Zelfstandig laden 1,5 paards

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Zelfstandig laden 1,5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 20:57

Nieuwsgierig.
Hoe laden jullie je paard in je eentje in een 1,5 paards?
Met m’n jonkie gaan we af en toe op stap, nu nog samen: met z’n tweetjes laden dus.
Hij loopt al wel keurig zelf de trailer op.( waarbij ik er zelf niet bij in mee hoef te lopen.)
Vind het zelf met name eng als ze dreigen te gaan omdraaien, ik heb oa een cursus online gekocht van dressuurnatuurlijk; daar laadt ze het paard vooruit, gaat dan stang en klep sluiten en loopt om via het deurtje om dan vast te zetten. Dat durf ik denk ik zelf niet, minn kleuter zou dan vast bedenken dat omdraaien ook echt heus ontzettend leuk kan zijn..
( bang is ie niet..)

Dus, vertel!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:01

Ik liep met mijn vorige paard mee, gaf voorin wat lekkers, haalde mn lange touw onder de stang door, ging dan langs haar om de achterstang dicht te doen. Daarna vast zetten en buitenom naar klep om deze dicht te doen.
Los vooruit durfde ik idd niet uit angst dat ze zich om zou draaien. Uitladen deed ik andersom.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:02

Ik loop met mijn merrie de trailer in en doe dan de lijn om de voorstang. Zo kan ze en niet terug naar achter en kan ze haar hoofd niet zo ver draaien dat ze zich kan omdraaien. Die van mij kan zich namelijk ook keren in een 1,5.

Als je buiten wil blijven staan, kan je dit eventueel met een langere (longeer)lijn doen. Al zal je dan nog steeds eerst zelf de trailer in moeten.

Edit: zelfde als hierboven dus :D

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:03

https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... mmerhouder
Het idee is nog niet uitgevoerd, maar zoiets ligt klaar om hier in de trailer geinstalleerd te worden. Daar kunnen we dan een emmertje voer in zetten zodat ze voorin meteen wat te eten hebben als ze erin lopen.

Ik zou het namelijk absoluut niet aandurven om eerst paard vast te zetten en dan pas de stang te gaan doen. Als die achteruit klapt heb je hem meteen loslopen :Y)

Edit: met een lange lijn zou je hem inderdaad makkelijk zelf kunnen vasthouden, maar ik red dat in ieder geval niet met een normaal formaat halstertouw.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 26-03-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:04

Een lange (longeer)lijn om de voorstang heen, jijzelf richting trailer lopen, paard de trailer insturen. Zelf uiteinde lijn vasthouden.
Stang sluiten, lijn vasthouden en naar deurtje lopen. Paard vastzetten en lange lijn loshalen. Daarna klep sluiten.

Bij het uitladen in omgekeerde volgorde doen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 21:06

Oh maar no way dat ik vastzet voor ik de stang erin heb. Das sowieso een No go.
Vooruit erin lopen ben ik nu eigenlijk uit “ leukigheid” aan t doen. Met mij meelopen kan ook.
T gaat me idd om het moment dat je zelf de stang gaat sluiten, dat hij dan nog los om kan draaien..

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:13

prugelpiet schreef:
https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... mmerhouder
Het idee is nog niet uitgevoerd, maar zoiets ligt klaar om hier in de trailer geinstalleerd te worden. Daar kunnen we dan een emmertje voer in zetten zodat ze voorin meteen wat te eten hebben als ze erin lopen.

Ik zou het namelijk absoluut niet aandurven om eerst paard vast te zetten en dan pas de stang te gaan doen. Als die achteruit klapt heb je hem meteen loslopen :Y)

Edit: met een lange lijn zou je hem inderdaad makkelijk zelf kunnen vasthouden, maar ik red dat in ieder geval niet met een normaal formaat halstertouw.


Goed idee! Dit ga ik ook maar installeren, denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:15

Ik loop met hem naar de klep, loop er samen op, hij loopt door, ik gooi het touw over z'n hals en blijf staan en doe de stang erachter (en meestal pak ik dan de mestboy omdatie direct z'n staart optilt :') ) sluit de klep, loop naar voor en zet hem vast en sluit het verzorgingsdeurtje.
Die van mij heeft nog nooit geprobeerd om te draaien. En hij zou het best kunnen proberen, heb een extra brede trailer (Sirius S45) en een niet al te grote haflinger.
Er hangt altijd een hooinet, waar hij vaker niet dan wel aan begint. Hij kijkt het liefst naar buiten via het deurtje, dat vindt hij interessanter dan wat ik nog achter hem loop te doen.


Uitladen: deurtje voor open, paard losmaken, touw over de hals, naar achter lopen, klep open, stang los en hij komt of zelf eruit, of ik loop er even langs in en begeleid hem eruit.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-03-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:17

lies schreef:
prugelpiet schreef:
https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... mmerhouder
Het idee is nog niet uitgevoerd, maar zoiets ligt klaar om hier in de trailer geinstalleerd te worden. Daar kunnen we dan een emmertje voer in zetten zodat ze voorin meteen wat te eten hebben als ze erin lopen.

Ik zou het namelijk absoluut niet aandurven om eerst paard vast te zetten en dan pas de stang te gaan doen. Als die achteruit klapt heb je hem meteen loslopen :Y)

Edit: met een lange lijn zou je hem inderdaad makkelijk zelf kunnen vasthouden, maar ik red dat in ieder geval niet met een normaal formaat halstertouw.


Goed idee! Dit ga ik ook maar installeren, denk ik.


Dit heb ik ook gedaan in de vorige trailer. In mijn geval met een houder voor een kalveremmer. Dan kon ik de ring er tijdens het rijden uithalen. Tip: zet even je paard in de trailer om de hoogte te bepalen :')

Afbeelding

Afbeelding

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:18

Muze schreef:
Oh maar no way dat ik vastzet voor ik de stang erin heb. Das sowieso een No go.
Vooruit erin lopen ben ik nu eigenlijk uit “ leukigheid” aan t doen. Met mij meelopen kan ook.
T gaat me idd om het moment dat je zelf de stang gaat sluiten, dat hij dan nog los om kan draaien..


Mensen bedoelen ook niet dat je hem vast moet zetten, maar een lang touw om de voorstang heen slaan. Deze kun je dan vasthouden terwijl je de achterstang erop doet. Of gewoon om de voorstang heen wikkelen, zodat hij het idee heeft vast te staan.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:19

Muze schreef:
Oh maar no way dat ik vastzet voor ik de stang erin heb. Das sowieso een No go.
Vooruit erin lopen ben ik nu eigenlijk uit “ leukigheid” aan t doen. Met mij meelopen kan ook.
T gaat me idd om het moment dat je zelf de stang gaat sluiten, dat hij dan nog los om kan draaien..

Maar niemand zet toch vast voor de stang vast zit?

Ik loop ook altijd met een lang halstertouw en paard de trailer in, touw om de voorstang en met uiteinde terug naar achteren lopen om de stang daar dicht te doen.

Een longeerlijn vind ik te lang, die gaat in de war, ik gebruik een extra lang halstertouw.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:22

Ik ben die van mij ho is ho aan het leren :+ maar nog wel even met leadrope er aan en die onder de stang door zodat ik dr tegen kan houden. Ik heb wel een twee paards maar ik gok dat die van mij creatief genoeg is om het te proberen _O-

Hooinet er in en gaan
Afbeelding
Afbeelding

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Zelfstandig laden 1,5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:26

Zelf loop ik met t paard de trailer op. Zet een emmer biks op de grond en leg het halstertouw over haar hals. Ga via t deurtje naar buiten en doe deze dicht. Loop naar de achterstang, maak deze vast en doe de klep dicht. Daarna loop ik weer naar voren en doe de voorstang op zn plek en maak haar vast. Geef nog een handje biks en we gaan.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:27

2 grote maat shets.
Eerst de één, vastzetten, terug naar achter lopen en nummer 2 pakken. Nummer 2 vastmaken. Dan of tussendoor lopen en anders buitenom, achterstang dicht, klep dicht en voor nog een keer controleren (niet te lang/ kort)

Als ze zonder toezicht op de poetsplaats kunnen staan, kunnen ze dat ook in een trailer.

Bij één laden doe ik hetzelfde. Gewoon vastzetten, achterstang dicht, klep dicht en van voor controleren.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:31

Vastzetten durf ik echt niet als de stang er niet zit.
Ooit een achterover zien slaan toen hij ging hangen en het touw ging stuk.

Sjimpie laadde ik ook alleen.
Zelf bij de klep blijven staan. Halstertouw over de nek. Stang dicht.
En naar het deurtje lopen. Ook nooit het idee gehad dat hij om ging draaien.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:37

Halstertouw onder de voorstang door, lang je paard naar achteren lopen, stang dicht, langs je paard naar voren lopen, vastzetten, weer naar achteren lopen, onder de achterstang door duiken en klep dicht.

Eenmaal bevestigd: paard loslaten op de klep, stang er achter, klep dicht, en paard vastzetten (of dat vastzetten kats vergeten, is me wel eens gebeurd := )

En bij twee paarden: links en rechts op de klep loslaten, stangen er achter, klep dicht, vastzetten.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:43

Ik heb het zelf ook een paard geleerd met een lange lijn om de voorstang heen. Ging prima en na een tijd lopen ze er zelf op en is het niet meer nodig. Nou zag ik later op facebook een trailerlaadtrainer (geen idee wie) waarschuwen dat die lijn om de stang gevaarlijk kon zijn. Hoe en wat precies stond er niet, maar het kwam erop neer dat het paard naar achter schoot en de persoon in kwestie een vinger kwijt was :7 . Sindsdien vraag ik me ook af hoe je het dan veilig alleen kan doen.

In dit topic/nieuwsbericht word erover gepraat:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2048029
Blijkt dus wel vaker vingers te kosten, hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe de hand dan vast komt te zitten als het gaat om een touw zonder lus.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 26-03-23 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:50

Ik heb dat ook gelezen inderdaad en heb zelf een keer gehad dat ik de lijn zo'n 50cm van de stang vasthad en paard ook even wegtrok, je hand gaat dan toch mee naar voren, tenzij je gelijk loslaat... Ik vond het eng.
Ik loop nu mee naar binnen en loop zelf daarna weer achteruit met de lijn gewoon los in m'n hand zonder hem over de stang te halen. Paard moet gewoon blijven staan :')

Als ze toch achteruit willen en je staat halverwege met een lange lijn dan heb je zo weinig te zeggen, tegen houden met de lijn over de stang is ook niet aan te raden... Als ze echt achteruit willen gaan we wel :o

Ik vraag haar nu iets om te kijken terwijl ik achteruit loop, dan is ze minder geneigd terug te lopen en dan gewoon stang dicht, naar voren vastzetten en via het deurtje achterom naar de klep.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:54

Marije_jiplover schreef:
Ik loop met hem naar de klep, loop er samen op, hij loopt door, ik gooi het touw over z'n hals en blijf staan en doe de stang erachter (en meestal pak ik dan de mestboy omdatie direct z'n staart optilt :') ) sluit de klep, loop naar voor en zet hem vast en sluit het verzorgingsdeurtje.
Die van mij heeft nog nooit geprobeerd om te draaien. En hij zou het best kunnen proberen, heb een extra brede trailer (Sirius S45) en een niet al te grote haflinger.
Er hangt altijd een hooinet, waar hij vaker niet dan wel aan begint. Hij kijkt het liefst naar buiten via het deurtje, dat vindt hij interessanter dan wat ik nog achter hem loop te doen.


Uitladen: deurtje voor open, paard losmaken, touw over de hals, naar achter lopen, klep open, stang los en hij komt of zelf eruit, of ik loop er even langs in en begeleid hem eruit.


Zo doe ik het ook :j

Heb vaak wel wat lekkers op de ingebouwde zadelkamer liggen wat mijn paard dan rustig op eet.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:58

Alvast een emmer voer aan de voorkant in de trailer hangen, samen met paard de trailer oplopen, langs hem op terug naar achteren lopen, achterstang dicht, klep dicht en als hij zijn brokjes op heeft, dan pas vast zetten, nog een extra kriebel en dan deurtje dicht en gaan :D

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:00

Ik loop met mijn paard mee de trailer op. Daarna ga ik er via het deurtje uit, loop buiten langs de trailer naar de achterkant en doe dan de stang erop. Paard heb ik in de tussentijd nog vast met zo'n lang loswerktouw van wat is het, 3 of 4 meter?

Eerder liep ik wel binnen de trailer, langs het paard, naar achter maar ik vond dat zelf niet zo fijn. Ik dacht iedere keer mocht hij nu in paniek raken dan heb ik een probleem. Nog makkelijker is natuurlijk als je paard in zijn eentje erop kan lopen, maar dat vind die van mij tot nu toe te spannend.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:13

Eef_Bam schreef:
Ik heb het zelf ook een paard geleerd met een lange lijn om de voorstang heen. Ging prima en na een tijd lopen ze er zelf op en is het niet meer nodig. Nou zag ik later op facebook een trailerlaadtrainer (geen idee wie) waarschuwen dat die lijn om de stang gevaarlijk kon zijn. Hoe en wat precies stond er niet, maar het kwam erop neer dat het paard naar achter schoot en de persoon in kwestie een vinger kwijt was :7 . Sindsdien vraag ik me ook af hoe je het dan veilig alleen kan doen.

In dit topic/nieuwsbericht word erover gepraat:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2048029
Blijkt dus wel vaker vingers te kosten, hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe de hand dan vast komt te zitten als het gaat om een touw zonder lus.


Als je paard nog naar achteren schiet, ga je te snel. Paard moet gewoon volkomen relaxt laden en vervoerd kunnen worden, voordat je met dingen als alleen laden en voor je uit laten lopen begint.
Die lijn over de voorstang is alleen om aan te leren dat ze echt voor je uit door mogen lopen en om evt omdraaien te kunnen corrigeren, niet om de trailer uit willen tegen te gaan. Dat win je uberhaupt nooit, of je er nou voor of achter staat.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:53

Paard aanleren om er alleen op te lopen. Naast de klep blijven staan, paard er alleen in. Lange lijn over het gaatje waar de klip van de klep in gaat. Stang erin. Klep dicht. Naar voren lopen paard vast maken en lange lijn losmaken.

Minste risico, alleen risico dat het paard kan draaien in de periode van klep dicht en jij naar de voorkant. En bij paarden die dat mogelijk doen ga ik na het stang vast maken zelf in de trailer langs het paard maak haar dan vast. zelfde weg weer terug, of buiten langs. Zolang de stang maar al goed vast zit.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zelfstandig laden 1,5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 23:05

Nou dat dus, alleen erin doet ie wel.. t is vanaf daar dat ik denk: hoe gaan we tzt in ons eentje dan verder?
Ik werk ook met een leadrope en t trainen doe ik met touwhalster, vastzetten uiteraard aan stalhalster.
Heb geen ingebouwde zadelkamer om eten op te leggen. Er hangt wel een hooinet.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Zelfstandig laden 1,5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:28

Die van mij gaat er niet in zonder mij :') trailer is ook eigenlijk te klein voor haar (nieuwe trailer komt volgende maand), dus ze moet altijd even nadenken voor ze erin stapt.

Ik loop dus mee en als ze staat loop ik meteen langs haar naar achter. Ik heb eerst geprobeerd om via buitenom te lopen, maar zodra ik “uitzicht” was liep ze achteruit. En door binnendoor te lopen kon ik elke keer een stapje verder. Wellicht als ik nu buitenom ga blijft ze ook staan, maar zoals het nu gaat is het goed.