiel   

Ehhh, die vat ik even niet ikke. Wat is je samenstelmassa nou weer? Maakt dat nog uit als je E hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:16 



 
Profiel   

Trailer is de volpolyester variant, maargoed ik denk dat ik het best gewoon mijn e kan gaan halen zodat ik met de Volkswagen Transporter van mijn vader+trailer op pad kan. Tot die tijd maar mijn vader lief blijven aankijken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:39 



 
Profiel   

Freyr schreef
Ehhh, die vat ik even niet ikke. Wat is je samenstelmassa nou weer? Maakt dat nog uit als je E hebt?


Dat is de maximale massa van je hele combinatie. Onafhankelijk van rijbewijs.
Bij enkel B heb je de grens van (som van) TMM op 3500kg liggen.

Treingewicht of samengesteld gewicht is het totale gewicht dat je combinatie mag wegen. Niet alle auto's mogen volgeladen maximaal trekken.
Die van ons bijvoorbeeld wel, dus wij mogen de auto volladen en er 1500kg aanhangen. Het maximale samenstelmassa/treingewicht is dus bij ons TMM auto + TMM trailer.
Bij een ander kan het zijn dat maximale treingewicht lager is dan TMM auto + wat hij mag trekken. Zeg de TMM van de auto is 2000kg, de auto mag 1500kg trekken, maar het max treingewicht is 3250kg. TMM + trekgewicht is 3500kg, dus je mag niet maximaal trekken en maximaal auto volladen.
Een bekende heeft hier weleens last van en moet dus weleens wat uit de auto gooien :')

Dit is dus echter compleet afhankelijk van je auto, dus even een check op je kentekenkaart of trekgewicht + TMM gelijk zijn aan maximale treingewicht/samenstelmassa is voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 07:42 



 
Profiel   

Freyr schreef
Ehhh, die vat ik even niet ikke. Wat is je samenstelmassa nou weer? Maakt dat nog uit als je E hebt?

In aanvulling op LoveBodin: in een theoretisch geval kan dat van invloed zijn op je B-E rijbewijs.

In 99,99% van de gevallen klopt het verhaal van LoveBodin. Het staat er wat ongelukkig maar het klopt wel.

Mocht je ooit met zo'n B-E combi oplegger gaan rijden, dan kunnen er wat extra dingetjes zijn om op te letten. Dat valt echter ver buiten de vraag van TS.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 18:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen