Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Honden afschrikken met ultrasoon geluid

 
Profiel   

In het gebied waar ik buiten rij lopen veel honden want het is (gedeeltelijk) los loop gebied. Nou heb ik niks tegen honden maar wel tegen degene die agressief op mijn paard afkomen, stik nerveus word ik daarvan. Ik heb mijn paard rondom in de beschermers zodat als er gebeten wordt, dat hopelijk niet in de benen is maar in de beschermers. Je snapt dat we al wat ervaringen achter de rug hebben.
Nou zag ik een filmpje op Facebook van een man die op zijn fiets een ultrasoon apparaat gemaakt heeft om honden af te schrikken wat goed werkt. https://fb.watch/jnQy3YjZmP/
Waarop ik dus ging nadenken of dit ook mogelijk is om te gebruiken bij de paarden. Ik heb gevonden dat paarden tonen horen tot ongeveer 30.000 hertz en honden tot wel 50.000 hertz. Als je dus boven de 30.000 hertz gaat zitten zou de hond wel moeten reageren en je paard niet. Ik ben wel benieuwd of ruiters al ervaring hebben met zo’n apparaatje, en hoe dat bevalt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:31 



 
Profiel   

Ik kan je niet helpen, maar ik blijf me er wel altijd over verbazen dat men ervoor kiest om ruiterpaden door losloopgebieden aan te leggen.. Het blijft vragen om problemen..

Maar daar kun jij uiteraard niks aan doen TS.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:35 



 
Profiel   

Die apparaatjes werken wel goed, maar je paard hoort het ook dus niet handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:44 



 
Profiel   

pillow schreef
Die apparaatjes werken wel goed, maar je paard hoort het ook dus niet handig.



Als het klopt wat ts zegt, dan horen paarden het niet.


Maar ik zou sowieso eerst even testen bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:46 



 
Profiel   

Kijk uit om twee redenen, die genoemde waardes zijn gemiddelden.

Er zijn altijd dieren die hoger kunnen horen, of lager al niet meer.

Net zoals dat er mensen zijn die bijvoorbeeld hondenfluitjes kunnen waarnemen, of kattenverjagers.
Of aan de andere kant heel laag geluid, zoals warmtepompen.


Dat betekent dat met pech jouw paard, of een ander paard, het wèl hoort.
En een hond mogelijk niet.



Het tweede is dat zelfs áls de honden het horen, dat nog niet wil zeggen dat ze je paard met rust laten.
Het kunnen horen wil nog niet direct zeggen dat ze het vervelend vinden.
En zelfs áls ze het vervelend vinden, dan kan het dat ze toch komen, om te waken, weg te jagen of juist als jachtgedrag.
Op het moment dat het 'lastig vallen van jouw paard' (of dat nou agressie is, spel, whatever) voor die hond in zichzelf maar lonend genoeg is (in zijn hiofd dus) dan neemt een hond een vervelend geluid echt wel voor lief.


Ik denk dus dat het vooral schijnveiligheid zal zijn, geen echte veiligheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:50 



 
Profiel   

Ik zou er niet van uit durven gaan dat je paard het apparaatje niet hoort. Wij mensen zouden ze ook niet moeten horen maar toch horen veel mensen ze wel. Ik hoor ze ook, heb jarenlang voor PostNL gewerkt en ben dagelijks met veel van die dingen geconfronteerd. Resultaat; ik heb een gehoorverlies van ruim 30% op de hoge tonen. En dat is afgezien van het feit dat ik echt knetter werd van die tonen en het liefst alle tuinen met zo'n ding over wilde slaan, de batterijen eruit wilde trekken of het apparaat in de sloot wilde smijten := Die dingen wekken bij mij echt een soort agressie op hahaha, verschrikkelijk! Ik denk dus niet dat het prettig is voor je paard als hij die toon kan horen. En wellicht lokt het bij de honden die je wilt weghouden ook juist wel zo'n reactie uit als bij mij, en dan ben je verder van huis (in een rap tempo wellicht)..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:50 



 
Profiel   

Hier liep ik vorige week toevallig langs een huis met zn apparaat in de voortuin. De enigste die er van schrok was ikzelf, mijn hond gaf geen krimp. Werkt echt niet voor elke hond.

En een hond die "redzone" op jouw paard klapt, zit waarschijnlijk zó hoog in z'n adrenaline dat ie z'n geluidje helemaal niet merkt.

Beter vermijd je die ruiterpaden of accepteert dat er honden los lopen. Ik vermoed dat 99% van de honden geen echte kwade zin heeft, maar "doet alsof" of het jacht Instinct wordt getriggerd. Wat je kan doen is stil blijven staan, weg stappen/ draven/ galloperen werkt absoluut averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:54 



 
Profiel   

Ik zit net te denken, zou zoiets ook werken bij wolven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:56 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Ik kan je niet helpen, maar ik blijf me er wel altijd over verbazen dat men ervoor kiest om ruiterpaden door losloopgebieden aan te leggen.. Het blijft vragen om problemen..

Maar daar kun jij uiteraard niks aan doen TS.. :D


Ik verbaas me met je mee. En dan soms ook nog een fietspad en/of mountainbikepad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:57 



 
Profiel   

Dat ze een geluid kunnen horen wil niet zeggen dat je ze hiermee (altijd) afschrikt, ze kunnen juist ook aanvallen of er niets van aantrekken.
Mijn achterburen hebben een apparaat voor katten met een zeer hoog bereik en mijn paarden vermijden de achterzijde van de weide sinds die tijd. Dus die merken/horen het wel.
Ik krijg er flinke rot hoofdpijn van dat geluid, ondanks dat ik niets hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:59 



 
Profiel   

thequeensmum schreef
nine1987 schreef
Ik kan je niet helpen, maar ik blijf me er wel altijd over verbazen dat men ervoor kiest om ruiterpaden door losloopgebieden aan te leggen.. Het blijft vragen om problemen..

Maar daar kun jij uiteraard niks aan doen TS.. :D


Ik verbaas me met je mee. En dan soms ook nog een fietspad en/of mountainbikepad.

Nu moet ik echt even wat zeggen.
Half bokt vind dat er in NL geen plek is voor een wolf, maar er zou wél plek genoeg moeten zijn dat paard/hond/mountainbike allemaal hun eigen paden/gebied hebben?

Dream on! Accepteer dat er ook anderen zijn. Nee, dit gaat niet altijd goed, dat gaat parkeren in centrum amsterdam ook niet altijd. Los het dan gewoon op en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:07 



 
Profiel   

Helaas kan ik de paden niet vermijden, ik vind het ook niet erg dat er honden lopen maar wel degene die niet onder appèl staan. Mijn paard is zeer braaf maar hoe meer aanvaringen we hebben, hoe zenuwachtiger hij nu al wordt als hij een hond ziet. Ik kan het hem niet kwalijk nemen. Die katten verjagers hoor ik ook maar die zitten vaak rond 20.000 hertz, oftewel op het randje van wat mensen wel/niet horen. Ik zoek dus echt een portable apparaatje van 35.000 hertz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:07 



 
Profiel   

Ik denk dat TS zo een apparaatje bedoeld dat ze mee kan nemen op het paard een soort tazer. Niet zo een ding wat je in je tuin hangt om katten ed te verjagen. Dat is heel iets anders.

Edit net voor mij heeft TS dit ook benoemd.

Mijn vriendin heeft veel gewandeld en had zo,n ding voor de zwerfhonden in het buitenland. Ik heb hem thuis getest en onze hond reageerde vluchtende. Maar ook de paarden en schapen reageerden als ik hem daar op richte.


Laatst bijgewerkt door pillow op 20-03-23 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:11 



 
Profiel   

Ik bedoel zoiets inderdaad: https://dazer.nl/
Maar hier staat geen frequentie bij.

Overigens ga ik in het weekend hier al niet meer buiten rijden ivm de honden (tenzij slecht weer). Of als er vakantie is en het is wat mooier weer. Gelukkig hebben we een goede bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:12 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Ik bedoel zoiets inderdaad: https://dazer.nl/
Maar hier staat geen frequentie bij.

Overigens ga ik in het weekend hier al niet meer buiten rijden ivm de honden (tenzij slecht weer). Of als er vakantie is en het is wat mooier weer. Gelukkig hebben we een goede bak.



Ik heb even op die site gekeken.
Dat kwam ik dit tegen

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:42 



 
Profiel   

@FrNo
Kun jij vinden hoeveel hertz hij uitzend?
Ik kan het nl nergens vinden.. ook raar dat ze aangeven dat jezelf kan horen of hij werkt.
Dan is het wel een lagere hertz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:13 



 
Profiel   

Ik denk dat het zonde van je geld zal zijn.
Wanneer een hond hoog in zijn drift zit, zal zo'n apparaatje niet vervelend genoeg zijn om hem bij je paard weg te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:19 



 
Profiel   

Beste wat werkt bij een hond die achter je aankomt is snel je paard omdraaien en eropaf draven. Zelf rustig blijven en doen alsof er niets aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 15:15 



 
Profiel   

Palmera schreef
Nu moet ik echt even wat zeggen.
Half bokt vind dat er in NL geen plek is voor een wolf, maar er zou wél plek genoeg moeten zijn dat paard/hond/mountainbike allemaal hun eigen paden/gebied hebben?

Dream on! Accepteer dat er ook anderen zijn. Nee, dit gaat niet altijd goed, dat gaat parkeren in centrum amsterdam ook niet altijd. Los het dan gewoon op en klaar.


Dat is natuurlijk erg kort door de bocht.. Een ruiterpad om een losloopgebied heen leggen is echt niet zo'n ramp..

Je hebt uiteraard een punt dat het ook dan nog fout kan gaan, omdat je altijd een ander tegen kan komen.. Maar de kneep zit 'm in het samen oplossen.. Mijn ervaring is dat wanneer je een hond in je paard hebt hangen, jij als ruiter je handen meer dan vol hebt aan je paard en dat de hondeneigenaar al lang is gevlogen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 15:43 



 
Profiel   

Ik vind jullie adviezen echt heel lief, en ik weet ook hoe ik moet reageren als er een hond op ons af komt maar ik ben vorige keer bedreigd door een eigenaar en ik heb gewoon geen zin meer in die confrontatie.

Ik zoek ook geen apparaatje dat voor de hond hoogstens irritant is; ik zoek een hoge, harde frequentie zodat de hond een enkele seconde echt pijn aan zijn oren heeft. Heel banketstaaf, ik weet het. In het Facebook filmpje zie je dat de honden echt met de staart tussen de benen weg rennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:14 



 
Profiel   

Tja, een vleermuis produceert ook een zeer hoge frequentie om te vliegen en insecten te vangen en mijn hond reageert er geeneens op die geluiden.
Het aparte is dat je diezelfde filmpjes bij diverse apparaten als bewijs dat het werkt ziet voorbij komen.
Anderen laten juist zien dat het helemaal niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:26 



 
Profiel   

Ik kom ook altijd een ruiter tegen s morgens vroeg in het bos . Geen losloop of ruiterpad. Gewoon een pad.
In het begin wist ik niet hoe mijn hond -- herplaatser-- zou reageren op het paard. Hij gaat altijd netjes in stap dus ik kon overleggen hoe en wat . Kijk maar zei hij. Hond aan de langere lijn en hij zette zijn paard inderdaad met hoofd ernaar toe. Dit ging prima en bleven we een lange tijd zo doen nu passeren we elkaar gewoon netjes.

Uit mijn eigen rij ervaring weet ik dat het lastig kan zijn maar ik reed altijd met een lange dressuurzweep en kon dus ook " dreigen"
Onze vorige honden liepen de boxen gewoon in en kenden de paarden en andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:49 



 
Profiel   

Onze overburen hebben zo'n piepding in de voortuin maar daar reageert mijn hond totaal niet op.

De kleinkinderen wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:51 



 
Profiel   

Brainless schreef
@FrNo
Kun jij vinden hoeveel hertz hij uitzend?
Ik kan het nl nergens vinden.. ook raar dat ze aangeven dat jezelf kan horen of hij werkt.
Dan is het wel een lagere hertz.



Nee, dat zie ik niet.
Misschien even een mailtje sturen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:12 



 
Profiel   

Ik zou daar precies toch ook voorzichtig mee zijn. Zelfs al zou de hond het wel horen en het paard niet, de hond kan er onvoorspelbaar op reageren lijkt me (bv angstagressie).
Bedreiging door hondeneigenaar is echt niet ok. Jammer genoeg gebeurt het wel vaker. Ik weet alleen niet of je dat voorkomt met zo’n apparaatje, in tegendeel zelfs.
Het blijft verantwoordelijkheid van paarden en hondeneigenaars om in zulke gebieden te zorgen dat het aangenaam en veilig blijft voor iedereen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen