Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

 
Profiel   

Ik ben kort geleden ook op zoek geweest naar een nieuwe trailer. Ik kwam van een 2 paards bockmann comfort uit 2002. Deze had wel al schokbrekers. Nu heb ik een Bockmann Big Portax uit 2015 met het WCF onderstel en ik heb het idee dat het comfort voor mijn paard zeker verbeterd is. Deze trailer ligt stabieler met rijden. Instap is minder steil, klep is hoger, trailer is breder dus hij heeft meer plek om te staan. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Als ik deze niet gekocht had was ik gegaan voor een nieuwe Bockmann Champion, soortgelijk qua comfort alleen dan minder breed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 09:20 



 
Profiel   

Het ligt echt aan de voorkeur van je paard. Ik heb een merrie die nooit te laden was, in eerste instantie een grotere 1,5 paards voor haar aangeschaft (Humbaur Single), maar dat was het niet voor haar. Vorig jaar de mogelijkheid gekregen om een Ifor Williams HBX506 aan te schaffen en dat is voor haar de oplossing, ik denk door het raampje aan de voorzijde. Ondanks haar stokmaat van 160 lijkt ze nogal claustrofobisch ;-) ook een hooinet in de trailer vind ze geen optie.

Mijn andere paarden zal het een worst wezen, lopen beide trailers zonder aarzelen in. Qua rijgedrag heb ik zelf ook weinig voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 10:10 



 
Profiel   

onpaard schreef
Veel ruimte in de trailer lijkt mij helemaal niet fijn als paard. Ik ga met een tweepaardstrailer opstap en dan staat ze tussen t schot en de wand. Dat geeft steun, als je veel ruimte hebt moeten ze meer moeite doen om balans je houden lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd.


Paarden staan het liefst helemaal niet opgesloten en mijn oude merrie met een vervormd been door een trailer ongeluk in de jongere jaren stond dan ook in een 2 paards trailer zonder tussenschot. Een paard kan zich met die ruimte juist veel beter overeind houden. Heb haar in de 4 jaar dat ik haar had altijd zo vervoerd en ze ging van mega probleem op de trailer na 2x op deze manier, met een touwtje over de hals er op.

Het trailerladen en paarden vervoeren word door veel mensen behoorlijk onderschat en is een vak apart. :) voor problemen zijn er 101 cursussen en oplossingen maar gewoon leren correct laden en vervoeren een stuk minder. Goed topic om meerdere meningen te lezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 17:56 



 
Profiel   

Wij zijn mega Bockmann fan. Momenteel hebben we een Portax, paarden staan er altijd super rustig in. Vervoeren er ook heel veel jonge dieren in, die staan er ook altijd fijn in. Heb ooit een Humbaur gehad, maar na de eerste Bockmann nooit meer iets anders gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 18:58 



 

Ibbel schreef
De Ifor's zijn berucht om de rammelherrie :))

Ik heb bijna 25 jaar een Heja gehad (worden niet meer gemaakt) en nu alweer 12 jaar een Cheval Liberté.

Ik ben gewoon zelf in de Cheval gaan staan en heb manlief een rondje hobbelig onverhard parkeerterrein laten rondrijden. Ik kon me goed staande houden en vond de herrie ook OK.

Heb laatst om een jong paard rustig te houden een klein stukje in een Ifor erbij gestaan. Foei, gewoon op de openbare weg, heel fout. Maar goed, daar gaat het niet om. Wát een klereherrie/rammelbak.

De afwerking van de Cheval Liberté is idd 'met de Franse slag'. Die is niet best. Maar het chassis en de vering is prima, en de aerodynamica (en daarmee de herrie) is ook goed.


Welnee joh, de nieuwe Ifor Williams trailers zijn harstikke stil; de oude maakten zoveel herrie. Wij hebben 'm nieuw gekocht een paar jaar geleden en zijn er heel tevreden over. De paarden moesten even wennen destijds aan het voor de trailer af gaan, maar vinden het nu prima. Daarvoor hadden we een Westfalia XL, maar vind dit 10x fijner zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 19:41 



 
Profiel   

Hier ook nooit meer iets anders dan een ifor.
Mede door de vooruitlader. Pony met SI artrose.

Ik krijg elk paard erin geladen. Op stal eentje die krijg je nergens in. Echt niet.
Maar bij mij loopt hij er zo in. Bizar gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 20:40 



 
Profiel   

Persoonlijk ben ik veel meer fan van trailers waarbij de paarden diagonaal kunnen zijn. Het laadt veel makkelijker en ik ken weinig paarden die daarop gaan staken. Helaas zie je zulke trailers in Nederland heel weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 20:59 



 
Profiel   

Ik hoor ook veel goede verhalen over de Ifor Williams trailers. Als ik zelf alle geld van de wereld had zou er een vrachtwagentje komen waarin je het tussenschot er eventueel uit kunt laten, dan is het een soort van rijdende stal waar je ze los in kunt zetten. Ideaal!

Wij hebben zelf een fijne Wesco trailer, paarden doen het daar prima in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 21:12 



 
Profiel   

Het zal niet enkel afhangen van je trailer, maar ook de auto.

Hier een keer de trailer achter de defender gehad en een merrie heeft van pure stress een gat in de muur gestampt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 22:13 



 
Profiel   

Ik heb gelukkig geen stakende paarden, het spelletje 'de trailer in' en braaf blijven staan, kennen ze goed. Ik heb er echter een bij die not amused is van opgesloten staan in te kleine ruimtes, die schopt ze kapot, en ook niet van te veel herrie, dan flipt ze compleet. Voor het handige zou ik ze wel samen willen vervoeren. Wat ik zoek is in elk geval niet hoog, (ze zijn beide onder de 1.60 en vaak verdrinken dat soort paarden weer in de 'grote' paarden trailers) rustige ligging, en ruimte om de paarden heen. De boze merrie }:) is goed in een veewagen te vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 08:15 



 
Profiel   

Hier ook voorstander van de ifor, wat een fijne trailers zijn dat zeg! en superhandig met voorklep, mijn paard vind het lastig om achteruit de trailer af te lopen. Nu lekker via de voorkant eruit :D

En het rammelen, geen gerammel hier :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 08:46 



 
Profiel   

ElSea schreef
onpaard schreef
Veel ruimte in de trailer lijkt mij helemaal niet fijn als paard. Ik ga met een tweepaardstrailer opstap en dan staat ze tussen t schot en de wand. Dat geeft steun, als je veel ruimte hebt moeten ze meer moeite doen om balans je houden lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd.


Als je een paard hebt die tegen wanden aanleunt werkt dat, maar veel paarden willen toch de eigen regie houden en kunnen in een 2paards trailer hun benen niet ver genoeg uit elkaar zetten cq schuin gaan staan waardoor ze toch de boel afbreken.


Precies, 1 van mijn vorige zette zjjn achterbenen graag tegen de zijkant. Dus links tegen de linkerkant en rechts tegen de rechterkant. Maar 2 paardstrailer vond hij echt niks, kon benen niet neerzetten zoals hij wilde en kon niet de ruimte opzoeken met lijf. Ruime anderhalf juist wel, lijf wilde hij in het midden hebben, maar nergens tegenaan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 08:58 



 
Profiel   

Zou er verschil in wegligging zijn bij polyester, hout en aluminium? Of heeft het met name met het onderstel te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 12:40 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
Ik heb gelukkig geen stakende paarden, het spelletje 'de trailer in' en braaf blijven staan, kennen ze goed. Ik heb er echter een bij die not amused is van opgesloten staan in te kleine ruimtes, die schopt ze kapot, en ook niet van te veel herrie, dan flipt ze compleet. Voor het handige zou ik ze wel samen willen vervoeren. Wat ik zoek is in elk geval niet hoog, (ze zijn beide onder de 1.60 en vaak verdrinken dat soort paarden weer in de 'grote' paarden trailers) rustige ligging, en ruimte om de paarden heen. De boze merrie }:) is goed in een veewagen te vervoeren.

Nou, even de wetgeving in de gaten houden en dan een vrachtwagentje kopen (of gewoon je C halen en datgene kopen wat je leuk vindt :D )

Maar algemeen: de chauffeur bepaalt zeker 80% van het reiscomfort van het paard.
Ja, een goed gebouwde en onderhouden trailer is van belang, evenals een bijpassend potente auto maar je kunt de allebeste trailer nemen, top auto ervoor zetten; als de chauffeur het niet begrijpt en ernaar handelt, is de reis voor het paard nog steeds bagger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:10 



 
Profiel   

Ik heb een Cheval liberte, deze werd ook al een paar keer genoemd. Toen we deze trailer een jaar of tien terug kochten hadden we de keuze voor een veringssysteem (pullman? uit m’n hoofd) en nog steeds erg tevreden mee. Geen idee of zo’n systeem tegenwoordig de standaard is maar misschien kan je daar naar kijken? Een goede vering zou het comfort moeten verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:37 



 
Profiel   

Christel1 schreef
Ik heb een Cheval liberte, deze werd ook al een paar keer genoemd. Toen we deze trailer een jaar of tien terug kochten hadden we de keuze voor een veringssysteem (pullman? uit m’n hoofd) en nog steeds erg tevreden mee. Geen idee of zo’n systeem tegenwoordig de standaard is maar misschien kan je daar naar kijken? Een goede vering zou het comfort moeten verbeteren.

Wat is jouw defenitie van "goede vering"?

Ik heb luchtvering onder de vrachtwagen. Dat is zo goed dat je er korting in de wegenbelasting op krijgt.
Maar als je daar niet heel goed mee om gaat, gaan je paarden nooit meer met je mee.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 09:03 



 
Profiel   

ElSea schreef
onpaard schreef
Veel ruimte in de trailer lijkt mij helemaal niet fijn als paard. Ik ga met een tweepaardstrailer opstap en dan staat ze tussen t schot en de wand. Dat geeft steun, als je veel ruimte hebt moeten ze meer moeite doen om balans je houden lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd.


Als je een paard hebt die tegen wanden aanleunt werkt dat, maar veel paarden willen toch de eigen regie houden en kunnen in een 2paards trailer hun benen niet ver genoeg uit elkaar zetten cq schuin gaan staan waardoor ze toch de boel afbreken.


Mijn paard staat zelfs helemaal niet vast!
Hij is atactisch en flipt als ik de schotten er in heb. Dus ik vervoer ‘m gewoon los. De jonge oaarden gaan er ook los in. Hier jaarling die er voor het eerst in staat om te oefenen. Heb ook een achterklep maar vind het handiger on via de voorklep te laden als ze los staan.

[ img ]

Ben alleen bang dat je zulke trailers in NL niet zult vinden, erg vergelijkbaar met die van ElCid. Op zich wel jammer, want een gooseneck trekt echt super stabiel en zelfs moeilijke laders lopen er zo op, dat is echt wel ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 06:02 



 
Profiel   

Libera schreef
ElSea schreef

Als je een paard hebt die tegen wanden aanleunt werkt dat, maar veel paarden willen toch de eigen regie houden en kunnen in een 2paards trailer hun benen niet ver genoeg uit elkaar zetten cq schuin gaan staan waardoor ze toch de boel afbreken.


Mijn paard staat zelfs helemaal niet vast!
Hij is atactisch en flipt als ik de schotten er in heb. Dus ik vervoer ‘m gewoon los. De jonge oaarden gaan er ook los in. Hier jaarling die er voor het eerst in staat om te oefenen. Heb ook een achterklep maar vind het handiger on via de voorklep te laden als ze los staan.

[ [url=m/dW2Yyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben alleen bang dat je zulke trailers in NL niet zult vinden, erg vergelijkbaar met die van ElCid. Op zich wel jammer, want een gooseneck trekt echt super stabiel en zelfs moeilijke laders lopen er zo op, dat is echt wel ideaal!


Je zult ze idd niet bijna niet vinden, omdat er bijna geen auto’s zijn die ze mogen trekken hier in NL, die zijn niet te betalen in de wegenbelasting. Toen ik in Canada woonde reed ik ook in een grote bak, maar een zelfde auto zou ik niet in NL willen rijden. De afstanden zijn hier ook anders dan in de VS/Canada en de wegen zijn veel smaller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:38 



 
Profiel   

[ img ]

We hebben een bucker care line 2 paards de xl veel plaats goed rijcomfort. Een fijne grote zadelkamer met binnen een camera en buiten ook. Mijn zus heeft een Cheval liberte deze zijn ook fijn in gebruik maar iets kleiner binnenin ik merk wel dat de paarden de bucker fijner vinden. De kleur ach daar gaan we het maar niet overhebben dat krijg je als pa met zijn dochter een trailer gaat uitzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:14 



 
Profiel   

Libera schreef
ElSea schreef


Als je een paard hebt die tegen wanden aanleunt werkt dat, maar veel paarden willen toch de eigen regie houden en kunnen in een 2paards trailer hun benen niet ver genoeg uit elkaar zetten cq schuin gaan staan waardoor ze toch de boel afbreken.


Mijn paard staat zelfs helemaal niet vast!
Hij is atactisch en flipt als ik de schotten er in heb. Dus ik vervoer ‘m gewoon los. De jonge oaarden gaan er ook los in. Hier jaarling die er voor het eerst in staat om te oefenen. Heb ook een achterklep maar vind het handiger on via de voorklep te laden als ze los staan.

[ [url=m/dW2Yyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben alleen bang dat je zulke trailers in NL niet zult vinden, erg vergelijkbaar met die van ElCid. Op zich wel jammer, want een gooseneck trekt echt super stabiel en zelfs moeilijke laders lopen er zo op, dat is echt wel ideaal!




Wij wilde ook graag een gooseneck achter onze Dodge maar helaas in NL praktisch niet te krijgen. Er is wel een bedrijf dat ze kan leveren maar die zijn echt niet te betalen helaas….

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:27 



 
Profiel   

Overigens mag een gooseneck systeem, dus vanuit het midden getrokken, meer kilo’s trekken (vaak wel 5 ton).
Echter zit er in NL nu eenmaal een 3500kilo limiet op je E rijbewijs dus je mag nooit meer dan dat. Ja als je je auto op laat keuren maar dan kom je in een C1 rijbewijs uit. Ook niet voor iedereen handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:29 



 
Profiel   

Ik had vroeger een Westfalia, heerlijke trailer, toen deze op was is de trailer opgehaald door mensen die met zware paarden werken in de bossen van Polen, duidelijk aangegeven dat er een nieuwe vloer in moest. Hopelijk hebben ze dat ook gedaan. Daarna heb ik een Bockmann Duo gekocht, maar dat was echt een rammeldoos eerste klas dus is heel snel de deur weer uit gegaan. Ik heb nu een Ifor Williams tweepaards uit 2008 geloof ik. Die hangt achter mijn chevy en de paarden reizen er goed op...Mijn ideaal zou ook een goozeneck zijn, maar ja, nu geen fifth wheel auto. Dus we rijden voorlopig met deze combi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:47 



 
Profiel   

cp112 schreef
Overigens mag een gooseneck systeem, dus vanuit het midden getrokken, meer kilo’s trekken (vaak wel 5 ton).
Echter zit er in NL nu eenmaal een 3500kilo limiet op je E rijbewijs dus je mag nooit meer dan dat. Ja als je je auto op laat keuren maar dan kom je in een C1 rijbewijs uit. Ook niet voor iedereen handig.

Misschien toch eens beter lezen wat de regels zijn?

je mag op B-E bijna 11 ton rijden als je de combi goed samen stelt.
Alleen de echt jongeren onder ons hebben hier niks aan; die komen niet verder dan 7 ton.
Uit m'n hoofd ligt die grens bij rijbewijzen na jan 2019.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:59 



 
Profiel   

ikke schreef
cp112 schreef
Overigens mag een gooseneck systeem, dus vanuit het midden getrokken, meer kilo’s trekken (vaak wel 5 ton).
Echter zit er in NL nu eenmaal een 3500kilo limiet op je E rijbewijs dus je mag nooit meer dan dat. Ja als je je auto op laat keuren maar dan kom je in een C1 rijbewijs uit. Ook niet voor iedereen handig.

Misschien toch eens beter lezen wat de regels zijn?

je mag op B-E bijna 11 ton rijden als je de combi goed samen stelt.
Alleen de echt jongeren onder ons hebben hier niks aan; die komen niet verder dan 7 ton.
Uit m'n hoofd ligt die grens bij rijbewijzen na jan 2019.



Je aanhanger mag nooit meer dan 3500 zijn. Totaal idd 11 ton.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:22 



 
Profiel   

Is overigens een nieuwe regel zie ik. Nouja nieuw, 10 jaar oud.
BE gehaald na januari 2013 mag je niet meer dan 3500 kg trekken. Wil je dit wel dan heb je dus C1 (E) nodig.

Daarvoor mag het wel. Maar zover ik kan lezen maar met een max totale last van 11 ton.
Na 2013 is dit 7000 voor en 3500 achter
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen