Tesla rijders met een trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Tesla rijders met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 20:39

Sinds eind december zijn mijn partner en ik de trotse eigenaar geworden van een zwarte Tesla model Y. Hele fijne auto, en met haar witte leren bekleding en grote zwarte velgen steelt ze de show in mijn optiek :knuffel: .

De keuze op de model Y is voor een heel groot deel gebaseerd op de wens om volledig electrisch te willen rijden. Echter is de keuze in elektrische auto's die minimaal 1600 kilo mogen trekken nog redelijk beperkt, en na proefritten in oa. Volvo XC40 P8, Nissan Aryia, Kia EV6 en de Hyundai ioniq. kwam uiteindelijk de Tesla model Y voor ons als grote winnaar uit de bus. In verband met de levering, wordt de trekhaak nu achteraf gemonteerd en dit staat voor 18 april op het programma.

Gezien ik met mijn vorige paard graag op pad ging hebben wij toen der tijd een 1.5 paards Ifor Williams trailer aangeschaft(het oude model dus). Onze toenmalige BMW 5 serie diesel trok deze met twee vingers in zijn neus en ik gok dat de Tesla eveneens weer een mooie combi gaat vormen met de Ifor Williams.

Echter is het laden uiteraard een dingetje.. op korte afstanden zou je hier wellicht niet mee in de problemen komen, en gezien er veel wedstrijden in de buurt zijn en ik voorlopig toch alleen maar simpele B wedstrijdjes zou gaan starten met mijn nieuwe paard. Hierin voorzie ik daarin geen problemen. Echter staan aankomende zomer de Almelose ruiterdagen weer op het programma, wat niet alleen een vuurdoop gaat zijn voor mijn nieuwe merrie, maar ook voor onze nieuwe auto-trailer combinatie.

Nu weet ik dat dit pas aanstaande zomer is, maar ik krijg het bij mijn partner niet uit zijn hoofd gepraat dat het betreft tussendoor laden wel goed moet komen..

De afstand bedraagt in totaal 150 kilometer en de kans dat wij tussendoor even moeten laden is aannemelijk. Opzich geen probleem, aangezien je vaak toch wel even tussendoor van het toilet gebruik wilt maken of even een kleine snack wil scoren. Echter de is de grote zorg van mijn partner dat het gebruik van de Tesla superchargers enigszins ingewikkeld wordt met een aanhanger. Bij deze oplaadpunten parkeer je namelijk achteruit in, en laadt je vervolgens je auto op. Ik had zelf het idee de auto overdwars te zetten, gezien je natuurlijk niet zomaar even je geladen trailer af kan koppelen. Het lastige hiervan is dat je hierbij onnodig meerdere laadplaatsen in beslag neemt, wat natuurlijk minder charmant is als het heel druk blijkt te zijn op dat moment. Een andere optie is hierin te laden bij bijvoorbeeld Fastnet, waarbij er sprake is van rijtjes parkeren(zoals bij een benzinepomp). Het bezwaar van mijn partner hierin is dat het opladen niet zo snel zou gaan als bij de supercharger van Tesla en dat ons paard wellicht onrustig zou worden door het lange stilstaan.

Lang verhaal, kort gemaakt.. zijn onder de bokkers mensen die ervaring hebben met het laden van een Elektrische auto, met een trailer/caravan/aanhanger achter hun auto?

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:47

dat is ook juist het probleem bij vakantie gangers met caravan onderweg, zou meer info zoeken op google, miss via anwb. Em je paard moet er ook maar mee accoord gaan met verplichte rustpauzes, niet elk paard vind dat fijn.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:52

Toevallig hadden mijn man en ik het er laatst over dat laden in de toekomst als 'wij Nederlanders' nog steeds aan de sleurhutten blijven vasthouden best een probleem zal worden, idd vanwege de plek bij (snel)laders langs de snelweg.

Hier een review van iemand die met een caravan van 1200 kg naar Luxemburg vertrok en na 190 km nog zo'n 25% accu over had. Dan zou je denken dat 150 km zonder onderweg te laden zou moeten lukken, in de zomer (max accu capaciteit). En dan voor je terug naar huis gaat opladen zonder de trailer mee te nemen, paard plus trailer even op wedstrijdterrein laten.

https://caravantrekker.nl/review/lees?m ... ie=Model+Y

Als je paard rustig op de trailer staat zou een kwartier aan fastned staan niet echt een probleem moeten zijn trouwens.

Zelf overigens geen ervaring, onze volgende auto wordt een hybride (Mazda CX60), precies om de reden dat ik geen gezeik wil hebben met lege accu's en paarden in trailers...

Wil je op safe spelen, huur een busje met trekhaak als je ver weg gaat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-03-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:52

Ik volg. Ons bedrijf doet ook een policy van puur-elektrisch vanaf 1 juli en ik vraag me heel hard af hoe mensen dat doen met een elektrische auto + trailer.
Voorlopig hebben wij een standaard naft die maandelijks verre (>1 uur rijden enkel) ritten maakt met een volle 2-paards trailer, 1800 kg. Ik denk niet dat een elektrische wagen dit kan zonder oplaadproblematiek.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:29

Fastned heeft ook snelladers tot 300 kWh.
Als ik google op de snelheid van de Tesla supercharger is dat 250 kWh.
Dus ik denk dat je bij Fastned ook zo weer weg kunt zijn.

Kennissen van mij met een Tesla model S en een vouwwagen vertelden mij dat het voor hen zelden nodig is om af te koppelen bij het laden.

Nu zal een vouwwagen een stuk lichter zijn en minder rijweerstand geven, maar de auto is dusdanig veel ouder dat er weer een veel minder accupakket in zit dan jullie nieuwe model Y gok ik.

Mijn lease-auto is ook verplicht 100% elektrisch en sinds ik die auto heb, trek ik de trailer met onze kampeerbus, want in de aanbesteding van onze leaseauto's zat geen auto die maar in de buurt kwam van een trailer mogen trekken (fietsendrager was t enige).
Ik heb er dus geen trekhaak onder laten zetten.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Tesla rijders met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:37

Ik kan hier echt niets nuttigs over zeggen maar ik wil even zeggen dat ik tot aan de ‘Tesla Supercharger’ dus oprecht dacht dat jij je paard tijdens je rit uitlaadde en weer oplaadde. Dat het ‘laden’ dus trailerladen was. Ik snapte het probleem al niet :')

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:47

Het zal niet gewaardeerd worden als je meerdere oplaadplekken bezet vermoed ik zo.
Huur of leen een auto voor die paar dagen, dan heb je verder geen gezeur.

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:48

theadora99 schreef:
Ik kan hier echt niets nuttigs over zeggen maar ik wil even zeggen dat ik tot aan de ‘Tesla Supercharger’ dus oprecht dacht dat jij je paard tijdens je rit uitlaadde en weer oplaadde. Dat het ‘laden’ dus trailerladen was. Ik snapte het probleem al niet :')



_O-

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:50

Lindsey_99 schreef:
Het zal niet gewaardeerd worden als je meerdere oplaadplekken bezet vermoed ik zo.
Huur of leen een auto voor die paar dagen, dan heb je verder geen gezeur.


Geen idee of je dan inderdaad oplaadplekken bezet houdt maar los daarvan vind ik het huren of lenen van een andere auto een goed plan. Zou ik zelf ook relaxter vinden zeker te zijn dat ik niet op moet letten of ik wel op tijd bij een oplaadpunt kan komen.

Of huur zo’n paardenwagentje eventueel.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:55

Is het niet mogelijk om de auto even te laden ergens in de buurt als je je paard en trailer op locatie laat staan? Dat je met een trailer niet op een laadplek kunt komen lijkt me inderdaad wel onhandig. :?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tesla rijders met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:58

Je kan een paard toch zonder auto ervoor niet op de trailer laten staan :=

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:59

Lindsey_99 schreef:
Het zal niet gewaardeerd worden als je meerdere oplaadplekken bezet vermoed ik zo.
Huur of leen een auto voor die paar dagen, dan heb je verder geen gezeur.


En wellicht staan er al andere zodat het niet lukt om overdwars te staan.
Ga voor fastned!
Dat snelheidsverlies neem je dan maar voor lief. Je kunt tegenwoordig gewoon via de tesla navigatie daarnaartoe navigeren en dan gaat ook de batterij voorverwarmen.
Hier goede ervaring met tesla&trailer bij fastned.
De hoogte is ook geen probleem, er is in NL volgens mij een fastned station wat niet hoog genoeg is maar de rest zijn allemaal hoog genoeg voor mijn bockmann trailer. Heb dit toen een keer aan fastned gevraagd.
Het verbruik is wel echt flink met de trailer hou daar rekening mee bij het plannen van het opladen.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:07

Ineke2 schreef:
Je kan een paard toch zonder auto ervoor niet op de trailer laten staan :=


Zegt ze toch niet? Op wedstrijdterreinen zijn meestal stallen, en anders laat je je partner de auto opladen en wandel jijzelf met je paard rond.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:14

Lindsey_99 schreef:
Het zal niet gewaardeerd worden als je meerdere oplaadplekken bezet vermoed ik zo.
Huur of leen een auto voor die paar dagen, dan heb je verder geen gezeur.


Huurauto voor lange ritten wordt een duur grapje als je anders gratis met de wagen van het werk kan trekken.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:16

Wij hebben laatst met onze elektrische auto met dichte aanhanger gereden en moesten onderweg laden. Auto was echt sneller leeg.
We hebben dat toen bij een snellader bij Vd Valk gedaan. Was op een rustig moment, dus toen zijn erg veel laders vrij en hebben de auto toen inderdaad overdwars gezet. Met een kwartier aan de snellader, is je auto al weer een heel eind vol.
Fastnet bij de het tankstation is inderdaad vaak gewoon 1 á2 auto’s per rijtje. Ook daar gaat het laden heel snel.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tesla rijders met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:58

Kijk even op de Facebook groep / website van de Vereniging Elektrische Rijders

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 03:48

Fastned heeft inderdaad snelladers van 300-350kwh. Op Google Maps kun je zoeken op opladen elektrische auto en dan ook daarna (beide keren even scrollen naar rechts onder de zoekbalk) Snelladen aangeven. Je kunt dan ook gelijk zien hoeveel kWh ze zijn en zelfs vaak hoeveel er nog vrij zijn.

Lidl heeft ook steeds vaker snelladers, deze staan ook op Google Maps. Sommigen gaan tot 150kwh, misschien zelfs meer maar dat heb ik in het buitenland niet gezien.

Geen ervaring verder in verbruik met een aanhanger, wij moeten helaas wel dealen met zeer beperkt bereik van 250km, vandaar de ervaring met snelladers :')

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke ervaring en range, een wat oudere model X staat bij ons op de planning voor over 1,5 jaar als de lease van onze Ionic afloopt, ook ivm iets kunnen trekken. Tot die tijd voldoet mijn dikke diesel range rover vogue prima :))